fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
Lubię widzieć niezauważalne

16.10.2013
Policzyłam, że na 600 zdjęć w mojej galerii
- 66 jest zrobionych z okna samochodu.
Najczęściej był to jadący samochód ;)
To tak w kwestii "brać, czy nie brać statyw na wakacje" ;)

http://www.youtube.com/watch?v=8N_tupPBtWQ
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowaMana Temat ostatnio niezwykle popularny. I wcale nie łatwy. Wbrew
pozorom, tego typu „zabawy” wymagają jeszcze
więcej dyscypliny niż „zwykłe” zdjęcie. Tutaj
gramy głównie formą, więc o nią należy zadbać szczególnie.
Pochwała za to, że w odróżnieniu od większości tego typu
zdjęć jest tu jakiś zamysł kompozycyjny. Podoba mi się też,
że obraz nie jest rozmydlony (sprawa subiektywna), a mocne
elementy kompozycji (jasne paski) są wyraziste i ostre.
Format mnie nie przekonuje. Jeśli kwadrat to już
precyzyjnie, np. 900x900. Tyle, że jednak sugerowałabym
mniejszy rozmiar, na przykład 750x750. Obrazy abstrakcyjne
zdecydowanie lepiej ogląda się z pewnej perspektywy. W
galerii wirtualnej ten efekt można uzyskać stosując nieco
mniejszy format, dając więcej "przestrzeni". Warto też
rozważyć użycie passe partout, lub przynajmniej delikatnej
ramki odcinającej obraz od tła.
Podsumowując – materiał wyjściowy niezły, wart jednak
dopracowania. Wśród ostatnich prezentacji w galerii ta
najbardziej mi się widzi.
Pozwoliłam sobie wyrazić opinię, nie zapominając o prawie
Autora do własnej wizji.
Z pozdrowieniem!
Leo80 2012-08-02 09:08:38

plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowa
Mana To moja fotobajka, więc pozwolę sobie zatrzymać się na
dłużej. Napiszę, co ja lubię w tego typu kompozycjach. Choć
wcale nie znaczy to, że mam patent na rację obiektywną która
zdecydowanie jest... abstrakcją ;) Lubię, gdy tego typu
kompozycje są dopieszczone przed prezentacją. Brakuje mi tu
pass parteaux, lub przynajmniej delikatnej rameczki
odcinającej obraz od tła. Ponadto, kompozycja stworzona
metodą mototypii oprócz plam koloru składa się również z
delikatnych kreseczek. Ja pozwalam sobie mocno je wyostrzyć,
znacznie mocniej niż "zwykłe" zdjęcie. Zazwyczaj występuje
wtedy szum, który w tym szczególnym przypadku moim zdaniem
nie szkodzi, a wręcz podkreśla graficzny charakter obrazu.
Spróbuj kiedyś tak zrobić - może Ci się spodoba. A jak nie -
zawsze możesz zostać przy swoim punkcie - moto - widzenia
;)
Pozdrawiam serdecznie.
roving 2012-07-25 16:23:13

plus plus plus
fotografia cyfrowaMana barola - to jest błąd systemu. Taki napis pojawia się zawsze
po wstawieniu plus lub minusa pod krytyką. Taki niby
drobiazg, ale mylący - i drażniący. Wielokrotnie już
zgłaszany redakcji. Bez skutku jak widać.
ironmaidenpl 2012-07-04 12:15:44

plus
fotografia cyfrowa
Mana Droga Autorko! W nawiązaniu do Twojego komentarza …

Warsztat w fotografii, to w najmniejszym stopniu
wykorzystanie programu graficznego. Fotografia powstała dużo
wcześniej, nim powstał Photoshop. Warsztat to umiejętność
budowania kompozycji (kadrowania) i dbanie o tzw. jakość
techniczną. Umiejętność wykorzystania światła. Dobór środków
wyrazu, tak by pomagały odzwierciedlić zamysł Autora. Wbrew
pozorom, niedoskonałość techniczna (nieostrość, przepał,
szumy) również mogą być środkiem wyrazu - o ile są
stosowane świadomie. W Twoim przypadku nie odnoszę wrażenia,
abyś panowała nad warsztatem. Co więcej - abyś starała się
go poprawić.

Nie podam Ci gotowej regułki jak poprawić warsztat. Ale mogę
powiedzieć, jak przebiegała moja droga fotograficzna.
Najpierw pstrykałam wszystko co mnie zwabiło tematem lub
kolorem, nie dbając o kompozycję. Potem zaczęłam czytać na
temat kadrowania, aby odpowiednio przyciąć zdjęcia w
programie. Często okazywało się to niemożliwe, bo zdjęcie
było od początku źle pomyślane. Więc następnym razem
tworzyłam kadr w głowie, zanim nacisnęłam spust migawki.

Kolejnym etapem było uczenie się programu, po to by lepiej
zdjęcie wyostrzyć, dosycić kolory, wyprostować horyzont itp.
W którymś momencie stwierdziłam, że aparat którego używam
(kompaktowy Panasonic) zaczyna mnie ograniczać. Następnym
etapem więc był zakup pierwszej lustrzanki i nauka obsługi.
Poznanie możliwości (i ograniczeń) własnego aparatu jest
kolejnym, ważnym etapem doskonalenia warsztatu.

Ostatni etap nazwałabym ETAPEM POKORY. Po pierwsze wobec
światła. W fotografii to ONO rządzi. Warto więc je
wykorzystywać. Co na przykład oznacza, że fotograf wstaje
przed świtem, lub tak się organizuje aby wykorzystać światło
popołudniowe. Właśnie dlatego turystyczne zdjęcia pstrykane
w trakcie wycieczki w samo południe nazywane są
„wakacyjnymi pstrykami”.

Pokora w fotografii, to również umiejętność radzenia sobie z
krytyką. Zazwyczaj jesteśmy przywiązani do swojej wizji,
swojego wspomnienia związanego z momentem powstania zdjęcia.
Trzeba się pogodzić z tym, że inni mogą to widzieć zupełnie
inaczej. Nie chodzi o to, żeby się tym przejmować, ale żeby
zaakceptować inny punkt widzenia. Żeby na spokojnie rozważyć
uwagi krytyków. Wziąć je pod uwagę jeśli uznamy , że są
słuszne. Lub ze spokojem pozostać przy własnej wersji o ile
się z nimi nie zgadzamy. Poznawanie różnych sposobów
patrzenia jest jedną z najciekawszych rzeczy w przygodzie
jaką jest Fotografia.

Na koniec dodam, że na każdym z tych etapów systematycznie
robiłam jedno – oglądałam fotografie. Na portalach, w
albumach, na wystawach. Niemal codziennie. Rozmawiałam też z
innymi fotografami, wymieniając się doświadczeniami i
spostrzeżeniami, poznając ich punkt widzenia. Podpatrywanie
lepszych od siebie jest jednym z najlepszych ze sposobów
samodoskonalenia. W każdej dziedzinie.

Droga Autorko. Tak, jak pisało już kilka osób pod Twoimi
pracami - zdecydowanie masz najcenniejszy dar fotografa -
dar obserwacji. Umiesz patrzeć, widzieć, dostrzegać, bawić
się skojarzeniami, grać słowem i obrazem. To doskonały punkt
wyjścia, by tworzyć FOTOGRAFIE. A to nie to samo, co robić
zdjęcia. Myślę, że zdecydowanie warto popracować nad
warsztatem. Może w czymś pomogą Ci moje doświadczenia.

Nie piszę na temat konkretnego zdjęcia, ponieważ sądzę, że
bardziej przydatne mogą okazać się rady wskazujące ogólny
kierunek działań, co może sprawić, iż każde Twoje kolejne
zdjęcia będzie lepsze.

Powodzenia!

plamka 2012-06-26 10:32:43

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Mana "Krytyka została usunięta przez moderatora" Wpisuję tutaj,
żeby zwrócić na uwagę na ten fakt. Czy naprawdę nie można
spowodować, by nie pojawiał się ten napis po wciśnięciu
plusa lub minusa? Można przetestować wciskając minus na
prawo stąd... ;)
pawel22 2012-06-22 09:23:07


minus
fotografia cyfrowaMana Uważnie przeczytałam uwagi zawarte w KK i doszłam do
wniosku, e prowadzenie dwóch kont może przyprawić o zawrót
głowy ;)
Marta5glogow 2012-03-16 11:01:26

plus
minus minus
fotografia cyfrowaMana Zróżnicowane opinie pod tym zdjęciem skłoniły mnie do pewnej
refleksji, którą chciałabym się z Wami podzielić.

Było mi przyjemnie, gdy czytałam pochlebne opinie, tym
bardziej, że są to moje nieśmiałe próby w kategorii portret.
Jednak jeszcze większą radość sprawiły mi uwagi...
krytyczne. Pochwały przyjemnie pieszczą ego, ale dopiero
mądra krytyka i analiza błędów powodują rozwój. Ponadto,
zawsze twierdzę, iż dzieło (jakiekolwiek) żyje dopiero w
relacji z widzem. I dla mnie właśnie ta relacja jest
najciekawsza. Im bardziej kontrowersyjna praca, tym
ciekawiej jest obserwować reakcje odbiorców. Dlatego
dziękuję wszystkim za odwiedziny. Tym, którzy odważyli się
na uwagi krytyczne - dziękuję szczególnie. Naprawdę fajnie
jest umieć oddzielać opinie o zdjęciach od układów (nieważne
- sympatii, czy antypatii) towarzyskich.

Pozdrawiam :)
Mana 2010-09-10 22:34:40

fotografia cyfrowaMana Tak sobie patrzę na kolejne zdjęcie tej modelki i myślę
sobie, że jej osobowość dominuje nad stereotypowymi
skojarzeniami. I co z tego, że płowe włosy i delikatna,
słowiańska uroda? To dziewczyna charakterna i nijak nie da
się jej przesłodzić. Stąd zapewne dyskomfort, który miałam
przy oglądaniu któregoś tam (chyba już skasowanego?)
poprzedniego zdjęcia. Tutaj wyraźnie nastąpiła harmonia
między osobowością modelki, a środkami wyrazu dobranymi
przez fotografa. Takie BW z pazurem znacznie lepiej służy
pięknej Kamili, niż miękkie, pastelowe kolorki. Dzięki za tę
serię, bo przy okazji i ja się czegoś nauczyłam.

A co mi tam, wpiszę w rubrykę KK - może komuś też przyda się
to doświadczenie?

Z pozdrowieniami dla Modelki i Autora :)
Lifter 2010-07-19 10:05:50

plus
fotografia cyfrowaMana Jakiś czas temu zauważyłam i zaczęłam stosować u siebie...
Są prace, które bardzo zyskują przy powiększeniu, a są
takie, które ręcz przeciwnie... I wcale nie chodzi o
niebezpieczeństwo wyeksponowania błędów technicznych typu
szumy, nieostrości, czy brudy na matrycy.
Są po prostu fotografie, które lepiej ogląda się w mniejszym
formacie. To tak, jak byśmy w galerii malarstwa mieli do
wyboru oglądanie obrazów przez lupę, lub możliwość oglądania
ich z większej odległości.
Oczywiście - można tak i tak. Ja jednak wolę tę drugą
metodę, bo daje mi możliwość ogarnięcia całości, złapania
dystansu, wydobycia przekazu z otoczenia. Myślę, że mnie
więcej temu również służy stosowanie passpartou.

Dlatego uważam, że przy przygotowaniu prac do publikacji w
galerii warto się zastanowić... Czy rzeczywiście moja praca
zyska na powiększeniu? Czy może lepiej zrezygnować z
większej wersji na PE?

Oczywiście to tylko luźna sugestia. Przy okazji powyższej
pracy pomyślałam, że podzielę się swoim doświadczeniem.
Napisałam w rubryce KK, bo może komuś się to przyda.

Pozdrawiam.
Synanta 2010-03-31 08:27:08

plus
fotografia cyfrowaMana Kilka dni temu pod jedną z krytyk rafiso
http://www.obiektywni.pl/galeria/fotografia-474417.php
wywiązała się dyskusja na temat tego, jaka powinna być
"dobra" krytyka. Dla kilku osób temat okazał się na tyle
ciekawy, że rozmowa przeniosła się na privy. Kiedy kolejna
analityczna krytyka pojawiła się pod moim zdjęciem,
postanowiłam odpowiedzieć właśnie tutaj. Przy czym nie
zamierzam dyskutować o zdjęciu, a podzielić się refleksjami
na temat tego, co mi daje pojawienie się takiej krytyki.
Pozwolę sobie zastosować "rafisową" metodę plusów i minusów
;)


+ Nauka dla mnie i dla innych oglądających. Możliwość
spojrzenia czyimiś oczami, zwrócenia
uwagi na rzeczy dotąd nie dostrzegane.
+ Przerwanie "efektu leminga". Tak jeden z obiektywnych
nazwał kiedyś zjawisko polegające na
tym, że oceniający sugerują się pierwszą oceną lub opinią
pod zdjęciem i chętnie ją naśladują aż
do momentu gdy ktoś się wyłamie, przejmie pałeczkę i z
kolei on będzie naśladowany. Przykład
widać pod tym zdjęciem ;)
+ "Mniej Big Maca w Mc Donaldzie" ;) Niedawno jeden z moich
serdecznych znajomych przeprosił,
że nie komentuje moich zdjęć. Napisał, że wciąż mu się
podobają, ale tłumy które się przy nich
zbierają kojarzą mu się już z Mc Donaldem. Dzięki takiej
analitycznej krytyce atmosfera pod
moim zdjęciem staje się mnie "fastfoodowa" ;)
+ Możliwość nabrania zdrowego dystansu do własnej
twórczości. Od pewnego czasu utwierdzam się
w przekonaniu, że warto mieć zdrowy dystans zarówno do
ocen, komentarzy, ewentualnych
wyróżnień, jak i moderacji. Wszystkie one bowiem, bywają
w równej mierze... mylące. Mogą
niepotrzebnie zniechęcać, lub co gorsze - utwierdzać w
nieomylności, a przez to hamować
rozwój. Wyważona, konkretna krytyka pomaga nabrać
zdrowego dystansu, mobilizuje do
doskonalenia warsztatu, stymuluje rozwój. Przy czym nie
jest decydujące czy, lub w jakim
stopniu się z tą krytyką zgadzam.
+ Darmowa promocja! Ludzie krytyki czytają, a punkciki
lecą... ;) To oczywiście już żartem, bo od
dawna nie brakuje mi limitów na zdjęcia, więc i wartość
punktów dla mnie się zmniejszyła,
niemniej warto zauważyć, że każda krytyka przyczynia się
do promocji zdjęcia.

- Nie znajduję! Nie przychodzi mi żadna krzywda, jaką
krytyka mogłaby przynieść fotografii lub
autorowi. Przy czym zastrzegam, że mówię o KRYTYCE a nie
o KRYTYKANCTWIE, bo w
przypadku tegoż zapewne musiałabym znacznie dłuższą listę
minusów wypisać ;)

Podsumowując - rafiso -> Wielkie dzięki! :)



Mana 2010-03-02 09:00:34

fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa