fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
OBIETNICA:
każdemu, kto zza blokady/ignora pisze do mnie obelżywe, drwiące lub w inny sposób niestosowne p-wiadomości, solennie obiecuję, że je opublikuję na forum

moich komentarzy boją się:
jast40, adamski, ennio, Bromo, midway, kobra, sosiu, Iskierka, W, paladin07, Blanko, orsini, Cris70/Velvet/Cris70_(izotopem zwany), BENIGNUS, berta, MartaPos(niezdecydowana), mimosa (czasami), wilczka, buddabar (zmienny), szewczenkowa, Andrzejch, wowa, keramodnor, bodypainting (i chciałby i boi się), Tirti (margaritas ante porcos), Mirkaa (krótka kołdra), beuthen, odonata, Yazhubal (słowo daję, że nie wiem czemu), Diadematus...

And Haman began to tell them of all the things wherein the king had honoured him; and he said: `All these things profit me nothing while I see Mordecai the Jew sitting in the gate.'
( G.K.Chesterton - The Wisdom of Father Brown)

a mówcie mi Mordechaj!
-----------------------------

Nigdy nie byłam moderatorem na OB i nie mam tu uprawnień innych, niż wynikające z posiadanego konta użytkownika serwisu.
Nie mam żadnych powiązań (biznesowych, towarzyskich, uczuciowych) z właścicielami i administracją OB i nie posiadam mocy sprawczej wpływania na ich decyzje.

2009-08-22 - uprzejmie informuję wszystkich zainteresowanych, że założone dwa dni temu konto
http://www.obiektywni.pl/autorzy/autor-24714-0-0-0-0.php
nie należy do mnie i nie ponoszę odpowiedzialności za działania użytkownika, który się nim posługuje.

2008-07-19 - właśnie włączyłam ignorowanie keramodnora; niech pisze to, co ma mi do napisania, publicznie na forum (i potem się nie wypiera) albo wcale (to samo dotyczy każdego konta moderatorskiego używanego przez tego osobnika)
(a jest to pierwszy i jak na razie jedyny przypadek wykorzystania przeze mnie funkcji ignorowania w stosunku do kogokolwiek na którymkolwiek z serwisow foto)

"Nie wierz w nic, niezależnie od tego, gdzie to przeczytałeś lub kto to powiedział, nawet jeśli ja to powiedziałem, o ile nie zgadza się to z twoim rozumieniem świata i zdrowym rozsądkiem.
(Budda)

Jedną z najistotniejszych różnic między kotem a kłamstwem jest to, że kot ma jedynie dziewięć żyć.
(Mark Twain)

Nieprzyjemne prawdy są zawsze lepsze od przyjemnych złudzeń.
(John Fitzgerald Kennedy)

Mieć rację godzinę wcześniej niż inni: przez godzinę być uważanym za element aspołeczny.
(Antoine de Rivarol)

Pogłoski o mojej śmierci były mocno przesadzone.
(Mark Twain)

Jemu się zdaje, że coś wie, choć nic nie wie, a ja, ja nic nie wiem, tak mi się nawet i nie zdaje.
(Sokrates wg Platona)

Cada uno es como Dios lo hizo, y aún peor muchas veces
(Cervantes)

'Revenge isn't sweet,' Carella said. 'It's only boring.'
(Ed McBain - King's Ransom)

ze wszystkich słodyczy najbardziej smakują mi konserwowe ogórki

jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie

Nie trzeba być alkoholikiem, żeby zauważyć, że zataczający się i bełkotliwy gość przy sąsiednim stoliku jest pijany
(MartaW ... do tych, którzy twierdzą, że nie posiadając w portfolio zdjęć makro, pejzażu itp, nie powinna takowych komentować i oceniać)

Zniewagi, które zadaliśmy, ważymy na innej wadze niż te, których doświadczyliśmy.
(Ezop)

"Ma boleć. Do kości."
http://www.obiektywni.pl/forum/watek-3895-249.php

I niech tak zostanie.

KIWI: http://www.obiektywni.pl/forum/watek-630-980.php

MOTTO:
Krytyk i eunuch z jednej są parafii, obaj wiedzą jak, lecz żaden nie potrafi
(Tadeusz Boy-Żeleński)

Krytykować - to znaczy dowieść autorowi, że nie robi tego tak, jakbym ja to zrobił, gdybym potrafił
(Karel Čapek)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher
(Albert Einstein)

Wyobraźcie sobie tę ciszę, jaka by nastąpiła, gdyby ludzie mówili tylko to, co wiedzą ! (Karel Čapek)
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowaMordecai To zdjęcie to podręcznikowy przykład źle przeprowadzonej
korekcji perspektywy wynikającej z bliskiego ujęcia i
nieuchronnego podniesienia linii obiektywu.
Przede wszystkim autor skupił się na doprowadzeniu skrajnych
linii pionowych do równoległości z brzegami kadru
zapominając o tym, że przy tak ciasnej kompozycji z reguły
widz lepiej odbiera niewielką zbieżność ku górze. Jednak
jest to subiektywne odczucie, z którym można polemizować.

Niestety, wydarzyło się jednocześnie coś trudnego do
zaakceptowania.
Cały kadr, a więc i budowla, nie trzyma "poziomu".
Popatrzmy na ogrodzenie po prawej stronie:
jego podmurówka wyraźnie się "wspina się".
Czyli coś jest nie tak.

Nawet jednak gdybyśmy nie mieli tej wskazówki, to i tak daje
się zauważyć przechylenie całej budowli w lewo.
Jak zauważyć?
Ano wystarczy wyobrazić sobie człowieka stojącego po lewej i
drugiego (tego samego wzrostu) po prawej stronie i
poprowadzić linię łączącą ich oczy. Ta linia nie jest
pozioma, a być powinna.

Z tego wynika praktyczna wskazówka:
Nie wystarczy doprowadzić do pionu krawędzie bryły budynku.
Trzeba popatrzeć na nią i postarać się, aby wzrok podążający
po fasadzie na wysokości oczy patrzącego (w naturalny
sposób, jak przy panoramowaniu) nie wspinał się ani nie
opadał. To nietrudne, zwłaszcza gdy do dyspozycji są liczne
parterowe otwory okienne i drzwiowe.
Artur72 2014-06-26 10:28:15

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowaMordecai Moja propozycja (program minimum):
1. zdjęcie koloru filtrem czerwonym
2. korekcja poziomów do białego tła
3. podbicie kontrastu z lekkim przyciemnieniem
4. minimalne przycięcie dołu, żeby pozbyć się szwu w lewej
rurze
5. cienka (na 1-2 piksele) rameczka
mefbaner 2012-01-08 18:35:40

plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Mordecai Bardzo ciekawe miejsce niedbale pokazane, bo:

1. Zabałaganiony i przyciężki pierwszy plan odwraca uwagę od
tego, co wydaje się tematem głównym, czyli krateru (jeziora
czy może zatoki): z zasady należy uniknąć zielska
wchodzącego w kadr (jak PD), a tutaj warto by było
zmniejszyć obciążenie wywołane przez fragment murów, które
bezceremonialnie ściagają wzrok patrzącego do lewego dolnego
rogu (zakotwiczajac go tam tym poprzecznym ułomkiem sciany)
i na środek dolnego skraju (ten wystający kawałek!);
dyskusyjny jest też trójkąt zieleni po prawej; nie wiem na
pewno, gdzie można było znależć lepsze ujęcie, ale
przypuszczam, że jest tam parę innych niezłych punktów
widokowych.

2. Woda widoczna w oddali wąskim paskiem ciągnie z kolei
wzrok do prawej krawędzi kadru, gdzie naprawdę nie ma nic
ciekawego; sama z siebie by nie przeszkadzała, ale zwraca
uwage na niefortunnie niebieską plamę nieba w PG -
przycięcie nieba poniżej tego prześwitu od razu poprawia
sytuację.

3. Mocne i krótkie cienie wskazują, że nie była to pora dnia
odpowiednia do wyjmowania aparatu fotograficznego - słońce
stało wysoko i spłaszczyło obraz, a to czego się w takich
przypadkach oczekuje, to wrażenie przestrzenności -
łatwiejsze do osiagnięcia z rana i pod wieczór.

4. Ostatecznie warto się zdecydować, co tu miało być istotne
- subiektywnie najbardziej interesująca wydaje mi się
konstrukcja na dalekim wzgórzu i byłabym skłonna mocno
przyciąć to zdjęcie - tak mniej wiecej 1/3 z prawej i 1/3 od
dołu - co autor na to?

5. Zastanawiam się także, czy w tych zboczach i plaży nie ma
za dużo magenty, ale to już poza programem ;)
amtv 2011-06-18 18:01:29

plus plus
fotografia cyfrowa
Mordecai Re "ładny piesek": i owszem, ale to nie moja zasługa.
Re "można by go lepiej pokazać": niewątpliwie == oczywista
oczywistość
Re "kije na 1 planie": jeden, przeszkadza
Re "centralny kadr": a to akurat jest zaleta tej kompozycji
Mordecai 2011-04-02 18:50:58

fotografia cyfrowaMordecai Dawno nie pisałam tu KK, ale umotywowana wyraźnym życzeniem
autorki :) postaram się kolejny raz zastosować swoją
"metodykę emerytowanej ksiegowej", aby systematycznie (tzn.
"księgowej szkiełkiem") przeanalizować cechy tego zdjęcia w
nadziei, że moze się to okazać pożyteczne :)
A żeby ułatwić ewentualnie zainteresowanym zrozumienie
kontekstu diagnozy, najpierw przypominam opis tej metodyki:

Nie wdając się w dyskusje teoretyczne, lecz patrząc na
fotografie z subiektywnego punktu widzenia emerytowanej
księgowej, wypracowałam sobie tezę następującą:
Fotografia doskonała to idealne połączenie tematu, światła,
formy, kompozycji, techniki, estetyki... oraz pewnego
metafizycznego, trudno definiowalnego składnika, który,
jeśli występuje, potrafi zastąpić poprzednio wymienione
(przynajmniej częściowo :-)).
Oczywiście niezmiernie rzadko się zdarza fotografia
doskonała, także dlatego, że jej wspomniane wyżej atrybuty z
natury samej nie są (obiektywnie) mierzalne, a odbierane
subiektywnie przez oglądających."

Od każdej fotografii, niezależnie od jej kategoriii
(przyrodniczej, portretowej, reporterskiej, kreatywnej itp.)
należy oczekiwać spełnienia tych warunków, aczkolwiek
proporcje udziału poszczególnych składników ideału mają
prawo być rożne.

No to do rzeczy:

Temat - na pograniczu architektury i uliczności (aka
street-photo) - jesli to miała być architektura, to trzeba
było zadbać o ładne zaprezentowanie dekoracji bramy, jeśli
uliczność, to zarówno para przechodniów, jak i samochód są
tak daleko w perspektywie ulicy, że w niej całkiem giną i
uliczności nie usprawiedliwiają, a poza tym, to na tej ulicy
w tym momencie nie dzieje się nic, co by było warte
uwiecznienia.

Światło - no tak, tzw. "fotograficznego światła światła" to
tu całkiem zabrakło - dzień był pewnie szaro-mglisty,
deszczowy, niespecjalnie nadający się do standardowego
fotografowania; bywa, że w taki dzień dobrze się fotografuje
stare kamienice, zapomniane zaułki, ruiny we mgle, ale co do
zasady najłatwiejsze jest miękkie ukośne światło
popołudniowo-podwieczorne (w żadnym razie nie ostre przed- i
południowe).

Forma - ach, chciałoby się zobaczyć sklepienie tej bramy - w
łukowatych czy krzyżowych sklepieniach forma by zagrała.

Kompozycja - centralna dobrze sie sprawdza w bardzo
symetrycznych obiektach i tu z taką symetrią mamy do
czynienia, ale przycięcie płaskorzeźb i podstawy bramy jest
nie do przyjęcia!

Technika - akceptowalna, choć zdaje mi się, że w tej bramie
jest za ciemno; nie mam również przekonania do rozdzaju
szarości; myślę, że dobrze by było poćwiczyć warianty ze
zdejmowaniem koloru przy pomocy mieszania kanałów, albo
przynajmniej porownać to, co R, G i B dają każdy z osobna.

Estetyka - w dolnej strefie stanów średnich, jako że w tym
przypadku mocno zależy od poprzednich składników.

Aspektu metafizycznego brak.
marina 2011-01-14 22:22:36

plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Mordecai Opis metodyki (przypominam ją na wstępie, żeby ułatwić
ewentualnie zainteresowanym zrozumienie kontekstu
diagnozy):

"Nie wdając się w dyskusje teoretyczne, lecz patrząc na
fotografie z subiektywnego punktu widzenia emerytowanej
księgowej, wypracowałam sobie tezę następującą:
Fotografia doskonała to idealne połączenie tematu, światła,
formy, kompozycji, techniki, estetyki... oraz pewnego
metafizycznego, trudno definiowalnego składnika, który,
jeśli występuje, potrafi zastąpić poprzednio wymienione
(przynajmniej częściowo :-)).
Oczywiście niezmiernie rzadko się zdarza fotografia
doskonała, także dlatego, że jej wspomniane wyżej atrybuty z
natury samej nie są (obiektywnie) mierzalne, a odbierane
subiektywnie przez oglądających."

Od każdej fotografii, niezależnie od jej kategoriii
(przyrodniczej, portretowej, reporterskiej, kreatywnej itp.)
należy oczekiwać spełnienia tych warunków, aczkolwiek
proporcje udziału poszczególnych składników ideału mają
prawo być rożne.

No to do rzeczy:

Temat - piękna dziewczyna w plenerze - motyw często
eksploatowany, ale nie ma w tym nic złego, jeśli zawiera
stosowną dozę indywidualnej interpretacji :) no i z tą
indywidualnością nie jest tu dobrze... ale idźmy dalej.

Światło - dzień był wyraźnie szary i o ile twarzy modelki to
nie zaszkodziło, to już reszta obrazu się spłaszczyła i
wyprała w barwach, tzn. światła zabrakło, szczególnie na
ciemnych częściach stroju modelki, ale nie tylko tam.

Forma - to kryterium dobrze się stosuje do architektury,
abstrakcji, czasem roślin, natomiast wydobycie formy z
ludzkiej postaci jest trudne, nieczęste i tutaj się nie
udało: rozwiana chusta to nie to, a poza modelki nie wydaje
się całkiem spontaniczna (a może to kwestia jej lekkiego
pochylenia do przodu - nie wiadomo, czy naturalnego, czy
spowodowanego zaburzeniem poziomu kadru)

Kompozycja - umieszczenie modelki względem krawędzi kadru
jest do zaakceptowania, natomiast skos tworzony przez trawę,
rów i niefortunny ciemny trójkąt w LG wprowadza niepożądane
zamieszanie; do tego mamy ciemną kępkę roślinną nad głową
dziewczyni i drugą u góry przy krawędzi (ta tworzy
pasożytniczy mocny punkt) - oj, nie jest dobrze.

Technika - ułomna, po części z braku dobrego światła, ale
też ze względu na podejrzane przebarwienia i nieciekawą GO
(marnie wygląda ten płasko rozmyty dalszy plan).

Estetyka - w całości wątpliwa (z wyjątkiem uroczej twarzy).

Aspektu metafizycznego brak (no, może gdyby ta miotła
była... ;))

Diagnoza zbiorcza: mało argumentów przeciw moderacji...
talunia 2010-03-30 22:51:35

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaMordecai opis metodyki (przypominam ją na wstępie, żeby ulatwić
ewentualnie zainteresowanym zrozumienie kontekstu
diagnozy):

"Nie wdając się w dyskusje teoretyczne, lecz patrząc na
fotografie z subiektywnego punktu widzenia emerytowanej
księgowej, wypracowałam sobie tezę następującą:
Fotografia doskonała to idealne połączenie tematu, światła,
formy, kompozycji, techniki, estetyki... oraz pewnego
metafizycznego, trudno definiowalnego składnika, który,
jeśli występuje, potrafi zastąpić poprzednio wymienione
(przynajmniej częściowo :-)).
Oczywiście niezmiernie rzadko się zdarza fotografia
doskonała, także dlatego, że jej wspomniane wyżej atrybuty z
natury samej nie są (obiektywnie) mierzalne, a odbierane
subiektywnie przez oglądających."

Od każdej fotografii, niezależnie od jej kategoriii
(przyrodniczej, portretowej, reporterskiej, kreatywnej itp.)
należy oczekiwać spełnienia tych warunków, aczkolwiek
proporcje udzialu poszczególnych składników ideału mają
prawo być rożne.

A jak to tu wygląda?

Temat - kolejny motylek, ajkich wiele - spośród setek albo i
tysięcy podobnych pokazywanych na OB wyróżnia się tą
jubilerską rosą (nie śmiem przypuszczać, że to sztuczne
nawodnienie w aerozolu)

Światło - za mocne i tego nie da się nie zauwazyć, gdy się
popatrzy na głęboki cień na skrzydełku modela

Forma - typowe boczne ujęcie - odpowiednik "legitymacyjnego"
zdjęcia w portrecie

Kompozycja - ani centralna ani z celowym wykorzystaniem
mocnych punktów - szczególnie przeszkadzają te badylki po
lewej, które niefortunnie załapały się w GO tuż przy brzegu
kadru, ale i ten w PD podpierający skrzydełka, też wadzi

Technika - nie wyróżnia się (brak indywidualności)

Estetyka - dyskusyjna (jak to o gustach...)

Aspekt metafizyczny - wolne żarty...
andre77 2010-02-13 23:33:16

plus plus
minus minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowa
Mordecai opis metodyki (wielokrotnie już stosowanej):

"Nie wdając się w dyskusje teoretyczne, lecz patrząc na
fotografie z subiektywnego punktu widzenia emerytowanej
księgowej, wypracowałam sobie tezę następujacą:
Fotografia doskonała to idealne połączenie tematu, światła,
formy, kompozycji, techniki, estetyki... oraz pewnego
metafizycznego, trudno definiowalnego składnika, który,
jeśli występuje, potrafi zastąpić poprzednio wymienione
(przynajmniej częściowo :-)).
Oczywiście niezmiernie rzadko się zdarza fotografia
doskonała, także dlatego, że jej wspomniane wyżej atrybuty z
natury samej nie są (obiektywnie) mierzalne, a odbierane
subiektywnie przez oglądających."

A wiec w punktach:

Temat - banalny (pochylam się nad kwiatkiem i pstryk! ...
tymczasem po łące trzeba się przeczołgać, zejść z nosem i
obiektywem miedzy trawy, zobaczyc, co w nich piszczy...)

Światło - mało ciekawe (ani poranne, ani wieczorne, ani w
kontrze...)

Forma - mało osobliwa - jaka stokrotka jest, każdy widział,
widzi i widzieć będzie

Kompozycja - centralna nieudana (zdarzają się centralne
udane, ale jako wyjątki potwierdzające regułę)

Technika - nieświadoma

Estetyka - dyskusyjna

A aspekt metafizyczny? ... nie nie było go tu ani przez
moment
esha 2010-02-13 22:44:58

plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Mordecai Satie,
a. nie rozumiesz
b. nie jestem normalna - jednym okiem widzę świat bardziej
na różowo, drugim bardziej na zielono (poważnie, to taka
wada wzroku)
c. niebo w naturze nie jest niebieskie, jest czarne
d. niebo czesto jest postrzegane jako niebieskie (wygogluj
dlaczego), ale bywa tez białe, różowe, pomarańczowe itp
e. przy czym jeśli się założy odpowiedni filtr połówkowy, to
możliwości sie multiplikują
f. nie przypominam sobie, abym wyraziła zgodę na
zduplikowanie mojego pliku w tak publicznym miejscu, jakim
jest wrzuta
Mordecai 2009-09-16 08:42:44

fotografia cyfrowa
Mordecai skimi, wielkie dzięki ..... ogromnie dawno nie otrzymałam KK
:) a już KK z pytaniami to długo oczekiwany prezent :D

Już tłumaczę, co i jak (w żadnej mierze nie twierdząc, ze to
jest zdjęcie dobre, ani że ma się podobać, więc niech to nie
będzie odczytane jako obrona złej sprawy).

Re. lewe cięcie:
Kadr obejmujący dobytek śpiącego i pozostawiający na lewym
skraju nieco luzu odcina go od tła i w moich oczach
sugeruje, że jest on tam chwilowym gościem, podczas gdy tak
naprawdę on tam mieszka (przynajmniej w sezonie letnim).

Re. ostrość na pierwszym planie
Czyli na narożu ławy. Miało być widać, jaka ona twarda i
nieprzyjazna.

Re. kompozycja
Jak to zwykle u mnie - ma wzrok prowadzić po elementach
opowieści. Od naroża ławy ku twarzy śpiącego i dalej wzdłuż
jego ciała ku Sukiennicom w tle, a potem w prawo. Kolumna
dźwigu, drzewko, maszerująca postać to formalne przerywniki
(każdy niezbędny dla uzyskania zamknięcia kadru w sposób,
który lubię).

Re. deszczowy podtytuł
A to dla tych, którzy znając miejscowe realia zastanawialiby
się, o jakiej to godzinie robione.
Pierwsza połowa sierpnia, wtorek, godzina 10:50 :D
W nocy nastąpiło załamanie pogody i turyści pozostali na
kwaterach.
W kadrze widoczna ludność tubylcza ;)
Mordecai 2009-09-10 14:59:28

fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa