fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
Lubię ludzi mądrych.
Głupich też lubię
ale muszą być
mądrzy.
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
miro72 Przyznaję na wstępie, iż miałam opory (wiesz jakie) ... no
cóż raz kozie śmierć ;)

Zastanawiam się od czego by tu zacząć, bo powyższą pracę
można rozważać pod różnymi aspektami.
Począwszy od kierunku abstrakcji geometrycznej, kompozycji
dynamicznej, kompozycji otwartej jak również rozważania pod
kątem linii, krzywej i płaszczyzn. W każdym z nich powyższa
praca ma i znajduję swoje miejsce.

Abstrakcja geometryczna - czyli wykorzystałeś figury
geometryczne do budowy kadru.
Kompozycja dynamiczna - nawet jeśli nie widzimy "ruchu"
(typowego dla naszego oka - coś przemieszcza się), brak
linii poziomych i pionowych a "zastosowanie" skosów, linii
łamanych - kwalifikuję do tej kategorii - nasze oko widzi
"ruch".
Kompozycja otwarta - każda cześć kadru, poprzez otwarcie -
daje widzowi możliwość dopowiedzenia sobie co tam jest lub
może być.
Linie, krzywe (w tym przypadku jest to łuk), płaszczyzny - i
tutaj już nie tak łatwo (przynajmniej dla mnie tak w kilku
słowach napisać - tak by było zrozumiałe dla czytelnika - to
nie jest lenistwo z mojej strony. Powyższy kadr można
rozważać pod kątem budowy odśrodkowej, z rozchodzącymi się
płaszczyznami, łuku, który jest stały - grubość łuku - choć
po prawej cień deczko tworzy iluzję - opadania, który jest
zrównoważeniem wszelkiej geometrii oraz linii, które na
pierwszy rzut oka wydają się nie mieć logiki, jednak po
chwili widać równowagę; prawa strona do lewej.

Dla mnie powyższa kompozycja jest dobrą kompozycją ...
jednak oczywiście mam uwagi.
Kompozycyjne - poręcz (pierwszy plan) trzeba było ustawić
się tak, by zasłoniła poręcz na drugim planie -
niepotrzebnie wnosi chaos tak jak jest.

Inną uwagą to kolor. Abstrakcjonizm geometryczny jest
kolorowy - jednak tutaj kolor jest nijaki.
Kolor jest istotny, czy to w malarstwie czy w fotografii
jednak trzeba być świadomym użycia tego koloru - cel jaki ma
nieść. Takie pytanie należy sobie zadać. Tutaj jak pisałam,
jest nijaki i nie wnosi nic wartościowego w pracę. To, że
jest to dawny budynek taki a taki - przestaje mieć znaczenie
- czytaj jako fotoreportaż. Wg mnie powinieneś zostać w c-b
i skupić się na formie i na świetle.

Światło - i tutaj mam największe zastrzeżenia.
Ze światłem - poległeś. Jeśli to nie problem, chętnie dowiem
się jakie parametry ustawiłeś.
By zobaczyć co tam masz, musiałam wejść na podcienie.
(pożyczyłam foto ;))
A tam ... paaaaanie drogi, same pyszności ... a Ty to
odpuściłeś.
(zrobiłam u siebie i mogę przesłać i omówić na e-maila)

Rad nie będzie, bo nie wiem co Tobie doradzić.
No może w wolnej chwili pooglądaj malarstwo Kandyńskiego.
Polecam dość często jego prace "naukowe" tym razem jego
malarstwo - dobre nauki do tego by "robić" dobre
kompozycje.

Aaaaa ... nie jesteś w lesie.
Zapewniam.

Jeśli coś pominęłam lub coś jest niejasne ... pytaj.

Z uszanowaniem,
miro
yamatachi 2012-05-06 19:56:14

plus plus
minus
fotografia cyfrowa
miro72 Witaj Dohtorku :)
(mam nadzieję, że za słowo dohtorek nie obrazisz się, na
wszystkich lekarzy tam mówię).

To zdjęcie, w porównaniu z tymi jakie ostatnio tutaj goszczą
(umówmy się, że nazwę je "portretami") ma w sobie prawdę,
głębię duszy zastaną w oczach oraz nieśmiałość, utrwaloną w
lekko widocznym "grymasie" w okolicach ust.
I taki portret winien być - ukazać prawdę o człowieku.
Tobie się tutaj udało. Ja to "kupuję".

Technikalia - powiem tak, jak będziesz chciał to nauczysz
się jak prawidłowo pracować z "materiałem ludzkim" - a z
tego co czytam, chęci masz - więc jestem spokojna. :)

Moje uwagi:
1. nie pchaj szkła w twarz - bo inaczej pomyślę, ześ lekarz
dermatolog. ;) daj Gosi przestrzeni, miejsca w którym jest,
mówiąc prostym językiem - szerzej kadruj.
2. piszesz; "moja Gosia", czyli Gosię znasz i wiesz jaka ona
jest. I tak ją pokazuj w sytuacjach, w których Gosia czuje
się jak ryba w wodzie. Jeśli Gosia, lubi czytać to cyknij
jej zdjęcie kiedy to robi, jeśli Gosia lubi jeździć na
rowerze - bierz aparat na wyprawę rowerową ... a jeśli Gosia
lubi po postu być przy Tobie - to pokaż to "lubienie" Twego
towarzystwa w oczach.

Portret to naprawdę trudny temat. I jeśli fotograf zrozumie
czym jest i czym ma być portret, jeśli podejdzie do tego
tematu z sercem, otwartym umysłem oraz szacunkiem do
portretowanego, (fotograf bierze odpowiedzialność za modela
- pamiętaj) ... wówczas będą dobre portrety.

Piszę bardzo prostym językiem, tak by wiadomość ma, nie
zniechęciła Ciebie a przeciwnie - zachęciła.

I jak przystało na KK, rady i porady:

1. zaczynasz, zatem dobrą lekturą będzie pozycja Romana
Burzyńskiego "Portret Fotograficzny" - jak nie dostaniesz, z
przyjemnością pożyczę Tobie.
2. Miast oglądać "portrety" na portalach, obejrzyj sobie jak
pracowali mistrzowie portretu; Arnold Newman, Frank Horvat,
Lothar Wolleh ... itd. to jest sedno w portretach.

Z uszanowaniem,
miro
ErNOL 2012-05-04 06:19:03

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowamiro72 Jestem jak obiecałam.
:)

Na zdjęciu widzimy młodą dziewczynę - zakładam, że to
koleżanka, znajoma - drugie zdjęcie z tą modelką - czyli
znasz. Zatem powinnaś wiedzieć o tym, że to piękna młoda
kobieta z mocnymi "atutami" urody. Pełne usta, pięknie
"wykrojony" nos o owalnych kształtach, łuki policzków oraz
ciekawe oczy, które tutaj akurat subtelnie a jednocześnie
stanowczo przyciągają wzrok widza.
Przy takich rysach ... należy stosować rozproszone światło
lub jeśli zna się i wie jak to zrobić ... można stosować
mocne uderzenie z jednej strony by wytłuścić dodatkowo - ale
zaznaczam należny robić to z głową by nie wyszło śmiesznie.

Na powyższym zdjęciu, próbowałaś tonować mocne uderzenie
światła z prawej strony - dodatkowo coś tam myszkowałaś przy
twarzy ... i oczach.
Zwróć uwagę na takie elementy jak:
źrenica - kształt, białko oka a skóra, czerń przy złączeniu
dwóch warg a cień przy płatku noska, strefa szarej plamy
włosów przy lewym policzku (moim lewym), szyja i ślad po
lince od duszenia ;P oraz czernie, których tam nie powinno
być, czernie na włosach, i białe cóś ala płatki, czernie na
sweterku LD (dolny lewy róg), resztki w tle - niepotrzebne
popierdółki.

Przy takim tonowaniu twarzy mamy spłaszczenie jej ...
dodatkowo potęguje to sweterek, który gra tutaj pierwszą
rolę ... a nie modelka.

Kadr jest za ciasny - nie przygotowujesz materiału
badawczego przed wizytą u dermatologa ... więc tak blisko
nie powinno być ... odsuń się od modelki ... obserwuj jak
zachowuje się twarz, jak pracują oczy, jak pracują włosy ...
zwracaj uwagę jak to wszystko pracuje pod wpływem światła.
Jak zmienia się, jak światło pięknie maluje ... wtedy cykaj,
jak znajdziesz idealny moment.


Moja rada ... polecam Tobie zapoznanie się z twórczością
Julia Margaret Cameron - była amatorem ... ale jakim!
Poczytaj o niej ... warto.

http://www.victoriaspast.com/JuiliaMCameron/Julia%20Jackson%
201867.jpg
Popatrz sobie na spokojnie na ten portret ... zwróć uwagę
jak fotografka maluje światłem twarz, jak eksponuje włosy -
Julia z włosów jest słynna -
http://www.victoriaspast.com/JuiliaMCameron/The%20Angel%20at
%20the%20Tomb%201870.jpg

I jeszcze taki link -
http://www.youtube.com/watch?v=VqnVLwRagbs

Nie bój się światła ... i nie duś go. Bez światła nie byłoby
fotografii.

Soniak - od tego zaczynałam. :)
To niezły aparat jak na początek - próbuj różnych ustawień.

Z uszanowaniem,
miro
Emily_Wendy 2012-01-22 11:28:37

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
miro72 Przez przypadek jestem tutaj - praca w polecanych - czyli
takich, które "wyciągamy" - przez klik polec zdjęcie - na
powierzchnię ... po to by dać wyraz naszego uznania dobrej
fotografii.

Nie mam pretensji do autora - każdy cyka to, co uważa za
warte wyciągnięcia szkła, i zatrzymania tego w kadrze a
dalej pokazania tego światu. Wszak zdjęcia opowiadają
również o twórcy, o jego wrażliwości, zmysłu twórczego oraz
zdolności postrzegania.

Nie mam pretensji nawet do osób polecających - każdy lubi
się śmiać z drugiej osoby - dobrze, że mamy tutaj tylko
grzebanie w nosie a nie na przykład oddawanie moczu lub
rzyganie zataczającego się faceta.

Czuję po prostu niesmak ... ale taki gorzki ...
I jest mi przykro, że takim zachowaniem kreuje się
fotografię i postrzeganie jej.
To smutne ...

Rada - każdy zanim będzie chciał polecić ... cokolwiek,
niech zastanowi się 10 razy zanim to zrobi.
I niech zadziała wyobraźnia (nie ta artystyczna) czyli
konsekwencja swoich działań.

Bo takie polecanie deprecjonuje ten portal ... nawet nie
pyskówki czy ten słowne potyczki.
oblomow 2012-01-06 17:45:00

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowa
miro72 Dziękuję za słowa tyczące historii.
To po pierwsze.

Cieszę się, ze ludzie chadzają na spacery a przy okazji
wyszukują smaczki warte zatrzymania w kadrze. Obserwacja
uczy i wzbogaca nas, również fotograficznie.

Obserwowanie to nie wszystko - ważne jest widzenie i
umiejętności "usadzenia" tego naszego widzenia w przyzwoitym
kadrze, kompozycji.
To co mamy powyżej dalekie jest i od widzenia i od
poprawności kompozycyjnej. W sumie mamy pstyk - oczywiście
udokumentowany jako resztka jesieni.
Ale takie resztki - widzimy każdego dnia. Wiszą czerwone
"gluty" i tyle - idziemy dalej.

Oczywiście czerwone gluty mogą nas zatrzymać, jeśli w danej
chwili coś odmieni codzienność - światło, elementy, które na
te gluty w sposób pośredni lub bezpośredni wpływają ... i
tak dalej.

Ty pstryknęłaś codziennego wiszącego czerwonego "gluta" -
nie zastanawiając się przy tem nawet ułamka sekundy
(zakładam, że widok resztek jesieni - zatracił w Tobie
wówczas resztki potencjału dobrego fotografa :)) - i dlatego
mamy taki efekt jak na obrazku.

Jako, że jest to KK - zatem czas na rady.

1. Odpal sobie poniższy link - lub coś innego z Chopin'a -
pozwoli Tobie na miłe "odrobienie" zadanych przeze mnie prac
;)
http://www.youtube.com/watch?v=eGPPDV8wBOQ
2. Wyszukaj prace Jana Chełmońskiego - zwróć uwagę na
kolory, tonację oraz kompozycje.
3. Wyszukaj prace Wiktora Wołkowa - zobacz jak "szerokim"
okiem otula przyrodę i jak widzowi ją przedstawia.
4. Wyszukaj prace Jana Walenicka - głównie te, gdzie
"wsadza" nosa ... W ... przyrodę.
5. I na koniec - co drugi spacer - miast aparatu - zabieraj
kartonik (własnoręcznie zrobiony) - okienko w rozmiarach
10x15 - i przez ten "obiektyw" szukaj kadrów - ważne bez
aparatu.

Życzę cierpliwości.

P.S.
Nie pisz pod swoimi pracami "ta praca została wyróżniona"
lub "doceniona przez kogoś tam" To zbytek.

Z uszanowaniem,
miro
gobaj 2011-12-30 14:33:42

plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowamiro72 Gdyby usunąć górną cześć - jak proponuje przedmówca - praca
straciłaby cały swój urok jak również kompozycja.

W tej pracy nie ma rytmów - od tego należy zacząć -
aczkolwiek można się doszukiwać po kolejno stojących po
sobie umywalkach jak również kranach.

Lustra, i odbicia w nich równoważą skosy, piony, poziomy.
Elementem zamykającym ten kadr - są łuki umywalek.
I dlatego ta praca, w takiej formie i w takim kadrze jest
dobrą kompozycją.

Rada - jak przystało na KK - oglądać tę pracę i uczyć się
jak należy kadrować.
xlavoc 2011-12-19 11:53:58

plus plus plus
fotografia cyfrowa
miro72 "Kto jest bez winy - niechaj pierwszy rzuci kamień".

Siadłam i czytam wpisy oraz analizuję "protest" autora
skrina.
Jestem na tym portalu od niedawna - zatem nie wiem jak było
wcześniej.
Jednak bywam na innych i sytuacja wydaje się analogiczna do
opisywanej.
Ludzie sami "zgotowali" sobie taki stan.
Być może to wina zbyt łatwej dostępności do aparatów - dziś
każdy może być "fotografem".
Poszedł do sklepu, kupił ... i już.
Być może to wina "cyfry" - klatka po klatce strzelana jest.
Kliszę szanuje się. (słyszę, że ludzie potrafią "ze spaceru
foto" przywlec po 500 klatek ... i co z tym robić? ja się
pytam ...
Ale nawet jeśli mamy takie dobrodziejstwa: "szybki" aparat,
karty, komputer, programy graficzne, net ... to zapominamy
czym jest i czym ma być fotografia.
Fotografia to sztuka. I taka winna być.

Ile osób potrafi przeanalizować prace, pod kątem kompozycji,
technikaliów i przekazu?
Ile osób potrafi odnieść się do malarstwa - w sumie do
"korzeni" foto.
Ile osób za zadane pytanie: dlaczego fotografujesz? będzie
potrafiło powiedzieć coś sensownego.

Oczywiście każdy ma prawo do robienia zdjęć ale nie każdy
winien mieć możliwość do pokazywania ich.

Jaki to komentarz - ładne foto, podoba mi się, lubię.
To jest proszę państwa najgorszy komentarz.
To świadczy o braku wiedzy, wrażliwości oraz nieposzanowania
pracy fotografa.
Jeśli nie wiesz co napisać - nie pisz nic.

Są oczywiście nowi, młodzi fotografowie, którzy dopiero
zaczynają ... przychodzą tutaj i na inne portale by uczyć
się, poznawać - dobrze by było, gdyby jednocześnie SAMI
spróbowali zainteresować się tematem foto. Internet - to
naprawdę bogate źródło wiedzy. Jednak i tak fotografię,
malarstwo winno oglądać się "na żywo".

A polecanie "na złość" lub jako protest uważam za infantylne
i goopkowate.

I na koniec - moja rada - zgodnie z zasadami KK - niech
każdy sprawdzi co ma w swoim PF.

Z uszanowaniem,
miro
muddy 2011-12-08 08:49:06

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowamiro72 Rzadko zaglądam pod prace z "ptakami" - nie chodzi o to, że
nie doceniam. Ja się po prostu nie znam. Ptaki dzielę na
małe - takie jak ten na obrazku - i duże - kury, kaczki i
inne takie tam.

Jednak miast tego ptaka, wstawiam psa (takiego
szczekającego), niech będzie to mój pies - znam ją, znam
rasę, wiem jak zachowuje się i co lubi a czego nie.
I co chcę zobaczyć ... przede wszystkim ... chcę go tam
zobaczyć - dodam, ze mój pies to "żywy" pies i usiedzieć w
miejscu nie umie. Chcę zobaczyć ostrego - chcę zobaczyć
oczy, uszy, nos, wiszące "łypy" itd. ostre a nie rozmazane.
Chcę zobaczyć ostre drzewo i gałęzie - nie jedną gałąź ...
chcę zobaczyć coś co wzbudzi moje zainteresowanie -
sytuacyjne.

Samo byle jakie "złapanie" ptaka - fotografii nie czyni.
Moja rada - selekcja prac zanim się coś zachce opublikować.

P.S. Co to za ptak?
atsf 2011-11-22 21:17:54

fotografia cyfrowamiro72 Ciekawy i zauważalny kadr.
Lampa na pierwszym planie równoważy cały kadr.

Jednak mam uwagi co do obróbki.
1. winieta - nie, nie wnosi nic do kadru wprost przeciwnie
psuje (w szczególności górną część, gdzie krzywizny wieży i
nieba nie mają gdzie ujść.
2. Konwersja do c-b i zbyt długa "zabawa" w PS - spowodowała
"wykrzaczanie się pikseli" ;)
3. Za dużo czerni, moja rada to zdjęcie jej (czerń) i praca
na szarościach.
4. Rozmycie (proponuję od 0,3-0,4 na omawianym pliku)
5. LD - brakuje mi cięcia od dołu krawężnika
6. Brakuje mi "oddechu" przy lampie na drugim planie.
ant_z 2011-10-29 22:17:44

plus plus plus
fotografia cyfrowamiro72 Na spokojnie przeczytałam wszystkie komentarze oraz KK.

Autor pisze tak: "Fotografowałam jesienne drzewa a panowie z
wózkiem pojawili się nagle, więc nie było sposobu podejść
bliżej. A w sumie nawet nie miałabym odwagi "zajrzeć im w
oczy"" i dalej ... "... Można dostrzec wyraz twarzy tych
ludzi ..."

Hmmm ... nie mam odwagi spojrzeć w oczy ... ale odwagę mam
by strzelać z biodra.
Nie mam odwagi podejść i "zagaić" ... ale mam odwagę
powiesić pracę na portalu.
Nie mam odwagi poznać imion tych panów ... ale mam odwagę
przylepić do każdego łatkę z "NN".
Nie mam odwagi pokazać Tych ludzi w portrecie ... ale mam
odwagę napisać "taka nasza szara rzeczywistość" ...

Drogi autorze ... całe szczęście ja mam odwagę by skreślić
kilka słów.
W dzisiaj, w dobie łatwej dostępności do aparatów ...
jesteśmy zalewani pstrykami ... powyższą pracę uważam za
pstryk - przykro mi.

"3" taka ocenia pojawia się najczęściej ... poczytajmy
zatem co "mówi" +3 - Podoba mi się. Jest to fotografia,
którą ogląda się z przyjemnością. Widać solidny warsztat
techniczny i zmysł artystyczny autora.
Zamysł ...? gdzie jest tutaj zamysł ...? czy zamysłem jest
"nie miałabym odwagi "zajrzeć im w oczy"
czy "szara nasza rzeczywistość" ...

Wiele prac, znakomitych prac to dzieło przypadku ... czy ta
praca jest dobra, bardzo dobra, znakomita ...?
Nie, bo nie ma w niej nic co na to miano zasługuje.
Nie wszystko musimy fotografować ... nie wszystko ... a
jeśli już coś warte jest pokazania ... to róbmy to tak by
warte było czasu widzów.
Jeśli autor uważa tę pracę za dobrą, to niech na swoim
komputerku założy katalog "nasza szara rzeczywistość",
wrzuca tak swoje prace a jak już uzbiera ilość wartą
przeanalizowania, niech siądzie i poduma, i dokona wyboru
... co jest warte pokazania a co nie.

Szanujmy siebie nawzajem.

P.S.
Kilka dni temu przeczytałam taki wpis " ... ten portal trawi
choroba, obawiam się nieuleczalna ..."
I chyba osoba, która to pisała miała rację.
Iskierka 2011-10-26 10:25:51

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus
fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa