fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
Z wykształcenia chemik, z zawodu informatyk.

Od zawsze analogowiec, od 2005 digitalny, ale czy to ma jakiekolwiek znaczenie? Kadr, światło, podejście do tematu - wszystko to samo, zmienił się tylko nośnik.

W fotografii poza reportażem i street-photo robię praktycznie wszystko, z nastawieniem głównie na estetykę, przekaz informacyjno-emocjonalny stawiając na drugim miejscu, co nie znaczy, ze nie lubię sobie pooglądać dobrych fotek innych autorów.

Najbardziej mnie drażnią próby dowartościowania słabego zdjęcia poprzez zastosowanie niekonwencjonalnych udziwnień. A niestety jest to dość popularna metoda... :-) I nie mam tu na myśli zabiegów programowych bynajmniej, tylko czysto fotograficzne: skośne kadry, nieostrości, poruszenia, które są genialnym środkiem podnoszenia ekspresji, ale zastosowane bez uzasadnienia wyglądają żenująco.
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowajpk Zupełnie mi nie pasuje kompozycja. Większą część zdjęcia
zajmują zupełnie nieciekawe schody, na dodak leżące w
cieniu, a pięknie oświetlony widok jaki chciałbym widzieć
jadąc w góry ginie gdzieś w dalekiej perspektywie. Na
dodatek taki układ spowodował, że chcąc uniknąć
niedoświetlenia pierwszego planu prześwietliłaś niebo na
drugim...

W sumie chyba nie najlepiej to wyszło... :-)
joaneska 2007-05-07 09:52:40

plus plus plus
fotografia cyfrowa
jpk Kilka porad praktyczno-technicznych.

Ustawienie parametrów naświetlania na 1/50" f22 nie było tu
najlepszym pomysłem. Czas 1/50" w niewprawnym ręku w żaden
sposób nie gwarantuje zrobienia nieporuszonego zdjęcia,
przymknięcie obiektywu do f22 powoduje co prawda wzrost GO,
ale również ZNACZĄCE pogorszenie rozdzielczości. Zoomy
standardowe mają zasadniczo maksimum zdolności rozdzielczej
w granicach f8-f11, a przy ogniskowej 18 mm f11 i tak daje
GO pokrywającą całą fotografowaną scenę, a jednocześnie czas
uległby skróceniu do 1/200" - w sumie same korzyści.

Teraz o obróbce. Wydaje mi się, że zdjęciu brakuje orzede
wszystkim ostrości. Zmniejszenie rozmiaru zdjęcia zawsze
skutkuje spadkiem ostrości, co należy skompensować
odpowiednim wyostrzeniem programowym. Ponadto zostało
skompresowane do 74 kB, co też nie pozostaje bez wpływu na
jakość końcową - tu można prawie 3 razy więcej i polecam to
wykorzystywać.

Sprawy dotyczące kompozycji są już bardziej subiektywne i od
siebie mogę tylko dodać, że przeszkadza mi kamień w PD: jest
go albo za dużo (wyeliminowanie poprawi czytelność kadru,
ale zmieni charakter), albo za mało - i wolałbym pokazać
więcej prawej, kamienistej strony co podkreśliłoby chrakter
okolicy, a jednocześnie zrównoważyło pal po lewej stronie.
maksym 2007-02-24 17:11:46

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowa
jpk Tak szczerze mówiąc, to nie bardzo jest o czym pisać tym
bardziej, że sam nie podałeś żadnych szczegółów, a z exif'a
się za dużo dowiedzieć nie można. A już zupełnie nie wiem,
skąd miałbym wiedzieć, że jesteś początkujący, jeśli pole
komentarza zostawiłeś zupełnie puste?

Ostrość - praktycznie nie występuje w żadnym miejscu
zdjęcia. Może to być wynikiem słabego obiektywu,
nieumiejętnej obróbki, albo po prostu błędu w ustawieniu
ostrości, co jest jednak najmniej prawdopodobne.

Kompozycja - jak dla mnie mało ciekawa. Most nie zaczyna się
nigdzie, słabo wykorzystane możliwości perspektywy. Pewnie
lepiej by to wyglądało, gdybyś przeszedł kilkadziesiąt
mertów w lewo.

To ziarno nie wygląda jak szum matrycy (napisałeś, że
"fotografia cyfrowa", zakładam więc, że nie jest to skan
negatywu), uzasadnienia dla niego w tego typu zdjęciu nie
widzę w ogóle, za to drastycznie wpływając na rozdzielczość
badzo skutecznie pogłębia wizualny brak ostrości i chyba to
właśnie powoduje, że mam bardzo przykre odczucia oglądając
to zdjęcie...
chyzwar 2007-01-27 23:19:51

plus
minus
fotografia cyfrowajpk Detal architektoniczny... Jeden z moich ulubionych tematów.

W tym jednak przypadku niestety wkradło się trochę za dużo
błędów.

Po pierwsze: zdjęcie nigdzie nie jest do końca ostre.
Wygląda to na niedociągnięcia w przygotowaniu do
prezentacji, tak jakby nie zostało wyostrzone po skalowaniu
do rozmiaru ekranowego.

Po drugie: nie najlepsze MZ kadrowanie. Nie badzo wiadomo,
czy belka po lewej stronie jest w całości, czy coś zostało
obcięte. U dołu obcięty skobel, a w PD fragment okucia.

Po trzecie: całość jest za mało kontrastowa, za mało
drapieżna. Nie został wykorzystany największy atut starych
przedmiotów - faktura.

No i punkt czwarty, tym razem już absolutnie czysto
subiektywny, doskonale zrozumiem tych, którzy się ze mną nie
zgodzą - wolę takie zdjęcia oglądać w kolorze, monochrom
jakoś nie zapewnia mi pełni odczuć przy odbiorze zdjęcia...
:-)
mkrz 2007-01-23 08:42:26

plus plus plus
fotografia cyfrowajpk Całkiem fajny detal konstrukcyjny.

Szkoda, że obróbka nie dorównuje pomysłowi: średnie tony
nieco za jasne, brak ostrości popsuł fakturę drewna i za
dużo lewej strony.

Środki zaradcze:
1. Suwak gamma przesunąć z 1,00 na 0,90
2. Po zmniejszeniu koniecznie wyostrzyć.
3. Kadr (to jest zawsze sprawa dyskusyjna) ustawić u góry i
po lewej stronie niewiele poza naturalną granicą wyznaczoną
przez konstrukcję.

A dodatkowo nalażałoby wykorzystać możliwości jakie daje OB
i wystawić zdjęcie o większej rozdzielczości i znacznie
mniej skompresowane...
Helena81 2007-01-07 17:42:24

fotografia cyfrowajpk Bardzo mało to zdjęcie mówi o fotografowanym miejscu. Ot,
kawałek ruinki...

Technicznie jest niezłe, chociaż czysto subiektywnie
widziałbym je w znacznie ciemniejszej tonacji co dodałoby
drapieżności i mrocznego nastroju. Kompozycja jest OK, kadr
ładnie zamknięty naturalnym obramowaniem, natomiast BARDZO
przeszkadzają krzaki na pierwszym planie. Trudno nie znając
otoczenia tego miejsca doradzić jakieś sensowne rozwiązanie
tego problemu, domyślam się, ze wycinka raczej nie wchodziła
w grę... :-)
mevenom 2007-01-04 11:33:54

plus
fotografia cyfrowa
jpk Podstawowym błędem było użycie czułości 1600 ASA.
Dało to zupełnie niepotrzebne parametry naświetlania 1/2500
s, F:13, a przyczyniło się do drastycznego spadku jakości
zdjęcia. Dla 100 ASA byłoby coś na poziomie 1/250 s i F:11
przy najlepszej możliwej jakości obrazu.

Dodatkowo zrobienie tego zdjęcia ułamek sekundy wcześniej
odsunęłoby ptaki od słońca co poprawiłoby równowagę w
kompozycji obrazu.
ras 2006-12-03 21:12:21

plus
fotografia cyfrowajpk Jak dla mnie PRAWIE dobrze technicznie. Niby jest OK, ale
większe i mniej skompresowane byłoby jeszcze lepsze.
Zastrzeżenia kompozycyjne też mam. Za mało dołu, lubię
widzieć na czym stoi fotografowany obiekt. Także krzaki po
prawej stronie się nie tłumaczą.
Fragment budynku w LD też nie pomaga.
I odnoszę wrażenie, że wieża jest nieco w prawo odchylona od
pionu.
Jeszcze czarny punkcik na niebie po lewej stronie do
wystemplowania.
TS 2006-11-22 21:22:43

fotografia cyfrowajpk Z repotażowego punktu widzenia podstawowym błędem tego
zdjęcia jest to, że absolutnie nic nie pokazuje. Wszystkie
twarze są nierozpoznawalne (może poza panem w kapelusiku i
czerwonym szaliczku, ale jakoś nie mogę się oprzeć wrażeniu,
że to nie on jest głównym tematem tego zdjęcia). W żaden
sposób niemożliwa jest lokalizacja tego zdarzenia, ani w
ogóle samo wydarzenie jako takie.

Reasumując: po obejrzeniu zdjęcia nie wiemy kto, nie wiemy
co, nie wiemy gdzie i nie wiemy z jakiej okazji...

Jedyna rada, jaką mogę udzielić: spróbuj w tej sytuacji
zawrzeć w kadrze jakieś elementy otoczenia, napis na
szarfie, ludzi, czyli coś, co opowie o sytuacji w jakiej się
znalazłeś.
mmw 2006-11-14 13:20:39

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
jpk Bardzo ciekawe miejsce, mam jednak perwne zastrzeżenia -
czysto subiektywne, oczywiście - do tyczące kadrowania.

Zrobiłbym mały kroczek w prawo, żeby pień palmy wypadł
pomiędzy portalem a oknem nie zasłaniając żadnego z nich.
Jak na "minimal" jest tu za dużo o: zarys obramowania drzwi
z lewej strony, wystający kawałek drzwi z prawej strony,
górną krawędź muru z niebem i spory kawałek chodnika. Wydaje
mi się, że można by się ograniczyć do palmy, centralnych
drzwi i dwóch okien.
vieniava 2006-11-06 12:08:18

plus plus
fotografia cyfrowa
1 | 2 | 3 | Strona 4 | 5 | 6
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa