fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
nadal nie wiem o co chodzi z tą całą fotografią. Ja jedynie próbuję zrobić parę zdjęć na ścianę do mieszkanka, bo kiedyś sobie wyliczyłem, że wyjdzie to taniej, niż kupić gotowe w empiku... Niedawno jednak dowiedziałem się, że to rurowate coś ze szkiełkiem na końcu to tak zwany obiektyw i że należy go trzymać szkiełkiem na zewnątrz. Silny nową wiedzą wspinam się na nowe szczyty motywacji! Prócz ścian, swoimi gniotami okleję także sufity!

;-)

na OB since 15.02.2010

a propos moich komentarzy. Nie jestem alfą i omegą, z czego inni zdają sobie sprawę lepiej niż ja, ale rezerwuje sobie prawo subiektywnego oceniania i patrzenia na zdjęcia. Kiedy piszę, że jest dobre czy bardzo dobre czy nawet świetne, to na ogół chodzi mi o to, że jest świetne "jak na otwarty portal fotograficzny". Tak jak śpiewać, robić zdjęcia może każdy, ale robić naprawdę dobre i wartościowe zdjęcia - mało kto. Rzecz ta dotyczy zapewne skromnego promila pstrykaczy. Bywa, że i na portalach trafia się naprawdę wybitnych fotografów, cześć im i chwała. Nawet jednak jeśli większość z nas wybitna nie jest, to przecież wszyscy się staramy by było jak najlepiej. Ja oceniam właśnie w takim ujęciu: że nie jesteśmy wybitni, ale dążymy ku lepszemu. Jeśli komuś się wydaje, że parę superanckich komentarzy sprawi, iż będzie robił lepsze zdjęcia to... no właśnie, ino mu się wydaje ;-).

pozdrawiam i życzę wszystkim wielu wspaniałych ujęć!
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
failsafe prosisz o rozwinięcie wypowiedzi, Autorze, więc... here we
go ;-)

pierwsza sprawa: pomysł. Zdjęcie musi być o czymś. Druga
sprawa: wykonanie. Realizacja techniczna zdjęcia musi
odpowiadać pomysłowi ale i musi wskazywać na ten pomysł.
Mówiąc krótko, w każdym rodzaju fotografii używa się środków
służących do osiągnięcia danego celu.

jak odebrać to zdjęcie?

ja odebrałem jako pamiątkowy pstryk z przyjęcia ogrodowego.
Domyślam się (teraz) że nie o to chodziło, że ma tutaj być
coś więcej. Ale nie jest rolą widza odwalanie na bok
kamuflażu i dobieranie się do miękkiego rdzenia. Czy zatem
fota ma być reportażem? Jeśli tak, to reportażem o czym?
Reportaż pozwala na więcej, gdyż z samego swojego założenia,
jest typem fotografii w którym trudno o ustawienie modela,
światła i staranną kompozycję kadru, ale dobry reportaż nie
pozstawia złudzeń co do tego o czym jest.

może portret? Też nie do końca. Portret jest zdjęciem
specyficznym, bardziej sztucznym niż reportaż, choć może
mieć też cechy bardzo autentyczne. Portret nie musi
przedstawiać samej tylko twarzy, poprzez dodanie
bezpośredniego otoczenia tworzymy kontekst. Dobry portret
może (choć nie musi) być swego rodzaju reportażem, tylko
bardziej ustawionym, lepiej przefiltrowanym. Wiszące
doniczki, kwiaty, rośliny, lampa - to wszystko odciąga wzrok
a jednocześnie nie przydaje treści. Takie tło psuje fotę.

Jeśli ważną częścią zdjęcia są zwierzęta - jako towarzysze
chłopaka lub jakieś jego uzupełnienie - nie ma mowy by je
tak poszatkować i przepraszać. Jeśli ucinasz psu głowę (mimo
że go lubisz) to znaczy, że pies nie jest ważny dla zdjęcia.
A skoro nie jest ważny, nie powinno go tutaj być.

Dalej: główny bohater. Twarz wygląda jak wklejona, warto
poprawić balans bieli. Może też trochę wyostrzyć.

Najlepiej jednak zrobić zdjęcie od nowa, tyle że:
- ustawić bohatera tak, by nic mu nie wyrastało z głowy
- poczekać na najlepszy moment (np. niech kot spojrzy w
obiektyw, to żywe zwierzę, co chwila patrzy w innym
kierunku, na pewno więc w końcu spojrzy i w obiektyw)
- zadbać o tło
- przemyśleć kadr - to najważniejsze, kadr mówi jakie jest
zamierzenie autora. Kadru nigdy nie da się wykonać idealnego
(wbrew temu co można przeczytać w galeriach internetowych).
Ilu ludzi - tyle pomysłów na kadr. Ale co innego wątpliwości
czy kadr przesunąć trochę w lewo czy prawo, a co innego
zdanie się całkowicie na przypadek.

tyle. Powodzenia.

ty Autorze musisz zdecydować się na typ zdjęcia. Kiedy już
to zrobisz zwróć uwagę na detale techniczne. Chaos w kadrze
sprawdza się w niewielu przypadkach.
pawel22 2010-02-20 22:06:58

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowafailsafe najsłabszym elementem zdjęcia jest kadr. Bardzo nieciekawy,
wykonany na zasadzie "byle objąć modelkę". Panorama tego
typu nic nie wnosi do zdjęcia, ma charakter "pojemnika". Z
tego też względu warto byłoby coś z kadrem zrobić. Sposoby
są dwa: rozszerzyć albo zwężyć.

Rozszerzyć ku górze lub dołowi, by dodać do kadru jakieś
elementy dodatkowe, które mogłyby wzbogacić kontekst ujęcia.
W chwili obecnej kontekstu brakuje, jest to po prostu
zdjęcie przedstawiające dziewczynę. Nie porywa ani jakością,
ani niczym innym. Kontekst by nie zaszkodził, przeniósłby
odbiór fotografii na inny poziom.

Druga opcja, zwężenie kadru i dynamiczne, ostre cięcie, nie
przydałoby kotekstu, ale za to pomogłoby rozłożyć akcenty.
Podkreśliłoby to co w fotografii najważniejsze, a więc
twarz. Obie ręce - ucięte - nic nie wnoszą do fotografii,
warto się więc ich pozbyć definitywnie. Biała koszulka
również nie stanowi elementu koniecznego. Sugeruję zwęzić
kadr m.in. poprzez cięcie na wysokości czoła - odważnie
usuńmy czubek głowy, to tylko zdjęcie, modelce nic się nie
stanie. Tak czy siak, warto poeksperymentować z kadrem. A
nie zaszkodzi także podejść do zdjęcia jeszcze raz i wykonać
je od nowa, może pod innym kątem
ludzik82r 2010-02-18 15:33:11

plus plus plus
fotografia cyfrowafailsafe trudno powiedzieć, co autor chciał osiągnąć, ale
bezsprzecznie zdjęciu pomogły następujące drobiazgi:
- kadr rozbudowany do góry lub dołu - generalnie kadry w
których "akurat" złapany został obiekt fotografii nie zawsze
się sprawdzają. A jeśli juz to wtedy, kiedy zawartość
takiego kadru krzyczy i wyje sama z siebie. Tutaj tego nie
ma. Gdyby było wiecej dołu lub góry, zdjęcie objęłoby także
jakieś elementy wyposażenia, coś, co nadałoby całości
kontekstu, wprowadziłoby klimat.
- ramka jest zbyt ciężka i przytłacza zdjęcie. Nie taka
ramka (filmowa) do takiego zdjęcia.

dodam jeszcze, że moim zdaniem kadry podłużne jako takie, są
bardzo ryzykowne, lepiej sprawdziłby się typowy kształt, a
raczej jeden z typowych. Warto by spróbować ostrzejszego
cięcia, choćby w okolicach czoła. To mogłoby zdynamizofać
fotkę.

plus: jaśniejsze oczy i podkreślona ostrość na oczach
podolsky 2010-02-17 13:23:01

plus
fotografia cyfrowa
Strona 1
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa