| | |
Mana / Chleba naszego powszedniego...
Fotografia stanowi własność autora. Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii bez jego
zgody jest zabronione. |
|
Autor: | Mana | Tytuł: | Chleba naszego powszedniego... | Data publikacji: | 2010-02-02 08:35:41 | Liczba wyświetleń: | 1546 | Ocena średnia: | 4 | Liczba punktów: | 100 | Liczba poleceń: | 10 | Liczba komentarzy i krytyk : | 44 | Kategoria: | Fotoreportaze | Aparat: | | Rodzaj fotografii: | Fotografia cyfrowa |
Pamiętaj. Krytyka to nie to samo co komentarze.
Krytykując fotografię,
powinieneś podać wskazówki, dzięki którym autor ma szanse ulepszyć
swój warsztat. Za wartościową krytykę możesz zarobić dodatkowe punkty
i powiększyć swój limit. Za każdą pozytywną ocenę dostajesz 1 punkt a przy krytyce pojawia się ikona plusa . Co więcej, jeśli Twoja krytyka jest jedną z trzech pierwszych pod zdjęciem, pozytywna ocena użytkownika oznacza dla Ciebie aż 3 punkty. Minus oznacza, że oceniający uznał krytykę za mało wartościową, za taką ocenę otrzymasz zero punktów. Nie należy jednaka stawiać znaku minus przy dobrych krytykach, z którymi po prostu się nie zgadzamy. Po kliknięciu na ikonki plusa lub minusa pojawi się okno z informacjami o oceniających krytykę. Więcej na temat konstruktywnej krytyki w FAQ.
Swoją opinię, czy zdjęcie ci się podoba lub nie i wszelkie inne
uwagi zamieść w komentarzach.
ederlezi - dziękuję za rzetelny komentarz. Czekałam na niego, aby niejako "zamknąć wątek" pod tym zdjęciem. W miarę jak pojawiały się kolejne komentarze "swędziało" mnie aby się odezwać, ale nie chciałam niczego sugerować.
lightman, ponieważ najbardziej korciło mnie odezwać się przy Twojej wypowiedzi, do niej odwołam się w pierwszej kolejności...
"widać wyraźnie (m.z.),że zamyślony pan nie ma żadnego związku z treścią powyżej"
Cieszę się, że tak to widzisz, w 100% podzielam to odczucie. I o tym właśnie moim zdaniem jest to zdjęcie. O tym, że dla tzw. przeciętnego obywatela nie ma znaczenia głodująca Afryka, wojna w Afganistanie, tragedia Haiti czy efekt cieplarniany. Ma znaczenia jego "tu i teraz", sprawy zwyczajne, codzienne, tytułowy "chleb powszedni". Nie było moim zamiarem epatowanie widza nieszczęściem ludzi widocznych na plakatach. Skoro jednak przypadek sprawił, że znalazłam się w miejscu i w czasie gdzie splotły się te dwa obrazy (plakaty i człowiek) zobaczyłam w tym pewną symbolikę. Scenę zarejestrowałam i przedstawiłam tak, jak ją widziałam, nie wypowiadając się i nie sugerując, że to co widziałam było dobre lub złe.
Przy okazji ciekawie było obserwować nie tylko to jak ten obraz odbierają inni, ale również co im się wydaje, że Autor miał na myśli. Jak widać, reakcje były różne i to mnie bardzo cieszy.
ederlezi - nie wiem, co według Ciebie znaczy "dobre" zdjęcie reporterskie? Czy dobre to takie, które wzrusza, odwołuje się do sumień, moralizuje? Powiem więcej - w ogóle nie wiem, jaka jest definicja dobrego zdjęcia. Być może masz rację, że to zdjęcie dobrym nie jest - tego nie wiem. Mam natomiast inne zdanie w kwestii tego, czy przekaz jest wieloraki. Myślę, że zdecydowanie jest. Wystarczy przeczytać komentarze.
chemix - myślę że nasz odbiór sceny był najbardziej zbieżny, dlatego tak ucieszył mnie Twój komentarz. Nie znaczy to jednak, że którekolwiek z nas miało tu rację.
Rację mieliśmy wszyscy, albo nie miał jej nikt. Ile osób, tyle interpretacji pod być może faktycznie niedobrym zdjęciem.
Mnie cieszy każda opinia i moment zatrzymania przy tym zdjęciu. Wszystkim dziękuję w równym stopniu. | | | |
Zaloguj się aby dodać krytykę.
Możesz ocenić zdjęcie wg poniższej skali lub skomentować zdjęcie nie przyznając oceny.
-1 - Fatalna fotografia. Nie nadaje się do publikowania i powinna stąd zniknąć. Nie niesie żadnych walorów artystycznych ani technicznych. Autor wykazał się zupełnym brakiem samokrytycyzmu.
0 - Słabe, autor usiłował coś powiedzieć, ale nie za bardzo mu to wyszło.
+1 - Może być. Można powiedzieć, że w tej fotografii jest coś co zasługuje na uznanie.
+2 - Niezła fotografia. Wyróżnia się spośród innych. Przemyślana i ciekawa pod względem artystycznym. Technicznie też dobra.
+3 - Podoba mi się. Jest to fotografia, którą ogląda się z przyjemnością. Widać solidny warsztat techniczny i zmysł artystyczny autora.
+4 - Bardzo dobra fotografia. Zasłużyłaby na maksymalną ocenę, gdyby nie...
+5 - Doskonałe. Według mnie perfekcyjne dopracowanie w każdym calu. Nie zmieniałbym już niczego.
Przyznanie oceny -1 lub +5 wymaga napisania
komentarza składającego się z co najmniej 10 słów.
Sordyl 2010-03-29 20:43:22 | ocena = 4 | |
To jest bardzo dobre zdjęcie | |
Mana 2010-02-21 09:35:09 | ocena = brak oceny ederlezi - oczywiście. | |
ederlezi 2010-02-21 09:29:23 | ocena = brak oceny Mana , mogę coś podlinkować ? | |
Fant 2010-02-19 21:27:49 | ocena = brak oceny Aha, jestem zaniepokojony - gdzie Twoje kolory?! ;)
W tym przypadku uznaję wyłącznie wersję czarno-białą. | |
Fant 2010-02-19 21:26:14 | ocena = 4 Nigdy bym nie przypuszczał, że to zdjęcie stanie się zarzewiem teoretycznego dyskursu z pogranicza estetyki...
Sorry, Mana, i tym razem nie dostaniesz ode mnie żadnej "wskazówki"...
Kafel w LD zaburza symetrię. ;) | |
FZpablo 2010-02-19 19:42:31 | ocena = 4 bardzo dobra praca | |
Mana dziekuje Ci najmocniej za ten komentarz wyjasniajacy,jaki napisalas teraz...a Tobie ederlezi za zapoczatkowanie tego...
teraz to dotarlo do mnie w 100%.......sens tego zdjecia
i moim zdaniem wlasnie z tego punku widzenia jest ono WIELKIE,
ten czlowiek "tu i teraz",a reszta nieistotna,moze sie "walic i palic",liczy sie ta chwila,
ktora on przezywa przez tych kilka sekund,minut.
| |
ederlezi 2010-02-05 18:49:09 | ocena = brak oceny ...tak więc wracam po paru dniach , widzę to zdjęcie na moim monitorze i zgodnie z naszymi wcześniejszymi ustaleniami komentuję. To nie jest dobre zdjęcie moim zdaniem. Oglądając je przeżyłem pierw euforię , potem coś mi przestało grać , na końcu poczułem się trochę jak dziecko , które się właśnie dowiedziało , że niestety Święty Mikołaj nie istnieje i to rodzice dają prezenty.
Na początku byłem zachwycony. "Jednoczymy" , "wierzymy" , "nauczamy" oraz "przynosimy nadzieję" oraz starszy człowiek , zamyślony , może zasmucony , a może po prostu obojętny ? Parę minut później zacząłem zastanawiać się o czym jest to zdjęcie , jaki jest jego przekaz ? Czy chodzi o obojętność ? Może o coś innego ? Właściwie .... to o co chodzi ? Właściwie...mogę napstrykać z tymi plakatami całkiem sporo kadrów z różnymi ludźmi, przechodzącymi , siedzącymi, a potem podorabiać na siłę ideologię. Stop...nie dam się nabrać.
Zdjęcia nie czuję. Powiem więcej , odnoszę wrażenie , że zdjęcie ma nabrać widza że jest dobre , a dobre moim zdaniem nie jest. Zmusza niby widza do myślenia , ale tanimi chwytami w stylu pokaż człowieka na tle plakatów , które wzbudzają w ludziach emocje. Tylko że ten człowiek na zdjęciu powinien też coś wyrażać, bo inaczej to będzie zwykłe zdjęcie plakatów. W moim odczuciu model którego widzę , nie wyraża absolutnie nic. Równie dobrze mógłby spać , zdjęcie odebrałbym tak samo.
Reasumując - zdjęcie z tych , gdzie widz sam sobie musi wszystko opowiedzieć z niekoniecznie najlepiej dobranych kawałków. W pełni zgadzam się z Lightmanem , zamyślony pan nie ma związku z pozostałą częścią zdjęcia. Dlatego właśnie uważam , że to zdjęcie jest słabe bo przekaz jest niejasny. Nie jest tajemniczy , nie jest wieloraki , jest niejasny.
No to to by było Mana na tyle, obiecałem Ci że skomentuję , potrzebowałem na to kilku dni, pozdrawiam.
Albo jeszcze jedna refleksja na sam koniec. Znam wszystkie zdjęcia , które zaprezentowałaś nam na portalu , wiele z nich znam na pamięć. Być może , gdyby to zdjęcie zrobił żółtodziób , wtedy odebrałbym je inaczej. W tym jednak konkretnym wypadku kompletnie nie skojarzę tego zdjęcia z nickiem "Mana" , być może to nowa droga w fotografii i muszę się dostroić.
Pozdrawiam.
Wojtek | |
Malunia 2010-02-03 23:23:17 | ocena = 5 Mógłbym bez komentarza ocenić, bo to zdjącie gada, aż do bólu.
Komentuję więc tylko b&w versus kolor. b&w to dobre gazetowe, kolor to pełnia wyrazu.
Kaloryfer, mam nadzieję, grzeje. | |
Svolken 2010-02-03 21:56:55 | ocena = 4 | |
Tak | |
AsKa 2010-02-03 20:19:30 | ocena = 4 | |
majalas2 2010-02-03 18:26:17 | ocena = 4 Warto było zatrzymać się tu na dłuższą chwilę... | |
dobre | |
Anutka 2010-02-03 14:56:09 | ocena = 4 dobre, kolor jeszcze lepszy :) | |
chulap 2010-02-03 13:30:12 | ocena = 4 B. dobrze złapane. Ciekawy kadr i tematyka. Ja jestem na tak. | |
fridyn 2010-02-03 11:48:19 | ocena = 4 no... polecam :) | |
...bdb uchwycone...sytuacja...i świetnie podany tytuł... | |
rafiso 2010-02-03 06:01:14 | ocena = 3 może Cię to zaskoczy, ale trochę zbyt matematyczny kadr jak na ten temat... założyłbym szerszy kąt i spróbował bliżej, co oczywiście mogłoby się skończyć utratą chwili, ale może warto byłoby zaryzykować.... niemniej sporo mówiąca fotografia... okej | |
ederlezi 2010-02-02 20:37:31 | ocena = brak oceny Myślę póki co podobnie jak ligthman , ale jak już napisałem w poprzednim komentarzu - daję sobie jeszcze kilka dni. Wiesz Mana , że ja muszę to zobaczyć w spokoju u siebie w domu, w moim prywatnym kącie :) | |
lightman 2010-02-02 20:16:06 | ocena = brak oceny Myślałem,że to Miller tak się zmartwił. ;)
Do mnie nie przemawia niestety.Czegoś tu brakuje.Koncept jest na pewno ale widać wyraźnie (m.z.),że zamyślony pan nie ma żadnego związku z treścią powyżej.Zaprzęgając mocno wyobraźnię,można zapewne dostrzec to,co dostrzegła Autorka ale ja chcę miec podaną taką fotografię na tacy - bez zbędnego obciążania mózgownicy. :)
Kadr na pewno jest dobry i przemyślany i za to pochwała się należy jak najbardziej. :)
pzdr. | |
Mana 2010-02-02 17:38:52 | ocena = brak oceny chemix -> czekałam na ten komentarz, dziękuję, cieszę się :)
| |
chemix 2010-02-02 16:46:03 | ocena = brak oceny no i jednak kolor | |
chemix 2010-02-02 16:45:21 | ocena = brak oceny Wypatrzyłaś i pokazałaś coś bardzo ważnego i coś zwykłego. Ot, Kowalski Jan zamieszkały Warszawa ul. Pańska 17 (bo nie Kraków ni Wrocław) w oczekiwaniu na kawę myślący o tym co było przy śniadaniu a może wczoraj wieczorem a może jeszcze coś innego. To co wyżej jest nieistotne (bardzo ważne tu).
Bardzo podoba mi się to spojrzenie, takie spojrzenie. | |
marek_a 2010-02-02 15:35:38 | ocena = brak oceny tak, tak...
kojarzy mi się z marudzeniem, nic nie robieniem i starzeniem się podczas gdy ponad nami tyle się dzieje;) | |
kaja_ 2010-02-02 15:19:44 | ocena = 4 . | |
sulek 2010-02-02 15:12:40 | ocena = brak oceny @rafcio: chyba tak... na pewno tak! :) | |
rafcio 2010-02-02 15:02:59 | ocena = brak oceny @sulek, jak widać może być i taka i taka ;-) | |
ZAK 2010-02-02 11:59:11 | ocena = 4 Bardzo wymowne, na każdego z nas przyjdzie czas refleksji ... | |
Caska 2010-02-02 11:55:07 | ocena = 4 naprawdę dobre, pełne zadumy.... | |
brawo! brawo Mana...jestem za b&w
zachwycajacy kadr... | |
wlad001 2010-02-02 11:11:15 | ocena = 4 bdb ;-) | |
emzet 2010-02-02 11:10:47 | ocena = 4 wrzucę sobie do ulubionych. | |
Ładnie zamknięty kadr. Do tego zdjęcie z treścią. Tytuł bardzo dobry - mimo, że ten fragment modlitwy ma "branie" w wielu utworach (nie tylko fotograficznych). ;) | |
ederlezi 2010-02-02 11:00:00 | ocena = brak oceny muszę później obejrzeć to zdjęcie , za pare dni. | |
sulek 2010-02-02 10:48:45 | ocena = 5 Czy zaduma może być kolorowa? Niezwykły kadr, wymusza zatrzymanie się, zastanowienie, skupienie... Emocje silne w obrazie i w widzu... Brawo! | |
tomi 2010-02-02 10:11:13 | ocena = brak oceny Bravo! | |
rafcio 2010-02-02 10:05:05 | ocena = 4 kolor bardziej mi leży, praca bardzo udana ;) | |
Artur2332 2010-02-02 09:52:44 | ocena = brak oceny Świetny i w najdrobniejszych szczegółach dopracowany kadr . | |
arturdy 2010-02-02 09:31:42 | ocena = 5 Sytuacja, wymowa zdjęcia - to jedno: mocne i wyraziste. Ale precyzja kadrowania, wykorzystanie prostych, krótkich, wyrazistych linii i figur - powala na kolana! | |
corazon 2010-02-02 09:24:36 | ocena = brak oceny tak, dobre... | |
rezon 2010-02-02 08:41:50 | ocena = brak oceny dobre | |
Zaloguj się aby dodać komentarz. | |