| | |
najlepsza stałka do krajobrazów (moze być M42) |
krim 2006-04-11 22:54:15 | | | jaką stałkę byście doradzili do krajobrazów, coś w przystępnej cenie i dobrych parametrach. Myślałem o Sigmie 20/1,8 ale jest za droga na mój ostatnio nadwyrężony budżet ;) |
krim 2006-04-11 22:57:35 | | | |
attaboy 2006-04-11 23:27:41 | | | 18-55 KIT ;) w zasadzie to powaznie pisze, widzialem z tego cudne zdjecia :) |
krim 2006-04-11 23:38:07 | | | moje kitowe szkło dawno już trafiło na Allegro, makabrycznie traci ostrość, poza tym że jest lekki, wg mnie żadnych innych atutów nie ma. dystorsje przy 18mm dobijają. Wymieniłem go od razu na Sigme 17-70, jest o niebo lepszy. Tyle, że żaden zmiennoogniskowy obiektyw w kwestii ostrości nie będzie lepszy od stałki, dlatego pytam |
incuba 2006-04-11 23:55:49 | | | na m42 Flektogon 20 mm z MC |
krim 2006-04-12 00:25:47 | | | http://forum.stock-photo.pl/viewtopic.php?t=888&postdays=0&postorder=asc&highlight=flektogon&start=15
na forum go sprawdzili, jest nieostry na maxa z cyfrówkami. tam doradzają pentacona 29 f/2.8
i to kupie |
noel 2006-04-12 15:45:30 | | | cały czas mnie zastanawia piętnowanie jakości zooma w stosunku do stałki. Pwoiedzcie mi, proszę, ilu z Was będzie robic odbitki/wydruki wielkoformatowe. Uwierzcie mi, do formatu 20x30 przy szkłach średniej klasy wzgledem klasy wyższej nie widać róznicy. Co więcej, obecne zoomy niewiele tracą do jakosci stałek (nie mówię tu oczywiście o hiperzoomach typu Sigma 50-500EX czy Sigma 18-200). Zoom mieszczący sie w granicach 3x daje bardzo dobre wyniki co mozna zresztą sprawdzic na MTFach. Daje również więcej mozliwości. Oczywiście dla onanistów sprzetowych nie ma jak stałka. W każdym razie powodzenia przy takim podejściu ;) |
Calme 2006-04-12 15:58:42 | | | Ja tak troche abstrahujac od tematu czasami sie zastanawiam czy ten caly ped u nas do m42 nie wynika czasem z bardzo prozaicznej rzeczy w Polsce a mianowicie z zasobnosci portfela naszych fotoonanistow - podejrzewam, ze w innych panstwach troche inaczej to wyglada - tak po prostu ludzi jest stac na obiektywy i nie szukaja zastepczego rozwiazania co o tym myslicie ??? |
piotrbuda 2006-04-12 16:02:37 | | | Calme, obiektywy na m42 produkował np. Carl Zeiss. Firma mówi sama za siebie... Jakość naprawdę jest bdb.
Jak incuba, polecam Flektogona 20mm/2.8 - kolo 500-700zł na giełdach i allegro. Na zdjęcia robione tym szkłem zapraszam do siebie :) |
noel 2006-04-12 16:04:45 | | | Calme, no tutaj to błysnąłeś ;) Szkłą na M42 są jakosciwoe bardzo dobre (nie wszystkie rzecz jasna) a przy tym, co tu kryć, tanie. Sam mam stałkę M42, Orestora 135/2.8 choć używam szkieł (zoomów) z wyższej półki. |
piotrbuda 2006-04-12 16:10:51 | | | Noel, tu nie chodzi tylko o jakość w stałce. Po dłuższym fotografowaniu takimi obiektywami fotografujący przyzwyczaja się do ogniskowej, zapamiętuje kąt widzenia i potrafi wyobrazić sobie kadr zanim przyłoży do oka obiektyw :) |
krim 2006-04-12 19:41:17 | | | tu nie chodzi o zasobność portfela, a raczej powiedziałbym o szukanie nowych możliwości, ja np. bardzo jestem zadowolony z Heliosa 44M-4 bo przy przesłonie f/2 - 5.6 ostrzy tylko środek kadru - co można świetnie wykorzystać artystycznie - efekt którego nie uzyskamy z żadnym innym obiektywem.
ja mam takie podejscie, ze warto probowac roznych wariantów, tak żeby w jakiejś odpowiedniej sytuacji zastosować ten najodpowiedniejszy niepowtarzalny obietyw - wiedzac, że mało ludzi miało możliwość zrobienia podobnego efektu.
obiektywy te inaczej sie zachowują w aparatach cyfrowych - więc jest to szukanie nowych rozwiazan w fotografii - wg mnie jest to dzialanie kreatywne, i warto sie dzielic z innymi doswiadczeniami w tej dziedzinie |
krim 2006-04-12 22:41:39 | | | @noel - tu nie chodzi tylko o wydruki wielkoformatowe - jakość stałki w porównaniu do zmiennoogniskowego obiektywu jest widoczna.
zreszta szkło to podstawa w fotografii - dobre szkło = dobre fotografie, kit = kit
dobry przykład masz oglądając zdjęcia usera: papkin - używa Canon EF 400mm f/5.6L USM no i wszystko jest jasne :D |
Calme 2006-04-12 22:44:23 | | | "Kit=kit ">> zbytnio generalizujesz chyba - widzialem wiele dobrych zdjec z kita - pewnie, ze nie tak dobrych jak ze stalek - ale zdecydowanie nie byly to kity... |
shemo 2006-04-12 22:55:19 | | | stałka do krajobrazu.... do dslr:
wydaje mi się, ze pentacon 29/2.8 do krajobrazu sie srednio nadaje z dslr, ma zbyt wązki kąt widzenia)
szersze: raczej bym sie nie ładował w szerokie kąty do m42 - za duzo kasy jednak a przy 20 mm flektogona i tak dostajesz 32mm.
a na przykłąd - 29/2.8 w srodku daje rade jak jest przymknięty, ale w rogach dla mnie masakra.
i tak jak np z bliska w odległości do ok kilku metrów jest ok, to na dalesze odległości wysiada (porównywałem z Tamronem 28-75), zarówno pod względem ostrości jak i kontrastu - to sa moje pierwsze wnioski po kilku fotkach - jeszcze bede to sprawdzał bardziej 'obiektywnie'
|
krim 2006-04-12 22:57:16 | | | @Calme ostatnio fociłem sporo stałkami ze znajomymi - żeby sprawdzić jak sprawa się rysuje w praktyce
potem podłączyłem kita 18-55 i ciesze sie ze mojego juz dawno go sprzedałem w Allegro
radze dobrze popstrykać dwa dni ze stałki a potem podłączyć kita - niezła terapia szokowa ;)) |
krim 2006-04-12 23:02:42 | | | @shemo - radze Tobie wejsc na forum
http://forum.stock-photo.pl/viewtopic.php?p=7193#7193
jest tam sporo sampli gosci w temacie - i sadza calkowicie inaczej
flektogon 20mm z dslr calkowicie gubi ostrosc
a pentacon 29mm jest wg znawcow debesciakiem - pentacon ostrzy wszystko od 5.6 więc nie jest źle
goscie tam niezle przemaglowali te szkiełka - radze sobie poczytac |
shemo 2006-04-12 23:11:05 | | | hmm, wiesz, ten tamron przymknięty podobno jest ostry jak Elki...
mówilem, z bliska daje rade, ale wnosząc po kilku 'trudnych' fotkach (drzewa,budowa, chmury jako tło) twierdzę, ze ten pentacon wysiada przy tamronie, z kitem nie sprawdzałem.
być moze mam jakąs trefną wersje pentacona.
i nadal twierdzę, ze ogniskowa 46 to krajobrazu sie również nie nadaje zbytnio. |
krim 2006-04-12 23:20:05 | | | zalezy co chcesz pokazac, jesli dobrze dobierzesz miejsce to 46mm w zupelnosci wystarczy.
dla mnie dobór miejsca to przeważnie godzinka chodzenia przed zachodem słońca, dobrze mieć tez stałe miejsca
jednak musze przyznac ze szerszy obiektyw lepiej podkresla pierwszy plan - i to jest największy atut bardzo szerokiego kąta
jak na mnie najlepiej by było mieć dwie stałki w plecaku, jedną szeroką a drugą 46mm i byłby całkiem niezły komplecik |
shemo 2006-04-12 23:37:21 | | | :) a ja bym chciał mieć shifta :) a najlepiej kilka :)
wydajesz się zdecydowany na tego pentacona, wiec zycze udanych zdjęć :) i włąsciwego dobory miejsc
|
shemo 2006-04-12 23:38:05 | | | właściwego doboru*
:) oczywiscie |
noel 2006-04-13 09:37:27 | | | piotrbuda, rozumiem. Ale wiesz ile razy słyszałem rzucanie mięsem kolegów, którzy siedzieli w zasiadce czy czatowni a ptak raczyl podlecieć znacznie blizej niż pozwala uchwycić całosć 300 czy 400mm? Mnie chodzi o takie sytuacje. Osobiscie nie wyobrażam sobie fotografii przyrodniczej, zwłaszcza tej z małej odległosci, bez zooma. Stałka jest dobra, nawet bardzo, ale obiekt musi być naprawdę sporo oddalony. Dla mnie móglby to być obiektyw dodatkowy, ale nie podstawowy. |
tomay 2006-04-13 11:08:08 | | | a vivitar 24mm/2.8 ktos cos slyszal?
warto? |
krim 2006-04-13 11:40:35 | | | to prawda @noel. dluga stalka z rzedu 400 jest do fotografowania nie poruszajacych sie obiektow. Latajace ptaszki tez mozna złapać:
kierujesz obiektyw na lecacego ptaka, strzelasz a potem niemiłosiernie kadrujesz zdjecie, bo złapać go w pełnym kadrze jest prawie niemożliwe, jak sie zblizy to po zabawie.
no ale wiadomo ze do ruchomych celow duzo lepszy bedzie zoom
*to tak nawiasem
przypominam ze mowimy o krajobrazach ;) góra w plenerze nigdzie nie ucieka zazwyczaj, słońce natomiast zawsze ucieka z ta sama stala predkoscia zalezna od pory roku. |
| |