fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
barteq wszystko fajnie tylko pojęcie "e-pinhole" jest mało
adekwatne do techniki, bo przecież obraz na matrycy nie
powstaje poprzez otworek ale przez obiektyw. jakkolwiek
słaby byłby ten obiektyw, to jednak jest on elementem
optycznym i niezależnie od wielkości i pozostałych
parametrów matrycy przyjęcie terminu "e-pinhole" jest
zupełnie nieuzasadnione.
Skipper 2007-01-14 13:04:44

plus
fotografia cyfrowa
barteq Przyglądam się niemal od chwili publikacji i wreszcie
napiszę parę słów.

W największym skrócie mógłbym rzec: podoba mi się :)
Kadr, światło i obróbka dobrze dopracowane lecz nie otym
chcę mówić. Skojarzenia z grafiką czy rysunkiem bardzo na
miejscu i jak mniemam były częścią Twoich zamierzonych
działań. Mam wrażenie, że wcześniej był tu jakiś tytuł a
może parę słów więcej w komentarzu - nie jest to istotne ale
pozostało we mnie odczucie, że praca bardzo pasowała mi do
tych słów; że świetnie współgrały. Przy pierwszym spojrzeniu
od razu przyszedł mi na myśl film "A scanner darkly", który
został zrealizowany w komiksowy sposób. Oczywiście zdjęcie
jest dalekie od tamtego stylu ale w koncu to tylko
skojarzenie.

Chociaż ma to być "portret bez emocji" to dla mnie jest tu
emocja, niewypowiedziana, skryta ale narzucająca się w
spojrzeniu postaci. To jakby moment zawieszenia, zatrzymania
gdzieś w milisekundzie pomiędzy słowami, które niosą ważne
informacje. Chiałoby się powiedzieć, że te oczy są puste a
jednak myślę, że są pełne tajemnic i emocji poruszających
całe wnętrze niczym rwąca rzeka.

Skojarzenie z sci-fi są uzasadnione i moim zdaniem to
dobrze, bo przecież portret nie zawsze musi opowiadać
jakiejś szczególnej historii. Bez emocji też może mieć swój
urok, choć jak już zaznaczyłem wydaje mi się, że tych nie
brakuje w tej pracy, są jedynie skrzętnie zakamuflowane. Dla
mnie to duży plus, bo nie wszystko musi być podane na tacy,
opowiedziane wprost. Wracając do kwesti sci-fi to mógłby być
portret robota, androida, który jest odzwierciedleniem
ludzkich doskonałości. Maszyna zbudowana zgodnie z idealnym
wyobrażeniem człowieka. Ale czy na pewno ma w sobie wszystko
co najdoskonalsze? Może właśnie brak jej uczuć, a może
właśnie "budzi" się w niej życie... przykładów możnaby
znaleźć dość dużo w filmie czy w literaturze.

Piękno w czystej postaci, doskonała jednostka, że aż trudno
uwierzyć czy to jeszcze człowiek. W końcu wszyscy
chcielibysmy być doskonali, jednakz drugiej strony wiemy, że
tacy być nie możemy. Tęsknota miesza się z niewiarą...

Gratuluję naprawdę bardzo ciekawej pracy!
qstra 2007-01-12 13:09:30

plus plus plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowabarteq Zdjęcie jest nieudane moim zdaniem. Dlaczego? Głównie za
sprawą słabej obróbki, ponieważ dotyczy ona praktycznie
tylko ramki a samo zdjęcie (kwiaty) zostało niemal
nieruszone przez co zupełnie nie współgra ze stylizacją na
starą fotografię. Przygotowanie takiej pracy nie jest łatwe.
Jeżeli chcemy uzyskać możliwie największą wiarygodność nie
wystarczy przerobić zdjęcie na sepię i dodać kilka
plamek-ramek. Tutaj przydałoby się "postarzeć" zdjęcie
wyjściowe poprzez dodanie "ziarna", rys, wszelkich plam czy
odbarwień - tak by pozbawić je zbyt dobrej (w tym przypadku)
jakości, gdyż nie pasuje to do takiej oto stylizacji. Chodzi
o to aby zastosowane efekty (różne pędzle, filtry...) wtopić
niejako w zdjęciew ten sposób żeby nie wyglądały jak
nałożone na zdjęcie ale jak jego integralna część (tak
jakbyśmy pokazywali stare zdjęcie). Trzeba widza oczarować i
przenieść w dawne lata - niestety tutaj nie do końca to się
udało.
Lukrecja 2007-01-03 13:19:45

fotografia cyfrowa
barteq A ja pozwolę sobie na parę słów (konstruktywnej) krytyki.

Zdjęcie choć przyjemne nie jest wolne od niedoskonałości.
Uwagę przykuwa kadr, można spojrzeć na niego w dwojaki
sposób: albo traktując go za zbyt szeroki, albo zbyt
ciasny.
Jeżeli potraktujemy kadr jako zbyt szeroki, będziemy domagać
się ciaśniejszego portretu, co oczywiście zmieniłoby tą
pracę - wyobrażam sobie to tak: popiersie dziewczynki z
głową (spojrzeniem) w mocnym punkcie kadru i rączką opartą o
fragment piłki po przeciwległej stronie. Mniej radykalne
jest spojrzenie na ten kadr jako zbyt ciasny - w całościowym
ujęciu postaci drażniąca jest bliskość głowy dziewczynki i
górnej krawędzi kadru. Możnaby także przyczepić się do
umieszczenia dziewczynki dość centralnie w kadrze. Może
warto byłoby poszukać lepszego ujęcia ;)

Ciekawym elementem zdjęcia jest piłka a dokładnie jej ruch.
Ten fragment zdjęcia pięknie zdradza dynamizm sytuacji i
nadaje życia zamrożonej scenie. Przyglądając się dłużej
wyczuwam swoiste napięcie, zupełnie jakby moment nie do
końca był miły i pełen beztroskiego luzu. Tą atmosferę
niepokoju podkreśla mina dziewczynki, która zdaje się być
niezadowoloną (z zaistniałej sytuacji, może z czegoś co
miało miejsce przed chwilą lub dopiero ma się wydarzyć?).
Beztroskość wyrażałaby się dla mnie w uśmiechu, w
zapatrzeniu w zakręconą piłkę... Tutaj wygląda to inaczej,
kręcenie piłką (jakby od niechcenia) a już ułożenie ciała,
mimika i ostre spojrzenie to jakby inna bajka. To oczywiście
kłóci się z tytułem pracy ("Beztroskie Maleństwo") jednak
autor wychodzi z błędu obronną ręką przypisując pozorność
owej beztrosce. Widać tu złość, wrogie nastawienie czy też
niepewność. Patrząc na to zdjęcie staję się obserwatorem
chwili, która niemal idealnie odzwierciedla znany z
psychologii schemat: lęk do wewnątrz, agresja na zewnątrz.
Dziewczynka jest onieśmielona i zakłopotana, lekko
wystraszona nową dla niej sytuacją, dlatego mimowolnie
okazuje swe niezadowolenie i nieufność. Przychodzi mi do
głowy pewne porównanie, być może mocno naciągane i głupie
ale jednak myślę, że w dużym stopniu uzasadnione - tak jak
fotografując naturę, zwierzęta winno się szanować przyrodę,
znać obyczaje róznych gatunków zwierzyny, być ostrożnym by
nie zaszkodzić "nikomu", tak w przypadku fotografowania
dzieci należy wykazać się wiedzą i dobrym podejściem do tych
młodych osóbek; potrzeba wiele cierpliwości, życzliwości i
zrozumienia by wkupić się w łaski dzieciaków a to myślę, że
świetnie udaje się autorowi zdjęcia.

Na koniec dodam, że zastanawia mnie zaprezentowanie tej
pracy w b&w. O ile nie mam żadnych zastrzeżeń do samego b&w
to ciekawi mnie dlaczego autor zdecydował się na pozbycie
się koloru. Trzeba przyznać, że raczej jednolite "tło i
podłoże" nie sugerują by fotografia ta raziła chaosem barw w
oryginale. Czy to po to by nadać zdjęciu surowości? Po to by
uwypuklić pozorność beztroski? By pokazać, że świat małego
dziecka nie zawsze jest kolorowy?
_M 2006-11-16 02:31:04

plus plus
fotografia cyfrowa
barteq Moim zdaniem, lysyk wcale się nie ośmieszył i nie wiem
dlaczego obrażasz go? jakie masz powody by uznać kogoś za
żałosnego gdy ten w konstruktywny sposób wyraża swoją opinię
o zdjęciu?
To, że ktoś nie ma w swoim portfolio zdjęć nie oznacza, że
nie ma on pojęcia o fotografii i nie może wypowiadać się w
tym temacie. O wartości krytyki nie decydują prace autora
ale jej zawartość merytoryczna, umiejętne odniesienie się do
omawianego zdjęcia.
Radzę mieć więcej szacunku do ludzi i ich opinii oraz
dystansu do własnych przekonań.

Zdjęcie rzeczywiście jest słabe - duże przepalenia i mocne
cienie sprawiają, że szczegóły owada są niedostrzegalne. To
oczywiście dyskfalifikuje to zdjęcie jako fotografię makro
(a także zbyt szerokie ujęcie) czy też jako fotografię
przyrodniczą (nic szczególnego tu nie widać). W kategorii
'Pejzaż' nie broni się wcale i dziwi mnie dlaczego właśnie w
niej się znalazło... Przy tak małej głębi ostrości, wszystko
co mogłoby być pejzażem rozmywa się widzowi przed oczami.
Przeciętnie i mało ciekawie.
bochen529 2006-11-13 01:13:28

fotografia cyfrowabarteq Moim zdaniem światło jest tu słabe. Prawdopodobnie jedno
źródło światła... największym minusem są niedoświetlone
oczy, wokół prawego robi się czarna dziura; właściwie
wszechobecne mocne cienie, czarna plama tu, czarna plama
tam... (nos, usta, pod głową, dłoń... itp) możliwe, że
podbicie kontrastu wzmocniło te nieporządane efekty.

Druga sprawa to kolorystyka - twarz jest zbyt czerwona, tu
również wpływ na to może mieć duży kontrast ale także źle
dobrany balans bieli... dobrze byłoby wyregulować poziomy
czy też nasycenie barw...

Co do pomysłu, to... Przyznam się, że w pierwszej chwili gdy
zobaczyłem to zdjęcie, pomyślałem "plagiat!"... a to
dlatego, że jestem autorem zdjęcia:
http://www.obiektywni.pl/galeria/fotografia-59471.php, które
zostało nagrodzone w portalowym konkursie "Mężczyzna",
ogłoszonym przez Manię...

:)
witalij 2006-11-11 12:55:38

fotografia cyfrowa
barteq Dzień dobry, ja pozwolę sobie na parę uwag jakie przychodzą
mi na myśl po przyjrzeniu się zdjęciom. Zatem, zaczynając od
ostatniego (czyli z prawej strony):

- [ostatnie, z prawej] - cięcie głowy jest mało zdecydowane
i burzy konsekwencję dwóch poprzednich; burza włosów
prezentuje się mało ciekawie a i przebijający przez nią
grymas też nie zachwyca (tutaj również można mówić o
swoistym wyłamaniu się z zalotnej konwencji dwóch pierwszych
zdjęć / myślę, że niewinny kosmyk i uśmiech czy nawet
delikatne roześmianie nadałyby większego uroku i wyrazu
zdjęciu); niepotrzebnie widoczny jest fragment piersi, jest
na tyle mały, że ledwie zauważalny i że nic nie wnosi do
zdjęcia...

- [drugie, po środku] - tutaj odrobinę szkoda, że rękaw
szlafroczka "wchodzi" na oko i czoło, będąc czarnym zlewa
się z włosami co daje dziwny efekt dziury; lewa ręka moim
zdaniem niepotrzebna w kadrze, tworzy zbędną ciemną bryłę a
mały prześwit pod brodą stanowi mały jasny punkt mogący
odciągać uwagę od oczu; troszkę nieładnie ułożyła się szyja
chociaż to już bardziej kwestia anatomii; wyraz twarzy
wydaje się być nieco zbyt neutralny...

- [pierwsze, z lewej] - tutaj również lewa ręka jakoś nie
komponuje się z całością (nie ma początku ani końca, taki
fragment z nikąd), ot wystająca trojkątna bryła, moim
zdaniem mało korzystna, bez niej byłoby lepiej - rozumiem,
że wówczas problemem byłyby włosy ale ostatecznie z
opuszczonymi na ramię zdjęcie prezentowałoby się równie
dobrze; na duży plus poza oraz zalotne spojrzenie i ciepły
uśmiech...

Całość utrzymana jest w konwencji plakatowo-reklamowej i
myślę, że pierwsze zdjęcie mogłoby posłużyć do takich celów.
Minusem może być jakość (zdjęcia są lekko zaszumione) i mało
plastyczne światło. Jako tryptyk praca jest niezła jednak
trzecie zdjęcie sprawia wrażenie przypadkowego i burzy
spójność. Pomimo pewnych niedociągnięć, zdjęcia jako
autoportrety są dobre. Nie jest łatwo stać po obu stronach
obiektywu i na pewno należą się wyrazy uznania za ciekawe i
dość udane próby trudnej sztuki autoportretu. Gratuluję
ciekawych pomysłów i życzę pomyślności w realizacji
kolejnych.

Z pozdrowieniami,
Bartek :)
Aktia 2006-11-03 16:23:40

plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowabarteq pomysł ciekawy jednak nie grzeszy oryginalnością.
wykonanie średnie, moim zdaniem światło nieładne - brakuje
doświetlenia z prawej, cienie są za mocne, cała prawa strona
kadru niknie w mroku co nie równoważy się z dobrze
oświetloną lewą stroną kadru. możnaby też pokusić się o
mniej ciepłe światło chociaż to już bardziej kwestia gustu;
zmiana balansu bieli czy też wyregulowanie poziomów przy
obróbce mogłaby dać bardziej naturalne odcienie - teraz jest
troszkę zbyt mocno pomarańczowo ;)

bizuteria zbędna, pierścionek usiłuje konkurować w kadrze z
pępkiem co wprowadza zamieszanie.
fragmenty ubioru również prezentują się tak sobie - małe
wycinki w kadrze, lepiej spróbować kadrować z innej
perspektywy i/lub szerzej by pokazać więcej modelki. albo
np. w pionie - skupić się na symetrycznej kompozycji dłoni
na brzuszku...
EwaMichalek 2006-11-01 14:30:14

plus
fotografia cyfrowabarteq zdecydowanie lewa strona jest potrzebna, miałem uciąć tuż
przed dziewczyną? obiektywy i wzrok potrzebują odrobiny
przestrzeni.
a prawa, po co prawa strona? całe ramię zdominowałoby
pierwszy plan, a tak głowa fotografa ładnie wpasowywuje się
w mocny punkt.
barteq 2006-10-22 11:08:47

fotografia cyfrowa
barteq Nie rozumiem wysokich ocen, z całym szacunkiem dla
oceniających i dla autora ale to zdjęcie nie jest moim
zdaniem zachwycające.
Kadr jest za szeroki, przy takim ujęciu możnaby przyciąć
sporo góry i lewej strony (dołu zresztą też mogłoby być
trochę mniej, wówczas główka ważki znalazła by się w mocnym
punkcie kadru a resztę wypełniałyby ładnie skrzydełka.
Drugim mankamentem zdjęcia jest światło - zbyt mocne i z
tyłu spowodowało z jednej strony wielkie przepalenia na
ważce (cały korpus, w oku, na trawce) a z drugiej wielkie
cienie ukrywające szczegóły, które przecież są bardzo ważne
w makro fotografii. Dla najlepszych efektów warto korzystać
z doświetlacza z dyfuzorem a jeżeli nie mamy takiego i
fotografujemy przy świetle naturalnym należy zwrócić uwagę
na to, z której strony pada światło i robić zdjęcie z
odpowiedniej pozycji dostosowywując ustawienia aparatu do
potrzeb zastanej sceny. Czasem można wspomóc się
alternatywnymi metodami, np. zasłonić zbyt ostre światło
(całkowicie lub częściowo), użyć kawałka białego kartonu lub
folii aluminiowej dla odbicia światła i doświetlenia owada.
Możliwości jest dużo, wystarczy chcieć i wykazać się
odrobiną twórczego myślenia a efekty będą coraz lepsze.
Takie światło dyskfalifikuje to zdjęcie w kategorii makro
owadów.
Jakość zdjęcia jest dobra, chociaż nosi znamiona lekkiego
przeostrzenia. Ogólnie ujęcie dość pospolite ale ciekawe
tyle, że w tym przypadku wykonanie niestety nienajlepsze.

Pozdrawiam i życzę powodzenia :)
wojtekb 2006-10-21 01:10:06

plus plus
minus minus
fotografia cyfrowa
1 | 2 | Strona 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa