fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
Fotografowanie to coś co uwielbiam robić i czemu poświęcam prawie każdą wolną chwilę. Ciągle się uczę jak fotografować i chciałabym to kiedyś dobrze robić, dlatego jestem otwarta na wszelką krytykę.

Nie oceniam i nie komentuje wszystkich zdjęć. Nikomu nie słodzę aby słodzić i nie chce by to ktoś robił pod moimi zdjęciami. Jeśli ktoś zostawiając tutaj jakąś ocenę lub komentarz liczy na odwzajemnienie się tym samym to może się przeliczyć. :)
fotografia cyfrowa
Krytyki otrzymane przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
Southstreet ... ta praca dziwnie odstaje od reszty z Twojej galerii,
bardzo niezrozumialy pierwszy plan. Proponuje dodac odrobine
wiecej swiatla na twarzy modelki.
alicjak 2014-02-05 12:58:52

fotografia cyfrowaJackTorrance Moim zdaniem jest to nie do końca udane zdjęcie i postaram
się przedstawić powody, dla których tak uważam:

1. Kompozycja - temat dość śliski w przypadku fotografowania
tematów kolejowych. Większość przeciętnych zdjęć, które
przedstawiają tematykę kolei jest skomponowana "na jedno
kopyto", czyli

- tory biegną prosto od dołu zdjęcia do góry
- tory przecinają ukośnie kadr poziomo.

O ile nie musi być to błędem, o tyle właśnie w przypadku
tematów kolejowych trzeba się postarać o dodatkowe
zaakcentowanie kompozycji czymś charakterystycznym. W
przypadku tej fotografii szukam charakterystycznego punktu i
go nie znajduję. Mamy pociąg prawie w mocnej linii, mamy
lampę w mocnej linii, mamy zachowane proporcje względem góry
i dołu kadru, ale mamy też kilka drobiazgów, które nie
zostały przemyślane:

- Ucięty napis "Wyjście" dość niefortunnie - proponowałbym
albo w momencie kadrowania aparatem stanąć tak, żeby go nie
było, albo kadrować tak, żeby był nieco bardziej odsunięty
od prawej krawędzi.

- Lampa przesłaniająca napis "Koszalin" - ten element został
całkowicie pominięty przy komponowaniu zdjęcia. Gdyby
natomiast skomponować kadr tak, żeby lampa zlała się równo (
najlepiej z zachowaniem symetrii ) z przednim filarem
peronu, widziałbym tu jakiś zamysł kompozycyjny. Patrząc
teraz na zdjęcie wydaje mi się, że zbyt wiele przypadku się
tu wkradło.

2. Opanowanie światła - tu temat wygląda jeszcze gorzej, niż
w przypadku kompozycji. Jedna z zasad ( którą chyba
najczęściej w życiu łamałem ) w przypadku fotografii nocnej
sugeruje, by nocne zdjęcia robić o zmierzchu. Ta zasada
budzi we mnie wiele kontrowersji i jak już wspomniałem -
bardzo często sam ją łamię. Czemu mówi się, żeby zdjęcia
nocne robić o zmierzchu? Prawdopodobnie chodzi o to, że
zdolność rejestrowania materiału światłoczułego w przypadku
aparatu mocno różni się od tego, co rejestruje ludzkie oko.
W skrócie ujmę to tak - ludzkie oko w połączeniu z mózgiem o
wiele łatwiej adaptuje sceny o sporej rozpiętości tonalnej,
niż robi to aparat. Dlatego można przyjąć, że nocne zdjęcia
robione o zmierzchu zostaną zarejestrowane na kliszy bądź
matrycy cyfrowej w sposób bardziej akceptowalny.

No ale co zrobić, jeśli jest już późno, najlepsze światło
mamy już za sobą, rozpiętość tonalna sceny przerasta
możliwości przeciętnego aparatu? Odpowiedzią może być
technika naświetlania HDR oraz późniejsza technika mapowania
tonów. Temat ten jest jednak tak obszerny, że jedynie o nim
wspominam, jako odpowiedź na bolączkę rejestrowania światła
przez kliszę bądź matrycę.

W przypadku tego zdjęcia zbyt wiele szczegółów jest zbyt
ciemnych, sam pociąg jest zbyt ciemny, może trzeba było
chwilę poczekać aż włączone zostaną światła? Torowisko na
pierwszym planie również jest zbyt ciemne.

3. Balans bieli - zbyt ciepły moim zdaniem. Zakładając że
zdjęcie zrobiono w RAW można to jeszcze poprawić. Jeśli
jednak robisz zdjęcia w JPG to zwróć uwagę na ten istotny
szczegół. Z doświadczenia wiem, że balans bieli przy nocnych
zdjęciach oscyluje między 2700K a 3000K, chociaż i tu
zdarzało mi się odstępować od reguły.

Ok, starczy. Dodam jeszcze, że nie mam pewności czy będąc na
miejscu zrobiłbym zdjęcie, które bym opublikował. Krytykuje
się łatwiej niż pstryka. Jakiekolwiek przykłady zdjęć
nocnych mogę podać na PW, z pewnych względów nie ma ich już
na tym portalu.
alicjak 2011-09-15 13:11:31

plus plus
fotografia cyfrowa
Majster Początkowo pisząc tą krytykę chciałem popełnić szereg moich
osobistych dywagacji na temat braku zasadności robienia
takich zdjęć. Może wrócę do tego pod koniec, a teraz
postaram się opisać to co widzę, może w ten sposób
przyczynię się do zobrazowania Autorce z czym styka
się potencjalny odbiorca oglądając jej zdjęcie.

Fotografia przedstawia młodą kobietę leżącą na poplamionym i
powyginanym tle fotograficznym. Do jej rąk przywiązane są
wstażki (paski?) które uniemożliwiają jej ruch podobnie jak
knebel w ustach uniemożliwia mówienie. Mimo tych
niedogodności modelka wygląda na spokojną i względnie
rozluźnioną. Patrzy przed siebie jednak pomimo niezbyt
codziennej sytuacji w jakiej się znalazła jej wzrok jest
obojętny. Z pewnością nie konotuje odbiorcy zagrożenia ani
też namiętnego spojrzenia wypatrującego kochanka podczas
zabaw seksualnych.

Jaką historię Droga Autorko chciałaś nam opowiedzieć?
Kategoria portret jest szeroką i wiele można do niej
wrzucić. Twój obraz nie wygląda na taki który miałby
pokazywać piękną dziewczynę, ciuchy, czy coś jeszcze innego.
Zdecydowanie sili się na opowiedzenie jakiejś historii,
jednak ja tu jej nie widzę. Widzę jedynie dziewczynę z dwoma
paskami, kneblem na poplamionym i pogiętym tle
fotograficznym. Nie istnieją żadne przesłanki dla których
istniałby stosowny powód dla tego tła. Już prędzej
widziałbym w tej scenografii jakiś tajemniczy pokój,
drewnianą podłogę, a jak coś koniecznie miało być zmięte
zawsze można posłużyć się dywanem.

Stylizacji modelki czepiać się nie będę - wszak w sytuacji
zagrożenia jaka miała tu rzekomo zaistnieć nikt pięknie, a
tym bardziej glamour wyglądać nie będzie, chyba że miała to
być wyżej wspomniana fantazja seksualna, wtedy minus 20 pkt
za brak jakichkolwiek oznak namiętności.

Jeśli chodzi o technikę to poza nieszczęsnym tłem rzuca
się w oczy fatalna konwersja do B&W.
Światło nie jest takie złe, modelka ma ładne rysy, nieduży
nos, toteż światło nieco od kontry podkreśliło (względnie)
jej walory.
To samo światło jednak, droga Autorko, powoduje również duży
kontrast nad którym w ogóle nie zapanowałaś. Jawi nam się
czarna plama we włosach i pod bokiem, a mimo to zdjęcie jest
mdłe i szare.
W ściśle umieszczonej konwencji byłbym skłonny zaakceptować
nawet taki wybieg jak ten na zdjęciu jako zamierzony
konotujący z niepokojem, brudem, niebezpieczeństwem ale
tutaj, kiedy nawet nie wiem co tak naprawdę ta dziewczyna
widzi i w jakiej sytuacji się znajduje nie rozumiem nic i
uznaję to za niedopracowany (jakże ważny) element.

Polecam na przyszłość bardziej zastanowić się nad
inscenizowaniem, ponieważ na tą chwilę zdjęcie idealnie
pasuje do obiektywnej definicji: Słabe, autor usiłował coś
powiedzieć, ale nie za bardzo mu to wyszło.

Zupełnie od siebie, w ogóle polecam dwa razy przemyśleć tego
typu inscenizacje. Moim subiektywnym zdaniem gdy nie służą
one konkretnemu zamierzeniu, nie są częścią większej całości
osadzonej w przestrzeni i historii stają się tandetne i
sztampowe. W Twoim zdjęciu Droga Autorko (zaznaczam, dalej
subiektywnie) nie ma nic co opowiada. Historia, która miała
nam coś powiedzieć została tylko w Twojej głowie i zapewne
modelki.
Jest to pewien problem, z którym trzeba sobie poradzić,
spojrzeć na zdjęcie ze strony odbiorcy, oglądającego naszą
pracę poraz pierwszy. Zadać sobie pytanie, co autor miał na
myśli i jakie zabiegi zastosował aby utwierdzić mnie o
zasadności tego tropu. U Ciebie jedno jest sprzeczne z
drugim przez co nie można wywnioskować o co tu chodzi.

Dziękuję za uwagę i mam nadzieję, że na coś się tą
pisaniną przydam.

Pozdrawiam!
alicjak 2011-05-06 15:02:42

plus plus plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowakams_jg Na portretach za bardzo się nie znam ale wiem na pewno że w
pewien sposób części ciała ciąć się nie powinno. Jeden z
tych sposobów mamy tutaj zaprezentowany. Lewa dłoń modelki:
palce poucinane, a wystarczyło dać ciut szerzej na prawą
stronę, prawa dłoń modelki: materiał brzydko odcina cały
nadgarstek, myślę że na powierzchni prezentowała by się
znacznie lepiej.
Co do kadru to jak pisałem wyżej - więcej prawej względem
lewej. Nie tylko ze względu na dłoń. Trapi mnie co to jest
pod ta pościelą z lewej strony, ktoś się tam chowa? Jakiś
pagórek, który zresztą też brzydko odcięty. Ja bym tutaj
widział bardziej kwadrat jeżeli nie da się uratować tych
palców.
Zastrzeżenia mam też troszkę do twarzy. Te światłocienie też
mi się tak sobie podobają. Lewe oko modelki ginie gdzieś w
cieniu (widać tylko białko) zresztą jak połowa twarzy.
Jeżeli taki był zamysł to ok ale w moim odczuciu jest to za
ciemne. Widać to po dłoni, która w połowie okryta jest
cieniem.
Sam zamysł ok, ale wykonanie trochę gorsze. Podoba mi się
surowość kolorów. pozdrawiam
alicjak 2011-04-04 07:23:15

plus
fotografia cyfrowa
UncleTom Alicjo, tego typu tematy sprawdzają się nieźle w fotografii
tworząc ciekawe motywy, wszakże pod kilkoma warunkami:
przede wszystkim dobre światło, dobre, tzn. takie, które
wydobędzie maksimum światłocienia i tekstur. Dalej:
kompozycja kadru powinna być starannie zaplanowana (obiekt
statyczny!), nie może wyglądać na przypadkową. Wreszcie
jakość: konwersja musi przekonywać oglądającego zdjęcie, że
wybór cz.b. był wyborem słusznym. Ważny jest tu kontrast
oraz dobór punktu czerni i bieli decydujący o tym, jak
wielka powierzchnia zdjęcia będzie 'kompletnie czarna' i
'kompletnie biała'. Z reguły motywy tego typu dobrze
wyglądają pokazane w sposób 'drapieżny' czyli z dosyć mocnym
kontrastem. Ostrość (całości lub wybranego elementu) powinna
być bez zarzutu.

To, co napisałem, nie jest żadną receptą na sukces;
podsumowuje tylko kilka czynników wpływających na odbiór
zdjęcia.

Pozdrawiam, życząc udanych dalszych prób (bo chyba nie masz
zamiaru rezygnować?!) :)
alicjak 2010-11-07 14:22:11

plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaUncleTom Droga Autorko, kompresując takie zdjęcie do 35 kB dostajesz
właśnie to, co widzimy: silną pikselozę na całym obszarze
nieba oraz brak ostrości, no chyba, że to z aparatu wyszło
nieostro, ale to mniej prawdopodobne. Zamieszczone zdjęcie
powinno być większe zarówno w sensie wymiarów boków, jak i
wagi pliku JPEG.

Jeżeli posługujesz się sylwetkami (ludzi, przedmiotów) jako
elementem kompozycji, to powinny one mieć ostre (ale nie
przeostrzone) krawędzie, tu zaś ostre nie są (widać to
szczególnie na antenach). Jeżeli decydujesz się na zdjęcie
typu 'czysta forma', to powinno być ono najlepszej możliwej
jakości; tutaj jakość jest... hmm... problematyczna,
łagodnie mówiąc.

A kolory zachodu były rzeczywiście urzekające tego
wieczora... ;)
alicjak 2010-10-29 14:46:08

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Strona 1
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa