fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowakrzywis Zdjęcie nie jest takie złe, niestety nie udało się uniknąć
kilku błędów.
Na uwagę zasługuje świadome kontrolowanie głębi ostrości i
próba jej kreatywnego wykorzystania poprzez utworzenie
rozmytej ramy z kwiatów. Niestety zdjęcie sprawia wrażenie
mocno ustawianego, a przez to sztucznego i to głównie błędy
kompozycji tego zdjęcia są jego złą stroną. Najbardziej
rzucającym się w oczy błędem jest zastosowanie centralnego
kadru szczególnie przy poziomym kadrze. Zdjęcie byłoby
znacznie ciekawsze kompozycyjnie i bardziej przyciągało
wzrok gdyby zastosować zasadę złotego podziału (tzw. mocne
punkty kadru) tym bardziej, że zdjęcie było ustawione i nie
stoi to w opozycji z zastosowanymi przez autora innymi
metodami, tzw. ramy i kontrolowanej głębi. Warto byłoby
popracować nad modelką, dziewczynka wydaje się spięta a
sytuacja w której robione jej są zdjęcia wydaje się być dla
niej nowa i chyba wewnętrznie odrobinę krępująca. Jej
pozycja i spojrzenie wydają się bardzo sztuczne, choć
dziewczynka wydaje się być bardzo sympatyczna. Być może
zajęcie jej czymś, próba uchwycenia momentu gdy bawi się
kwiatami, wącha je itp nadałaby zdjęciu entourage'u,
kontekstu, zdjęcie takie zyskałoby pewne przymioty portretu.

Zachęcam do dalszych prób ze szkiełkiem i okiem
Krzywis
Temark67 2012-05-26 00:11:06

fotografia cyfrowa
krzywis Kliknąłem na to zdjęcie z galerii, jako na zdjęcie słabe. Po
uważnym przyjrzeniu się zdania nie zmieniłem. Przede
wszystkim uderza trywialność kompozycji. Jeśli już
komponujemy portret, bo w takiej kategorii zdjęcie
wystawiono to tego typu centralny kadr, do tego jeszcze w
poziomie od razu przywodzi myśl o braku umiejętności
kompozycyjnych autora, można by nawet zastanowić się nad
tym, czy to nie jest celowy wybieg autora, ale na zdjęciu
trudno zauważyć kontrapunkt dla takiego zabiegu. Nie nożna
doszukać się żadnego ciekawego ustawienia modelki,
niekonwencjonalnej perspektywy ani intrygującego
oświetlenia. Nie mam zastrzeżeń dotyczących GO i ogniskowej,
co prawda Canon nie ma dużego crop'a, ale ogólnie nie jest
jeszcze źle i nos modelki nie dominuje jeszcze nad twarzą.
Stosowanie małej głębi w portretach jest również
dopuszczalne, a nawet wskazane o ile została odpowiednio
ustawiona, a tu jest ok. Nie należy zapominać, że sterowanie
głębią jest jednym z najważniejszych środków wyrazu w
fotografii.
Należałoby natomiast mocno zastanowić się nad kategorią
portret. Nie każde zdjęcie z człowiekiem to portret.
Zastanówmy się, dlaczego na zdjęcie legitymacyjne nie mówimy
portret legitymacyjny? Portret to takie zdjęcie z
przedstawioną na nim osobą (niektórzy uważają nawet że
niekoniecznie musi być to osoba, a podmiot portretu) które
ją w dużym stopniu charakteryzuje, oddaje jej cechy, opisuje
ją. Z przedstawionej fotografii trudno odczytać
charakterystyczne cechy tej osoby, zatem wydaje się, ze
portret nie jest odpowiednią kategorią dla tego zdjęcia.
Prócz kompozycji popracowałbym również nad kolorystyką,
która jest strasznie nudna i szaro-buro-beżowa. może inne
oświetlenie tła lub inne tło dałoby dobry efekt.
Sprzęt stosowany przez autora daje o wiele większe
możliwości niż te przedstawione na fotografii, szkoda, że
nie zostały one twórczo wykorzystane, a jedynie w
podręcznikowo-klasyczny sposób.
Doceniam starania autora w przemierzaniu, jeszcze długiej
przed nim, drogi budowania umiejętności fotografa.
Pozdrawiam serdecznie i życzę sukcesów
Krzywis
Syla88 2012-03-08 16:12:51

plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowa
krzywis Niestety zdjęcie kiepskie:(
Mam wrażenie, że emocje wzięły górę nad samokrytyką. We
fotografowaniu, szczególnie początkującym fotografom poleca
się stosowanie zasad fotografowania, łamanie ich to "wyższy
poziom wtajemniczenia", a publikowanie zdjęć z "połamanymi
zasadami" zawsze musi być poparte ich krytyczną oceną. Na
takim zdjęciu musi być inny element lub cecha pozwalająca
uznać to zdjęcie za ciekawe.
Dość teorii i zastanówmy się co by tu poprawić albo jakich
błędów unikać.
Polecam stosowanie złotego podziału (przynajmniej na
początku), centralne kadry, szczególnie tak typwe jak ten,
wyglądają mało ineresująco. Należy uważać na tło. To, które
jest na zdjęciu jest nijakie, i należałoby albo bardzo
silnie je zmiękczyć (trudne na obiektywach KIT-owych), albo
dobrać lepsze, bardziej spokojne (tu zaś wyłączniki, komoda,
drzwi, filar, podłoga, cień od sofy - po prostu chaos).
Warto również podkreślić, jak ważną rolę odgrywa tło ze
względu na kontrast kompozycji. Dziewczynka ma blond włoski,
więc tło w kolorach zółto-beżowo-drewnianych słabo z nimi
kontrastuje, przez co zdjęcie wydaje się mdłe.
Jeśli chodzi o zalety, to dobrą decyzją było zastosowanie
światła dziennego, a nie strzelanie fleszem tylko dlatego,
że robi się zdjęcie w pomieszczeniu. Jeśli chodzi o dobranie
oświetlenia przedniobocznego to też dobra decyzja, poprawia
ono rysy i twarz nie wydaje się płaska, natomiast
polemizowałbym z kątem padania tego świarła, dałbym je nieco
bardziej przednie (obracamy dziewczynką, nie słońcem ;) )
ewentualnie postawiłbym coś jasnego po prawej strone (lewej
dziewczynki) poza kadrem (profesjonalna blenda jest
zbędna).
Warto również podkreślić, że niektóre błędy można
wyeliminować poprzez obróbkę po zrobieniu zdjęcia taką jak
np. kadrowanie - zastanówmy się np. jakby to zdjęcie (nawet
centralne) wyglądało w kwadracie. Na koniec refleksja.
Fotografowanoe dzieci to nie jest łatwa sprawa. Czasem
trzeba zejść nawet do "parteru" jakby powiedzieli zapśnicy,
czasem siąść po turecku, a nawet położyć się na podłogę.
Unikajmy robienia zdjęć albumowych, a przynajmniej ich
wystawiania.
Na koniec - polecam fotograficzną rzetelność - zaczniesz
kombinować - niczego się nie nauczysz. Możnabyłoby jeszcze
więcej powiedzieć o zdjęciu jeśli ujawniłabyś sprzęt i
ustawiania na których zdjęcie zostało zrobione.
Zachęcam do eksperymentowania z fotografią. Z tą małą
modelką można zrobić jeszcze wiele ciekawych ujęć.
Krzywis
pysia257 2010-01-03 00:52:39

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
krzywis Witaj!
Komponowanie zdjęcia często stwarza wiele trudności
początkującym. Zwróciłbym tu uwagę na światło i kolory. Na
zdjęciu dominuje mdły cielisty kolor, przez do wygląda jakby
było wyprane. Przy fotografowaniu twarzy miękkie światło
jest na pewno czynnikiem istotnym, jednakże powinno ono
malować obraz na fotografii, a nie tylko oświetlać. Światło
w przypadku fotografowania twarzy pozwala znacznie podnieść
dynamikę barwną zdjęcia podkreślając rysy twarzy, kontur i
kontrast. Wykorzystanie światłocieni w przypadku portretów
jest istotnym czynnikiem kompozycyjnym zdjęcia.
Chciałbym również zwrócić uwagę na czynnik związany z
proporcjami, wymiarami i kadrowaniem. popieram uwagi BETI
dotyczące cięcia, szczególnie ucięcia istotnych
kompozycyjnie elementów twarzy jak nos czy brew. Zdjęcie
sprawia wrażenie bardzo ciasnego, być może odpowiednim
byłoby skadrowanie go np w proporchach 4:3, pozwoliłoby to
na umieszczenie w kadrze uciętych części twarzy, obniżenie
czoła a przede wszystkim zdjęcie przestałoby sprawiać
wrażenia zbyt ciasnego.
Kończąc chciałbym poddać refleksji dobór koloru ramki (tła)
do zdjęcia, wydaje mi się że dobór ciemniejszego tła
pozwoliłby na lepszy odbiór zdjęcia przez oglądającego,
pozwoliłby skoncentrować uwagę na zdjęciu itp.
Zachęcam do dalszych eksperymentów ze "szkiełkiem" i
"puszką", życzę wytrwałości, cierpliwości i dystansu.
Pozdrawiam serdecznie
Krzywis
grmstudio 2009-01-11 02:37:33

plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowa
krzywis Chyba najlepsze zdjęcie jakie do tej pory zaprezentowałeś w
swoim portfolio. Niestety ma wady, ale się rozwijasz, a to
ważne. Zastanawia mnie dlaczego publikujesz takie małe
zdjęcia, nie oszczedzaj na formacie, zobacz jakie zdjęcia
publikują inni, zastanów się nad doborem koloru
passe-partout, wydaje mi się, że zdjęcie zyskałoby gdyby
było ciemniejsze (p-p), uważaj na grymasy (ten na zdjęciu
jest dziwny) odnoszę wrażenie, że fotografujesz swoją
modelkę z zaskoczenia, używaj niższych czułości a będą
mniejsze szumy, nie bój się dłuższych czasów, w praktyce
1/125 w zupełności wystarcza nawet na dłuższych ogniskowych,
a na krótszych nawet 1/30 o ile nie fotografujesz Kubicy w
rozpędzonym bolidzie :P, niestety preferujesz centralny kadr
(pisałem ci już o tym kiedyś w KK) poczytaj o złotym
podziale i mocnych punktach kadru. Na pochwałę zasługuje
ładnie zmiękczone tło (robiłeś na otwartej przysłonie).
Robienie zdjęć z użyciem dużego zoomu znacznie spłaszcza
perspektywę, powinniśmy dobierać taki zoom, aby nie
spłaszczał perspektywy, ale też nie naruszał odpowiednich
stref proksemicznych człowieka, dlatego zazwyczaj w
fotografowaniu 35mm na obiektywy o ogniskowych około 125
mówiło się portretówka, Nikuś ma kropa 1,5 o czym trzeba
pamiętać.

Czytaj, uwzględniaj komentarze i krytyki, rób zdjęcia i
publikuj - oby coraz lepsze
Pozdrawiam serdecznie
Krystians23 2008-10-20 02:40:39

plus plus plus
fotografia cyfrowa
krzywis Długo zastanawiałem się co napisać.
Niestety muszę przyznać, że fotka jest kiepska :(
Z uwagami mony generalnie się zgadzam.
Dodałbym jeszcze, że nie za bardzo wiem dlaczego użyłeś aż
ISO 800, co prawda przy D80 szumy nie biją w oczy ale
uważam, że mogłeś dobrać inaczej ekspozycję, przy takim
aparacie powinieneś utrzymać w ręku 1/30 nawet bez VR. Zdaję
sobie sprawę z tego, że ten obiektyw do najjaśniejszych nie
należy, ale jeśli byłoby to możliwe (nie wiem czy było)
warto podejść bliżej, a nie robić na zoomie 180, kąt
widzenia byłby bardziej naturalny a zdjęcie mniej płaskie.
Pozwoliłoby to również na operowanie mniejszymi przysłonami
(3,5-4,0) co napewno poprawiłoby plastykę zdjęcia i dałoby
ładniejszy bokeh. Użycie lampy błyskowej to ostateczność,
zawsze powinno się możliwie maksymalnie wykorzystać światło
zastane, a jeśli już nie można bez lampy się obyć należy ze
światłem lampy coś zrobić (odbić, rozproszyć itp.)
W kwestii kompozycji, niestety też dobrze nie jest, a
najgorsze jest to, że to podręcznikowe błędy.
Zarówno poucinane części ciała jak i centralny kadr, to
błędy których można łatwo uniknąć, ale trzeba sobie z nich
zdawać sprawę.
Kiedyś Majka Jeżowska śpiewała w piosence " Elektronika nie
gra za muzyka..." - Przemyśl to!
Zachęcam do lektury i eksperymentowania z fotografią, to
naprawdę daje dużą frajdę, a jeśli chodzi o modelkę, to mam
nadzieję, że zrobisz jej jeszcze wiele dobrych zdjęć, dużo
lepszych od tego, nadaje się do tego :)
Pozdrawiam serdecznie:
krzywis
Krystians23 2008-10-09 21:51:39

plus plus plus plus
fotografia cyfrowakrzywis W większości popieram Karramba, choć jeśli chodzi o tonację
to mam obawy. Zdjęcie jest trochę "zeprane" i mało
kontrastowe. Co do obaw dotyczących pion poziom, to może
kwadracik? Kaptur faktycznie robi coś dziwnego z głową
modelki, psuje kompozycję, raczej nie odchodziłbym w tym
przypadku od złotego podziału na rzecz centralnego kadru.
Pozdrawiam serdecznie
Agi_91 2008-09-27 15:49:17

fotografia cyfrowa
krzywis To prawda, że zdjęcie jest delikatnie mówiąc "niedoskonałe".
Przede wszystkim kadrowanie. Podwójne kadrowanie to bardzo
trudna sztuka. Znacznie lepszy efekt uzyskałbyś kadrując
każde dziecko z osobna. na zdjęciu badzo silie uwagę
przyciąga sylwetka dziewczynki, i to ona powinna być tematem
tego zdjęcia. Chłopiec bardzo przeszkadza. Gdyby
przekadrować w kwadrat, byłoby lepiej, ale dobrze byłoby
gdyby dać dziewczynce przed nią trochę przestrzeni w kórą
może patrzyć.
Jeśli chodzi o sprawy techniczne: niebo niestety faktycznie
przepalone. mam wrażenie, że okłamał cię światłomierz w
aparacie który dostosował ustawienia do oświetlenia twarzy
dziewczynki fotografowanej pod światło, dodatkowo jeszcze
przysłoniętej kapeluszem, zatem dość ciemnej. Przy takich
ustawieniach bardzo jasne niebo wypadło przepalone :(
Radziłbym również unikać bałaganu w tle, choć czasem oddaje
on klimat zdjęcia.

Pozdrawiam i życzę ciekawych fotek
koza_czek 2008-07-24 21:15:39

plus plus
fotografia cyfrowakrzywis Muszę przyznać, tło bardzo rozrasza. Zdjęcie jest małe, nie
warto oszczędzać na wielkości kosztem efektu. Zdjęcie jest
mało ostre, być może to również efekt silnej zmiany
wymiarów. Nie podoba mi się też kadrowanie; ucięte włosy,
przesunięcie w stronę któregoś z mocnych punktów albo
kadrowaniena 4:3, albo w pionie bądź na kwadrat powinno
również pomóc. Można by się również pokusić o poprawę
dynamiki kolorów zdjęcia.
Modelka bardzo interesująca :) może być tematem wielu
ciekawych prac.
Pozdrawiam serdecznie, życzę powodzenia w uwiecznianiu
chwil.
witer 2008-05-26 00:19:11

plus
fotografia cyfrowa
krzywis Rzecz tak istotna jak montrancja z Najświętszym Sakramentem
zasługuje na pokazanie jej w szczególny sposób, ale nie taki
jak tu. Ponad 1/3 zdjęcia to drzewo, które niewiele wnosi do
klimatu zdjęcia tylko zakrywa sylwetkę Kapłana, po prawej
ministrant bez głowy pozostali się gdzieś rozglądają, a tego
co istotne na tym zdjęciu jest stanowczo za mało, no chyba,
że chodziło o to żeby zdjecie było kolorowe, co się nawet
udało. Były dobre warunki, ładne światło, ciekawa chwila,
niestety słabo wszystko wykorzystane :(
Pozdrawiam, życzę powodzenia i zachęcam do dalszych
eksperymentów z fotografią
IRYDION 2008-04-25 00:53:19


minus minus
fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa