1. Światło - zapomnij, że masz lampę wbudowaną w aparacie. Wykorzystaj światło naturalne. Okna, balkon, to dobre źródła światła i przy słonecznej pogodzie można z powodzeniem z tego korzystać. Dodatkowy plus w takim przypadku, to możliwość obserwacji światła na Twojej modelce. Obserwuj rozkład cieni oraz różnice pomiędzy obszarami najbardziej zacienionymi i najmocniej oświetlonymi. Światło z okna możesz dodatkowo rozproszyć, już najzwyklejsza firanka sporo daje. Unikaj powstawania ostrych cieni. Pokominuj najpierw na sucho, zrób zdjęcie, przyjrzyj mu się i wyciągnij
wnioski, potem kombinuj dalej.
2. Prezentacja modelki. Fotografując dziewczynę jesteś odpowiedzialny za jak najbardziej korzystne pokazanie jej (chyba, że Wasz plan był inny, może i tak być). Zastanów się, co Ci się w tej dziewczynie podoba i jak chciałbyś ją pokazać. Twarz, figura, może jakaś cecha charakterystyczna? Na początek jednak polecam ujęcia jak najbardziej klasyczne, proste, mniej efektowne, ale efektywne. Zwróć uwagę, chcesz pokazać twarz czy sylwetkę? Dziewczyna może mieć chęci i talent, ale to Ty widzisz czy w danej pozie dobrze wygląda - pilnuj tego. Inną sprawą jest dobranie garderoby, to też ważne.
3. Kadr. Sprawa króŧka, poczytaj trochę podstawowych informacji o kompozycji kadru. Oglądaj zdjęcia i na podstawie zebranych informacji staraj się wywnioskować, dlaczego zdjęcie zostało skomponowane właśnie w taki a nie inny sposób, co było zamiarem autora, co chciał podkreślić. Przy czym bierz przykład, ale unikaj ślepego naśladownictwa.
4. Tło. Posadzenie dziewczyny pod ścianą jest dobre tylko w jednym przypadku, ale to już idzie pod paragraf. Robiąc zdjęcie, stawianie dziewczyny pod samą ścianą musi mieć uzasadnienie. Ściana oczywiście może służyć za tło, wtedy dobrze jest pozostawić trochę przestrzeni pomiędzy modelką a murem.
5, Kolorystyka. To nieprawda, że zrobienie zdjęcia w sepii nieudolnego pstryka wyciągnie na zdjęcie artystyczne. Kolorystykę zdjęcia należy dobierać odpowiednio do charakteru obrazu, kompozycji, również w celu stworzenia odpowiedniego nastroju. To musi być przemyślane. W przypadku powyższego zdjęcia decyzja o takiej tonacji dała w konsekwencji obraz ponury, zimny, nie miły w odbiorze.
I to chyba tyle. Powodzenia. | | | |