| | |
Andres 2006-04-07 14:57:16 | | | pozwolę sobie zamieścić krytykę którą dostałem gdyż wielu początkującym twórcom zdjęć panoramicznych może ona sporo pomóc:
krytykę napisał lonely-wolf i jestem mu niezmiernie za nią wdzięczny:
lonely_wolf (6818) 2006-04-07 14:37:51
- nie użyłeś szarej połowki a powinieneś o tej porze dnia, stąd problemy z niebem
- krzywy horyzont w tym przypadku można łatwo wyprostować w PSie czyli:
zaznaczasz obaszar z krzywym horyzontem/prawa mysz/free transform/warp i wyginasz go tak jak chcesz
- zostawiles duzo sladow po laczeniu, nieostrosci i powtorzone wzorki po stemplach
- łączenie pomiędzy 1 a 2 od prawej bardzo widoczne
a teraz jek sobie poradzić z 2 ostatnimi punktami przy założeniu że łączymy ręcznie w PSie
Dla przykładu, mamy 5 zdjęć pionowych o rozmiarze 4000 x 2700
1. Otwieramy wszystkie 5 w PSie
2. Przeczodzimy do skrajnego, ja lubie zaczynać od prawej ale każdy ma inne upodobania, nieważne, załómy że jesteśmy w prawym. Poszerzamy obszar roboczy tak żeby zmieściły się spokojnie pozostałe foty czyli 2700x4=10800. to tak naprawde wiecej niz potrzebujemy bo sa przeciez zakladki ale niewazne. Image/Canvas Size (Alt+Crtl+C), zaznaczamy relative, zmieniamy jednostki na piksele, wpisujemy nasze 10800 w pole szerokośc i przenosimy kotwice na prawo (w moim przypadku), kolor możemy zostawić biały, OK.
3. Wklejamy pozostałe zdjęcia w powstały obszar roboczy, każde z nich pojawi się na osobnej warstwie
4. Dopasowujemy zdjęcia czyli będąc na odpowiedniej warstie z wciśnietym Ctrl przesumamy fote za pomocą myszy tak długo aż będzie mniej więcej pokrywała się z tym co jest pod nią, żeby sobie ułatwić życie można zmienić krycie na około 50% pamiętając jednak że po właściwym ustawieniu trzeba przełączyć na 100%. Żeby zgrać foty naprawdę dokładnie można na chwilę zmienić metodę krycia z normal na difference, pole wspólne powinno być przy idealnym złożeniu absolutnie czarne, trzeba więc tak przesuwać fotę, żeby jak najbardziej zbliżyć się do czerni. Potem zmieniamy krycie na normal
5. Kolejny krok to dopasowanie jasności/kolorystyki. Klatki praktycznie zawsze różnią się delikatnie pomiędzy sobą. W 90% wystarczy korekta jasności, żeby to zniwelować. Zaznaczamy warstwę z fotą która wydaje nema się powiedzmy za jasna. Image/Adjustments/Brightness/Contrast i zmieniamy jasność foty, zwykle w granicach 1-20. Tak naprawdę można t zrobić na oko bardzo dokłądnie. Jeśli ktoś chce to zmierzyć to niech da znać, wytłumacze jak to można zrobić. Jeśli kolorystyka po zrównaniu jakości ciągle się wyrażnie różni (znaczy to że nie dopilnowaliśmy żeby balans bieli był taki sam) trzeba będzie pobawić się kolorystyką poszczególnych fot, czyli albo Image/Adjustments/Color Balance (Ctrl-B) i zabawa suwakami albo albo Image/Adjustments/Hue Saturation i przemieszczanie się po kole barw w polu Hue
6. Kolejny krok to wtopienie, na dużych, płaskich powierzchniach jak niebo bierzemy gumkę o maksymalnie dużym rozmiarze (zależy to od tego jakie mieliśmy zakładki) i maksymalnej miękkości czyli 0 % i wygumowujemy część nieba w górnej warstwie. W miejscach zawierających dużo detali jak budynki czy np. trawa, kamieniste podłoże trzeba to zrobić inaczej, gumka musie być o wiele mniejsza, tak mała jak to możliwe, dobrana do konkretnej sytuacji. |
Andres 2006-04-07 14:58:08 | | | a krytyka odnosi się do tego zdjęcia które było moim eksperymentem :)
http://www.obiektywni.pl/galeria/fotografia-16856.php |
Andres 2006-04-07 15:05:51 | | | pozwole sobie jeszcze wstawić ciąg dalszy wypowiedzi:
lonely_wolf (6824) 2006-04-07 15:01:04
co do ostrzenia panoram
czesto trzeba ostrzyc panoramy o wiele mocniej niz normalne foty, wynika to z tego ze zmniejszamy ogomny plik, czasem kolo 20000 pix do 900, zadna interpolacja nie da sensownego wyniku takiej operacji, wymagane paramatry wyostrzania sa czasem 2 razy wieksze niz zwykle
oczywiscie pojawiaja sie wtedy bardzo wyrazne obwodki na granicach z jednolitymi powierchniami ktore trzeba usunac |
Andres 2006-04-07 15:06:32 | | | mam nadzieję że autor tych słów nie będzie miał mi tego za złe, gdyż może to wielu twórcom panoram sporo pomóc a dobrych rad nigdy zbyt wiele. |
Calme 2006-04-07 15:10:16 | | | Dobra robota - zasluguje na wyszczegolnienie na forum - za to lubie wlasnie Obiektywnych !!! |
lonely_wolf 2006-04-07 15:15:19 | | | witajcie
pisane po łebkach i naprędce więc trochę mało reprezenatatywne i przejżyste, nie wiem na ile będzie użyteczne ale ok, niech wisi
ciągle sobię obiecuję że napiszę pożadny tutorial z ilustracjami i przykładami ale nie mogę sie za to zabrać.... |
Magus 2006-04-07 15:16:19 | | | Wierzę, że znajdziesz czas!! |
Andres 2006-04-07 15:19:28 | | | oby , oby :):) ufff czyli autor słów jednak nie miał nic przeciwko... i dobrze :):)
pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję:) |
Calme 2006-04-07 18:48:08 | | | Proponuje aby w tym watku wrzucac wszystkie pozostale sprawy techniczne dotyczace panoram |
Andres 2006-04-19 11:52:43 | | | no i kolejny problem z którym się spotkałem to efekt schodkowy... Zdjęcia robione w pionie z poziomicą od lewej, a na końcu okazało się że każde zdjęcie żeby je złożyć trzeba dać trochę niżej... zastanawiam się jak to poprawić przy kolejnej próbie?? |
lonely_wolf 2006-04-19 14:46:05 | | | to jest to o czym Ci wczesniej pisalem, aparat zamocowany poziomo ale poruszajacy sie na statywie pod pewnym katem
wyjsciem jest odpowiednie wypoziomwanie najpierw statywu a pozniej aparatu
wzrokowo mozna to sprawdzc obracajac aparat i sprawdzajac czy horyzont wychodzi dokladnie w tym samym miejscu w skrajnych klatkach
jesli masz mozliwosc to radze wlaczyc na stale linie siatki widoczne w wizjerze w aparacie, zawsze to jakas pomoc
korekcja w PSie schodkow to 2 wyjscia
1. obciecie gory i dolu narzedziem "crop"
2. tym samym narzedziemz wlaczona opcja perspective mozna naciagnac fote, w ten sposob nie stracimy powierchni foty
|
| |