potrzebne mi porady typu:
jekie ISO
czasy naswietlania
jak uzyskac poswiaty wokol lamp
inne wazne waszym zdaniem spostrzezenia praktyczne
i ciekawi mnie czy ktos mial problemy z tego powodu ze gwint w aparacie ma z plastiku i czy martwic sie tym ze po ilus razach odkręcania i przykręcania statywu sie zniszczy?
z gory dzieki za pomoc
w koncu po to ten portal prawda :-P
uwoelbiam nocne klimaty - aczkolwiek specem nie jestrem i bedę z zainteresowaniem śledził ten wątek mam nadzieję że zgromadzisz troszkę ciekawych porad - pozdrawiam
pierwsza podstawowa rada to taka że zdjęcia nocne tak naprawde najlepiej robić o zmierzchu a nie w nocy żeby nie poprzepalaćjasnych miejsc doświetlając ciemniejsze partie.
Wiem że tak uczą czyli zdjęcia nocne robić o zmierzchu tylko jest jeden problem nie zobaczysz na takich zdjęciach gwiazd a noc bez gwiazd... ja wolę potrójną (conajmniej) ekspozycję - pozwala to nie dopuścić do prześwietleń (znacznych) a jest prawdziwa atmosfera nocy i dodatkowo długie czasy co daje dobre rozmycie na wodzie:)
A tak na marginesie. Taki statyw mi wytrzymał niespełna rok. Nit puscił w jednej z nóg. Teraz sie trzyma na wkladzie od dlugopisu. Dodatkowo sie telepie na wszystkie strony a nie uzywałem go za czesto. Lepiej zainwestuj w velobon.
jekie ISO - ze statywu jak najmniejsze
czasy naswietlania - na początku przygody nocnej niech dobierze aparat
jak uzyskac poswiaty wokol lamp - wielka dziura: efekt halo, mała dziura: gwiazdka.
Aby uzyskac poswiate lamp w ksztalcie gwiazdek trzeba zamknac przeslone.
Na wietrze dodatkowo przyciskac statyw.
Nie dotykac kamery (samowyzwalacz,albo kabel) najmniejsze drgniecia wplywaja na ostrosc.
Nie ma uniwersalnych porad... wszystko zależy od efektu, jaki zamierzasz uzyskać.
Jeśli fotografujesz miasto - raczej mierz światło "na lampy" - unikniesz wówczas ich przepaleń, a reszta kadru utonie w mroku (przykłady - http://img129.imageshack.us/img129/5071/lampayo3.jpg lub zdjęcie z galerii Gothic Taxi). Można też próbować stosować HDRy, aby zakres świateł był większy (np. tak jak tu http://www.obiektywni.pl/upload/real/17/83291_629474.jpg ) - ale i tak warto mierzyć światło punktowo, w najaśneijszych miejscach (o pomiarze matrycowym najlepiej zapomnieć).
ISO jak najmniejsze.
Gwiazdki wokół lamp - wysoka wartość przesłony albo (lepiej) filtr gwiazdkowy (Cokin kosztuje 50 zł na allegro).
Pilot lub wężyk (ew. samowyzwalacz na 10 sekund) - aby uniknąć poruszenia przy wyzwalaniu migawki.
Przy zdjęciach z b. długim czasem naświetlania (40 sek i więcej) można wyzwolić migawkę przy zasłoniętym obiektywie i odsłonić go po jej wyzwoleniu.
Przede wszystkim warto wykorzystywać możliwości, jakie daje noc - a więc "utopienie" niepotrzebnych detali w mroku (o czym już pisałem) lub wykorzystanie faktu, iż czas naświetlania jest długi - można dzięku temu uzyskać efekty niemożliwe do zarejestrowania przez ludzkie oko (np. mglista woda czy poruszające się chmury - odsyłam do moich zdjęc z Chorwacji).
Do tego zabrać 3 kolegów - bo wiadomo jak jest nocą w mieście... :-)
no lolo masz rację - kazdy facet myśli o tym jak sięgnąć po piwko aczkolwiek też dba o ekspresję własnych mięśni by móc si.ęgnąc - a tak poważnie to większość prawdopodobnie fotografując nocą miała już jakieść przejścia mniej lub bardziej sympatyczne - niestety pwenie jestesmy w podobnym wieku - a ja larku zbyt wielkiego niestety nie mam - pozdrawiam
Wężyk spustowy to takie urządzonko dzięki któremu można wyzwolić migawkę nie dotykając aparatu, czyli jego nie poruszając. W niektórych modelach zamiast wężyka występuje pilot, który spełnia to samo zadanie.
Przykładowe zdjęcie: http://www.allegro.pl/item148722792_wezyk_spustowy_canon_rs_60e3_rs_60_e3_nowy_.html