fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
barteq co to za dylematy?

możnaby się spierać o to czy fotograf rejestruje
rzeczywistość czy też ją kreuje ale mniejsza o to... patrzę
i widzę całkiem dobry portret faceta - nie znam go i może
właśnie lepiej, bo widzę w pierwszej kolejności zdjęcie a
nie konkretną osobę... facet uwieczniony przez fotografa,
pokazany w pewien sposób, który może się podobać lub nie,
jednak znajomość modela nie ma tu nic do rzeczy!

nieważne czy kaziu jest spokojny a pan fotograf kazał mu
skakać, wrzeszczeć i do tego zrobił mu rogi na głowie...
nieważne czy zosia lubi róż czy niebieski, fotograf ubierą
ją w zieleń bo tak mu się podoba i widzi w tym sens i
estetykę...

komentarze typu "znam zenka, on tak nie robi" albo "to chyba
ktoś inny" niczego nie wnoszą do dyskusji nad zdjęciem. ten
sam człowiek może mieć sto twarzy, wyglądać inaczej na
różnych zdjęciach. wszystko zależy od tak wielu czynników,
takich jak np. samopoczucie modela, mina, gest, światło,
perspektywa, sposób ujęcia

fotograf ma swoją wizję i chce pokazać kogoś w taki sposób
jaki wydaje mu się ciekawy, ładny... widzi coś co zwraca
jego uwagę i pragnie zatrzymać to w kadrze, niezależnie od
tego co było wcześniej czy też co się będzie działo
później... zdjęcie ma swoją rzeczywistość i nie można jej
zaprzeczyć!

:)
.. ... ..... 2007-03-27 12:53:19

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
barteq Ciekawe, nikt nie zauważył, że to jest odwrócenie poziome?

Pomysł nie jest nowy, pojawiał się we wszelkich galeriach
wiele razy, trudno zatem pozbyć się poczucia powtarzalności
towarzyszącego temu, tak powszechnemu i popularnemu w
fotografii "gestowi". Brak tu zaskoczenia, czegoś nowego,
jakiegoś świeżego spojrzenia na motyw i próby bardziej
oryginalnego ujęcia go. Zdjęcie jest banalne i niczym się
nie wyróżnia, nie ma też w sobie niczego co mogłoby
wyróżniać tą pracę od setek podobnych.

Nie służy temu również zabieg odwrócenia połowy kadru. Tak
uzyskana symetria jest być może elemntem dążenia do
doskonałości formy, jednak w moim mniemaniu bliższa jest
taniemu efekciarstwu niż wyszokiej sztuce. Taka symetria
jest syntetyczna - powtarzające się faktury, kształty i
cienie sa wręcz niemożliwe a przez to odpychają
sztucznością, nienaturalnością. Przyglądając się bliżej,
możemy dostrzec próby zatuszowania tego wytworzonego
automatycznie stanu rzeczy, jednak podjęty wysiłek okazuje
się mało skuteczny, niemal nieudaczny. Elementy, które miały
zniwelować syntetyczną symetrię zwracają na siebie uwagę
swoją dziwacznośćią (prześwit nad ręka po prawej stronie vs
brak prześwitu po lewej / więcej ciała pod ręką po prawej
stronie vs mniej po lewej). Sprawia to wrażenie nieładu,
niezdecydowania autora, bowiem można było przyłożyć się
lepiej do zatarcia śladów po "lustrzanej sztuczce",
chociażby dokładniej zretuszować skórę - jednakże pomimo
wspomnianych już zabiegów, dodania trochę cienia na ręce
itp... zawsze pozostaje cały układ światła i cieni, które są
prawie niemożliwe do uzyskania w rzeczywistości, jak i
prawie niemożliwe do zretuszowania.

Niewątpliwie zdjęcie posiada wartość jeżeli chodzi o wartswę
treściową, ale i ta (podobnie jak sam pomysł) była/jest na
tyle eksploatowana, że nie sposób zatrzymać się przy tym
zdjęciu na dłużej.
Marezzo 2007-03-18 01:01:56

plus plus
fotografia cyfrowa
barteq Ramię przedłuża odkryty fragment pleców - wygląda to
nieatrakcyjnie, wręcz karykaturalnie. Wyjściem byłoba zmiana
kadrowania (zdecydowanie mniej prawej strony; mogłoby też
być trochę więcej przestrzeni z lewej) lub/i podejście do
modelki pod troszkę innym kątem (bardziej równolegle do
płaszczyzny pleców). Pomogłoby także bez wątpienia
opuszczenie włosów na plecy - to ułożenie (niemal
"owinięcie" wokół szyi) zupełnie nie współgra ze swobodnie
opadającymi kosmykami po lewej stronie kadru.

Problemtyczny może być również kolczyk, którego fragment
wyłania się zza twarzy i odciąga uwagę od wzroku modelki.
Warto popracować nad mina i/lub makijażem, ponieważ dolna
warga odznacza się zbyt wyraźnie od górnej, zarówno
wielkością, jak i barwą.
Sordyl 2007-03-05 13:29:41

plus
minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowabarteq Światło totalnie spłaszczyło to ujęcie,które już samo w
sobie jest niefortunne. Dłoń ułożona w taki sposób wygląda
nienaturalnie, pogięta i zniekształcona. Brak tu
przestrzeni, obraz jest płaski i nieciekawy. Moim zdaniem to
nieudana próba, taki trochę dramatyzm na siłę. Są fragmenty
na granicy przepalenia, inne natomiast nikną w głębokich
cieniach, np. palce przy kromce chleba - mało czytelne
skrawki drugiej dłoni... Temat może i dobry (oraz
"chodliwy") ale wykonanie słabiutkie.
Andre 2007-02-10 13:55:25

plus plus
fotografia cyfrowa
barteq Napiszę po krótce o tym, co mi nie odpowiada w tym zdjęciu
(ujęciu). Od strony czysto technicznej jest poprawne, dobrze
naświetlone, ładne w szarościach, z dobrze dobraną głębią
ostrości. To co uważam za niekoniecznie dobre, to kadr.
Ułożenie modelki (szanownej Kasi, małżonki autora) jest
niekorzystne. Rzec można oczywiście, że to wyłącznie moje
osobiste zdanie, jednakże widziałem conajmniej jeden głos
pod zdjęciem dotykający tej kwestii. O ile autor założył
sobie naturalizm jako główny wyznacznik wartości tego
zdjęcia (pomijam fakt relacji z modelką) to według mnie
fotografia ta jest tylko o tyle naturalna, o ile poswtała
bez większych wysiłków przygotowawczych, w tym pozowania
modelki. I na tym koniec, ponieważ wspomniane już ułożenie
modelki w kadrze zdaje się być mało naturalne, a co za tym
idzie, mało ciekawe (przynajmniej na gruncie
fotograficznym).

Największą uwagę skupia szyja, której prawa strona jest na
tyle "odkryta", że jest nieproporcjonalnie dłuższa od lewej
strony a do tego tworzy niemal równoległą linię do lini
bocznej kadru. Dla mnie sprawia to wrażenie "wciśnięcia",
zupełnie tak jak gdyby modelka została przyparta do ściany.
Przyczynia się do tego również odchylenie głowy do wewnątrz
kadru, jak i też kolejna dysproporcja, tym razem ramion.
Prawego ramienia brak, natomiast lewe wydłuża się i poszerza
aż niemal wbija się w oczy oglądającemu.

Dziwnym elementem jest dla mnie kapelusz, powiedziałbym
domniemany kapelusz, ponieważ fragment ronda przypomina
bardziej daszek czapki założonej na bok niż prawdziwy
kapelusz. Przy takim cięciu brakuje mi jakiegoś fragmentu,
który utwierdzałby odbiorcę w przekonaniu, że kapelusz jest
i na pewno jest kapeluszem.

By lepiej unaocznić to o czym mówię, pozwoliłem sobie (za
zgodą autora) na małą prezentację (na poły rysowniczą ;)

http://www.toya.net.pl/~nothingman/obi/magus1.jpg

Strzałkami wskazałem rażące dysproporcje, kolorem czerwonym
- szyi, zielonym - ramion. Kolor żółty pokazuje "ścięcie"
prawego ramienia i efekt "przyparcia do muru". Na fioletowo
zaznaczyłem niekorzystny fragment rzekomego kapelusza.

Można jeszcze wspomnieć o włosku przecinającym prawe lico od
ucha aż do ust czy choćby o jasnej linii za modelką, czyli
tzw. "kiju od szczotki" ale to już naprawdę drobiazgi :)
Magus 2007-01-30 15:07:34

plus plus plus plus
fotografia cyfrowabarteq O ile zjdęciu nie sposób odmówić względnej oryginalności,
pomysłu, to niestety technicznie nie wyszło najlepiej.
Zawiodło światło, które jest słabym punktem tego aktu.
Wszyscy dobrze wiemy jak ważnym elementem fotografii jest
światło,a już tymbardziej w tak trudnej sztuce jaką jest
akt. Żałować należy, że modelka nie została oświetlona
bardziej równomiernie - zbyt mocne oświetlenie lewej strony
przyczyniło się do mniejszej atrakcyjności ciekawego kadru.
W jednym miejscu skumulowało się zbyt dużo światła, dając
zbyt jasne plamy, na granicy prześwietlenia, natomiast gdzie
indziej doprawiło ujęcie mocnym cieniem, który niemal
"amputował" jedną z kończyn modelki. Efekt zawieszonej w
próżni .stopy wystającej spod ławeczki jest nieładny i psuje
estetykę zdjęcia. Oczywiście gdy się przyjrzeć lepiej nogę
widać, jednakże kontrast pomiędzy oświetloną częścią stopy a
dalszą częścią nogi w cieniu jest zdecydowanie zbyt duży.
Przydałoby się lekkie doświetlenie z prawej strony oraz
zmniejszenie natężenia światła z lewej.
reko 2007-01-23 15:25:53

plus plus plus
fotografia cyfrowabarteq świetne, bardzo mi się podoba!
dobry kadr, dużo przestrzeni daje poczucie samotności,
pustki... postać jest małana zdjęciu co również pogłębia te
odczucia, ukazuje jej małość wobec świata, problemów...
droga, którą kroczy biegnie gdzieś w dal, cel jest
niewidoczny może i nawet nieosiągalny... postać idzie przez
życie nie wiedząć dokąd i dlaczego ale nie ma wyboru, musi
iść - z obu stron woda, jest tylko jedna droga, jego
droga... nie może sobie wybrać innej, los jest
nieuchronny...

brawo, naprawdę bardzo dobre zdjęcie!
xunilek 2007-01-23 14:51:24

plus
fotografia cyfrowabarteq czarne jest czarne a białe jest białe. jedno wielkie
przepalenie iczarne dziury. jakichkolwiek szarości jest tu
jak na lekarstwo. a nawet gdyby przyjąć konwecję mocnych
kontrastów to i tak wygląda kiepsko i nie broni się niczym.
kadrowanie słabe (lepiej zwracać uwagę na tło, cięcia),
technicznie poniżej przeciętnej a i treściowo nie zachwyca.
g jak gniot.
carpathia 2007-01-21 02:08:25


minus
fotografia cyfrowa
barteq Wzburzone morze, trochę ostre a trochę nie... leci sobie
mewa, cień sobie skrzydełkiem robi... morze się wburza,
mewka se leci... słoneczko świeci... morze się wzburza i
wzburza, mewka sobie tak leci...

do tego dramatyczny tytuł i gotowe! bez pomysłu, bez polotu,
bez sensu.
epos 2007-01-21 01:45:53

plus plus
minus minus minus minus
fotografia cyfrowabarteq Drodzy odbiorcy!

Czytam Wasze komentarze i dziwię się. Czy każdy otwierając
zdjęcie patrzy jedynie na samo zdjęcie i na podstawie
własnych "widzimisię" wydaje opinię? Przecież fotografii
nierzadko towarzyszą pewne informacje dodatkowe, takie jak
rodzaj fotografii i aparatu jakim wykonano zdjęcie czy też
komentarz autora, w którym podaje on cenne wskazówki lub
ciekawostki dotyczące prezentowanej pracy.

Dziwią mnie zdania jakoby to zdjęcie było "poPSute" pomimo
tego, iż autor wyraźnie zaznaczył, że tak nie było. Nie
wierzycie? To przyjrzyjcie się rubryce po lewej pod zdjęciem
- "Fotografia tradycyjna", aparat "Pentacon Six". Być może
nie mając pojęcia o mozliwościach tradycyjnej fotografii,
przesiąknięci cyfrową technologią, nie potraficie
obiektywnie dostrzec w fotografii czegoś więcej poza obróbką
w programie graficznym. Możliwości fotografii tradycyjnej są
naprawdę ogromne i porównywalne z możliwościami cyfrowej
obróbki a niekiedy dużo ciekawsze. Nie każdy miał do
czynienia z ciemnią ale to nie znaczy, że należy być w tej
materii w pełni "ciemnym". Procesy ciemniowe pozwalają
naprawdę na wiele, wystarczy choć odrobinę o tym poczytać.

Z faktu, że kombinacja 2 klatek jest "ingerencją człowieka
juz po wywołaniu" (ps. a co z wielokrotną ekspozycją?), nie
wynika, że to zdjęcie nie jest zdjęciem lecz grafiką,
ponieważ powstanie zdjęcia nie kończy się na wywołaniu
materiału światłoczułego... możemy dalej przygotować odbitkę
i w tej kwestii różne mogą być efekty końcowe (nawet jeśli
gotową odbitkę wrzucimy do kałuży a potem powiesimy w
galerii lub zeskanujemy, to nadal będzie to fotografia ;)

Szczerze mówiąc to ja nawte jestem zaskoczony, że mamy tu do
czynienia z dwoma nałożonymi klatkami - wygląda zupełnie jak
tęcza wraz z tęczą wtórną. Mniejsza o to... zdjęcie bardzo
mi się podoba, wzbudza pozytywne emocje dzięki żywym barwom
- taki tęczowy świat, sprawia że się uśmiecham :)
ennio 2007-01-14 15:14:57

plus plus plus plus plus plus
minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowa
1 | Strona 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa