fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowacapa Jeszcze raz chcialbym Wszystkim bardzo serdecznie
podziekowac. Przede wszystkim za pamiec, po tak dlugiej
nieobecnosci. Pozdrawiam TK.
capa 2011-01-25 22:42:26

fotografia cyfrowa
capa Z zainteresowaniem przeczytalem wszystkie komentarze, ktore
pojawily sie pod tym zdjeciem. I jeszcze raz za nie
dziekuje. Z czescia sie zgadzam, natomiast czesc z nich
pozostaje poza mna, zachowujac neutralne podejscie. W
pierwszej chwili stwierdzilem, ze nie ma potrzeby odnoszenia
sie bezposrednio do niektorych komentarzy, wychodzac z
zalozenia ze wczesniejszy komentarz odautorski byl
wystarczajacy. Jednakze, jesli jest to przynajmniej z
zalozenia forum wymiany wiedzy, prezentowania roznego
podejscia do fotografii czy tez obiektywnych spostrzezen,
uzupelniam wczesniejszy komentarz, majac nadzieje ze
przynajmniej dla pewnej czesci z Was bedzie stanowil
uzupelnienie.

1. jesli to zdjecie przyczynilo sie do zainspirowania watku,
co jest wlasciwe / prawidlowe w fotografii (niekoniecznie
tylko portretowej) jest to wyrazem, iz nie przeszlo uwadze,
ale zatrzymalo, wywolalo okreslone reakcje (pozytywne /
negatywne / neutralne). A to jest jednym z celow fotografii
- wywolac emocje - indywidualne dla kazdego odbiorcy. I
jesli tak bylo / jest to oznacza dla autora, ze spelnilo
jakis cel - zatrzymalo choc na chwile i pozwolilo sie
zastanowic nad prezentowana trescia.

2. zastanawianie sie i szczegolowe analizowanie kazdego
zdjecia tylko od strony poprawnosci technicznej jest dla
mnie bezprzedmiotowe. Nie kazda zrobiona fotofgrafia ma
spelniac zwyczajowo przyjete zasady / ramy / wymogi
techniczne / etc. O tym decyduje autor fotografii, to on
jest tworca, on wlasnych spojrzeniem na okreslone zjawisko /
rzecz / osobe / etc podejmuje wyzwanie przekazania swojego
spojrzenia na to cos, natomiast odbiorca albo to akceptuje
albo odrzuca. Wlasnie dlatego jest to takie kreatywne dla
kazdego z nas, podejmujac wysilek zastanowienia sie nad ta
proba przekazu. Dotyczy to prawdopodobnie kazdej dziedziny
sztuki i kazdego tworcy jakiegos dziela (fotografii / rzezby
/ obrazu / etc). Wprowadzanie wlasnych rozwiazan czy
podescia zabiera niekiedy odbiorcy wiecej czasu (jak
pokazuje wielokrotnie casus np. w malarstwie) - na wszystko
potrzeba czasu, aby do czegos sie przekonac. Jedni preferuja
malarstwo niederalndzie, inni wspolczesne. Kazda wnosi
jednak jakas wartosc, dzieki ktorej mamy mozliwosc jako
odbiorca sie rozwijac, ksztaltowac swoje podejscie.

3. ktos zadal pytanie dlaczego niektore moje portrety sa
ostre (w calosci) a inne (jak ten prezentowany) nie lub
tylko w czesci. Dlatego, ze z kazdym razem mozna uruchomic
swoja wyobraznie tworzac zdjecie i podjac wewnetrzna
decyzje, jak chcialbys to pokazac. I dla kogos, kto robi od
lat zdjecia (i choc troche zna zasady dzialania
obiektywu...), nie ma potrzeby testowania ostrosci obiektywu
(aby pokazac zmarszczki - pozosatwiam to bez komentarza, bo
jest to zenujace dla mnie podejscie) czy poprostu
eksperymentowania. Swiadomie podejmuje decyzje, jaka akurat
w danej sytuacji chcialby zastosowac przyslone. A na innych
fotografiach tej samej osoby zostala zastosowana przyslona,
ktora pokazuje wszystko ostre. Jednak nie wywoluje ona
takich odczuc, jak ta (przynajmniej w mojej ocenie), dlatego
zostala zaprezentowana wlasnie ta - jako swiadoma decyzja -
checi pokaznia niepokaznego / niedopowiedzianego... Ktos
inny z Was dal przy okazji jednego z prezentowanych przeze
mnie zdjec komentarz „najlepszym przyjacielem
fotografa jest kosz” - i w calej rozciaglosci sie z
tym zgadzam. Tutaj wlasnie zostal zastosowany przyslowiowy
kosz ;)

4. jedno z pytan czy stwierdzen, ktore zosatalo postawione,
ze ...jeśli liść koki ma być istotnym elementem tego
zdjęcia, dlaczego jest poza strefą ostrości?... Po pierwsze,
nigdzie nie zostalo przeze mnie powiedziane, ze lisc koki
jest istotnym elementem. zostal nadany tylko taki tytul. Po
drugie, jakie zasady fotografii portretowej stanowia, przy
zalozeniu ze ten lisc koki bylby faktycznie tym istotnym i
kluczowym elementej tej fotografii, iz ten kluczowy element
ma byc wlasnie ostry? A moze to wlasnie on powinien byc
nieostry, aby wywolywac u odbiorcy fotografii / obrazu /
etc. pewien proces skojarzeniowy... I po trzecie, zdjecie
mogloby miec tytul (przy zalozeniu, ze tytul sugeruje iz to
jest ten istotny element) Dama z uchem... To, czy wowczas
wlasnie to ucho powinno byc ostre?

5. glebia ostrosci w fotografii a kwestie techniczne - to
jest jeden z nielicznych elementow komentarzy, z ktorym
zgodzic sie nie moge (chyba, ze jestem w bledzie, wowczas
moze bedzie to kolejny watek do otwartej dyskusji). Z mojej
wiedzy (choc nie rozpatruje fotografii z technicznego punktu
widzenia tylko co niesie za soba obraz, jakie wywoluje
emocje, etc.) jedna z najwazniejszych technik
fotograficznych jest umiejetnosc kontrolowania glebi
ostrosci. I mysle, ze nie czas ani miejsce, aby zaglebiac
sie w arkana stricte techniczne, ale jesli wlasciwie
postrzegam ta kwestie glebie ostrosci determinuja trzy
czynniki: ogniskowa obiektywu, przyslona i odleglosc punktu
ostrosci. A ustawienie przyslony to najwazniejszy czynnik
kontroli nad glebia ostrosci. Z mojego punktu widzenia (i
doswiadczenia) jest to czynnik techniczny. Chyba,ze sie
myle... Wychodzac z tego zalozenia, autor fotografii
podejmuje decyzje, jaka glebie ostrosci chcialby uzyskac,
aby uwydatnic te elementy fotografii, na ktorych jemu
szczegolnie zalezy. Swiadoma glebia ostrosci to z reguly
klucz do uzyskania wyrazistej fotografii (oczy, oko, lisc
koki ;), inne wg uznania ;) ). Gorzej jesli glebia ostrosci
jest praktykowana nieswiadomie, ale aby byla stosowana w
pelni swiadomie, na to takze wymagana jest praktyka i czas
(i miedzy innymi takie komentarze jak tutaj, aby moze
zastanowic sie ponownie, czy nie nalezaloby podejsc
nastepnym razem do podobnego ujecia w inny sposob). Innymi
slowy, glebia ostrosci powinna stanowic z pewnoscia jeden z
najwazniejszych srodkow przekazu wykorzystywanych przez
fotografa. Natomiast na co jest skierowana, jest juz kwestia
indywidualne i pewnie nie zawsze trafnie wybrana. Ale to juz
pozostaje do oceny odbiorcow... ;)

Jeszcze raz dziekuje za komentarze.
Do uslyszenia ;)
Pozdrawiam,
Tomek
capa 2009-12-04 22:03:56

fotografia cyfrowa
capa Witam,
Dziekuje za komentarze (a nie tylko oceny) i jednoczesnie
pozwolilem sobie odniesc sie do „zapytan, sugestii i
spostrzezen“ w formie krytyki / komentarza, aby kazdy
kto jest ewentualnie zainteresowany (i zadal pytania lub
wniosl sugestie) mial sposobnosc jej odczytania.
1. Przyznam szczerze, ze nie znam tematu ostatniej dyskusji
dotyczacej tematu, co stanowi lub jaka powinna byc
fotografia portretowa, a co nalezy uznac ze
„blad“ w fotografii, w tym portretowej.
Niezaleznie od wnioskow, jakie udalo sie wypracowac w ramach
wspomnianej dyskusji (z pewnoscia sie z nia zapoznam), dla
mnie nie ma jednego kanonu dla fotografii portretowej, ktory
nalzealoby za wszelka cene i za kazdym razem restrykcyjnie
przestrzegac. Istnieje gros fotografii, ktore wlasnie w
wyniku „zlamania i / lub naruszenia“ powszechnie
przyjetych czy zwyczajowo zasad w fotofgrafii, w tym takze
w fotografii portretowej umozliwily uzyskanie takego efektu,
ktory bedzie satysfakcjonujacy i jednoczesnie odmienny.
2. Determinujacym czynnikiem, w bardzo wielu sytuacjach jest
uksztaltowanie sie relacji na linii model – fotograf.
Zwlaszcza w takiej formie fotografii portretowej,
spolecznej, ktora jest mi bliska i sprawia przyjemnosc z
samego faktu mozliwosci przebywania z tymi Osobami. Czesto
na wytworzenie tych relacji jest kilka minut, innym razem
zdecydowanie wiecej czasu.
3. W kontekscie pkt drugiego i jednoczesnie proby
znalezionia odpowiedzi na jedno z zadanych pytan dotyczacych
zastosowanej glebi ostrosci... Coz, osobiscie preferuje w
zdecydowanej wiekszosci zdjec portretowych zastosowanie
przyslowiowego F w granicach 1.2 – 2.2, przede
wszystkim aby zachowac czy uzyskac ten efekt
„niedopowiedzenia“ wszystkiego. Aby istniala
mozliwosc, zastanowienia sie co kryje sie pod ta czesci
„nieodslonieta“. Z pewnoscia czesci odbiorcow
taka formula moze nieodpowiadac, czesci bedzie odpowiadac,
jesli jednak jakas fotografia wywoluje jakas dyskusje to
oznacza, ze mozemy sie wzajemnie od siebie uczyc. Z racji
powyzszego komentarza odautorskiego, dla mnie udalo sie
uzyskac ten efekt czy zamysl.
4. Nie potrafie natomiast odpowiedziec, co powinno a co nie
powinno pozostawac przy takiej fotografii
„ostre“ lub „nieostre“ badz tez
spelniac inne warunki. W pewnym sensie dla mnie takie
rozwazanie jest troche bezprzedmiotowe, gdyz nie ma na nie
jednoznacznej odpowiedzi. Kazdorazowo jest to kwestia tego
jednego zdjecia, ujecia, etc. Fotografi a powinna generowac
pewne emocja, dla kazdego z nas natomaist moga (i z
pewnoscia sa) byc one odmienne.
5. Natomiast musialem sie dwukrtonie „zaglebic“
w kilka komentarzy, aby zrozumiec tak naprawde watek
dotyczacy “manipulacji“ vs „retuszu“
vs „...zrobienie powyzszego oka jest grandą i łzawym
kiczem, ale przyznam, że kicz udany“. Zadne z
prezentowanych przeze mnie zdjec, jak i tych ktore mam
nadzieje beda co jakis czas umieszczane tutaj (i nie dotyczy
to tylko dwoch podobnych fotografii, o ktorych
„rozmawaimy“) nie zostaly zmienione poprzez
zastosowanie ingerencji w zdjecie. Prawdopodobnie czesc Osob
moze pamieta, a jesli nie to przy okazji tej fotogafii warto
podkreslic fakt, iz nie uznaje jakiejkolwiek ingerencji w
zdjecie poza zastosowaniem standardowej obrobki fotografii
cyfrowej. Dodatkowo nie uznaje takze zastsowania dodatkowego
oswietlenia, poza naturalnym, zastanym. Natomiast ostatnie
prezentowane fotografie sa faktycznie quasi eksperymentem
dla mnie z zastosowaniem innej „kolorystki“
zdjecia.
6. Nie posiadam zestawienia linkow do stron autorow
fotofrafii z zastoswaniem podobnej GO. Pamietam natomiast,
ze stosunkowo wiele takich prac zostalo wykonanych przez pep
bonet’a, brent stirton’a, alex majoli (w
projekcie (albumie) „Leros“ praktycznie 70%
zdjec jest wykonanych przy zastosowaniu zblizonej GO.
Jednakze mysle, ze nie ma to zadnego znaczenia, a
przynajmniej miec nie powinno czy „znany / popularny /
etc“ fotograf stosuje identyczna technike (np. GO). To
nam stosowane techniki, podejscie, czucie fotografii
(niezalezenie od jej rodzaju) powinna sprawiac przyjemnosc z
samego faktu mozliwosci jej tworzenia.

Pozdrawiam i jeszcze raz dziekuje za komentarze.
Tomek
capa 2009-12-03 16:31:38

fotografia cyfrowa
capa @Bartek_chiny:
1. Najwyrazniej opusciles 5 zdjec z tym samym Modelem, na
ktorych pozuje do fotografii. To jako jedyne jest odmienne w
kazdrze. Pozostaly byly dokladnie na wprost.
2. Proponuje na przyszlosc nie dorabiac teorii do
fotografii, ktore sa nietrafione lecz zapytac o to autora.
3. Proponuje jeszcze popracowac nad... ;)

A jaki to jest kadr idealny, prosze o definicje. Moze na
forum (!!!) Mysle, ze sie przyda wielu potencjalnie
zainteresowanych, bylby wzorzec...

Zycze Tobie, aby jakies Twoje zdjecie znalazlo sie kiedys na
pierwszej stronie...

Pzdr. TOmek
capa 2009-08-10 15:45:17

fotografia cyfrowa
capa @Mana: Dziekuje Tobie za komentarze i sugestie. Jak i
wszystkim pozstalym Osobo, ktore zatrzymaly sie na duzej
przy tych zdjeciach. Do kazdej z zamieszczonych fotografii
serii "Bezdomna...". I przyznaje Tobie calkowicie racje a
propos wszystkich wskazowek dotyczacych tego zdjecia. Mnie
takze przeszkadza zbyt duzy kontrast (przepalenia), drzewo
(jego kontury), takze przeszkadza mi uciekanie wzorku w ta
biala przestrzen (plame w tle). Jak i kontaktu wzrokowego,
choc tutaj mam inne odczucia, ktore jednak wynikaja bardziej
z pamieci niz z tego, co przedstawia samo zdjecie, gdyz
widze scene. Ta fotografie tego nie opowiada. Ten brak
kontaktu wzrokowego na tej fotografii utozsamiam akurat z
zapatrzeniem sie gdzies w dal tej Osoby, moze w swoje
zycie...

Z pewnoscia to zdjecie jest uzupelnieniem dla dwoch
poprzednich. Mam jeszcze dwa do tej serii, takze bez
kontaktu wzrokowego, jednak inne w swoim charakterze.
Umieszcze je, aby zapewnic calosc historii.

Dziekuje za slowa. Kazdy z nas patrzy i odczuwa inaczej
kazde zdjecie. Wlasnie po to one sa tworzone. Z mysla o
kreowaniu pewnych odczuc i refleksji i odbiorcy. Ciesze sie,
jesli tak faktycznie bylo tym razem. Mam nadzieje, ze jakas
nastepna praca takze bedzie wywolywala takei odczucia.

Jeszcze raz dziekuje. A serii bedzie ciag dalszy ;)

Pozdrawiam, Tomek
capa 2009-08-05 23:29:04

fotografia cyfrowa
capa @radosny: Dziekuje za komentarz, ale...

Taka kolorystyka z taka ukladem kwadratow wystepuje tylko w
jednym miejscu w bhutanie w Paro Dzong w zachodnim czesci
kraju oraz w Sikkim (Indie). Dlatego tam tak po prostu chyba
nie jest wszedzie i w kazdym miejscu... ;) Prawie kazdy
dzong, jak i czesc kraju ma odmienna kolorystyke.

Jesli chodzi natomiast o „...orzecha albo cos innego
rozgniatanego...” to coz... w dloniach trzyma wadzra,
ktory jest przedmiotem rytualnym w prawej dloni podczas
odprawiania ceremonii lub w czasie odmawiania mantry. Wadzra
(dordze) symbolizuje jednosc pomiędzy dwiema
przeciwnosciami. Dzwonek symbolizuje kobiece wlasciwosci
(madrosc i przestrzen) jest dzierzony w lewej dloni, zas
dordze symbolizuje meskie wlasciwosci (wspolczucie wyrazane
poprzez zreczne metody) w dloni prawej. Razem wyrazajz
oswiecony umysl.

Sama wadzra (tybetanskie lub bhutanskie dordze) jest tez
rytualnym berlem symbolizującym "diamentowa" przejrzystosc,
trwałosc i niezmiennosc, jak i niezniszczalnosc i
niewzruszalnosc.

Mam nadzieje, ze pomimo tego, ze nie widac na zdjeciu (gdyz
jest wielkosci 2 - 4 cm), ze jesto to wadzra (a nie orzech
rozgniatany w reku), dla Ciebie a moze takze dla pozostalych
Zainteresowanych bedzie to dodatkowy opis do fotografii.

Pozdrawiam.
capa 2009-08-03 11:46:16

fotografia cyfrowa
capa @falko: Dziekuje za krytyke. Ale mysle, ze nie zasluguje az
na tak pozytywna ocene, gdyz kazda za kazdym razem jak
analizuje prace, uwazam ze zawsze mozna bylo zrobic cos
lepiej. Dziekuje i pozdrawiam. Tomek
capa 2009-06-17 08:50:12

fotografia cyfrowa
capa Wlasnie dlatego przynajmniej czesc z nas wystawia tu swoje
prace, aby uzyskac takie jak Twoje spostrzezenia czy
sugestie a propos prezentowanych zdjec. Dlatego
podziekowalem Tobie za to spostrzezenie.
Ps. A co do stempla i podobnych jemu narzedzi cyfrowej
obrobki..., coz nie stosuje ich do autorskich fotografii,
gdyz w mojej opinii nie jest to juz fotografia, tylko
sztuczna ingernecja w fotografie, ktora znieksztalca jej
oryginalny przekaz. Preferuje, stare konwencjonalne
podejscie, choc pewnie w dobie obecnej techniki jest to
staromodne. Dla mnie fotografia ma wlasnie taki walor i
jakosc. Pzdr. tomek
capa 2009-01-23 15:28:48

fotografia cyfrowa
capa Bardzo ciekawy kadr. Ps. nie wiem, jaki miales zamiar
osiagniecia efektu padajacego deszczu. Jesli taki jak na
zdjeciu to nie ma dalszego tematu na dobre 4. Jesli
natomiast krople deszczu mialy uzyskac efekt wiekszego ruchu
i dynamizmu, to zdecydowanie polecam czas w okolicach 1/60
sec. wowczas wychodza najciekawsze wizulanie efekty. PZDR
Sordyl 2009-01-13 23:15:05

fotografia cyfrowa
Strona 1
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa