fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki otrzymane przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
Derian Aby cokolwiek napisać na temat tego zdjęcia należałoby
odpowiedzieć sobie na pytanie, do jakiej kategorii
zakwalifikować pracę. Autor nas wyręczył - portret. Nasuwa
się kolejne pytanie - czymże jest portret? Ogólnie rzecz
biorąc - to praca przedstawiająca wizerunek osoby,
uwzględniająca jej wygląd zewnętrzny. No i mamy ładną
dziewczynę, widzimy jak jest ubrana. Wydawać by się mogło -
portret przez duże 'P'. Można by powiedzieć - jest również
kategoria 'portret psychologiczny', portret zbiorowy,
autoportret... Odsuńmy tak szczegółowy podział pozostając
przy tym, co pokazał nam Autor.

Każdy portret powinien zawierać się w ramach pewnych
ustalonych zasad. Ktoś powie - zasady są po to, by je łamać
;) Zgadzam się. Oponujmy je najpierw, później łammy. A więc
kadr. Czy prawidłowo zagospodarowany? Nie sądzę. Stwarza
wrażenie otwartego z prawej strony, brakuje domknięcia lewą
ręką modelki. Głowa umieszczona na mocnej linii, mniej
więcej na wysokości 1/3 jest dobrym rozwiązaniem. Ideałem
byłoby umieszczenie jej w okolicach lewego górnego 'mocnego
punktu'. Czyli przesunąć kadr w prawo albo... modelkę w lewo
(kto jak woli) ;) Warto poczytać o zasadzie trójpodziału i
na jej podstawie konstruować proste kadry. Zapewniam, że
będą łatwiejsze w odbiorze :)

Światło. Dość istotna rzecz ;) Poza tym trudne do opanowania
w warunkach zimowych, gdy śniegu dokoła po pas ;) Trudne
wyzwanie ale jak to się mówi - nie ma rzeczy niemożliwych.
Pamiętajmy, że im więcej śniegu tym większy kontrast. Im
więcej śniegu tym więcej światła odbitego. Im więcej śniegu
tym... głupszy aparat...? Dlaczego? Błąd większości
światłomierzy polega na tym, iż w takich okolicznościach
zmuszają aparat do tego, by zastosował krótszy czas
naświetlania. Rozumiemy, prawda? Aparat widzi dużo śniegu,
dużo jasnych miejsc, od których odbija się światło. Nie chce
ich prześwietlić, więc skromniej naświetla. Ale pamiętajmy,
że portretowana osoba również ulegnie temu działaniu a więc,
w porównaniu ze śniegiem, stanie się ciemna. Wystarczy o tym
pamiętać i niejako wymuszać na aparacie jej doświetlenie
wprowadzając korekcję EV na +. Ile dokładnie? Może +1...
inni twierdzą, że nawet +2. Musisz eksperymentować :)
Pamiętaj jednak o tej zasadzie (sprawdza się również latem
na plaży). Ach, rozpisałem się... Ustawienie modelki 'pod
światło' nie jest głupim rozwiązaniem :) Ładnie dzieje się
we włosach, postać zostaje ciekawie zarysowana. Pamiętaj
jednak o odpowiedniej ekspozycji, by twarz nie zginęła w
mroku. Przydaje się punktowy pomiar światła ale o tym
poszukaj już w instrukcji aparatu i podręcznikach.

Jeszcze jedna uwaga ode mnie. Stosuj jak najdłuższe
ogniskowe. Dla portretu idealnie będzie 50mm, również w
granicach 80mm. Do pełni szczęścia potrzeba jasnego szkła,
by otwierać przysłonę do pełnego otworu (idealnie byłoby
przy wartościach 1,4 - 1,8). Tym samym zmniejszasz głębię
ostrości i zyskasz ciekawie rozmyte tło :)

Tyle o technice. Sporo napisano o naturalności modelki (czy
też bardziej jej 'nienaturalności'). Ograniczę się jedynie
do krótkiej uwagi - dusza zdjęcia zależna jest od dwojga
osób - fotografa i modela. Jeśli pomiędzy nimi zachodzi
właściwa interakcja, jeśli oboje rozumieją co chcą osiągnąć,
do czego zmierzają, to zdjęcie będzie lepsze. Pamiętaj o
tym, że połową sukcesu jest umiejętność odnalezienia się w
danym miejscu, swobodnego zachowania się modelki. Pozostaw
ją samą sobie, pozwól odnaleźć się w danym miejscu. A ty? Ty
bądź z boku, bądź podglądaczem. Stój z boku, przyglądaj się
i postaraj się zatrzymać chwile w odpowiednim momencie... To
wszystko. To właśnie jest sztuka... O wiele trudniejsza i o
wiele ważniejsza od tych wszystkich technicznych pierdółek
:) Życzę udanych kadrów z duszą.
ustyna 2011-03-02 17:40:11

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
mogway W nawiązaniu do krytyki poprzednika nasuwa mi się kilka
pytań do Autora...
Mam na myśli Autora krytyki, nie zdjęcia...
„Pozycja modelki jakaś nienaturalna. Opiera się,
schyla, nie wiadomo”...
To cytat... A teraz pytanie... Jaka poza modelki w tego typu
zdjęciach znamionuje naturalność?... Tu akurat widać, że
opiera się o poręcz schodów... Po nic się nie schyla...
Jaka więc poza byłaby dla Ciebie naturalna?... Pytam Autora
krytyki...
Dalej... Dlaczego cięte ramię w tym przypadku, Twoim
zdaniem, szkodzi zdjęciu?...
Ja nie mam takiego odczucia... Wręcz przeciwnie... Uważam,
że kadr jest dobrze zagospodarowany...
O jakim braku przekazu budzącym niepokój i zamęt
oglądającego mowa?...
Jaki niby miałby być ten przekaz?... I co miałby wnosić do
ekspresji?...
Bardzo nalegam na odpowiedź na to pytanie, bo zwaliło mnie z
krzesła!...
„Dlaczego dziewczyna patrzy się w dół?”...
Można by o to zapytać równie dobrze, gdyby patrzyła przed
siebie: Dlaczego patrzy przed siebie?... Albo dlaczego
patrzy w górę, gdyby akurat patrzyła w górę!... Albo w
bok... A o czym akurat myśli?... Któż to może wiedzieć?...
Właśnie takie ujęcie modelki otwiera furtkę do całego
spektrum domysłów i interpretacji...
I na tym polega magia tego zdjęcia... :)))
Sugestie co do ratowania tego zdjęcia w PS lub ewentualnym
całkowitym braku takiej możliwości pomijam, bo chyba szkoda
czasu mojego i czytających...
I tylko tak na koniec: Drogi Autorze krytyki... :)))) Może
na przyszłość warto zastanowić się, czy, przystępując do
pisania krytyki, ma się jakieś, choćby elementarne podstawy
do tego...
Bo słowo wypowiedziane ulata, natomiast zapisane
pozostaje... Trudno wymazać je po zreflektowaniu... A po
jakimś czasie może przyprawiać o zażenowanie... Przed samym
sobą...
Więc może jednak ostrożniej na przyszłość ... :)))

Nie zamykam się na własne przekonanie... Nie roszczę sobie
pretensji do własnej nieomylności... Ale chciałbym
przeczytać rzeczowe argumenty... :)))
Z pozdrowieniami... :))))
ustyna 2011-03-02 16:37:33

fotografia cyfrowa
Napcio Piękna dziewczyna. Zdjęcie mz słabe. Pozycja modelki jakaś
nienaturalna. Opiera się, schyla, nie wiadomo. Cięte lewe
ramie bardzo szkodzi zdjęciu. Brak takiego przekazu budzi w
oglądającym niepokój, zamęt. Dlaczego dziewczyna patrzy się
w dół. Myśli o swoim chłopaku? A może zobaczyła coś na
trawniku? Powtarzam, że modelka śliczna, ale poza zła i
chyba nie do uratowania w żadnym PSie. Pozdrawiam.
ustyna 2011-03-01 20:40:07

plus plus plus
minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowaDerian Zastanawiam się, czy wśród tylu pochlebnych opinii przez
kilka słów na "nie" nie zostanę zlinczowany... ;) Ogólnie
przyznaję, iż pomysł jest ciekawy. Uważam jednak, że jest
kilka szczegółów, których poprawienie nadałoby temu zdjęciu
mocniejszego wyrazu.
To, co od razu rzuca mi się w oczy, to bardzo płasko
odwzorowana faktura skóry na twarzy i rękach. Rozumiem, że
chodziło o skupienie uwagi oglądającego na tych elementach
jednak myślę, że w stosunku do całości, która i tak jest
mroczno szara, zabieg ten nie był konieczny aż w takim
stopniu. Ręce i tak znajdują się na pierwszym planie więc
siłą rzeczy zwracają na siebie uwagę. Oczy natomiast zawsze
będą w centrum uwagi więc i twarz nie wymaga tak mocnego
wyeksponowania. Jeśli jest to efekt obróbki to proponuję
obydwa wymienione elementy łaskawiej potraktować i nie gubić
cieni, bo te z całą pewnością dodadzą całości "pazurka".
Myślę, że byłoby ciekawiej.
Jeśli jest pomysł to warto zadbać o szczegóły, dopracować
wszystko by ustrzec się wrażenia "przypadkowości". A tu moim
zdaniem daje się odczuć, że praca jest przypadkowa a jej
klimat w dużym stopniu zbudowany został w późniejszej
obróbce. A więc szczegóły. Modelka ukryta za murkiem "tak
jak stała", w kurtce... włosy względnie ładnie ułożone...
Odrzuć to :) Każ zdjąć jej kurtkę, pokaż więcej odkrytego
ciała, pokaż ramiona... A może jakaś koszula (choć to wtórne
pomysły i dość powszechnie stosowane). Podejdź do niej i
rozrzuć jej włosy, by były w większym nieładzie... Zrób to,
by wpasować ją w klimat, by całość stała się bardziej dzika
:) Jeśli tego będzie mało - każ jej rzucić prawą nogę na
murek - niech wchodzi, niech usiłuje wydostać się,
wdrapać... Noga oczywiście bez spodni, stopa bez
eleganckiego bucika :)
Zrób to. Wróć i baw się tą sceną bo można wyciągnąć z niej
więcej. Tym bardziej, że to czujesz. Baw się ale poświęć
wszystkiemu więcej uwagi.
Pozdrawiam.
ustyna 2010-12-01 08:31:04

plus plus plus
fotografia cyfrowaNapcio Absolutnie nie mogę się zgodzić, że twarz na tym zdjęciu
jest płaska, a już napewno, że nieciekawa. Możliwe, że jest
to ecyklopedyczny przykład na to jak światło wpływa na
portret. Zdjęcia jednak rzadko oglądamy z encyklopedią lub
podręcznikiem fotografii. Liczą się też emocje, otoczenie,
modelka, która ma to "coś" lub nie. Myślę, że ustyna nie ma
się co martwić. Zrobiła zdjęcie wbrew regułom, które pięknie
wyłożył FLOGISTON, a się podoba. Tak trzymać.
ustyna 2010-11-17 16:05:56

plus
minus minus minus minus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Twarz to bryła (obrotowa) na której zawsze pojawia się jakiś
cień własny, czasem półcienie, refleksy- jednym słowem widać
bryłę, przestrzeń.

Tutaj mamy encyklopedyczny przykład, że jednolite światło
potrafi najpiękniejszą twarz zrobić nieciekawą i płaską.
Niestety ale wszechobecna moda na naśladownictwo okładkowych
i glamurowych portretów, zachwyty nad miękkim światłem i
high keyem powoduje to, że w zapomnienie odeszły klasyczne
portrety z holywoodzkim światłem.

O ile w tamtym przypadku ostre światło, podkreślenie mocną
kontrą pokazywało piękno kobiecych twarzy i fryzur, o tyle
taka stylistyka jest jedynie próbą powtórzenia tego czym
zamęczają nas sztampowe i mdłe okładki Vivy, Tiny i Gali
itp.
ustyna 2010-11-16 21:36:12

plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaKazkar fajna sceneria i świetny model, światło też szczęśliwie
naturalnie rozproszone, trochę zbyt czytelne
pozowanie...technicznie jeszcze odrobina mniej GO i to okno
konkuruje o uwagę z głową a i jeszcze roślinki na pierwszym
planie (koło dłoni) nieproszone...sie napisałem ;)
ustyna 2010-10-19 16:28:46

plus
fotografia cyfrowaJarekJaw Czy brak tytułu ma pozostawiać pole do interpretacji ?
Raczej to brak pomysłu na zdjęcie. Twarze się zgrabnie
wpasowały i zdjęcie bez sensu zaczyna zyć. Umieszczenie tego
zdjęcia w dziale architektura to akt depseracji. Odnoszę
wrażenie, że wiesz jak ale nie wiesz po co. Choć i nad
naświetleniem kadru trzeba jeszcz popracowac.
ustyna 2010-10-06 00:20:36


minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus minus
fotografia cyfrowapointofview Nawet delikatne kwiatki, bławatki,
Lniane kłaczki bokehu ze snu,

Ku twarzy, ku oczom,
W tym kadrze się tłoczą,

By zdążyć na ustach odpocząć.

By przykryć rzęsami,
Te chwile, gdy sami,
Spłoszeni spojrzymy w swe oczy,

Już nic nie potrzeba,
Bo włosy jak z nieba,
Wprowadzą w te chwile gdy sami,
Z kropkami, piegami,
Drżącymi myślami,
Tak ufnie wciąż miła "pstrykamy"

Z podziękowaniem za portret duszy :)
ustyna 2010-08-18 14:29:07

fotografia cyfrowaLifter Na plus
- spojnosc kolorystyczna
- poprawny kadr
- modelka
Na minus
- niezdecydowane ciecie
- no i bardzo banalny tytul, ktory w zaden sposob nie
pointuje, nie ukierunkowuje... po prostu jest.

Ogolnie na tak, choc brak w tym tej iskierki, ktora pali sie
potem w umysle ogladajacego i zmusza do powrotow do tej
foty.

ustyna 2010-05-29 12:04:50

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
1 | 2 | Strona 3 | 4
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa