fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
31.08.2018 - nowy wpis. Trzymam kciuki za odrodzenie jednego z najfajniejszych portali fotograficznych.
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowaJackTorrance @openet, gdyby fotografia ( jako dziedzina ) miała oddawać
rzeczywistość, byłaby nudna. Fotografia to proces nie tylko
odtwórczy, ale też twórczy powstający w głowie fotografa
zarówno przed naciśnięciem spustu migawki ( np filtry
założone na obiektyw czy wręcz sam obiektyw , w fotografii
analogowej odpowiednia klisza ) jak i po naciśnięciu (
ciemnia tradycyjna bądź cyfrowa ). Mogę się ewentualnie
zgodzić, że reportaż powinien jak najbardziej wiernie
oddawać rzeczywistość, ale już samym kadrem i głębią
ostrości można podkreślić to i owo, więc można powiedzieć że
można już pokazać to inaczej, niż gdybym daną scenę widział
na własne oczy i przede wszystkim - gdybym daną scenę
"odebrał na własne oczy" I nie ma nic złego w tym, że kadr
czy optyka tą rzeczywistość zmienia, złe jest myślenie, że
fotografia powinna oddawać rzeczywistość.

Rzeczywistość jaką postrzegamy jest w jakiś sposób
przetworzona przez nasz mózg, więc już jest przetworzona. Na
przykład wystarczy obrócić głowę w lewo lub w prawo, a linie
pionowe które widzimy dalej pozostaną pionowe. Spróbuj to
samo zrobić z aparatem. Dalej - duet oko - mózg umożliwia
postrzeganie scen o o wiele większej rozpiętości tonalnej,
niż zarejestruje to klisza bądź matryca. Nasz mózg nam tak
fałszuje rzeczywistość, że sam już nie wiem jak świat
wygląda na prawdę. Osobiście nie oczekuję więc od
fotografii, że pokaże mi świat rzeczywisty. Ludziom ciekawym
wielu innych rozważań polecam lekturę "Przedmiot rzeczywisty
i jego obraz" autorstwa Witolda Dederki w celu zgłębienia
tematu, choć domyślam się, że i tak większość z nas zna tę
pozycję na pamięć. Polecam więc ją tym, którzy jej nie
znają.

A jak i czy ingerować w obraz, to już dyskusja na inną
fotografię.
Romanoo7 2012-01-13 11:01:55

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
JackTorrance Bardzo nieudane zdjęcie nocne.

1. Kompozycja. Bardzo ciemny lewy trójkąt niczym nie
zrównoważony po prawej stronie. Po lewej stronie jakieś
punkciki, zbyt blisko krawędzi. Myślę, że dolną część
zdjęcia bym sobie odpuścił i po prostu skadrowałbym to tak,
żeby ten trójkąt ominąć i skupiłbym się bardziej na odbiciu.


2. Ekspozycja absolutnie nie do przyjęcia. Brak
jakichkolwiek szczegółów w cieniach. Tej ekspozycji nawet
nie da się uratować w programie graficznym przy pomocy np.
narzędzia "Poziomy" , ponieważ wychodzi widoczny szum.
Uważam, że zdjęcie jest od podstaw źle naświetlone. Jak to
zmienić ? Albo inna pora zrobienia zdjęcia ( wcześniej ),
albo naświetlenie HDR i potem postprocessing.

3. Wielkość zdjęcia - to już tak na koniec. Na dzień
dzisiejszy prezentowanie zdjęcia wielkości 600 x 400 mija
się z celem. Przy takiej wielkości zdjęcia nawet nie ma co
zastanawiać się, czy jakość zdjęcia jest zadowalająca.

Reasumując - nie widzę niestety plusów. No...może plusem
jest to, że podjęto próbę zrobienia zdjęcia nocnego.
strus 2011-09-28 18:05:10

plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaJackTorrance Chciałbym ustosunkować się do krytyki Jakuba i tym samym
przedstawić trochę inny punkt widzenia. Nie ukrywam, że
trudno mi się zgodzić do końca z wszystkim, co Jakub był
uprzejmy napisać.

Na pewno za plus mogę uznać porę zrobienia zdjęcia. Można by
dyskutować, czy zdjęcie zrobiono o złotej godzinie, czy może
później. Swego czasu znalazłem interpretację, że złota
godzina przechodzi w błękitną ( niebieską godzinę ) i ta
pora jest najlepsza ( przynajmniej w teorii ) do robienia
zdjęć nocnych. Myślę podobnie jak Jakub, że pora zrobienia
zdjęcia jest jak najbardziej odpowiednia. Mamy bardzo
ciekawe oświetlenie, widać wszystkie szczegóły, świała nie
są przepalone, niebo ma bardzo przyjemny błękit, natomiast
kwestię, czy to jest złota godzina, błękitna, czy może
magiczna ( bo taki termin też w fotografii funkcjonuje )
zostawię w tym momencie w spokoju.

Napisano, że minusem jest linia brzegu w połowie kadru.
Jeśli w zamyśle planowano pokazać panoramę miasta wraz z
całym odbiciem, podział poziomy pół na pół moim zdaniem ma
jak najbardziej uzasadnienie.

Napisano, że zdjęcie jest mało ostre. Co prawda delikatne
podostrzenie zdjęcia w programie graficznym może spowodować,
że zdjęcie może się wydać ciut lepsze, jednak mało ostrym
tego zdjęcia nie nazwę. Ostrość wg mnie jest na
akceptowalnym poziomie. Z dwojga złego lepsze jest zdjęcie
nie wyostrzone zbyt mocno, niż przeostrzone. Najważniejsze
to dobrze ustawić ostrość przed zrobieniem zdjęcia w
aparacie (w obiektywie) i to z pewnością się udało.

Teraz sprawy które mnie zastanawiają, jeśli chodzi o
kompozycję. Skoro mamy już podział pół na pół, zastanawiam
się czy dało się zrobić lepszą symetrię panoramy z odbiciem.
Zastanawia mnie, czy warunki zastane umożliwiały skadrowanie
w taki sposób, żeby pod odbiciem wyższej wieży w wodzie
zostawić trochę więcej wody. Efekt symetrii byłby wg mnie
wówczas ciekawy.

Kolejna sprawa która mnie zastanawia to kompozycja po
skosie. W tej chwili mamy bardzo delikatny skos, co moim
zdaniem błędem nie jest. Budynki są proste i taki horyzont
po skosie wyszedł pewnie w sposób naturalny. Jakby jednak
wyglądało zdjęcie, gdyby spróbować znaleźć inny punkt dla
aparatu i pokazać skos bardziej zdecydowany?

Ewentualnie podejście inne - w tej chwili mamy skos bardzo
delikatny, może więc warto skorygować lekko perspektywę i
przedstawić linię brzegową w idealnym poziomie? Podaję to
pod rozwagę.

Ostatnia sprawa, która mnie zastanawia to lampy bardzo
blisko lewej i prawej krawędzi. Zastanawia mnie ich
"obcięcie", chociaż z drugiej strony pozostawienie ich nie
jest wg mnie błędem.

Reasumując - zdjęcie niezłe (więc znowu zgodzę się z Jakubem
co do oceny) i przyznam na koniec, że gdyby nie nadmiar
czasu, to pewnie nie napisałbym w tak przydługi sposób.
anzel 2011-09-22 17:56:14

plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowaJackTorrance To nie jest udane zdjęcie nocne. Popełniono sporo błędów, od
kompozycji zaczynając a na stronie technicznej kończąc.

1. Kompozycja - ucięta od dołu bardzo niefortunnie lewa
łódka to pierwszy błąd, nie widzę powodu dla którego
zastosowano tego typu cięcie. Bardzo niefortunnie ucięta
łódka po prawej stronie, również nie widzę uzasadnienia dla
tego typu cięcia. Kadr nie jest do końca zrównoważony, lewa
strona bardzo mocno ciąży. Co prawda po prawej stronie
zdjęcia jest jeszcze las, jednak jest on ciemny i jak na mój
gust nie równoważy jasnych elementów po lewej stronie. Na
koniec - poucinane maszty raczej nie dodają uroku. Być może
będąc na miejscu próbowałbym albo oddalić się albo może
ujęcie pionowe pojedynczej żaglówki? Jeśli w grę wchodził
obiektyw z szerszym kątem - również wziąłbym tę opcję pod
uwagę.

2. Strona techniczna - ponieważ zdjęcie ma w sobie exif,
postaram się w oparciu o niego wytknąć błędy. Czas
naświetlania - 30 sekund, ISO 200, przesłona F4 a zdjęcie
mimo wszystko wyszło zbyt ciemne. Jeśli jesteś
początkujący/początkująca , to rób zdjęcia o zmierzchu.
Mniej więcej 30 - 40 minut po zachodzie słońca. Owszem,
późnej też się da, jednak wymaga to już pewnego
doświadczenia związanego z odpowiednim naświetlaniem i
późniejszą obróbką ( np. HDR ) Niestety na tą chwilę zdjęcie
jest zbyt ciemne. Wydaje się być też lekko nieostre, ale to
może być efekt nieumiejętnego zmniejszenia zdjęcia do
mniejszych rozmiarów. Po wyostrzeniu zdjęcia w programie
graficznym zdjęcie wygląda lepiej (niewiele lepiej, ale
lepiej). Zwróć też uwagę, że w tej chwili jest dość
niekorzystny szum na niebie.

3. Balans bieli - zdjęcie wg mnie przedstawiono w zbyt
ciepłej tonacji. Myślę, że chłodniejszy balans bieli odda
dużo lepsze kolory. Widzę, że zdjęcie było przetwarzane w
programie lightroom, tam jest narzędzie do korekcji balansu
bieli. Korekcja temperatury barwowej w okolicach 3000 K lub
jeszcze mniej powinna pomóc. Na tą chwilę łódki mają zbyt
żółtą/czerwoną poświatę.
rycha 2011-09-19 22:19:50

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaJackTorrance Moim zdaniem jest to nie do końca udane zdjęcie i postaram
się przedstawić powody, dla których tak uważam:

1. Kompozycja - temat dość śliski w przypadku fotografowania
tematów kolejowych. Większość przeciętnych zdjęć, które
przedstawiają tematykę kolei jest skomponowana "na jedno
kopyto", czyli

- tory biegną prosto od dołu zdjęcia do góry
- tory przecinają ukośnie kadr poziomo.

O ile nie musi być to błędem, o tyle właśnie w przypadku
tematów kolejowych trzeba się postarać o dodatkowe
zaakcentowanie kompozycji czymś charakterystycznym. W
przypadku tej fotografii szukam charakterystycznego punktu i
go nie znajduję. Mamy pociąg prawie w mocnej linii, mamy
lampę w mocnej linii, mamy zachowane proporcje względem góry
i dołu kadru, ale mamy też kilka drobiazgów, które nie
zostały przemyślane:

- Ucięty napis "Wyjście" dość niefortunnie - proponowałbym
albo w momencie kadrowania aparatem stanąć tak, żeby go nie
było, albo kadrować tak, żeby był nieco bardziej odsunięty
od prawej krawędzi.

- Lampa przesłaniająca napis "Koszalin" - ten element został
całkowicie pominięty przy komponowaniu zdjęcia. Gdyby
natomiast skomponować kadr tak, żeby lampa zlała się równo (
najlepiej z zachowaniem symetrii ) z przednim filarem
peronu, widziałbym tu jakiś zamysł kompozycyjny. Patrząc
teraz na zdjęcie wydaje mi się, że zbyt wiele przypadku się
tu wkradło.

2. Opanowanie światła - tu temat wygląda jeszcze gorzej, niż
w przypadku kompozycji. Jedna z zasad ( którą chyba
najczęściej w życiu łamałem ) w przypadku fotografii nocnej
sugeruje, by nocne zdjęcia robić o zmierzchu. Ta zasada
budzi we mnie wiele kontrowersji i jak już wspomniałem -
bardzo często sam ją łamię. Czemu mówi się, żeby zdjęcia
nocne robić o zmierzchu? Prawdopodobnie chodzi o to, że
zdolność rejestrowania materiału światłoczułego w przypadku
aparatu mocno różni się od tego, co rejestruje ludzkie oko.
W skrócie ujmę to tak - ludzkie oko w połączeniu z mózgiem o
wiele łatwiej adaptuje sceny o sporej rozpiętości tonalnej,
niż robi to aparat. Dlatego można przyjąć, że nocne zdjęcia
robione o zmierzchu zostaną zarejestrowane na kliszy bądź
matrycy cyfrowej w sposób bardziej akceptowalny.

No ale co zrobić, jeśli jest już późno, najlepsze światło
mamy już za sobą, rozpiętość tonalna sceny przerasta
możliwości przeciętnego aparatu? Odpowiedzią może być
technika naświetlania HDR oraz późniejsza technika mapowania
tonów. Temat ten jest jednak tak obszerny, że jedynie o nim
wspominam, jako odpowiedź na bolączkę rejestrowania światła
przez kliszę bądź matrycę.

W przypadku tego zdjęcia zbyt wiele szczegółów jest zbyt
ciemnych, sam pociąg jest zbyt ciemny, może trzeba było
chwilę poczekać aż włączone zostaną światła? Torowisko na
pierwszym planie również jest zbyt ciemne.

3. Balans bieli - zbyt ciepły moim zdaniem. Zakładając że
zdjęcie zrobiono w RAW można to jeszcze poprawić. Jeśli
jednak robisz zdjęcia w JPG to zwróć uwagę na ten istotny
szczegół. Z doświadczenia wiem, że balans bieli przy nocnych
zdjęciach oscyluje między 2700K a 3000K, chociaż i tu
zdarzało mi się odstępować od reguły.

Ok, starczy. Dodam jeszcze, że nie mam pewności czy będąc na
miejscu zrobiłbym zdjęcie, które bym opublikował. Krytykuje
się łatwiej niż pstryka. Jakiekolwiek przykłady zdjęć
nocnych mogę podać na PW, z pewnych względów nie ma ich już
na tym portalu.
alicjak 2011-09-15 13:11:31

plus plus
fotografia cyfrowaJackTorrance Moim zdaniem nie jest to dobre zdjęcie, widać jakąś próbę,
ale moim zdaniem nie do końca udaną.

1. Kadr - o ile można powiedzieć, że cięcie góry wg
książkowej reguły 2/3 ( lub 1/3 ) jest niezłym pomysłem, to
jednak dół kadru pozostaje nie do końca przemyślany. Mamy
kawałek porośnięty wodorostami, praktycznie po środku kadru
przy samym dole - to w jakiś sposób nie pasuje do reszty.
Dodatkowo – zostawiono od dołu zbyt mało miejsca. Mamy
wodę przy brzegu, która z kolejnym kawałkiem wodorostów
tworzy ukośną linię, jednak dalej nie komponuje się z dołem.
Jedyne, co mi przychodzi do głowy, to szukać innego miejsca,
z którego można zrobić zdjęcie. W tej chwili o ile można
powiedzieć, że kadr względem lewej i prawej strony jest w
miarę zrównoważony, o tyle dół kadru jest zdecydowanie za
ciężki. Reasumując – brak wykorzystania mocnych
punktów oraz złe rozmieszczenie elementów dyskwalifikują w
mojej ocenie kompozycję. Trudno tu dać jakieś rady
przebudowy kadru, nie byłem na miejscu, więc nie wiem jak
wyglądały pozostałe elementy krajobrazu. Z pewnością jednak
kompozycja, którą widzę bardzo mocno odbiega od standardów,
z drugiej strony jest zbyt mało nowoczesna, by nazwać ją
nowatorską czy też świadomie łamiącą zasady.

2. Światło - można się kłócić czy zostało opanowane, czy
nie. Dla mnie jest ono zbyt zwyczajne i nie wydobywa
odpowiednich barw. Chciałbym teraz przedstawić swój punkt
widzenia, jeśli chodzi o oświetlenie. Światło dzienne lub
nocne to ten rodzaj światła, do którego jestem najbardziej
przyzwyczajony, przez co wydaje mi się on najbardziej
zwykły. Patrząc na pejzaż nad wodą chciałbym zobaczyć
ciekawsze oświetlenie, które mnie czymś zaskoczy. Ciekawe
oświetlenie to np. takie, do którego nie jestem
przyzwyczajony. Dlatego też odpowiedni moment przy wschodzie
lub przy zachodzie słońca byłby dla mnie ciekawszy.
Oczywiście zdarzają się wyjątki, ale o tych wyjątkach można
rozmawiać przy innym zdjęciu - tu mamy próbę zrobienia
ładnego pocztówkowego widoku i w tym konkretnym przypadku
uważam, że światło o wschodzie lub o zachodzie dałoby
ciekawszy efekt. Przy tym zdjęciu pora wg mnie jest
nieodpowiednia. Z drugiej strony – nie każdy wschód
czy zachód dają ciekawe światło, o czym się wielokrotnie
przekonałem, więc nie ma reguły. Ważne są też chmury, które
wielokrotnie potrafią odbić światło o ciekawej temperaturze
barwowej.

3.Mewa jest maleńkim plusem, świadczy o tym, że zaczekano na
bardziej odpowiedni moment, by zdjęcie uatrakcyjnić. Jest to
jednak zbyt mały plus, by powiedzieć, że fotografia jest
udana.

Na zakończenie dodam, że nawet gdyby zadbać o kadr czy o
lepsze światło, nie mam pewności czy zdjęcie byłoby dobre.
Brakuje mi ciekawszych chmur, które uatrakcyjniłyby kadr i
wprowadziły dodatkową równowagę względem dołu zdjęcia.

shamanta 2011-09-12 13:36:17

plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Strona 1
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa