fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki otrzymane przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
Mana Polecam uwadze!
Jest to zdjęcie z gatunku tych obok których nie da się
przejść obojętnie...
Po pierwsze z racji wstrząsającej wymowy zdjęć na pierwszym
planie. I to jest rola pierwszoplanowa tej fotografii.
Jednak Oskar należy się za kreacje DRUGOPLANOWE!

Bo to niezwykłe zdjęcie opowiada tyle historii ile
widocznych jest na nim twarzy... Bo to zdjęcie mówi o tym że
niezależnie od tego jak okrutne są dzieje historii tzw.
zwyczajne życie toczy się swoim rytmem i zawsze znajdzie się
w nim miejsce na:
- dziecięcy smuteczek (brzdąc w białym ubranku)
- męskie sprawy (tata brzdąca)
- dziewczyńską kokieterię (dziewczyna w PG)
- chłopięcą ciekawość świata (chłopiec w środku kadru).

Dla mnie najbardziej interesujące w tym zdjęciu jest nie to
co się dzieje na pierwszym planie lecz spojrzenie chłopca
wychylającego się ponad ramieniem mężczyzny... spojrzenie
opowiadające o ciekawości świata, o chłopięcych marzeniach,
o byciu chłopcem po prostu...

To zdjęcie aż kipi od wieloplanowości opowiadanych historii
a jednocześnie daje przyjemne odczucie panowania nad kadrem
tak trudne przy fotografowaniu tłumu. W pierwszej chwili
chciałam zaproponować cięcie na prawo od dziewczynki
trzymającej zdjęcie ale potem doszłam do wniosku że siła
tego zdjęcia leży właśnie w mnogości ról drugoplanowych a
postać dziewczynki w różowej czapce jest klamrą spinającą
kadr i wszystkie opowiedziane tu historie.

Im dłużej obcuję z tą fotografią tym bardziej dochodzę do
wniosku że nie zmieniałabym tu niczego... nawet postać w LG
przez brutalne przycięcie i wyraz twarzy ma tu swoją
symboliczną wymowę...

JEST TO DLA MNIE REPORTERKA NAJWYŻSZEJ KLASY!
marek_a 2009-04-12 08:56:00

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Mana Niestety nie da się dać komentarza do całego katalogu,
pozwoliłam więc sobie pod tym zdjęciem podzielić się pewną
refleksją jaka nasunęła mi się w związku z cała serią.

Pytanie jakie mi się nasunęło... "Czy i kiedy warto
pokazywać zdjęcia jako cykl?" Wydaje mi się że odpowiedź
jest prosta. Warto zastosować ten zabieg wówczas gdy kolejne
zdjęcie wnosi coś nowego, jest kolejnym etapem opowieści.
Zatrzymałam się tutaj żeby odpowiedzieć sobie na pytanie czy
tak jest w tym przypadku? I powiem że mam mieszane
uczucia... przede wszystkim chcę powiedzieć że rozumiem
rozterki autora - zastana scena niesie w sobie taki
potencjał treści że sama miałabym ogromny problem by się
zdecydować - na kadr, na ujęcie - na wybór zdjęcia które
chciałabym zaprezentować.

Przyznam że moje nasycenie sympatii do tej serii jest tak
duże że kontakt z którymkolwiek ze zdjęć cyklu sprawia mi
dużo frajdy - jest swoistą gimnastyką dla wyobraźni...

I sama już nie wiem czy jestem za wyborem jednego zdjęcia
czy za zaprezentowaniem serii... Za pierwszym rozwiązaniem
przemawia prosta zasada iż pierwsze wrażenie jest
decydujące... a można je zrobić niestety TYLKO RAZ. Wszystko
co następuje później może już nie mieć tej siły wyrazu...
chyba że nastąpi umiejętne stopniowanie emocji, prowadzące
do zenitu...

Czy tak stało się tym razem?... Chyba jednak nie... wydaje
mi się że kolejne zdjęcia raczej osłabiały wrażenie niż je
wzmacniały...

Pisząc "CHYBA" zdaję sobie sprawę że to bardzo nietypowa KK
- być może niepewność dyskredytuje ten tekst jako krytykę...
To CHYBA miejsce dla tych którzy wiedzą "na pewno" i bez
wahania, z poziomu swojego autorytetu oceniają, krytykują,
udzielają wskazówek... ?

Tutaj przypomniało mi się zdanie mojej ulubionej autorki
Bożeny Figarskiej "Jakość życia zależy od jakości stawianych
sobie pytań"

Dla mnie osobiście w fotografii cenniejszy od jednoznacznej
oceny jest ten moment zatrzymania, refleksji. To coś, co nas
przy zdjęciu zatrzyma, spowoduje że się zastanowimy... i
że... będziemy pamiętać... to zdjęcie... tego autora... TĘ
SERIĘ ;-)

A do serii wracając - uważam że dojrzały artysta nigdy nie
przerzuca na widza ciężaru wyboru ;-)

No ale przecież my jeszcze nie jesteśmy dojrzałymi
artystami, prawda?... więc mamy prawo się wahać... i nawet
stawiać głupie pytania o zasadność serii...

Uff, bycie "Artystą przez duże A" bywa bardzo
zobowiązujące... dobrze że nie nas to jeszcze nie dotyczy,
prawda Autorze?
;-)
marek_a 2009-03-28 19:08:48

fotografia cyfrowa
Mana Podoba mi się pomysł z rozmazaniem ruchu. Brakuje mi koloru
który w tym temacie akurat jest ważnym składnikiem
"opowieści". Tak jakoś też czuję że centralny, ciasny kadr
jest zbyt statyczny w stosunku do tematu zdjęcia.
Pokusiłabym się chyba o bardziej dynamiczny kadr ukośny -
nie koniecznie pokazując całą karuzelę. Mam wrażenie że
patrząc na takie "kopnięte" zdjęcie doznałabym lekkiego
zawrotu głowy - czyli dokładnie tego co czuję w bliższym
spotkaniu z urządzeniem zwanym karuzelą - a o to chyba
chodzi...

To znaczy... mi by chodziło - gdybym robiła takie zdjęcie -
ale oczywiście to Ty jesteś Autorem drogi Anonimowy i to Ty
jak zwykle masz rację. Ja tylko pozwoliłam sobie podzielić
się swoim widzeniem tego zdjęcia :-)
marek_a 2009-03-18 07:16:40

plus
fotografia cyfrowa
wild73 Podział horyzontu widziałbym w klasycznym trójpodziale
...1/3 nieba, bo ono tu jest mało ciekawe i 2/3 dołu, bo tam
'rozgrywa się' to zdjęcie. Tnąc górę, ująłbyś więcej dołu,
gdzie strumyk wpływa do jeziora.
W takich zdjęciach bardzo przydatny jest filtr polaryzacyjny
...niebo nie byłoby takie blade ...szara połówka też mogłaby
pomóc.
W kompozycji brakuje jakiejś dominanty, czegoś skupiającego
wzrok ...np. kamień, czy łódka na pierwszym planie.
marek_a 2009-03-11 08:30:22

plus plus
fotografia cyfrowa
Wroclavska popieram w 100% poprzednika, ja tylko dodam od siebeu , ze
oprócz ruchu karuzeli (ktorego tez tu dobrze nie widac) nic
sie nie dzieje. Przedewszystkim pod względem kompozycji
klapa, bez żadnego przekazu, zdjecie bez duszy. Dodatkowow
uciete tu , uciete tam , krzywe, jakby w ogole nie było
przygotowane do wystawienia .
Pod wzgledem technicznym podstawy blad to źle ustawione ISO
i balans bieli.
Miejsce to jest kopalnia pomysłow. Proponuje wrocic tam i
np. pokazać na piekny usmiech dziecka na karuzel lub w
ciekawy sposób pokazać kolor, światło itp, a gwarantuje
sukces:)
pozdrawiam i zycze wielu pomysłow , bo wiem ze potrafisz
marek_a 2009-03-06 10:52:08

fotografia cyfrowa
pawelradymno Witaj . Tak Patrze i mysle Zartujesz ??? .. Ale nie to
Prawda .. Kolejny raz juz widze sprzet wrecz profesionalny w
rakach amatora .... ALe nie otym mowa ...

Kadr . bardzo centralny pozatym ciemny . Wiele elementow
zaklucajacych odbior zedjecia ... Wiele sie tu dzieje te
zdjecie niema w sobie czegos co mozna by ci pomoc je
nastepnym razem naprawic ...
Tu dzieje sie chaos Tak zwany Pstryk Japonski ...

Postaraj sie lepiej dobierac elementy byzbudowac Kadr ...
Patrz na swiat jaki cie otacza z delikatna ironia ....
Widze ze masz mozliwosc Focenia w Londynie Tam jest wiecej
mozliwosci i mozesz smialo wystwic lepsze foty z tego miasta
...

A i jeszcze jedno niewiem dlaczego ale te zdjecie
technicznie tak kuleje ze niewiem czy to byl Taki aparat
jaki opisujesz ....


i zycze powodzenia bo tu naprawde tylko -1 ...Pozdrawiam
marek_a 2009-03-06 08:29:11

plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Mana hmmm.. no stoję i się gapię i" tak się zastanawiam... nad
kolorem się zastanawiam... i sama sobie się dziwię że ja
"koloroManka rozważam desaturację którą zwykłam uważać za
"kaleczenie zdjęcia"

No bo tak... Główne postaci i tak są jak moje ulubione lody
"Czarno-Białe" a najmocniejszym akcentem kolorystycznym jest
tu bordowo-zielona pani...

No i teraz pytanie "Co Autor miał na myśli?"

Wariant1:
Jeśli Autor chciał zwrócić uwagę na kolorową panią - na jej
spojrzenie które prowadzi wzrok widza ku akcji na pierwszym
planie - to kolor jest tu jak najbardziej na miejscu. Tylko
wówczas zastanowiłabym się czy pozostałe akcenty
kolorystyczne (plamy czerwieni przy krawędziach kadru) nie
są zbyt agresywne? A może warto byłoby zastosować kolor
selektywny i odbarwić zdjęcie z pominięciem wspomnianej
pani?

Wariant2 -
Autor wcale nie zamierzał wyróżniać Pani Kolorowej - uznając
że to co najciekawsze w tym zdjęciu to akcja na pierwszym
planie - "dialog" obu panów. I wówczas rozważyłabym jednak
zdecydowanie B&W aby nie odciągać uwagi od tematu głównego.

To tyle moich rozważań kolorystycznych na temat tej uroczej
fotografii. Proszę potraktować je jako luźną propozycję a
nie krytykę (w sensie - krytykanctwo)

Z sympatią dla Autora i jego dzieła!
:-)
marek_a 2009-02-19 21:26:29

plus plus
fotografia cyfrowa
NBA Dlaczego na NIE??? Nienaturalne kolory (kłania się funkcja
saturacji, często nadużywana przez początkujących, bo
przecież kolorowe wygląda lepiej), kadr - mamy kawałek nieba
zgoła i obcięte dziwnie drzewa (to ma być zdjęcie a nie
jesienne zabiegi pielęgnacyjne), zbyt mocno zmniejszone
(kompresja) i co widać na niebie - strasznie potem
wyostrzone... Konkluzja? Było miejsce, było światło, były
kolory, pora roku, fotograf, aparat... A wyszło wielkie
nic... Nie wszystko złoto...
marek_a 2009-02-12 11:09:32

plus
fotografia cyfrowa
Mana Najlepsza w tym zdjęciu jest opowieść... Jednak tak jakoś
czuję że jest tu coś co ją osłabia... Zastanawiam czy można
było wykorzystać łuk na którym są umieszczone gitary i na
tej linii zbudować kadr?... Bo jakoś ta miękka linia kłóci
mi się ze statycznym pionowym kadrem.. A gdyby tak górę
uciąć ciut nad żółtą gitarą... Czy nie uważasz że wówczas
cała uwaga skupiłaby się na akcji w dole i nie rozpraszała
na nieistotny dla całej historii budynek?...

To takie moje dywagacje nad skądinąd fajnym reporterskim
zdjęciem ale jak zwykle... Rację zawsze ma Autor! :-)
marek_a 2009-02-12 09:45:49

plus plus
fotografia cyfrowa
Mana Jak już napisałam poniżej bardzo podoba mi się opowieść
zawarta w tym zdjęciu... tabliczka Thank You jeszcze dodaje
ekspresji i jej bym nie ruszała natomiast przeszkadza mi
troszkę bałagan w kadrze.. A tenże kadr byłby perfekcyjny
gdyby nie kilka elementów odciągających uwagę od tematu
głównego:
1. wiaderko po lewej - zbyt mocny optycznie element,
"umieszczony" w niefortunnym miejscu
2. narzędzia w pobliżu LD
3. Jakiś niezidentyfikowany trójkącik poniżej tabliczki z
napisem

To białe "coś" na czym leżą monety mimo dść agresywnej
jasnej plamy ewentualnie może zostać ponieważ:
1. Jest ważnym elementem opowiedzianej tu historii
2. Łącznie z rzeźbą w piasku, facetem i jego technicznym
zapleczem (wiaderko, spryskiwacz, pędzle) tworzy linię
organizującą kadr po przekątnej.

To takie moje widzi mi się tej bardzo bardzo sympatycznej
foty!
Ale oczywiście autor zawsze ma rację ;-)
Pozdrawiam serdecznie Autora.
marek_a 2009-02-02 11:08:00

plus
fotografia cyfrowa
1 | Strona 2 | 3
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa