fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Kolor skóry, rbg,..
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
AutorWiadomość
fotografia cyfrowa
draq
fotografia cyfrowa
2009-09-04 16:02:58
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Łatwo zauważyć że kolory które widzimy są zależne od naszego samopoczucia, pory dnia oraz tego co spożyliśmy; od tego w otoczeniu jakich kolorów znajduje się kolor który nas interesuje. Sytuacja ta doprowadza mnie czasem do białej gorączki bo to co jednego dnia wydaje mi się ok następnego jest np. zbyt żółte. Problem nie jest tak mocno odczuwalny w fotografii krajobrazowej ale jeśli chodzi o kolory skóry jest bardzo istotny. Nawinąłem się niegdyś na taki szablon który w przybliżeniu podawał kolory skóry w zależny od oświetlenia. Teraz jakoś się nie mogę natknąć na coś takiego i to nawet z pomocą google. Czy mógłby ktoś troszeczkę rozjaśnić temat i szkrabnąć przy okazji kilka liczb związanych z kolorami skóry w systemie rbg? Z góry dziękuję i pozdrawiam.
fotografia cyfrowa
jevel
fotografia cyfrowa
2009-09-04 16:32:25
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
może oglądasz na różnych monitorach te zdjęcia? mnie to też kiedyś wkurzało, ale teraz obrabiam wszystko na skalibrowanym monitorze - i w sumie nie przejmuje się tym, że jakiś rozregulowany złom gdzies inaczej to wyświetla, sprawdź ustawienie próby i profil kolorów (ja używam sRGB)
jest taki numeryczny sposób na sprawdzenie koloru skóry i korektę
- kroplomierzem zaznaczasz dwa punkty na twarzy (próbka 5x5) najlepiej- z shiftem, informacje o kolorze wyświetlasz nie w RGB ale w CMYK-u
te punkty nie moją być za za jasne ani za ciemne, po prostu dwa kawałki prawidłowo naświetlonej buzi i powinno być:

C - od 1/3 do 1/5 w stosunku do Magenta albo Yellow np 10 %
M - Magenta i Yellow mają przybliżone wartości np. 30 %
Y - Yellow jest wyższy niż Magenta 32%
K - 0

jeżeli tak nie jest korygujesz sobie na krzywych...



fotografia cyfrowa
_M
fotografia cyfrowa
2009-09-04 16:49:42
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Ale przecież kolorów skóry jest tyle ile ludzi...
fotografia cyfrowa
draq
fotografia cyfrowa
2009-09-04 16:50:11
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Dziękuje za odpowiedź.
Obrabiam na skalibrowanym monitorze na profilu sRBG. Chodzi o to że kolor skóry mierzę w jednostce swoich "widzimisiów" a z tymi różnie bywa i co raz mniej mniej przekonuje ta metoda. Oczywiście czytając Twojego posta nasunął mi się jeszcze jeden dylemat- dlaczego w cmyk a nie w rbg.
fotografia cyfrowa
jevel
fotografia cyfrowa
2009-09-04 16:51:40
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
_M tak, ale chodzi o raczej jakieś uśrednienie... draq: moze w rgb też jest jakis sposób, jak go nie znam
fotografia cyfrowa
_M
fotografia cyfrowa
2009-09-04 16:56:49
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
jevel, no niby tak... ale też trzeba brać pod uwagę światło, karnację, opaleniznę i tak dalej
Z drugiej strony to jest dobre, gdy człowiek już sam nie wie co widzi ;)
fotografia cyfrowa
draq
fotografia cyfrowa
2009-09-04 16:59:24
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Parametry o których wspomniałem i które napotkałem dotyczyły różnych warunków oświetleniowych. Takich dokładnie jakie są brane pod uwagę w aparatach do korekcji balansu bieli.
fotografia cyfrowa
_M
fotografia cyfrowa
2009-09-04 17:00:58
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
No tak, jeżeli zakładasz 100% korekcję balansu
fotografia cyfrowa
pablo3style
fotografia cyfrowa
2009-09-04 18:48:18
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
no ale przeciez jesli ustawisz Balans Bieli to wtedy dopiero tak naprawde otzymujesz ten kolor ktory miałeś - więc jeśli już naprawde ma być dokładnie to chyba najłatwiej zrobić białą lub naturalna szarą karte
fotografia cyfrowa
ant_z
fotografia cyfrowa
2009-09-04 18:48:40
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Korekcja i separacja Dana Margulisa
fotografia cyfrowa
Mordecai
fotografia cyfrowa
2009-09-04 20:03:13
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
j.w.
jest tam też o tym, jak cmyk-proporcje zależą od karnacji
fotografia cyfrowa
Mordecai
fotografia cyfrowa
2009-09-04 20:08:15
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
draq (16:50:11) - bo CMYK ma taką szczególna własciwość, że korekcja odcienia skóry sfotografowanego człowieka poprawia od razu barwy wszystkich pozostałych obiektów (RGB tego nie daje...)
nb. tenże Margulis sugeruje, aby korekcje kolorów na calym zdjeciu przeprowadzać skupiając się właśnie na skórze modela, a dopiero gdy nie ma ludzi na zdjęciu, szukać referencyjnej szarości
fotografia cyfrowa
draq
fotografia cyfrowa
2009-09-04 20:41:54
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Mordecai- "CMYK ma taką szczególna własciwość, że korekcja odcienia skóry sfotografowanego człowieka poprawia od razu barwy wszystkich pozostałych obiektów" ciekawa uwaga i troszeczkę ryzykowna jak mi się zdaje. Mam wrażenie że ruch krzywą ma wpływ na pozostałe obiekty i w tym wypadku jest to niezależne od profilu kolorów jaki bierzemy pod uwagę. W ogóle CMYK kojarzy mi się z profilami na potrzeby druku zaś nie ma potrzeby wykorzystywania CMYK do obróbki zdjęć w formie elektronicznej. Bardzo prawdopodobne że się mylę. Tak czy inaczej CMYK poznałem na tyle pobieżnie że nie powinienem się na ten temat wypowiadać. Z tego co widzę będę musiał zasięgnąć lektury Dana Margulisusa. Dziękuję za naprowadzenie.
fotografia cyfrowa
Mordecai
fotografia cyfrowa
2009-09-04 21:22:42
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
draq (20:41:54) - ruch krzywą ma oczywiście wpływ na wszystkie obiekty na zdjęciu (bez dodatkowych zaznaczeń i selekcji) w każdej przestrzeni barw, tyle że efekty zwykle nie sa dobre.
Margulis przekonuje, że CMYK wyjątkowo dobrze sie sprawdza, gdy trzeba korygować barwę skóry i nie tylko, a ćwiczenia zawarte we wspomnianej książce znakomicie to ilustrują.
fotografia cyfrowa
Satie
fotografia cyfrowa
2009-09-05 00:07:02
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
CMYK jest przestrzenią stworzoną na potrzeby druku offsetowego i jest bardzo ograniczona w stosunku do RGB i nie pokrywa więcej niż 60% palety tej drugiej. Pracując na potrzeby wyświetlania na monitorach używać się powinno RGB (LAB jeszcze lepiej, ale to już za głęboko wchodzimy w fizykę i percepcję barw). Odcienie skóry są, jak ktoś wcześniej zauważył przeróżne i część z nich nie mieści się w modelu CMYK, dlatego przygotowując prace do druku w modelu RGB możemy być przykro zaskoczeni efektami. Generalnie uważam, że tworzenie tabel ze wzorcami składowych liczbowych barw mija się z celem ponieważ zmieniają się one w zależności od pory dnia, intensywności światła i wielu jeszcze czynników natury fizycznej i subiektywnego odbioru barw. Korekcja odcienia skóry nie musi koniecznie poprawiać barwy wszystkich pozostałych obiektów. Zależy jaki rodzaj korekcji wybierzemy. A szczególnie kategorycznie nie wykonywałbym jej w modelu CMYK (który jak wcześniej napisałem ma uboższe spektrum niż RGB) przez co możemy bezpowrotnie zniszczyć niektóre kolory.
Nie jest prawdą, że "CMYK ma taką szczególną właściwość", ta właściwość dotyczy bardziej RGB. Zwroćcie uwagę na to, że jeśli CMYK by był taki debeściarski to stosowano by ten model do zapisu w aparatach cyfrowych. A nie stosuje się. Zapomnijcie o CMYK do momentu, w którym przygotowywać będziecie swoje prace do druku offsetowego. Nie przeczytałem publikacji Margulisa, ale jeśli pisze tak, jak go cytujecie, to nie nie mam też zamiaru jej czytać.
fotografia cyfrowa
auto_joker
fotografia cyfrowa
2009-09-05 00:56:44
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
kolor skóry, to w dzisiejszych czasach temat nadal drażliwy, choć być może nie aż tak, jak fantazja seksualna ... ;-)

więc Koleżanki i Koledzy ... ostrożnie !
fotografia cyfrowa
Mordecai
fotografia cyfrowa
2009-09-05 09:13:23
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Satie (00:07:02) - biorąc pod uwagę to, że zarówno CMYk jak i RGB są mniejsze od przestrzeni barw widzianych ludzkim okiem, zastanawiać się należy, dlaczego w tych glupich programach graficznych nie używa się CIE lub (lepiej) CIELAB, czyz nie?

fotografia cyfrowa
Satie
fotografia cyfrowa
2009-09-05 10:59:44
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Wszystko jest stworzone na urządzenia wyjściowe (różne urządzenia drukujące, monitory itp), a żadne z tych urządzeń nie odwzorowuje LAB więc póki co nie ma sensu tworzyć softu pod nieistniejące terminale (!). Jednakże w Photoshopie jest możliwa praca w modelu Lab.
fotografia cyfrowa
draq
fotografia cyfrowa
2009-09-05 11:11:19
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Im dalej w las tym więcej grzybów
fotografia cyfrowa
jabe
fotografia cyfrowa
2009-09-05 16:29:04
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Marguliś był mało dokladnie cytowany. Margulis nie twierdzi, że CMYK jest "lepszy" od RGB. Margulisz pisze, że CMYK jest bardziej intuicyjny jeśli chodzi o czucie koloru, niż RGB. Sami często używając przestrzeni RGB, a opisując kolory na zdjęciach, mówimy, że np zbyt dużo cyjanu, czy magenty. Twierdzi dalej, że kto nauczy się korekcji koloru krzywymi w CMYKu, ten będzie umiał to robi w RGB, ale na nie na odwrót. Generalnie książkę Margulisa uważam za cenną pozycję, choc przeznaczoną właśnie dla korekcji na potrzebu druku, a więc głównie na CMYKu się opiera. Ale że podejście do tematu ma , można nawet powiedzieć filozoficzne, czyta się bardzo ciekawie. Pozdrawiam
fotografia cyfrowa
KLi
fotografia cyfrowa
2009-09-05 18:16:05
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Kim jest ten Margulius, to jakiś kolega Margolci?
;)
fotografia cyfrowa
Mordecai
fotografia cyfrowa
2009-09-05 18:49:25
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
I czy ma na imie Dana?
oj dana, dana! ;)
fotografia cyfrowa
Satie
fotografia cyfrowa
2009-09-05 19:49:36
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Jabe - "(...) że kto nauczy się korekcji koloru krzywymi w CMYKu, ten będzie umiał to robi w RGB, ale na nie na odwrót."
Jest to częściowa prawda opierająca się na nabytym doświadczeniu. Moje doświadczenie i wielu innych, których znam jest takie, że należy przygotować materiał wyjściowy w modelu RGB a następnie, jeśli istnieje potrzeba druku, plik przekonwertować na CMYK i wtedy dokonać nieznacznych poprawek na poziomach, krzywych czy kolorach selektywnych. Jest to, jak już wcześniej wspomniałem jedynie logiczne postępowanie wynikające z większej przestrzeni barw w RGB. Pracując od początku w CMYK pozbawiamy trwale obrabiany materiał ze znacznej, często istotnej przestrzeni barwnej. Prawdą jest natomiast, że opisując barwy często używamy pochodzącej z CMYK terminologii typu cyjan czy magenta.
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-09-05 22:52:33
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Nia znam typa na "M" - jego książki. Ale...siedząc w poligrafii i w..zdjęciach...
...
przede wszystkim. Abstrahując od oka ludzkiego - CMYK to, owszem, składowe drukarniane. Ale, to są 4 składowe. Nie 3. cmyk jest precyzyjniejszy. To, ze cyfra zapisuje obraz w RGB nie świadczy o optymalności zapisu. Cyfra się rozwija. Cyfra przede wszystkim jest cyfrowa. Jej zapis jet cyfrowy. Jej zapis jest dostosowany do...tak...monitorów. ;)
CMYK jest precyzyjniejszy. Ba! Nawet każdy szanujący się "lab" przyjmie "fotki" w RGB, korektę zastosuje po konwersji na CMYK (jest precyzyjniejsze), z powrotem na RGB wrzuci "mołda" i tak naświetli.
Matematyka. I plastyka przy okazji.
Jakie są podstawowe kolory malarskie? Takie dla oka? Jakie są drukarniane - rozwiniętę o pewien poziom?
Możliwoście RGB są szerokie...sRGB superSZEROKIE -ale te możłiwości są ograniczone "diodą".
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-09-05 22:56:40
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
ojej - przeczytałem...ciężko zrozumieć co napisałem.
ogólnie
"rgb" to "elektronika/monitory"; "cmyk" to "wzrokownictwo".:)
pardon za nie słownikowe słowa :)
fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2 | 3 | 4
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa