fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
_M Po pierwsze.
Zawsze mówiłem, że prawdziwą wartość zdjęcia zna tylko
autor, bo to on wie ile czasu, wysiłku, pracy i zmarzniętych
dłoni włożył w uwiecznienie danego kadru.
Zastanawiam się więc co sam autor myśli o powyższym zdjęciu,
skoro nie mógł się nawet zdecydować, czy chce nam je pokazać
w kolorze, czy czernio-bieli? Skoro kolor i b&w wymagają
zupełnie różnego podejścia w czasie fotografowania (no nie
zawsze), czy przede wszystkim postprodukcji to jak można
jedno zdjęcie zrobić i w kolorze i czernio-bieli?
Mi też się to zdarza, ale tylko ze zdjęciami, z których nie
jestem do końca zadowolony.

Trudno nawet podzielić ocenę na plusy i minusy, bo wiele
rzeczy należy równocześnie i tu i tu. Wszystko zależy od
podejścia.

Plusem jest na pewno naturalność kolorów. Delikatnie, wręcz
szaroburo. Jakby pod koniec zimy, bardzo wczesną wiosną i
tuż po roztopach. Jest to niewątpliwie jakieś zbudowanie
klimatu, chociaż chciałoby się rzecz, czy nie jest zbyt
szaro?

Klasyczne kadrowanie z prawie trójpodziałem, linią
prowadzącą w głąb zdjęcia i delikatnym obramowaniem trochę
przypomina mi wprawki z książki dla fotografów, ale tylko
trochę, bo brakuje mi jakiegoś mocniejszego punktu
zahaczenia. To pewnie dlatego nigdy nie fotografowałem
pejzaży ;) Równocześnie w kadrowaniu można dostrzec pewne
drobne przeszkadzajki porozmieszczane na obrzeżach kadru,
poprzycinanie niedbale, zostawione jakby autor nie wiedział,
czy chce je sfotografować, czy też nie.
W tym wszystkim więc klasyka, nostalgia i prostota stoją
naprzeciw nudzie i brakowi dynamiki.
korpa1 2011-01-11 20:36:22

plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus
fotografia cyfrowa_M Fotografia reporterska przede wszystkim ma pokazywać
rzeczywistość. Pokazywać zarówno miłe, pozytywne zdarzenia,
jak i zdarzenia negatywne. Nie odnoszę się do jakości
zdjęcia, tylko do samego faktu jego zrobienia.

Fotografować można wszystko i dobry fotoreporter moim
zdaniem nie powinien się wahać. Na pewno nie wahali się
zdobywcy głównych nagród w konkursach typu Press Photo. To,
że sfotografowana scena jest brutalna, zahacza o turpizm,
czy dla niektórych może być zbyt mocna, nie ma specjalnie
znaczenia.

Taka fotografia mogła powstać do lokalnej gazety (właśnie,
warto ją wysłać!), mogła powstać jako archiwum zimowe
nadleśnictwa, czy jako dokument dla naukowców, może
biologów?

Pokazanie, zobrazowanie w jednym zdjęciu problemy
tegorocznej zimy i ginących saren (w tym regionie padło ich
zdaje się kilkanaście) jest zadaniem fotoreportera.

A Obiektywni? Portal jest portalem fotograficznym, pojawiają
się tutaj zdjęcia glamourowe, pojawiają się portrety,
pojawiają się estetycznie upiększone prace, więc powinno
znaleźć się miejsce także dla fotoreportażu (choćby i
brutalnego), czy dla dokumentalnych zdjęć dla biologów
(załóżmy).

I ostatnie pytanie retoryczne... Czy bardziej brutalne jest
pokazywanie przyrody w jej naturalnym wymiarze jak tutaj,
czy epatowanie portretami żebrzących ludzi (których sami na
ten los, jako ludzie skazujemy?).
Odpowiedzcie sobie sami.
Iskierka 2010-03-30 10:45:49

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
_M pod słońce z bledną - to już było
pod słońce kontury - to już było
a ja się cieszę, że mam takie niby-kontury, ale
wtajemniczeni rozróżnią kto jest kto
_M 2009-01-05 20:35:36

fotografia cyfrowa
_M Zdzichu i Bogdan wybrali się do lasu. Pojechali na swojej
kobyle bezimiennej. Chcieli zbierać grzyby, ale okazało się,
że to kurde zima jest.
- Nie no Boguś, toć do licha ciężkiego śnieg sypie tej.
- Zdzisiek, nie wkurzaj mnie do jasnej anielki tej, toć
przeca na grzyby żeśmy tu przyjecholi. Na darmo kobyle
podkowy zdzieraliśmy? Nie ma bata, jakieś grzyby musimy
znaleźć.
I znaleźli, takie na nóżce wąskiej z małymi kapelusikami.
Uradownieni Bogdan i Zdzichu zaprzęgli kobyłę do niesienia
koszy z grzybkami (bo grzyby to na pewno nie były) i
powędrowali do chaty.
W domu zupę grzybową żonka Bogdana upichciła. Najadłszy się
co niemiara polegli gdzie popadnie i poczęli śnić.
A sennowanie to było że hej, tej! Jeden śnił o krowie co ma
sześć nóg i ogon niczym smok i pluje rtęcią, gdy się ją
niechcący wystraszy. Drugi natomiast o pociągu śnił,
pociągu, który porusza się kołami do góry, bo zamiast dachu
ma tysiąc nóg przy każdym wagonie. Kółka wtedy mierzą
kierunek i siłę wiatru.
Takie to były sny.
Rano chłopcy obudzili się i jęli drapać po głowach, po
chwili zorientowali się, że drapią się nawzajem, więc
zaczęli drapać swoje czupryny zastanawiając równocześnie co
też to za grzyby były. Tej zagadki nie rozwiązali nigdy ani
oni, ani Mulder i Scully.
LittleBjork 2008-12-17 20:38:30

plus
minus minus minus
fotografia cyfrowa
_M Dziękuję yamatachi za krytykę. Bardzo proszę jednak
następnym razem o ograniczenie się do tematyki fotografii a
nie zawiłości portalowych. Komentarz dotyczący własnego
samopoczucia jakoś przełknę.
_M 2008-09-07 18:50:13

fotografia cyfrowa_M W fotografii nie istnieją reguły. Nie ma żelaznych zasad
fotografii dziecięcej. Można jednak uznać, że jest to
osobna, niezależna gałąź fotografii.
Jest wiele rzeczy, które decydują o tym, czy zdjęcie jest
dobre... właściwie o tym, czy zdjęcie się podoba, czy nie.
Mogę napisać jedynie ze swojego punktu widzenia, mogę
spojrzeć przez pryzmat tego w jaki sposób sam staram się
fotografować dzieci od kilku już lat. Najważniejszy jak
zwykle jest kontakt z modelem. W zasadzie nie można
fotografować dzieci pięć minut po poznaniu. Taki schemat
uchodzi jedynie przy portretach wypatrzonych w tłumie, przy
portretowaniu reportażowym, gdzie jedynym wskaźnikiem
decydującym o tym jaki charakter człowieka uwiecznimy jest
ta chwila, w której go poznajemy. Przy fotografowaniu
dziecka warto skupić się właśnie na nim, poznać je, pobawić
się chwilę, albo dwie i dopiero powoli zaczynać robić
zdjęcia. Spontaniczne, podczas zabawy, niepozowane. Z czasem
może się okazać, że dziecko lubi fotografię i traktuje ją
jako kolejny element zabawy. Wiele pociech po prostu
uwielbia być w centrum uwagi a właśnie to gwarantuje im
bycie modelem. Do tego jeżeli fotografujemy dziewczynkę
dochodzi cała gama możliwości - już samo przebieranie się
może być świetną zabawą a jeżeli do tego mała modelka może
poczuć się jak najprawdziwsza gwiazda, to możemy być pewni,
że sprawi jej to wiele radości.
Kadrowanie jest jedną z podstawowych cech fotografowania.
Możliwości są praktycznie nieograniczone i mimo istniejących
reguł nie zawsze warto się ich trzymać. Jednym z bardziej
znanych kadrów jest cięcie tuż na brwiami, wypełnienie
praktycznie całego kadru twarzą. Gubi to co prawda część
charakterystycznych elementów (jak np. włosy), ale
równocześnie pozwala zaintrygować odbiorcę wyrazem twarzy,
pozwala skupić się na emocjach. Motyw ten wykorzystywany
jest bardzo często we francuskich filmach - całe dialogi
toczą sie nierzadko właśnie w tak ciasnych kadrach.
Emocje u dziecka są jednym z najbardziej charakterystycznych
tematów, wiele osób skupia się na radości, chociaż to nie
jedyna możliwość. W zależności od nastroju warto zastanowić
się nad tym, czy fotografia ma być kolorowa, czy
czarno-biała. Czasami kolory duszą to co w zdjęciu
najważniejsze. Świetnym atutem zdjęć może być światło -
warto zadbać, by było plastyczne, nie świeciło centralnie,
tylko miękko rysowało kontury twarzy. Szczególnie w
przypadku dziecka, którego twarz zazwyczaj cechuje się
delikatnością warto o to zadbać.
Aby dobrze pokazać małego człowieka musimy pozwolić, aby nam
zaufał, aby nie bał się być sobą przed obiektywem aparatu -
to jedna z najtrudniejszych rzeczy w fotografii dziecięcej.
Wiele osób fotografujących swoje dzieci w sposób wyśmienity
ma problem z podobnym zaangażowaniem dziecka zupełnie
obcego, gdy nieraz nie ma zbyt wiele czasu na oswojenie
takiego modela. Zdjęcia wtedy powstające, chociaż ładne
wizualnie niosą ze sobą pewne mankamenty. Rodzic powie: "o,
wygląda inaczej", w rzeczywistości dziecko lekko zaciska
usta, ma spiętą twarz... brak mu zaufania do osoby
fotografującej.
Fotografia dziecięca to nie tylko kwestie techniczne, jest w
tym wiele aspektów związanych z komunikacją międzyludzką, z
podejściem do dzieci. Większość pracy wykonuje się nie
patrząc przez aparat a jedynie uważnie obserwując i bawiąc
się z dzieckiem. Dopiero pełne zaangażowanie decyduje o
sukcesie.
To chyba najkrótszy poradnik fotografii dziecięcej. Tak mnie
jakoś naszło, żeby w tej formie ująć krytykę do Twojej
fotografii, krytykę absolutnie nie negatywną, bo muszę ze
spokojem sumienia powiedzieć, że wypełniłaś to co w moim
subiektywnym odczuciu sprawia, że zdjęcie dziecka jest po
prostu dobre.
fragile 2008-08-07 16:20:10

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus
fotografia cyfrowa
_M Dziękuję, że zauważyłeś to co niewątpliwie zauważyć miałeś
;)
Zdjęcie mogło być zrobione w ogródku za domem, więc z
pamiątką akurat niewiele ma wspólnego, a że wartość
fotografii jest znana tylko i wyłącznie autorowi wiadomo nie
od dzisiaj. Oglądający może, chce i potrafi odczytać tą
wartość, albo i nie.
Pozdrawiam
_M 2008-07-31 19:00:28

fotografia cyfrowa_M W zasadzie zgadzam się z tym co napisał mat1605, dał Ci
sporo słusznych uwag, jednak nie wydaje mi się, by warto
było zwracać uwagę na cechy charakterystyczne urody modelki.
Elfie uszka mogą być urocze. Przechylenie zdjęcia w
portrecie nie ma żadnego znaczenia, inną sprawą jest to, że
budynek w ogóle w tle widać, nie dodaje fotografii uroku.
Pokazanie profilu modelki jest raczej pomysłem na inną
fotografię, ale przecież nie zrobisz tylko jednej i nie
szukasz chyba jednego jedynego ujęcia ani nie będziesz go
później w nieskończoność powielał, więc nie zgodzę się z
tym, że lepiej sfotografować ją z profilu niż enface. Każdą
twarz można przedstawić praktycznie w każdy możliwy sposób,
trzeba tylko popróbować. Mina przywodzi mi na myśl raczej
spontaniczność niż dziwność, wydaje mi się złapaną trochę na
szybko, przypadkowo mimiką. Naturalnie.
Śmiech u dzieci jest tym co lubimy oglądać, wydaje nam się
dla nich najbardziej naturalnym kojarząc się z beztroskim
dzieciństwem. Na początek to uwaga pozwalająca przyciągnąć
więcej oglądających. Skoro to Twoja córka to na pewno jednak
zdajesz sobie sprawę, że przeżywa przeróżne emocje - każda z
nich jest warta uwiecznienia i pokazania.
Jerry_T 2008-07-09 09:14:24

plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
_M yamatachi, to jest miejsce na KK a nie forum, poruszony
przez Ciebie po raz chyba kilkunasty fenomenu fotografii
dziecięcej akurat pod zdjęciem dziecka nie usprawiedliwia
moim zdaniem nadużywania tego pola danego nam przez
administrację, mam tylko nadzieję, że pomyliłeś okienka ;)
_M 2008-06-24 23:46:18

fotografia cyfrowa_M Krytyka na prośbę w wątku Dobry Start:
[url]http://www.obiektywni.pl/forum/watek-1185-0.php[/url]

Takich zdjęć pojawia się tutaj niewiele. Rzadko można
zobaczyć grotołazów w akcji. Nie jestem specjalistą w tej
dziedzinie ale zdaję sobie sprawę, że jest to bardzo trudny
rodzaj fotografowania, szczególnie od strony technicznej.
Znikoma ilość światła a właściwie jego praktyczny brak
zmusza do używania sztucznych źródeł. Trudno jest za pomocą
jednej lampy uzyskać interesujący, plastyczny efekt.
Przypominają mi się tutaj fotografie jakie serwuje nam
National Geographic, gdzie do oświetlania jaskiń używa się
kilku, czy kilkunastu radiowo połączonych lamp. Ale to taka
dygresja.
Ta fotografia przekazuje przede wszystkim sporą ilość
treści. Wydaje się - błahej... ot człowiek przeciska się
przez jaskiniową szczelinę. Nie do końca... Swoim
kadrowaniem zdjęcie zdaje się przytłaczać, wręcz ściskać
widza między narysowanymi nań ścianami. Udało Ci się
przekazać więc wrażenie klaustrofobiczności, chyba
najważniejsze w tego typu miejscach.
Z technicznego punktu widzenia przeszkadzają zbyt
rozświetlone krawędzie wkradające się w kadr po obu jego
stronach, które dodatkowo kładą się cieniem na postaci.
Zdaję sobie sprawę z ciasnoty, jednak sam przyznasz, że
dobrze by było, gdyby ich nie było... ;)
Nie najszczęśliwszym sposobem jest też centralne
umieszczenie postaci. Z jednej strony wydaje się to mieć
uzasadnienie, gdyż najważniejsze elementy zdjęcia są
doskonale widoczne, z drugiej w tym przypadku wraz z cięciem
nóg i nadmiarową zdaje się górą nie jest to do końca trafne
rozwiązanie.

Chciałbym aby pojawiło się więcej tego typu zdjęć. Jest to
jakąś świeżość dla tematyki portalu.
Lubię fotoreportaże.
golanmac 2008-06-12 10:39:28

plus plus plus
fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 ..... | 24
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa