fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Zdjęcie a fotomontaż - gdzie leży granica?
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
AutorWiadomość
fotografia cyfrowa
Wyso
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:09:19
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
W celu znalezienia w Waszej opinii granicy pomiędzy zdjęciem a fotomontażem oraz dopuszczalnego stopnia edycji zdjęcia stworzyłem ankietę. Dotyczy to zarówno fotografii cyfrowej jak i analogowej gdyż praktycznie wszystkie efekty obróbki cyfrowej da się uzyskać w ciemni i odwrotnie. Zapraszam serdecznie zainteresowanych do wypełnienia.

http://www.ankietka.pl/ankieta/26273/zdjecie-a-fotomontaz.html
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:15:54
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Dotyczy to zarówno fotografii cyfrowej jak i analogowej gdyż praktycznie wszystkie efekty obróbki cyfrowej da się uzyskać w ciemni i odwrotnie.

Zbyt mało precyzyjne zdanie, gdyż raczej nie wszystkie.
fotografia cyfrowa
Afropolak
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:19:01
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
ciekawe podejście do tematu, rzetelne, z ciekawością poczekam na wyniki.
fotografia cyfrowa
Afropolak
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:22:05
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
można wszystkie sepa ! , no poza jakimiś renderami, fraktalami i takimi tam bajkami, fotomontarz też można, czytałem kiedyś że jeden gość wycinał zdjęcia skalpelem, malował po negatywnie, blurował papierem ściernym i szczoteczką do zębów, efektów tyle ile inwencji w narodzie :-) Figurę modelki też zmienisz poprzez wyginanie , zbieganie lub rozciąganie papieru albo negatywu.
fotografia cyfrowa
Wyso
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:23:25
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
@separatysta - już nie chciałem tego rozbijać, dlatego to do jednego worka wcisnąłem - prawie wszystko da się zrobić w ciemni w zależności od umiejętności, ale i tak większość publikujących zdjęcia nawet jeśli robione analogiem też wiele poprawia po skanowaniu.
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:26:36
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Afropolak nie można wszystkich! :)

fotografia cyfrowa
ajano212
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:26:40
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
ciekawa ankietka ale niestety chyba nie rozwiązuje problemu.....biorąc zdjęcie z kategorii "programy graficzne" praktycznie wszystko możemy wykorzystać, pozostaje pytanie czy to jeszcze zdjęcie? chociaż przekaz może być....ale te pytania nie od dzisiaj się pojawiają i będą pojawiać się jeszcze długo :))))
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:31:54
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Dla przykładu...efekt HDR, tak dzisiaj modny...czy wyjściowo tego typu efekt uzyska się w ciemni? Oczywiście można ponaświetlać 3 ekspozycje z trzech różnych klatek, ale efekt wyjściowy będzie ograniczony pewną przypadkowością. Także pole manewru w ciemni nie jest tak szerokie jak na kompie.
To samo tyczy się równie dzisiaj modnych (w ograniczonym stopniu) portretów z ostrzeniem górno przepustowym, dodatkowo z mnóstwem selektywnie retuszowanych obszarów. Nie wyobrażam sobie wykonywać tego typu efekt w ciemni.

Oczywiście tylko się czepiam. ;) Ankietę rozumiem i ją wypełniłem.
Wyso - muszę Cię zmartwić. :/ Granica nie zostanie politycznie ustalona. ;)
fotografia cyfrowa
Wyso
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:35:38
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
@ajano212 - tu nie chodzi o rozwiązanie problemu, bo nie da się tego zrobić, tylko suchą informację - co uważa większość fotografujących. A pytanie jest postawione właśnie po to, żeby tą granicę pomiędzy zdjęciem a fotomontażem w przybliżonym miejscu wyznaczyć - według większości.
fotografia cyfrowa
Wyso
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:38:14
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
@separatysta, ale muszę zaznaczyć, że rozpiętość tonalna błony fotograficznej jest znacznie wyższa niż matrycy cyfrowej (chyba, że mam złe informacje), a HDR według mnie jest pokonaniem tej bariery, a nawet jej zdecydowanym przekroczeniem.
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:40:30
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Może słowo "problem" zastąpmy słowem "dylemat". Sprawa będzie prostsza matematycznie. Czyli żeby to stwierdzić wystarczy wyznaczyć wzór.
Np.
0,5G x 0,75Z = 0,375O.
Gdzie: G to Grafika; Z to Zdjęcie; O to Obrazek.

Wychodzi na to, że są nikłe szanse na stworzenie w 100% obrazka.
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:44:31
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Wyso - to tylko potwierdza moją tezę. Oczywiście, że film ma większą rozpiętość tonalną. Pytanie ile tej rozpiętości "przelejesz" na papier.
fotografia cyfrowa
wowa
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:50:20
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
sepa -> wszystkie wymienione przez Ciebie zabiegi DA SIĘ zrobić w ciemni. To tylko kwestia zastosowania niekonwencjonalnych czasem rozwiązań (a od czego wyobraźnia?) i czasu. Tego drugiego jest znacznie mniej i dlatego ludzie wymyślili komputer i odpowiednie oprogramowania. Problem to nie żaden problem. Dylemat? Może. Tak naprawdę każdy fotografujący decyduje sam jak daleko może się posunąć w ingerencji cyfrowej i kiedy ma to zrobić, a kiedy nie. Warto przypomnieć, że prezentacje internetowe wymagają obróbki cyfrowej także od zdjęć wykonywanych metodą tradycyjną. Inaczej mówiąc: nie ma w internecie zdjęć analogowych. A ankietę wypełnić można... ;o)
fotografia cyfrowa
gsowa
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:52:27
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
na szczęście nie wszytko zamyka się w liczbach i parametrach

fotografia cyfrowa
Wyso
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:52:46
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Ten Twój wzór jest błędny, ponieważ idąc dalej na przykład 0,1G x 0,9Z = 0,09O :)
Ja osobiście uważam, że fotografia kończy się z chwilą wywołania odbitki oraz dygitalizacji sygnału z matrycy , ale tutaj chodzi o to co robi/myśli większość, nie o jednostki.
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:52:50
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
wowa - chciałbym kiedykolwiek zobaczyć efekt ciemniowy wymienionych przeze mnie technik.
Bo przyznam, że nie wierzę iż jest to możliwe. Nawet gdybym miał na to całe życie.
fotografia cyfrowa
wowa
fotografia cyfrowa
2009-05-28 14:56:50
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
sepa -> nikt z nas nie ma w tej chwili dni i tygodni, które w całości poświęci na siedzenie w ciemni, więc trudno będzie o dowód. Znasz jednak osobiście ludzi, którzy takie rzeczy robili, a niektórzy nadal robią. Efekty ich działań widać tu i ówdzie... ;o) Ba! Są nawet specjalne książki (sprzed epoki cyfrowej), które uczą takich sztuczek. Uwierz -> efekty komputerowe powstały dlatego, że ktoś je kiedyś widział w wydaniu przedpotopowym!
fotografia cyfrowa
Wyso
fotografia cyfrowa
2009-05-28 15:00:01
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
a wyniki będą za około 6 godzin na http://www.ankietka.pl/wyniki-badania/26273/zdjecie-a-fotomontaz.html - jak na razie wzięło udział w ankiecie około 30 osób, więc podejrzewam, ze wyniki będą w miarę miarodajne.
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 15:01:52
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
wowa - dowody nie są potrzebne.
Techniki. Niektóre były i już ich "nie ma". Niektóre się rozwinęły, a niektóre dopiero powstały. Wszystkie one z sobą chcąc niechcąc jakoś się łączą.
P11 polatasz i F22 polatasz. Ale pierwszym nie polatasz tak jak tym drugim - i odwrotnie.
fotografia cyfrowa
wowa
fotografia cyfrowa
2009-05-28 15:08:05
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
sepa -> porównanie niedobre. Nie chodzi nam przecież o prędkość lotu, a o fakt przeniesienia się drogą powietrzną z punktu A do punktu B. Wystarczy balon.... ;o)
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 15:13:54
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
wowa - interpretacja niepełna. Prędkość, wysokość, możliwości miejsc lądowania i wiele innych czynników.
Ale ograniczmy się do lotu. Wysiądziesz z balonu - powiesz fajnie. Wysiądziesz z f22 - powiesz fajnie, ale kur...zupełnie inaczej. :)
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 15:26:24
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
I żeby nie porównywać przykładu jako sposobu realizacji.
Gdyż samo tyczy się efektu uzyskanego techniką jedną i drugą. Cel ten sam ale różnica w wyglądzie będzie w 100% zauważalna.
fotografia cyfrowa
wowa
fotografia cyfrowa
2009-05-28 15:29:13
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
sepa -> czy ja cię pytam, jakimi środkami lokomocji dojeżdżasz do mnie? Czy był tłok, tramwaj (lub autobus) był zielony czy w paski, a pani na sąsiednim siedzisku miała na kolanach pieska czy kotka? ;o) To nie ma znaczenia. Liczy się efekt: przyjeżdżasz i jest mi bardzo miło! :o)
fotografia cyfrowa
separatysta
fotografia cyfrowa
2009-05-28 15:40:35
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Zapewniam Cię wowa, że jak dobiję do Ciebie przy pomocy tramwaju, stojąc w nim przez 30min. pod pachą cuchnącej i wysokiej na 2 metry babci, będę zupełnie w innym nastroju niżbym dojechał samodzielnie kabriolecikiem w 15min. nie przekraczając przy tym dozwolonej prędkości. :)
Efekt dojazdu jest, a i owszem. Ale ja osobiście czuję dyskomfort w przypadku pewnej wersji.
ver. 1. - jestem spóźniony i dyszę z wrażenia.
ver. 2. - jestem na czas i sączę sobie smacznie piwko bez bólu w przeponie.
:)

Nawiązując do głównego tematu. Sądzę, iż jest to kwestia pewnych szczegółów. Cóż, pedantem zawsze byłem.
fotografia cyfrowa
wowa
fotografia cyfrowa
2009-05-28 17:05:46
fotografia cyfrowa
bgfotografia cyfrowa
Szczegóły podróży nie wpływają na końcowy efekt: albo dotarłeś do domu, albo nie. :o)
fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2 | 3 | 4
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa