fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Przeglądaj zdjęciapoprzedniefotografia cyfrowaFotoreportazefotografia cyfrowanastępnefotografia cyfrowapoprzedniefotografia cyfrowaAutorafotografia cyfrowanastępnefotografia cyfrowapoprzedniefotografia cyfrowaWszystkiefotografia cyfrowanastępne
fotografia cyfrowa
mtz / W cieniu..
fotografia cyfrowa
zdjęcie
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Fotografia stanowi własność autora. Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii bez jego zgody jest zabronione.
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Szczegóły zdjęcia
fotografia cyfrowa
Autor:mtz
Tytuł:W cieniu..
Data publikacji:2016-02-17 07:51:08
Liczba wyświetleń:876
Ocena średnia:3
Liczba punktów:36
Liczba poleceń:0
Liczba komentarzy
i krytyk :
25
Kategoria:Fotoreportaze
Aparat:

Rodzaj fotografii:Fotografia tradycyjna
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
Komentarz autora
fotografia cyfrowa
Birkenau (Brzezinka) 2015 | Canon AE-1P | Canon 50mm f1.8 FD | Kodak Tri-X
400@1600 | Dev. D-76 1:1
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Konstruktywna krytyka
bg
Pamiętaj. Krytyka to nie to samo co komentarze. Krytykując fotografię, powinieneś podać wskazówki, dzięki którym autor ma szanse ulepszyć swój warsztat. Za wartościową krytykę możesz zarobić dodatkowe punkty i powiększyć swój limit. Za każdą pozytywną ocenę dostajesz 1 punkt a przy krytyce pojawia się ikona plusa plus. Co więcej, jeśli Twoja krytyka jest jedną z trzech pierwszych pod zdjęciem, pozytywna ocena użytkownika oznacza dla Ciebie aż 3 punkty. Minus minus oznacza, że oceniający uznał krytykę za mało wartościową, za taką ocenę otrzymasz zero punktów. Nie należy jednaka stawiać znaku minus przy dobrych krytykach, z którymi po prostu się nie zgadzamy. Po kliknięciu na ikonki plusa lub minusa pojawi się okno z informacjami o oceniających krytykę. Więcej na temat konstruktywnej krytyki w FAQ.

Swoją opinię, czy zdjęcie ci się podoba lub nie i wszelkie inne uwagi zamieść w komentarzach.
fotografia cyfrowa
atsf 2016-02-28 14:18:42
fotografia cyfrowa
Gdyby mi się tak chciało cokolwiek inscenizować tak, jak mi się nie chce, to bym sobie pewnie przypomniał, że taka scena jest klasyką gatunku, jeśli chodzi o fotografowanie pomieszczeń. Ekspozycję ustawia się na obraz za oknem, a wnętrze doświetla się sztucznie do osiągnięcia pożądanego stopnia używając bracketingu ekspozycji. Lampy błyskowe z podziałem mocy błysku spisują się w takich wypadkach doskonale, a światło od nich można rozproszyć przez odbicie za plecami, od sufitu, albo od bocznej ściany. Tutaj nawet lekkie rozświetlenie by pomogło, aby uczynić obraz bardziej plastycznym i obyć się bez forsownego wywoływania, i bez koszmarnego ziarna w cieniach uniemożliwiającego jakąkolwiek korektę cyfrową. Smoliste czernie mogą być celem samym w sobie, o ile próba wydobycia z nich jakiegoś szczegółu nie kończy się drastyczną degradacją obrazu przez ziarno lub szumy. Najlepsze czernie osiąga się przecież na prawidłowo naeksponowanych klatkach, a nie na niedoświetlonych ;-) OK, Canon AE-1P nie pracuje z żadną lampą w TTL, i nie ma podglądu obrazka, ale TTL błysku jest tu zbędny, wystarczy zrobić parę klatek z różną mocą błysku w manualu.
fotografia cyfrowa
mtz 2016-02-17 19:37:17
fotografia cyfrowa
Bakulok, przykro mi, że film 400 ASA forsowany na 1600 nie spełnił Twoich oczekiwań co do rozpiętości tonalnej. Jeśli chodzi o rozświetlenie pomieszczenia przez inne odmierzanie światła, to realizując Twoją interpretację jednocześnie spotkałby Cię zawód w postaci prześwietlonej przestrzeni poza budynkiem, co przed chwilą uznałeś za zaletę. Krótko mówiąc jedno wyklucza drugie. Co do kadrowania, no cóż.. taka powstała klatka, taka była moja wizja na tym konkretnym filmie i nie zamierzam cyfrowo zmieniać tego, co powstało na nim. Moim zdaniem moje zdjęcie pobudziło Twoją wyobraźnię do innej wizji tego miejsca.. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pojechać tam i przedstawić własną. Nie ma czegoś takiego, jak prawda oczywista, jednak bardziej w konstruktywnej krytyce oczekiwałbym ewentualnej rozmowy o niedoskonałościach technicznych niż samej wizji tworzenia. Pozdrowienia ślę ;)
fotografia cyfrowa
bakulok 2016-02-17 18:28:01plusplusminusminus
fotografia cyfrowa
Jest ciekawie, dla mnie jednak trochę za mało, a potencjał nie został w pełni wykorzystany. Krótko mówiąc brakuje mnie trochę więcej światła, np od tej wiszącej lampy co bardzo lekko rozświetliła by te czernie, rozlewając się delikatnie po pomieszczeniu. Też kadrowanie bym zmienił, a mianowicie trochę bym obciął lewej, trochę prawej i trochę góry, dół bym zostawił. Sam pomysł bardzo ciekawy, to wykonanie wcale nie jest złe, ale dążąc do doskonałości w moim mniemaniu właśnie tego bym oczekiwał co wcześniej napisałem.Na duży plus nie przepalenie światła w oknach. Nie mam patentu na prawdę, ale tak jak napisałem bym to widział.
fotografia cyfrowa
Zaloguj się aby dodać krytykę.
fotografia cyfrowa
Komentarze & oceny
bg
fotografia cyfrowa
Możesz ocenić zdjęcie wg poniższej skali lub skomentować zdjęcie nie przyznając oceny.

-1 - Fatalna fotografia. Nie nadaje się do publikowania i powinna stąd zniknąć. Nie niesie żadnych walorów artystycznych ani technicznych. Autor wykazał się zupełnym brakiem samokrytycyzmu.
0 - Słabe, autor usiłował coś powiedzieć, ale nie za bardzo mu to wyszło.
+1 - Może być. Można powiedzieć, że w tej fotografii jest coś co zasługuje na uznanie.
+2 - Niezła fotografia. Wyróżnia się spośród innych. Przemyślana i ciekawa pod względem artystycznym. Technicznie też dobra.
+3 - Podoba mi się. Jest to fotografia, którą ogląda się z przyjemnością. Widać solidny warsztat techniczny i zmysł artystyczny autora.
+4 - Bardzo dobra fotografia. Zasłużyłaby na maksymalną ocenę, gdyby nie...
+5 - Doskonałe. Według mnie perfekcyjne dopracowanie w każdym calu. Nie zmieniałbym już niczego.

Przyznanie oceny -1 lub +5 wymaga napisania komentarza składającego się z co najmniej 10 słów.
fotografia cyfrowa
mtz 2016-02-28 18:10:49 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Atsf a skąd założenie, że to inscenizacja? Żartujesz? To zdjęcie powstało w ułamku sekundy, nie było szansy na powtórzenie go.. Pani po usłyszeniu migawki szybko sobie poszła. Swoją drogą bekę mam niezłą słysząc, że ktoś mógłby chcieć takie zdjęcia z dodatkowym oświetleniem i lampami robić w Auschwitz czy Birkenau - może jeszcze gołą babę byś wsadził w kadr? Trochę powagi zalecam. Piszę tu odpowiadając na bezsensowną krytykę.
fotografia cyfrowa
mtz 2016-02-22 11:34:45 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Takich głębokich czerni oczekiwałem, no co poradzę. Widocznie mam słaby gust - smolisty taki ;)
fotografia cyfrowa
Mordecai 2016-02-22 11:26:31 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Ech... triks nie musi, a Ty masz niezaprzeczalne prawo do eksperymentów i dokonywania własnych wyborów.
Co nie zmienia mojego odczucia, że w tym konkretnym przypadku czerń jest zbyt smolista :)
fotografia cyfrowa
mtz 2016-02-22 08:30:03 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Marta, poza całą otoczką technikaliów pozostaje jedno najważniejsze.. wizja autora.. film to tylko narzędzie dla dotarcia do zamierzonego celu. Tak jak śrubokręt czy wkrętarka - oba potrafią wkręcić śrubkę, nie oznacza przy tym, że któreś jest gorsze. Zobacz co robi Ralf - tiltdesign na IP z trixem ;) Większość zdjęć naświetlałem normalnie, tu chciałem inaczej i tyle.. oceny pozostawiam Wam ;) Rozpiętość ocen widzę duża i do żadnej pretensji nie mam. Po prostu tak to widziała moja wyobraźnia, a zdjęcie nie oddaje rzeczywistych warunków. Jednak, czy zawsze musi?
fotografia cyfrowa
s_tfur 2016-02-21 15:56:15 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
to tylko teoria ,
triks powinien . . . no właśnie powinien , a nie musi .
fotografia cyfrowa
Mordecai 2016-02-21 15:49:37 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
mtz - przeczytałam całą Waszą rozmowę zanim napisałam swój komentarz ;p
fotografia cyfrowa
mtz 2016-02-20 20:18:53 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
przy takim odmierzaniu światła i takim wołaniu chyba żaden film nie byłby w stanie pokazać więcej szczegółów w cieniach ;) Możesz określić, że to moja wina, a resztę poczytaj w komentach ;p
fotografia cyfrowa
Mordecai 2016-02-20 11:33:15 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Hmm... mam wrażenie, że triks powinien był zanotować więcej szczegółów w cieniach.
fotografia cyfrowa
mtz 2016-02-19 13:40:25 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Pewnie, że nie musi tylko trochę kultury osobistej trzeba mieć w sobie, żeby to było możliwe. A tego nie uczy ani fotografia, ani szkoła ;) Ale są też momenty, kiedy warto zastanowić się dwa razy zanim się coś powie czy napisze, a czasem wręcz wskazane jest przemilczeć pewne sprawy. Należy także uszanować sytuację, kiedy autor nie ma chęci na rozmowę. Ale to wszystko, to zasady dobrego wychowania, które powinny obowiązywać wszędzie, a nie tylko na portalu foto.
Pozdrowienia ślę ;)
fotografia cyfrowa
bakulok 2016-02-19 06:58:45 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Daliśmy trochę przykładu innym, że wymiana swoich poglądów nie zawsze musi iść w kierunku obrażania lub ośmieszania innych.Dyskusja nad formą odbioru, jak i wyjaśnienie sobie postawionych założeń, ma swoje cechy edukacyjne dla piszących, jak i innych. Pozdrawiam i życzę samego zadowolenia z tego co robisz.
fotografia cyfrowa
DesireVivian 2016-02-18 18:18:08 | ocena = 2
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
s_tfur 2016-02-18 16:28:48 | ocena = 4
fotografia cyfrowa
zaciekawiło mnie to foto .
mz klimat miejsca dobrze pokazany .
fotografia cyfrowa
mtz 2016-02-18 10:37:28 | ocena = brak oceny
fotografia cyfrowa
Bronię nie tyle swojego wykonania, co bardziej założenia tego, jak chciałem tę fotografię przedstawić i jaki był mój zamysł. I to jest na prawdę jedna z niewielu klatek, które wyszły mi "prawie" dokładnie tak, jak tego oczekiwałem. Ten konkretny film nie bez powodu był naświetlany i forsowany na 1600 ASA.
Zamiarem moim było pokazanie głębokich czerni, które miały wzmocnić odbiór miejsca. To konkretne naświetlanie było wykonane świadomie, chciałem pokazać sztafaż w postaci człowieka wyłaniający się z głębokich czeluści cienia. Ta wszechobecna czerń wzbudza niepokój, okna i ich odbicia, to pewna symbolika, której nietrudno się domyślić (mam nadzieję), a jedna, jedyna lampa oraz widoczna przestrzeń poza oknami miały być lekkim oddechem (nadzieją), czymś jak światełko w tunelu. Przy tym naświetlaniu ciaśniejsze kadrowanie spowodowałoby, że czernie przeważałyby zbyt mocno. Nic nie powiedziałem na temat tego, że zdjęcie nie było obrabiane, natomiast jeśli chodzi o kadr, to spełnia kryteria, jakie przed sobą postawiłem. Czasem nie warto pokazywać za dużo, ja uważam wręcz przeciwnie.. Im mniej, tym lepiej. Żebym był dobrze zrozumiany: nie chodzi o brak faktury przedstawionego miejsca, tylko ilość składowych znajdujących się na zdjęciu. Można powiedzieć, że to coś w rodzaju minimalizmu, który poprzez pewien niedosyt, jaki wyzwala w odbiorcy, jednocześnie zatrzymuje i skłania do zastanowienia czy refleksji w miejscu, które na nią zasługuje (takie bynajmniej było założenie). Wracając do obróbki materiału: czym innym jest obróbka podczas wywołania, która ma niebagatelny wpływ na wynikową zdjęcia (z czego pewnie większość zdaje sobie sprawę), a czym innym jest post-processing (modne dziś słówko), który często mocno wpływa poprzez edycję na zmianę zdjęcia w cyfrowego "potwora". Tak na zdrowy rozum, jeśli robię analogowo, to chce, aby wynikowa pracy, jak najbardziej przypominała analoga. Poniekąd prawdą jest, co piszesz w kwestii ingerencji cyfrowej już nawet podczas skanowania materiału. Najlepszym wyjściem byłoby wywołanie zdjęcia na papier w ciemni, wtedy osiągnąłbym najlepsze rezultaty dla tego zdjęcia. Również użycie średniego formatu zamiast 35mm pomogłoby w lepszym odwzorowaniu obrazu, jednak wtedy jeszcze takowego nie posiadałem. Mogłem także inaczej wywołać lub naświetlać na innej czułości. Wybrałem tak, a nie inaczej, mając na szyi jeszcze dwa inne aparaty z ustawionym ASA 400 i 200. Jednak nie mieszałbym zaawansowanej obróbki cyfrowej do zdjęcia, które powstało inną techniką, bo po co to robić. Równie dobrze można po prostu pójść i klepnąć fotę cyfrakiem, albo zrobić hdr'a z 9 strzałów. Jednak też należy wziąć pod uwagę, w jaki sposób przedstawić to miejsce, aby miało to ręcę i nogi, żeby z należnym mu szacunkiem podejść do tego miejsca. Prezentacja odbitki, czy wywołanej klatki poprzez skaner w formie cyfrowej, to pewien przymus, który musi zaistnieć, aby zdjęcie mogło pojawić się w sieci.
Dlatego nie mieszałbym tutaj faktów w używaniu technik cyfrowych i ich zastosowaniach. Jeśli chodzi o zaawansowane techniki cyfrowe, to przypuszczam, że może znajdziesz kilka zdjęć w moim pf, które dowodzą, że również jestem z nimi zaznajomiony. Wręcz często staram się robić coś nowego zamiast powielać oklepane schematy, co nie zawsze spotyka się z aprobatą i przyklaskiem. Tu jednak mówimy o zupełnie innym materiale fotograficznym. W 2010 roku robiłem cyfrakiem
Auschwitz, miał powstać wtedy album, ale brakowało mi czegoś w tych zdjęciach. Lekarstwem na to okazała się technika tradycyjna. Cieszy mnie, że pomimo innego zdania szanujesz moje podejście. Jeśli chciałbyś szerzej zapoznać się z tym dokumentem i zdjęciami, jakie powstały w 2015 roku, to zapraszam Cię tutaj. Wyraźnie widoczne są różnice w materiale, jakim robiłem wówczas zdjęcia. http://marcinstarosta.pl/birkenau-2015-analogowo/ Na stronie odnajdziesz także te, wykonane cyfrowo. I na koniec, nie czuję się jakimś foto-guru i nie chce być tak postrzegany. Napisałem ten elaborat jednak po to, żeby było jasne, że mniej więcej mam sprecyzowane, jak chce żeby wyglądała moja fotografia.
Uff to się uzewnętrzniłem ;)
Pozdrowienia ślę ponownie.
fotografia cyfrowa
bakulok 2016-02-18 04:59:09 | ocena = 3
fotografia cyfrowa
Nie da sie ukryć że masz rację broniąc swojego wykonania. Nie jestem przekonany czy założenie, że klatki nie kadrujemy, czy też w żaden sposób nie obrabiamy jest jest do końca zasadny, osobiście uważam że nie. Sposób wywołania to już jest obróbka, ograniczenia są stosowane przez wielu, szczególnie korzystających z analogów, co i jak wyszło na błonie to jest pokazywane, świat jednak idzie do przodu i trzeba korzystać z nowych możliwości nawet w fotografii analogowej. W jakiejś części przy fotografii analogowej aby wystawić zdjęcie korzysta się z możliwości zapisu cyfrowego,inaczej się nie da a to już jest kolejna obróbka.Dalej podtrzymuję że zdjęcie ma swój urok jak i przekaz, korzystając z nowszych technicznych możliwości można by uzyskać jednak więcej. Odnalazłem w rodzinie prawie nie używanego Starta 66 i bardzo mnie korci aby się tym pobawić, ciągnie do starego sposobu wykonywania zdjęć. Ślę również pozdrowienia, a w portfolio masz ciekawie.
fotografia cyfrowa
malgorzatag 2016-02-17 19:50:11 | ocena = 3
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
ZAK 2016-02-17 19:43:50 | ocena = 3
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
gospel 2016-02-17 18:39:20 | ocena = 2
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
RedBob 2016-02-17 14:57:26 | ocena = 2
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
ustyna 2016-02-17 12:09:28 | ocena = 4
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Artur2332 2016-02-17 11:06:54 | ocena = 1
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Dreak 2016-02-17 09:14:21 | ocena = 4
fotografia cyfrowa
pięknie Ci wyszło, gratki
fotografia cyfrowa
BigLebowski 2016-02-17 08:39:58 | ocena = 4
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Akrim 2016-02-17 07:56:00 | ocena = 4
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Zaloguj się aby dodać komentarz.
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa