| | |
Fotografia stanowi własność autora. Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii bez jego
zgody jest zabronione. |
|
Autor: | blurppp | Tytuł: | Mały Rynek | Data publikacji: | 2007-12-09 21:11:07 | Liczba wyświetleń: | 1522 | Ocena średnia: | 3.1 | Liczba punktów: | 110 | Liczba poleceń: | 0 | Liczba komentarzy i krytyk : | 48 | Kategoria: | Architektura | Aparat: | | Rodzaj fotografii: | Fotografia cyfrowa |
muszę się przyznać do inspiracji pracami Francesc Català-Roca
szczególnie inspirowane tą fotografią która stała się chyba nieśmiertelną po
umieszczeniu na okładce `Cienia wiatru` http://www.saatchi-g
allery.co.uk/dealers_galleries /FullSizeArtWork/dg_id/1856/im
age_id/107548/imageno/8
Pamiętaj. Krytyka to nie to samo co komentarze.
Krytykując fotografię,
powinieneś podać wskazówki, dzięki którym autor ma szanse ulepszyć
swój warsztat. Za wartościową krytykę możesz zarobić dodatkowe punkty
i powiększyć swój limit. Za każdą pozytywną ocenę dostajesz 1 punkt a przy krytyce pojawia się ikona plusa . Co więcej, jeśli Twoja krytyka jest jedną z trzech pierwszych pod zdjęciem, pozytywna ocena użytkownika oznacza dla Ciebie aż 3 punkty. Minus oznacza, że oceniający uznał krytykę za mało wartościową, za taką ocenę otrzymasz zero punktów. Nie należy jednaka stawiać znaku minus przy dobrych krytykach, z którymi po prostu się nie zgadzamy. Po kliknięciu na ikonki plusa lub minusa pojawi się okno z informacjami o oceniających krytykę. Więcej na temat konstruktywnej krytyki w FAQ.
Swoją opinię, czy zdjęcie ci się podoba lub nie i wszelkie inne
uwagi zamieść w komentarzach.
Czy jako autor mogę coś dodać ???? Ta fota powstałą z fascynacji mgłą. Nie jestem fotografem profesjonalnym i nie mam pojęcia co to jest RYTM czu Perspektywa Zbeierzna. Chodziło mi raczej o oddanie charakteru miejsca. Zwykle tłoczne i gwarne nagle za soprawą mgły stało się nierealne, kompletnie nierealne. Może dlategpo że była 7.30 rano w niedziele. Ta pani wychodzi z kadr, opuszcza to miejsce jeszcze bardziej podkreślając opustoszenie tege miejsca. Mam podobne foto , dam je choć wiem że jest kiepskie bo zrobione kiepskim szkiełkiem ( będziecie mogli się popastwić). Co do inspiracji chodzi raczej o styl dokumentowania miejsc. Bez asystentów, bez ustawianych świateł, poprostu świat w około jakim jest. Pan Francesc Catalagrave-Roca był prekursorem tak zwanego flanu czyli włuczenia się po mieście z aparatem. Jestem tylko niedouczonym amatorem i tym zdjęciem chciałem oddać chołd niedoścignionemu mistrzowi. Pozdrawiam wszystkich biorących udział w dyskusji. Jeżeli takowa się wywiązała to znaczy że zdjęcie wywołało wasze emocje a to już duży sukces mój jako autora. Pozdrawiam wszystkich :) | | | |
Niestety dla mnie ta fotografia ma jeden podstawowy mankament, poniewaz caly nastroj (ktory rzeczywiscie moze sie podobac) zawdziecza nie wyjatkowemu oswietleniu, a wyraznej ingerencji w PS. Efektowne zamglenie nie wynika bowiem z perspektywy powietrznej a z mechanicznego rozjasnienia prawej strony kadru rownomiernie od gory do dolu, od chodnika na pierwszym planie (ktory z lewej strony jest zbudowany z kostki brukowej a z prawej z szarej plamy) az do budynku na koncu.
Dla mnie to dosc wyrazny efekt, ktory w dodatku nie eksponuje zastanych warunkow oswietleniowych tylko je... udaje. I to w sposob, ktory nie moglby powstac w rzeczywistosci, poniewaz jak wiadomo perspektywa rozjasnia i rozmywa to, co jest coraz dalej od obiektywu, a nie to co jest z jego prawej strony ;-) (zreszta widac to dobrze w fotografii, ktora zainspirowala autora).
Dodam jeszcze, ze nie mam nic przeciwko retuszowi w PS i umiejetnemu, dyskretnemu podkresleniu lub wydobyciu niektorych elementow kompozycji. Jednak taka przerobka (nie jedyna zreszta w tej fotce ;-) nadaje sie moim zdaniem do kategorii programy graficzne, poniewaz w efekcie koncowym mamy do czynienia raczej z impresja na temat a nie stricte zdjeciem ;-) i raczej w takich kategoriach warto byloby o nim dyskutowac. Moze sie myle, ale mysle tez, ze dwie poprzednie krytyki rowniez lepiej by sie wpisaly w taki kontekst ;-)
Pozdrawiam. | | | |
Skoro adalbert rzuca rękawicę to ja ją podniosę jak na "babę z jajami" przystało.
1. http://merlin.pl/images_big/1/978-83-7495-164-7.jpg > link do okładki książki Zafona na którą powołuje się przedmówca i autor fotografii.
2. Skrótu perspektywicznego ja tutaj nie widzę. Pojęcie skrótu nie jest bowiem tożsame z pojęciem perspektywy zbieżnej, której podstawową zasadą jest pozorne zmniejszanie się wielkości przedmiotów w miarę oddalania się ich od oka widza oraz pozorna zbieżność ku horyzontowi wszystkich linii biegnących od oka widza do przedmiotu. Tym "przedmiotem" jest tutaj człowiek - nie zaś cień człowieka jak to ujął mój poprzednik.
Mamy już punkt wyjścia. Czyli kompozycję z wykorzystaniem istoty PERSPEKTYWY ZBIEŻNEJ - tak by RYTM latarni prowadził oko widza do człowieka podążającego ze sprawunkami przez mgłę. Kompozycja taka jest w zasadzie klasyczną - bo od czasów renesansu w malarstwie i prac mistrza Leonarda była wykorzystywana w sztukach plastycznych setki tysięcy razy. Czy tu wykorzystano ją dobrze? I tak... i nie... Tak - ponieważ rytm linii latarni wzmocniony linią ptak - człowiek dobrze skupia wzrok oglądającego. Nie - ponieważ postać umieszczona jest zbyt blisko prawej krawędzi kadru, przez co oko szuka wyjścia poza kadr.
Kolejna sprawa to - dziwne rzeczy jakie dzieją się w lewej części kadru z pionami budynku. Rozumiem - optyka aparatu widzi inaczej niż nasze oko stąd próba korekcji DYSTORSJI. Próba średnio udana, bo choć ta część kadru jest "poza trójkątem" (wyjaśnię za chwilę) zamykającym temat to jednak fale rzucają się w oczy. Wydaje mi się, że bez próby korekcji byłoby lepiej.
No i właśnie "trójkąt zamykający temat" - czyli wpisanie kompozycji w dwie skupiające się za postacią linie perspektywy, dodatkowo wzmocnione kontrastem ciemniej - jaśniej. Zabieg bardzo dobry - ale znów - brakuje zamknięcia tego kadru z prawej. Gdyby postać była w innym punkcie kadru zamknięciem byłaby linia PD narożnik kadru - narożnik budynku.
A gdybym miała porównywać do cytowanej fotki. Tam w centralnym punkcie perspektywy - u zbiegu linii perspektywy jest latarnia. Jest to zbieg odwrócony. Latarnia choć jest w pierwszym planie jest zbiegiem dwóch osi perspektywy które wciągają rytmem muru i latarni wzrok oglądającego w nicość. Z tej nicości ku nam zmierza mężczyzna z rozradowanym dzieckiem - a prowadzi ich linia krawężnika. Czyli tam - jest dokładnie odwrotnie niż tu. Tu postać jest w nicości - a latarnie w tą nicość wprowadzają zamiast z niej wyprowadzać. I to (poza technicznymi sprawami) jest główna i zasadnicza różnica.
O czym "mówi" do mnie ta fotka? O codzienności. O szarej codzienności. I o tym, że można w niej dostrzec piękno.
PS. Dwa główne pojęcia techniczne zapisałam caps lockiem - wystarczy skopiować i wrzucić do google jeśli ktoś jest chętny dowiedzieć się więcej. | | | |
Sugestywny skrót perspektywiczny przedstawiony na tej fotografii nie jest jedynym z jej walorów. Nawiązanie do zdjęcia zamieszczonego na okładce książki Safona potwierdza tylko fakt jak udana fotografia może podnieść wartść lichego produktu. Cień wiatru to ramota, która już dwa lata jest na liście bestselerów, bo okładka obiecuje więcej niż potem znajdziesz w środku. Na tej fotografii mamy jednak więcej: są latarnie, cień człowieka, ale zamiast ulicy pojawił się mroczny rynek z zamglonymi domami, które zastąpiły mur. Perspektywa jest przerwana, bo ulica lekko skręca i do wyboru mamy druga ulicę, a może jest ich więcej. Nie wiemy gdzie zdjęcie zostalo zrobione, ale mgiełka nadaje fotografi nie tylko walor tajemniczości, ale i osamotnienia, pustki i beznadziejności. Nawet ptak schował się w tej mgle, aby sie jemu nie przyglądać. Wzdłuż lini perspektywy autor przeprowadzil podział zdjęcia na dwie części: dolna jest jasna, agórna o dziwo, ciemna. Zabieg ten służy pogłębieniu atmosfery oddalenia ludzkiej egzystencji od mitów zawartych w utrwalonej przeszłości. Ludzie przemijają, a wytworzone przez nas i utrwalone dobra zostają. | | | |
Zaloguj się aby dodać krytykę.
Możesz ocenić zdjęcie wg poniższej skali lub skomentować zdjęcie nie przyznając oceny.
-1 - Fatalna fotografia. Nie nadaje się do publikowania i powinna stąd zniknąć. Nie niesie żadnych walorów artystycznych ani technicznych. Autor wykazał się zupełnym brakiem samokrytycyzmu.
0 - Słabe, autor usiłował coś powiedzieć, ale nie za bardzo mu to wyszło.
+1 - Może być. Można powiedzieć, że w tej fotografii jest coś co zasługuje na uznanie.
+2 - Niezła fotografia. Wyróżnia się spośród innych. Przemyślana i ciekawa pod względem artystycznym. Technicznie też dobra.
+3 - Podoba mi się. Jest to fotografia, którą ogląda się z przyjemnością. Widać solidny warsztat techniczny i zmysł artystyczny autora.
+4 - Bardzo dobra fotografia. Zasłużyłaby na maksymalną ocenę, gdyby nie...
+5 - Doskonałe. Według mnie perfekcyjne dopracowanie w każdym calu. Nie zmieniałbym już niczego.
Przyznanie oceny -1 lub +5 wymaga napisania
komentarza składającego się z co najmniej 10 słów.
adalbert 2007-12-27 13:53:40 | ocena = brak oceny wydanie hiszpańskie książki Cień wiatru ma zupełnie inna okładkę. Zdumiałem się | |
mihauu 2007-12-15 22:32:02 | ocena = 3 bardzo ładne foto | |
prodigy 2007-12-13 18:07:01 | ocena = 3 ok, no to konkurencja jest co do KK...grubo:) | |
jurekk 2007-12-12 23:17:02 | ocena = brak oceny wystempluj gołębia (on jest sprawcą całego zamieszania) i będzie git :) | |
seamoon 2007-12-12 23:06:04 | ocena = 2 | |
falko 2007-12-12 19:35:20 | ocena = brak oceny o w mordę, jaki ja mały jestem. a jescze przed chwilą myslałem, że fotografia mi sie podoba i oceniłem na 3. | |
tiktak 2007-12-12 20:35:04 | ocena = 4 | |
Vixen 2007-12-12 20:11:28 | ocena = 3 | |
Iness 2007-12-12 20:07:14 | ocena = brak oceny blurppp - to, że nie znasz pojęcia "perspektywa zbieżna" nie oznacza, że nie wykorzystałeś jej zasad (przypadkiem) w swojej fotografii. Leonardo da Vinci wykorzystując w tle swoich obrazów zjawisko perspektywy powietrznej - też pewnie nie wiedział że tak to kiedyś nazwą.
Poczytaj sobie o perspektywie - może to pomoże w pracy nad kolejnymi kadrami.
Fotka mi się podoba (z dwoma zastrzeżeniami z krytyki). Zresztą... ja uwielbiam mgły - nadają nowy klimat miejscom, ukrywają brzydotę, tworzą doskonałe tło, dodają nuty tajemniczości temu co codzienne i nieciekawe. | |
falko 2007-12-12 19:33:58 | ocena = 3 | |
Jolanta 2007-12-12 14:33:32 | ocena = 3 | |
keramodnor 2007-12-12 14:21:58 | ocena = brak oceny Zdjęcie na okładkę książki jest super, jeste melodyjne, graficzne, żywe itd. itp.
Minimum dwie klasy lepsze, a jedna klasa to znaczna przepaść. | |
niezłe | |
ramka jak dla mniejest zbyt gruba. a postać mogła by być albo bliżej albo wcale | |
skimi 2007-12-12 12:31:13 | ocena = 3 ładne zdjęcie, ciekawa kompozycja, nieszczelny parawan ;) | |
beagel 2007-12-12 11:57:13 | ocena = 3 | |
. .. . ... 2007-12-12 11:50:17 | ocena = brak oceny iness, nie mam absolutnie zadnych problemow z czytaniem ze zrozumieniem, i odpukac, nigdy dotad nie mialam. nie imputuj.
nawet polemizujac z krytyka adalberta (ktora, nawiasem mowiac, rowniez mi sie nie podoba), wydajesz osady, ktore narzucaja autorowi to i owo.na przyklad w akapicie ze zdaniem "Tym "przedmiotem" jest tutaj człowiek - nie zaś cień człowieka jak to ujął mój poprzednik."(pomijam oczywiste naduzycia interpretacyjne ze strony autora pierwszej krytyki) czy o korekcji dystorsji. oczywiscie, na temat tych technikaliow zapewne wiesz znacznie wiecej niz ja, co nie znaczy, ze musze pozostac bezkrytyczna.
wiem, co to jest inspiracja...ty natomiast piszesz: "A gdybym miała porównywać do cytowanej fotki.
" i porownujesz...
a ja takie porownanie uwazam za bezcelowe, bo przeciez zgodnie z przytoczona przez ciebie definicja, jest to jedynie inspiracja, nie zas aspirujaca kopia.porownujesz-odnosze wrazenie-by owych 5 roznic koniecznie znalezc.
takie jest moje wrazenie, moge sie oczywiscie mylic.
zgadzam sie natomiast z przedostatnim akapitem twojej krytyki.
| |
Iness 2007-12-12 11:36:44 | ocena = brak oceny Veraloe masz chyba jakieś problemy z przyswajaniem tekstu czytanego...
1. Komentarz autora: "muszę się przyznać do inspiracji pracami Francesc Català-Roca"
2. Inspiracja = natchnienie, pomysł; wpływ; poddawanie, podsuwanie myśli, pomysłu, sugestia.
3. Moja krytyka zaczyna się od: "Skoro adalbert rzuca rękawicę to ja ją podniosę" co wyraźnie sugeruje dyskusję z krytyką przedmówcy"
4. Porównanuje dwie fotki nie na zasadzie "znajdz 5 szczegółów" tylko na zasadzie "przypatrz się różnicy w podejściu do perspektywy i jej konsekwencjom".
| |
wowa 2007-12-12 11:29:30 | ocena = 2 Fajny nastrój psuje zachwianie pionu i wychodząca z ram postać. "Dzięki" takiej kompozycji obraz chyli się ku prawej stronie. | |
Tersan 2007-12-12 11:28:45 | ocena = 3 lubie | |
kk nr 2 posrednio zarzuca fotografii brak podobienstw do zdjecia bedacego inspiracja. a juz na pewno przeciwstawia ja owej inspiracji. zapomniawszy, ze przeciez dyskutowana fotografia nie jest (i chyba nie miala byc) kopia, lecz swego rodzaju holdem.
z tego tez wzgledu dyskutowanie aspektow technicznych majacych piorownac zdjecie z inspiracja takze mija sie niejako z celem, tym bardziej, ze przeciez to, czy postac umieszczona jest zbyt blisko czy zbyt daleko krawedzi kadru jest sprawa jak najbardziej subiektywna. moim zdaniem postac umieszczona jest w miejscu idealnym, bo nie ona jest glownym PRZEDMIOTEM fotografii. jej rola to raczej mala "kropka nad i", ostatnie dotkniecie pedzla...
i tak dalej. | |
frogilla 2007-12-12 11:09:48 | ocena = 4 Wszystko chyba już zostało powiedziane... | |
Iness 2007-12-12 11:07:02 | ocena = brak oceny gregsk - pośpiech - tylko stąd to wynika.
Wiesz ile czasu trzeba nieraz czekać żeby ktoś wszedł w ten punkt kadru - dokładnie ten punkt kadru - w jakim go kompozycyjnie brakuje jako dopełnienia tematu?
Ja czasem sterczę po kilkanaście, kilkadziesiąt minut i sobie czekam. | |
gregsk 2007-12-12 11:03:30 | ocena = 4 Czy wszystko musi być tak jak "karzą" kanony? Nie wydaje mi się ... | |
UncleTom 2007-12-12 11:01:05 | ocena = 3 Bardzo dobry klimat, ciekawa interpretacja fotograficzna tematu... :) | |
Iskierka 2007-12-12 10:35:29 | ocena = 3 z + | |
tt73 2007-12-12 10:34:49 | ocena = brak oceny :o) | |
Monster 2007-12-10 22:42:13 | ocena = 4 Świetne foto. Uwielbiam takie klimaty. | |
adalbert 2007-12-10 13:59:08 | ocena = 3 | |
Ponury 2007-12-10 11:02:22 | ocena = 4 | |
bens 2007-12-10 00:58:59 | ocena = 3 | |
guimo 2007-12-10 00:37:16 | ocena = 3 | |
vagabond 2007-12-10 00:25:24 | ocena = 3 | |
Porky78 2007-12-10 00:01:05 | ocena = 3 | |
askotar1 2007-12-09 23:14:13 | ocena = 3 | |
jaszika 2007-12-09 23:13:34 | ocena = 3 | |
stavros 2007-12-09 22:59:14 | ocena = 3 | |
Svolken 2007-12-09 22:28:28 | ocena = 3 Fajne, ale kompozycja lezy. O postaci z prawej juz wiesz, a ja dodam budynek z lewej. | |
Wojciech 2007-12-09 21:49:10 | ocena = 3 yhm, jestem za
(kadru z prawej za mało) | |
mabok 2007-12-09 21:44:07 | ocena = 4 Wyśmienite. | |
jest ok | |
marconi 2007-12-09 21:30:23 | ocena = 2 postać trochę za blisko krawędzi kadru. Klimat jest | |
Dundee 2007-12-09 21:22:12 | ocena = 3 z pewną niepewnością ;) | |
V4 2007-12-09 21:16:46 | ocena = 3 ciekawie zrobione | |
Zaloguj się aby dodać komentarz. | |