fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki otrzymane przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowacapa Jeszcze raz chcialbym Wszystkim bardzo serdecznie
podziekowac. Przede wszystkim za pamiec, po tak dlugiej
nieobecnosci. Pozdrawiam TK.
capa 2011-01-25 22:42:26

fotografia cyfrowawowa Powyższa fotografia może być wzorcem robienia portretów.
Przede wszystkim posiadłeś Autorze umiejętność patrzenia na
ludzi. Nawet jeśli pozują, naciskasz spust migawki w
odpowiednim, "decydującym momencie". W chwili, w której
twarz, cała sylwetka coś "mówią", kiedy bohater zdjęcia na
ułamek sekundy "się odkrywa". Pokazujesz i wywołujesz
uczucia. To zapewne sprawa "iskry bożej" i wrażliwości, ale
również cierpliwości, refleksu i... umiejętności
wykorzystania własnego aparatu. Tego można się nauczyć... I
tego możemy się uczyć dzięki Tobie.
Drugim elementem wartym polecenia innym fotografującym jest
kompozycja tworzonych przez Ciebie obrazów. Nie ma tu
zbędnych elementów, niepotrzebny jest sztafaż, dekoracja, a
surowość "scenografii" eksponuje bohatera i jego uczucia.
Niezależnie od tego, czy jest on w centrum kadru, czy nie.
Wreszcie - obróbka i przygotowanie do prezentacji. Prawdziwa
lekcja dla miłośników agresywnej ingerencji programów
graficznych. Zawsze służy zdjęciu, a nie jest celem samym w
sobie: umiar, smak, zastosowanie odpowiednich środków do
wymowy obrazu są godne naśladowania. Technika, którą
opanowałeś i stosujesz Autorze jest również dowodem na to,
że aparatem cyfrowym można robić świetne zdjęcia. Zdjęcia z
duszą, nastrojem i charakterem.
I tego tez można się od Ciebie uczyć.

capa 2009-12-11 09:05:47

plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
dragoon pomijajac 'historie' tej fotografi,..widze zly kadr, zla
ostrosc, zabawe kolorami..i wyszukany tytul...podsumowujac -
modelka interesujaca, ale wykonanie niestety nie,...autor
'zagral na uczuciach' ogladajacych, ale do foty sie nie
'przylorzyl'.......
capa 2009-12-06 05:32:59

plus plus
minus minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowa
Andrzejch Może i można zrobić wiele podobnych fotografii w każdym domu
starości lub hospicjum. Ale uwaga, że to nic nie wnosi, jest
bardzo smutna i może powinna być traktowana w kategorii -
nieporozumienie. Najpierw proponuję potrzymać za rękę
umierającego, starego, opuszczonego człowieka; proponuję
poczuć dramat starości i bezradności wobec ograniczeń. Potem
dyskutujmy na temat głębi ostrości, która w kontekście
przytoczonych przed chwilą rzeczy istotnych, staje się
tematem z natury bzdurnym. Czy nie temu służą nasze
fotografie, abyśmy się zastanawiali nad sprawami ważnymi? A
starość do takich należy, bez wątpienia.
capa 2009-12-05 11:11:59

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus minus minus
fotografia cyfrowa
skimi autorze - bardzo mi się podobają Twoje komentarze. Ciekawie
jest poznać czyjeś przemyślane zdanie.
Zdjęcie podoba mi się umiarkowanie :) Brakuje mi prawej w
którą podążam za wzrokiem bohaterki, a lewa niewiele niesie.
Taka głębia ostrości jest w tym wypadku dla mnie
niezrozumiała. Spowodowała u mnie jedynie wrażenie, że
oglądam postać przez szybę (i te części twarzy, które do
szyby przylegają są czytelne a pozostałe nie), wyciągnęła na
plan pierwszy, jako główny temat nos, spowodowała
zakłopotanie niezrozumieniem nieostrości na twarzy. Nie mam
zastrzeżeń do zupełnie dowolnego użycia GO, o ile przynosi
to zamierzony efekt - efekt uzyskany tutaj w mojej ocenie
osłabia wyraz tego zdjęcia.
Liść bez komentarza był dla mnie zupełnie nieczytelny Twoje
uwagi jednak dobrze go uzasadniły.
Nie widzę tu emocji, może tak ciasny kadr zgubił konieczny
dystans i kontekst wspierający jakoś pokazanie emocji? Widzę
dokumentalną (prawie, gdyby nie GO) rejestrację
'dziwowiska', bazującą na 'inności' i 'niezwykłości'
bohaterki a nie na jakiejś prawdzie o człowieku (to
oczywiście mój subiektywny odbiór). Nie widzę tu żadnej
historii a tylko fizjonomię charakterystyczną dla podeszłego
wieku.
Zdjęcie to, głównie za sprawą kadru i użytej głębi ostrości,
a także za sprawą braku emocji znacznie bardziej przypomina
mi fotografię makro niż portret.
Pozdrawiam :)
capa 2009-12-05 00:39:54

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
capa Z zainteresowaniem przeczytalem wszystkie komentarze, ktore
pojawily sie pod tym zdjeciem. I jeszcze raz za nie
dziekuje. Z czescia sie zgadzam, natomiast czesc z nich
pozostaje poza mna, zachowujac neutralne podejscie. W
pierwszej chwili stwierdzilem, ze nie ma potrzeby odnoszenia
sie bezposrednio do niektorych komentarzy, wychodzac z
zalozenia ze wczesniejszy komentarz odautorski byl
wystarczajacy. Jednakze, jesli jest to przynajmniej z
zalozenia forum wymiany wiedzy, prezentowania roznego
podejscia do fotografii czy tez obiektywnych spostrzezen,
uzupelniam wczesniejszy komentarz, majac nadzieje ze
przynajmniej dla pewnej czesci z Was bedzie stanowil
uzupelnienie.

1. jesli to zdjecie przyczynilo sie do zainspirowania watku,
co jest wlasciwe / prawidlowe w fotografii (niekoniecznie
tylko portretowej) jest to wyrazem, iz nie przeszlo uwadze,
ale zatrzymalo, wywolalo okreslone reakcje (pozytywne /
negatywne / neutralne). A to jest jednym z celow fotografii
- wywolac emocje - indywidualne dla kazdego odbiorcy. I
jesli tak bylo / jest to oznacza dla autora, ze spelnilo
jakis cel - zatrzymalo choc na chwile i pozwolilo sie
zastanowic nad prezentowana trescia.

2. zastanawianie sie i szczegolowe analizowanie kazdego
zdjecia tylko od strony poprawnosci technicznej jest dla
mnie bezprzedmiotowe. Nie kazda zrobiona fotofgrafia ma
spelniac zwyczajowo przyjete zasady / ramy / wymogi
techniczne / etc. O tym decyduje autor fotografii, to on
jest tworca, on wlasnych spojrzeniem na okreslone zjawisko /
rzecz / osobe / etc podejmuje wyzwanie przekazania swojego
spojrzenia na to cos, natomiast odbiorca albo to akceptuje
albo odrzuca. Wlasnie dlatego jest to takie kreatywne dla
kazdego z nas, podejmujac wysilek zastanowienia sie nad ta
proba przekazu. Dotyczy to prawdopodobnie kazdej dziedziny
sztuki i kazdego tworcy jakiegos dziela (fotografii / rzezby
/ obrazu / etc). Wprowadzanie wlasnych rozwiazan czy
podescia zabiera niekiedy odbiorcy wiecej czasu (jak
pokazuje wielokrotnie casus np. w malarstwie) - na wszystko
potrzeba czasu, aby do czegos sie przekonac. Jedni preferuja
malarstwo niederalndzie, inni wspolczesne. Kazda wnosi
jednak jakas wartosc, dzieki ktorej mamy mozliwosc jako
odbiorca sie rozwijac, ksztaltowac swoje podejscie.

3. ktos zadal pytanie dlaczego niektore moje portrety sa
ostre (w calosci) a inne (jak ten prezentowany) nie lub
tylko w czesci. Dlatego, ze z kazdym razem mozna uruchomic
swoja wyobraznie tworzac zdjecie i podjac wewnetrzna
decyzje, jak chcialbys to pokazac. I dla kogos, kto robi od
lat zdjecia (i choc troche zna zasady dzialania
obiektywu...), nie ma potrzeby testowania ostrosci obiektywu
(aby pokazac zmarszczki - pozosatwiam to bez komentarza, bo
jest to zenujace dla mnie podejscie) czy poprostu
eksperymentowania. Swiadomie podejmuje decyzje, jaka akurat
w danej sytuacji chcialby zastosowac przyslone. A na innych
fotografiach tej samej osoby zostala zastosowana przyslona,
ktora pokazuje wszystko ostre. Jednak nie wywoluje ona
takich odczuc, jak ta (przynajmniej w mojej ocenie), dlatego
zostala zaprezentowana wlasnie ta - jako swiadoma decyzja -
checi pokaznia niepokaznego / niedopowiedzianego... Ktos
inny z Was dal przy okazji jednego z prezentowanych przeze
mnie zdjec komentarz „najlepszym przyjacielem
fotografa jest kosz” - i w calej rozciaglosci sie z
tym zgadzam. Tutaj wlasnie zostal zastosowany przyslowiowy
kosz ;)

4. jedno z pytan czy stwierdzen, ktore zosatalo postawione,
ze ...jeśli liść koki ma być istotnym elementem tego
zdjęcia, dlaczego jest poza strefą ostrości?... Po pierwsze,
nigdzie nie zostalo przeze mnie powiedziane, ze lisc koki
jest istotnym elementem. zostal nadany tylko taki tytul. Po
drugie, jakie zasady fotografii portretowej stanowia, przy
zalozeniu ze ten lisc koki bylby faktycznie tym istotnym i
kluczowym elementej tej fotografii, iz ten kluczowy element
ma byc wlasnie ostry? A moze to wlasnie on powinien byc
nieostry, aby wywolywac u odbiorcy fotografii / obrazu /
etc. pewien proces skojarzeniowy... I po trzecie, zdjecie
mogloby miec tytul (przy zalozeniu, ze tytul sugeruje iz to
jest ten istotny element) Dama z uchem... To, czy wowczas
wlasnie to ucho powinno byc ostre?

5. glebia ostrosci w fotografii a kwestie techniczne - to
jest jeden z nielicznych elementow komentarzy, z ktorym
zgodzic sie nie moge (chyba, ze jestem w bledzie, wowczas
moze bedzie to kolejny watek do otwartej dyskusji). Z mojej
wiedzy (choc nie rozpatruje fotografii z technicznego punktu
widzenia tylko co niesie za soba obraz, jakie wywoluje
emocje, etc.) jedna z najwazniejszych technik
fotograficznych jest umiejetnosc kontrolowania glebi
ostrosci. I mysle, ze nie czas ani miejsce, aby zaglebiac
sie w arkana stricte techniczne, ale jesli wlasciwie
postrzegam ta kwestie glebie ostrosci determinuja trzy
czynniki: ogniskowa obiektywu, przyslona i odleglosc punktu
ostrosci. A ustawienie przyslony to najwazniejszy czynnik
kontroli nad glebia ostrosci. Z mojego punktu widzenia (i
doswiadczenia) jest to czynnik techniczny. Chyba,ze sie
myle... Wychodzac z tego zalozenia, autor fotografii
podejmuje decyzje, jaka glebie ostrosci chcialby uzyskac,
aby uwydatnic te elementy fotografii, na ktorych jemu
szczegolnie zalezy. Swiadoma glebia ostrosci to z reguly
klucz do uzyskania wyrazistej fotografii (oczy, oko, lisc
koki ;), inne wg uznania ;) ). Gorzej jesli glebia ostrosci
jest praktykowana nieswiadomie, ale aby byla stosowana w
pelni swiadomie, na to takze wymagana jest praktyka i czas
(i miedzy innymi takie komentarze jak tutaj, aby moze
zastanowic sie ponownie, czy nie nalezaloby podejsc
nastepnym razem do podobnego ujecia w inny sposob). Innymi
slowy, glebia ostrosci powinna stanowic z pewnoscia jeden z
najwazniejszych srodkow przekazu wykorzystywanych przez
fotografa. Natomiast na co jest skierowana, jest juz kwestia
indywidualne i pewnie nie zawsze trafnie wybrana. Ale to juz
pozostaje do oceny odbiorcow... ;)

Jeszcze raz dziekuje za komentarze.
Do uslyszenia ;)
Pozdrawiam,
Tomek
capa 2009-12-04 22:03:56

fotografia cyfrowa
zover może czasami warto zadać sobie pytanie po co robi się
fotografię... czy to zdjęcie jest ciekawe poznawczo? w jakim
sensie? antropologicznym, socjologicznym, kulturowym? - czy
pokazuje starszą kobietę w jej kontekście kulturowym,
społecznym, jej ubiór, biżuterię (?) lub jej brak, zwyczaje,
postać.. nic z tych rzeczy, to ciasny portretowy kadr
charakterystyczny dla zdjęć modowych, który w tym konkretnym
przypadku nie ma żadnego uzasadnienia, wygląda jak test
sprzętu na odwzorowanie zmarszczek, albo test obiektywu,
próba makro? zdjęcie nie zachwyca kompozycją, światłem, nic
nie uzasadnia takiego kadru, poza bliżej nieokreśloną
ciekawością autora, która prowadzi donikąd. owszem twarz
jest wyjątkowa (przez zmęczenie starością), ale tak samo
(albo w tym samym sensie) wyjątkowa jest każda twarz osoby
wiekowej, zmęczonej życiem - może w cyklu takich zdjęć
miałoby to jakieś uzasadnienie poznawcze, ale jakie? trudno
powiedzieć - anatomiczne? medyczne. na pewno nie
fotograficzne. moim skromnym zdaniem to przykład jak nie
powinno się robić zdjęć podróżniczych - tz ciasno bez
kontekstu, bez otoczenia, bez ubioru, bez jakichkolwiek
niuansów opowiadających o kulturze, miejscu, społeczeństwie,
czasie. w którym ta osoba żyje. jednym słowem to fotografia,
która nic nie wnosi, poza pytaniem 'o co chodziło autorowi'?
polecam odwiedzić dowolny dom starości albo hospicjum i
można takich zdjęć zrobić naprawdę dużo. tylko, że nic z
tego nie będzie wynikało, poza epatowaniem starością.
capa 2009-12-03 16:39:21

plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowa
capa Witam,
Dziekuje za komentarze (a nie tylko oceny) i jednoczesnie
pozwolilem sobie odniesc sie do „zapytan, sugestii i
spostrzezen“ w formie krytyki / komentarza, aby kazdy
kto jest ewentualnie zainteresowany (i zadal pytania lub
wniosl sugestie) mial sposobnosc jej odczytania.
1. Przyznam szczerze, ze nie znam tematu ostatniej dyskusji
dotyczacej tematu, co stanowi lub jaka powinna byc
fotografia portretowa, a co nalezy uznac ze
„blad“ w fotografii, w tym portretowej.
Niezaleznie od wnioskow, jakie udalo sie wypracowac w ramach
wspomnianej dyskusji (z pewnoscia sie z nia zapoznam), dla
mnie nie ma jednego kanonu dla fotografii portretowej, ktory
nalzealoby za wszelka cene i za kazdym razem restrykcyjnie
przestrzegac. Istnieje gros fotografii, ktore wlasnie w
wyniku „zlamania i / lub naruszenia“ powszechnie
przyjetych czy zwyczajowo zasad w fotofgrafii, w tym takze
w fotografii portretowej umozliwily uzyskanie takego efektu,
ktory bedzie satysfakcjonujacy i jednoczesnie odmienny.
2. Determinujacym czynnikiem, w bardzo wielu sytuacjach jest
uksztaltowanie sie relacji na linii model – fotograf.
Zwlaszcza w takiej formie fotografii portretowej,
spolecznej, ktora jest mi bliska i sprawia przyjemnosc z
samego faktu mozliwosci przebywania z tymi Osobami. Czesto
na wytworzenie tych relacji jest kilka minut, innym razem
zdecydowanie wiecej czasu.
3. W kontekscie pkt drugiego i jednoczesnie proby
znalezionia odpowiedzi na jedno z zadanych pytan dotyczacych
zastosowanej glebi ostrosci... Coz, osobiscie preferuje w
zdecydowanej wiekszosci zdjec portretowych zastosowanie
przyslowiowego F w granicach 1.2 – 2.2, przede
wszystkim aby zachowac czy uzyskac ten efekt
„niedopowiedzenia“ wszystkiego. Aby istniala
mozliwosc, zastanowienia sie co kryje sie pod ta czesci
„nieodslonieta“. Z pewnoscia czesci odbiorcow
taka formula moze nieodpowiadac, czesci bedzie odpowiadac,
jesli jednak jakas fotografia wywoluje jakas dyskusje to
oznacza, ze mozemy sie wzajemnie od siebie uczyc. Z racji
powyzszego komentarza odautorskiego, dla mnie udalo sie
uzyskac ten efekt czy zamysl.
4. Nie potrafie natomiast odpowiedziec, co powinno a co nie
powinno pozostawac przy takiej fotografii
„ostre“ lub „nieostre“ badz tez
spelniac inne warunki. W pewnym sensie dla mnie takie
rozwazanie jest troche bezprzedmiotowe, gdyz nie ma na nie
jednoznacznej odpowiedzi. Kazdorazowo jest to kwestia tego
jednego zdjecia, ujecia, etc. Fotografi a powinna generowac
pewne emocja, dla kazdego z nas natomaist moga (i z
pewnoscia sa) byc one odmienne.
5. Natomiast musialem sie dwukrtonie „zaglebic“
w kilka komentarzy, aby zrozumiec tak naprawde watek
dotyczacy “manipulacji“ vs „retuszu“
vs „...zrobienie powyzszego oka jest grandą i łzawym
kiczem, ale przyznam, że kicz udany“. Zadne z
prezentowanych przeze mnie zdjec, jak i tych ktore mam
nadzieje beda co jakis czas umieszczane tutaj (i nie dotyczy
to tylko dwoch podobnych fotografii, o ktorych
„rozmawaimy“) nie zostaly zmienione poprzez
zastosowanie ingerencji w zdjecie. Prawdopodobnie czesc Osob
moze pamieta, a jesli nie to przy okazji tej fotogafii warto
podkreslic fakt, iz nie uznaje jakiejkolwiek ingerencji w
zdjecie poza zastosowaniem standardowej obrobki fotografii
cyfrowej. Dodatkowo nie uznaje takze zastsowania dodatkowego
oswietlenia, poza naturalnym, zastanym. Natomiast ostatnie
prezentowane fotografie sa faktycznie quasi eksperymentem
dla mnie z zastosowaniem innej „kolorystki“
zdjecia.
6. Nie posiadam zestawienia linkow do stron autorow
fotofrafii z zastoswaniem podobnej GO. Pamietam natomiast,
ze stosunkowo wiele takich prac zostalo wykonanych przez pep
bonet’a, brent stirton’a, alex majoli (w
projekcie (albumie) „Leros“ praktycznie 70%
zdjec jest wykonanych przy zastosowaniu zblizonej GO.
Jednakze mysle, ze nie ma to zadnego znaczenia, a
przynajmniej miec nie powinno czy „znany / popularny /
etc“ fotograf stosuje identyczna technike (np. GO). To
nam stosowane techniki, podejscie, czucie fotografii
(niezalezenie od jej rodzaju) powinna sprawiac przyjemnosc z
samego faktu mozliwosci jej tworzenia.

Pozdrawiam i jeszcze raz dziekuje za komentarze.
Tomek
capa 2009-12-03 16:31:38

fotografia cyfrowa
on70 troszkę wbiję kij w mrowisko...
...nie bardzo znam się na tego typu fotografii,ale będzie tu
mniej moich osobistych spostrzeżeń,a więcej zwykłej i
czystej logiki,wynikającej z czytania opinii pod tym i
innymi zdjęciami....
....całkiem niedawno pojawiła się w tej galerii
fotografia,pod którą przetoczyła się dyskusja na temat
tego,co w fotografii portretowej ma być ostre,a co być nie
musi,co może być ostre,a co niekoniecznie
powinno....chciałbym się dowiedzieć,co tutaj mają do
powiedzenia,apologeci poprawności i zasad fotograficznych w
fotografii portretowej?
....sam Autor zdjęcia pisze,w którymś miejscu,że uwiecznił
twarz z bliska,aby pokazać cały trud życia,na niej
wypisany...z taką głębią ostrości,to ten trud widoczny jest
tylko,na części twarzy,reszta jest rozmyta...czy w takim
razie Autorowi udało się zrealizować swój zamysł?
....dodam,że są to tylko skromne pytania zupełnego
"lajkonika" :) w kwestii portretu...więc proszę jedynie,o
wyprowadzenie mnie z moich manowców myślowych,choćby w ten
prosty sposób,żeby podesłać mi kilka linków,tak bliskich
portretów jakichś znanych fotografów,z taką GO....pozdr
capa 2009-12-03 13:28:11

plus
minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowa
robbmaciag są fotografie "sztuczne" .. są i takie, które dają mi
poczucie wyglądania przez okno ... poczucie moje własnej tam
obecności ...
jak ta na przykład
capa 2009-10-23 22:34:33

plus plus plus
minus minus
fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2 | 3
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa