fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
* * *
Mierzi mnie pozakulisowe - i zdecydowanie mijające się z elementarną uczciwością - drugie życie tego portalu. Hipokryzja i chamstwo. Lans i wazelina. Intryganctwo. Wielokrotne fałszywe tożsamości. Miałkie gusty i miałkie sądy...

I brzydzę się tchórzostwem. Zwłaszcza anonimowym.

Powoli to miejsce staje się "wykańczalnią" ludzi przyzwoitych, którzy mają coś do pokazania i coś do powiedzenia. Zaczyna królować hołota. Poziom hołoty, mentalność hołoty, metody hołoty. Wzajemne umizgi hołoty.

Wrzesień 2011

* * *

A z hołotą nie tańczę.

* * *

Ignorują mnie: ustyna i Ulala. To na pewno coś znaczy... xDDD

* * *

"Galeria skupiająca sympatyczną i szybko rosnącą społeczność fotografów".

Guzik prawda. Coraz mniej tu fotografów i fotografii. Coraz więcej posiadaczy aparatów fotograficznych: "Mam aparat od dwóch dni, proszę o konstruktywne komentarze"... Zalew pseudofotograficznego chłamu i pseudoartystycznego bełkotu.
Coraz mniej sympatycznej społeczności, coraz więcej niesmacznego lansu, obrzydliwego miziania się wzajemnego różnych grup i grupek lub przeciwnie, bezlitosnego i bez skrupułów obrzucania się błotem. Kto rej wodzi i ton nadaje, widać. Kto za kulisami za brudne sznureczki pociąga, czuć. A fotografia w tym wszystkim ma najmniejsze znaczenie.

Chyba nie warto już tu być.

Sierpień 2012

* * *
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowasulek Pan Stasio i Jego historia...

Pan Stasio, którego historię opowiada Jego twarz, postać,
kolejne odsłony prezentowane przez Autora. Historię, za
którą czai się jednostkowy los Człowieka, zapewne tragiczny,
ale nie pozbawiony godności. Czy podglądany w powszedniej
aktywności, czy w powszednich słabościach, czy w
okolicznościach odświętnych, w jakiś sposób
"wyreżyserowanych", tę swoją skromną godność zachowuje.

W przeciwieństwie do niektórych Kolegów poniżej.

Fotografia, jak na kanony portalu fotograficznego średnich
lotów, trąci być może pewną nienaturalnością upozowanej
sceny. Można było zdać się na reporterki podgląd, można było
wybrać lepszą porę i kadr, który wydaje się ciasny i nie
zachwyca wypranym niebem. Można było darować sobie tytuł.
Ale...

Lektura dyskusji jeży włos na głowie. Cóż to znaczy,
niewłaściwy człowiek w tym miejscu? Cóż to znaczy, że
człowiek widziany z kuflem piwa pozbawiony jest prawa do
człowieczeństwa, refleksji, momentu zadumy w miescu, gdzie
dopełniła się dziejowa tragedia?
Co o Nim wiecie, że macie śmiałość sądzić???

Wam o tym wyrokować? Wam, podczas gdy żłopanie browarów
przed monitorem i wypisywanie pierdół jest tu na porządku
dziennym?
Wam, którzy skaczecie sobie personalnie do oczu, obrzucając
się obelżywymi wyzwiskami, próbując się nawzajem obrazić,
poniżyć, ośmieszyć?

Zaprawdę, więcej godności i dumy ma Pan Stasio. Z kuflem czy
bez.
Na dobrej czy złej fotografii.
Na dobrej czy złej drodze.
prorok 2012-08-15 13:49:40

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus minus
fotografia cyfrowasulek Jeśli trzydziestu ośmiu userów uznało ten portret za
doskonały lub bliski doskonałości i jeśli potwierdziła to
administracja, promując na zdjęcie tygodnia, to nie
pozostaje mi nic innego, jak zwinąć manatki i odejść stąd w
przekonaniu, że nic nie widzę i widzieć się nie nauczę......
:(((

1. Poświata wokół głowy.
2. Wyraźne przejścia tonalne po obu stronach postaci
modelki.
3. Grupa brudnych plam tła po lewej na wysokości oczu, dla
których nie znajduje uzasadnienia faktura tła.
4. Programowo rozmyta twarz, który to zabieg pozostawił
wyraźne plamy, szczególnie na lewym policzku i w mniejszym
stopniu na czole.
5. Nadmierne rozjaśnienie twarzy, przy którym szyja wydaje
się... brudna, za to znikł lewy kontur nosa; z tego
ostatniego pozostała właściwie zaakcentowana prawa
dziurka...
6. Mogłabym jeszcze przyczepić się do pozy, bo silne
ściągnięcie ramion powoduje śmieszną dysproporcję między
głową a tułowiem, ale powiedzmy, że to rzecz autorskiej
koncepcji :)

Przyznać trzeba, że Autorka jest śliczną dziewczyną, że oczy
zwracają uwagę i mogą zawrócić w głowie :)
Będę jednak wdzięczna, jeśli mi ktoś z Kolegów wytłumaczy,
dlaczego tę fotografię stawia się za wzór technicznej
perfekcji, jeśli nawet na moim nie pierwszej młodości
monitorze widzę wyżej opisane, hmmm, mankamenty?
Pewnie się mylę? Nie mogę mieć racji wbrew tylu opiniom...
;)))
iluzoryczna 2012-02-15 19:17:09

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus minus
fotografia cyfrowasulek "One budzą lęk..."

Tak, budzą. W gruncie rzeczy boimy się odmiennego, chorego,
kalekiego, smutnego. Boimy się, bo takie obrazy przypominają
o kruchości życia, o niepewności naszego własnego dnia.
Dopóki jesteśmy zdrowi i syci, spychamy poza margines
świadomości podobne zjawiska. Lepiej nie kusić losu. A poza
tym - jakież to nieestetyczne...

Fotografia powyższa wzbudziła wiele kontrowersji. Może i
dobrze dla zjawiska samego. Na sprawy trudne nie wolno
zamykać oczu. Jednak sposób przedstawienia Bohaterki budzi -
we mnie przynajmniej - głęboki sprzeciw. Chociaż sama
Autorka nie przedstawiła jasno swoich intencji.
Na marginesie, nie zablokowanie ocen jest wobec Bohaterki,
ostrożnie mówiąc, niedelikatnością...

Uderza głęboki smutek w ustach Kobiety. Uderza jej
opuszczenie i samotność, lękliwe splecenie rąk, które wprost
biją ze zdjęcia. Zdobyła się na wielki akt odwagi, ale nie
został on wykorzystany godnie. Wołanie o człowieczeństwo
wobec podobnie doświadczonych przez los i chorobę,
przypomnienie, że Kobietą się jest i pozostaje - pozostało
przysłowiowym wołaniem na puszczy. Ile takich Kobiet zostaje
opuszczonych przez mężów czy partnerów jako
"niepełnowartościowe"? Ile doznaje głębokiego i
nieodwracalnego urazu, po którym dźwignąć się już nie umie?
A przecież, jeśli sięga się po tematykę tak delikatną i
drażliwą, to chyba z zamysłem, by pomóc? By przemieniać
świadomość nas wszystkich.

Więc chyba nie tak, nie tak. Litość niszczy, nie tworzy.
lilith17 2012-01-16 11:07:55

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus minus
fotografia cyfrowasulek Przepraszam z góry, że odpowiadam w polu, które może nie
jest przeznaczone do tego typu wypowiedzi, ale powoli
zaczynam tracić cierpliwość...

Kto z Szanownych Userów nie dostrzega trwającej od pewnego
czasu złośliwej, personalnej kampanii przeciwko Autorowi,
którą podgrzewają w nierozumny, nie zawaham się powiedzieć:
szczeniacki sposób zwłaszcza dwaj topowi tutaj Koledzy
Przyrodnicy, ten zaiste niewiele widzi. Już choćby ostatnia
"zabawa ptaszkami" każe sobie zadać pytanie, czy w ogóle
portal i część kolegów można traktować poważnie?

Dlatego między innymi piszę o nietolerancji, bo poziom i
styl tych akcji i dyskusji dawno przekroczył granicę
przynajmniej mojego osobistego poczucia zażenowania i
wstydu.

Fotografia, widzenie świata i formuła tego miejsca są na
szczęście na tyle pojemne, że dla każdego może się tu
znaleźć własny kącik do jej uprawiania. Jesteśmu tu w
różnych celach: jedni, by zaprezentować swoje niewąptliwe
osiągnięcia, inni, by się uczyć, następni, by powymieniać
doświadczenia i skonfrontować swoje poczucie estetyki z
innymi. Każdy ma własne motywacje i potrzeby.
Chwała tym, którzy to rozumieją i przyjmują starania
współkolegów w duchu, już nie mówię życzliwości, ale
przynajmniej względnej akceptacji dla zóżnicowania
zainteresowań, potrzeb i umiejętności. Chwała tym, którzy
pamiętają, że spotykają się tu profesjonaliści pełną gębą,
ale i zwykli amatorzy. Jedni i drudzy mają prawo tu być!

Rozumiem w zupełności postawę Autora, który przez swoją
fotografię broni prawa nas, amatorów, do sfotografowania
gołębia na dachu czy wróbla w krzaku. A nawet chwastów
prześwietlonych słońcem... Zapewniam, że ja sama wolę taki
obraz od mydlanego afektowanego portretu czy wystylizowanego
aktu ze skrzypcami w (....) i bardzo przepraszam za swoją
estetykę, jeśli takową posiadam.
Jeśli takie zdjęcia jak powyższe, urażają poczucie bardziej
zaawansowanych fotograficznie, to zawsze są dwa wyjścia:
ominąć szerokim łukiem albo rzeczowo podsunąć Autorowi
użyteczną wskazówkę. Jak dotychczas akcja "anty-atsf"
przyniosła głównie popisy megalomanii połączonej z
niedojrzałością i brakiem panowania nad emocjami, które
doprawdy kreślą obraz dość żałosny...

Zastrzegam się: nie oceniam tu całokształtu prac Autora ani
nie kieruję moich słów do tych, którzy potrafią jeszcze w
rzeczowy sposób rozmawiać.

A teraz kłaniam się Państwu nisko i zapraszam do klikania w
koszyczek :)))
atsf 2011-12-16 10:20:09

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus minus
fotografia cyfrowa
sulek A otóż nie zgadzam się z poprzednikiem co do oceny tej
fotografii.

Może dobrze się składa, że tuż obok znajdują się dwa
wyśmienite portrety pani B. i Pani H. Wspaniały przykład
tego, jak dobry portrecista modeluje światłem rysy i
charakter twarzy. Tu - jeśli mówimy o kategorii portret -
niewłaściwie wykorzystane światło pozbawiło twarz modelki
jakiejkolwiek plastyki, spłaszczyło ją i zatarło rysy,
pozostawiając jedno nozdrze i pretensjonalnie rozchylone
usta.
Kadr niezrozumiały. Jeśli poza modelki sugeruje zapatrzenie
się w dal, cięcie na granicy czoła i włosów nie ma żadnego
uzasadnienia. Ponadto, co często powtarza się w portretach
Autorki, to niezgrabnie ułożona dłoń/dłonie, jakby nie było
wiadomo do końca, co z nią/nimi począć. Przy takim ułożeniu
ciała razi również brak łokcia, czarna plama sukni [a można
było wydobyć także fakturę materii, tym bardziej, że szatka
elegancka] i pozostawiona w górnym prawym narożniku jasna
smuga.

Mam też wrażenie, że w stylizacji całej sceny brak
konsekwencji. Brakuje do tej wytwornej sukni przemyślanego
sztafażu. Tło jest chybione. A bycie portrecistą zobowiązuje
:)))
ustyna 2011-10-02 23:14:12

plus
fotografia cyfrowasulek Tym razem, zanim napiszę parę słów odnośnie powyższej foty,
na początek chcę się odnieść do wypowiedzi @Dreaka :)))

Cyt.: "Zupełnie nie rozumiem pouczania odbiorców odnośnie
tego czy dana praca ma prawo im się podobać czy nie. Szeroko
rozumiana sztuka ma to do siebie że jest skierowana do
każdego z nas indywidualnie i każdy z odbiorców ma prawo i
obowiązek do własnej interpretacji. Mnie to zdjęcie również
się podoba, poza i mina modelki dają odbiorcy możliwość
zobaczenia całej sceny, aktu tworzenia tego przemiłego
portretu."

Wydaje się, że zupełnie nie o tym była mowa. Każdy ma prawo,
ba, obowiązek, posiadać indywidualny gust, a o gustach, jak
powszechnie wiadomo, nie dyskutuje się ;) Nikt nikomu nie
narzuca, co ma się podobać, a co nie. Mówimy o zupełnie
innym zjawisku. Ocenę fotografii można do pewnego stopnia
zobiektywizować [!], a nie każdy pstryk jest od razu dziełem
"szeroko rozumianej sztuki". Niekiedy jest wprawką tylko.
Próbą.

Jesteśmy tu w większości po to, by nie tylko prezentować
owoce własnych dokonań i poszukiwań, ale i czegoś się
nauczyć. Oglądanie wielu prac, lepszych i gorszych, pomaga
nam rozwinąć poczucie wrażliwości i estetyki. W miarę
doskonalenia własnych umiejętności wyrabiamy też w sobie
umiejętność oceny.
Łatwo można się zorientować, że mniej wyrobieni
fotograficznie koledzy [zaznaczam, nic w tym złego, że
niewyrobieni], z dużą łatwością szafują wysokimi ocenami pod
pracami, które obiektywnie na to nie zasłużyły. Czynią to z
różnych pobudek, nie tylko by wyrazić własne zdanie: czasem
z wdzięczności za dobrą ocenę wlasnej pracy, czasem, by
okazać się miłymi, czasem dlatego, że ich umiejetność oceny
nie jest [jeszcze!] dopracowana :) Jednak w ogólnym
rozrachunku taka postawa czyni nam wszystkim źle, obniża
bowiem ogólny poziom portalu, działa anty-edukacyjnie,
dezawuuje prace rzeczywiście wysokiej klasy, a początkującym
adeptom fotografii miesza w pojęciach :)))
Lepiej więc trochę wyhamować zrazu, a więcej czytać i
przyglądać się. Wszyscy na tym zyskamy :)

A teraz o zdjęciu powyższym.
Co na plus? Dobra pora i światło, śliczna dziewczyneczka,
próba umieszczenia portretu na jednolicie fakturowanym tle,
niezłe wykorzystanie głębi ostrości. Przeważają jednak
minusy: stosunkowo słaba jakość, brak ostrości na oczach,
poza, która pozbawiła małą modelkę naturalności i swobody
oraz najnudniejszy kadr pod słońcem. Zabrakło trochę
pomysłu.

Przypuszczam jednak, że będą kolejne próby, coraz bardziej
udane, czego Autorce życzę :)))
czarnawredna 2011-09-14 10:46:35

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowasulek To będzie kilka zdań nie-krytycznych, bardziej
ideologicznych :)))

Przemku :)

Pisząc o prawdziwości Twojej serii portretów [a właściwie
całego wieloodcinkowego fotoreportażu], nie miałam nawet na
myśli tego, że powstają one "na gorąco", nie ustawiane, nie
pozowane, bez jakiejkolwiek reżyserii.

Ich wymiar i namacalność są daleko większe. Sądzę, że
podziwiając tego rodzaju fotografie, patrzymy na nie trochę
przez pryzmat nierealnych, romantyczno-przygodowych
wyobrażeń. Nie uświadamiamy sobie na co dzień, jak ciężka i
wymagająca jest to praca. Bo morze nie przebacza żadnej
fuszerki. Nieumiejętności. Żadnego "nie teraz". Rodziny
rybaków dobrze wiedzą, że każde wyjście w morze ojców,
mężów, braci, synów może być tym ostatnim.

Pokazałeś to w wielu odsłonach. Dynamicznych i statycznych.
Z daleka i bliska. W kolorach, jak wschód słońca na morzu, w
szarościach jak powszedni znój. W obliczach, z których każde
opowiada i historię osobistą, i historię zbiorową. Surowość
i zmęczenie, ale i szlachetność, i pogodę. Zrobiłeś to
wyśmienicie. W całej prawdzie. I ta prawda czyni Twój cykl
wyjątkowo wiarygodnym.

Szacunek i podziękowanie należą Ci się nie tylko za urodę i
walory techniczne Twoich fotografii. Może przede wszystkim
za Twoje zaangażowanie.

Mam nadzieję, że wybaczysz [i Koledzy Obiektywni takoż] parę
słów nie będących typową krytyką. Czułam jednak potrzebę
wyjścia poza ramy wąskiego komentarza :)))

Pozdrawiam.
PRZEMEAS 2011-08-12 10:02:53

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowasulek Nie do końca zgadzam się z kk Poprzednika :).

Czy tu potrzebny jest jakiś mocny akcent? Niekoniecznie.
Samo zestawienie dwóch faktur, nieba i wzburzonego morza, w
takich właśnie świetle i kolorystyce wydaje mi się niezłą
koncepcją. I nastrój chwili starczy za temat. Natomiast
zabrakło trochę techniki, rolę mocnego punktu mogła by
odegrać z powodzeniem wyostrzona grzywa jednej z fal. Brak
ostrości stanowi jedną z głównych wad tej foty. Może trzeba
by było wydłużyć czas ekspozycji dla zmiękczenia wody i
konsekwentnie pozbyć się tego kawałka lądu po prawej
stronie. Także zmiana proporcji pomiędzy pasami nieba i wody
mogła by tu pomóc. Zaczęłabym pewnie od standardowego
podziału 1/3-2/3, z przewagą wody nad niebem.
Nie mam natomiast wątpliwości, że Autorka czuje i widzi
"fotograficznie", a reszta czyli warsztat, jest kwestią
czasu.

Pozdrawiam :)))
shamanta 2011-07-22 13:49:51

plus plus
minus minus minus minus
fotografia cyfrowa
sulek Niech mi wybaczy Autorka i Szanowni Przedpiszcy, którzy
postawili za tę fotkę swoje trójki: niestety nie zgadzam się
ani z oceną wedle jej definicji, ani tym bardziej z oceną
opisową "dobry street".
W mojej ocenie jedyną zaletą tego zdjęcia jest chwycenie
pary dość oryginalnie wyglądających ludzi. Nie równoważy ona
jednak zasadniczych mankamentów. Pomijam warunki pogodowe,
które z kolorowego w założeniu obrazu uczyniły mało
atrakcyjny widok - nie zawsze aura nam dopisuje. Ale jeśłi
pora i światło są tak nieciekawe, decyzja o wykonaniu
zdjęcia musi opierać się o wyjątkowość pozostałych
składowych. A na nie jedyny istotny wpływ ma fotograf.
A więc, co wydaje mi się nie tak? Chaotycznie wypełniony
kadr. Zbyt duża głębia ostrości powoduje, że wszystkie
przypadkowe dla tematu głównego obiekty pchają nam się w
oczy. Cały obraz chyli się na prawą stronę. Z tytułowego
pchlego targu - który może być bardzo malowniczym miejscem -
widzimy tylko nogi od turystycznych stolików, więc tytuł
niczego tutaj nie czyni. Nie ma dla treści zdjęcia
najmniejszego znaczenia, gdzie fotkę wykonano. Dobre zdjęcie
w kategorii "ludzie w fotografii" powinno w moim odczuciu
pokazywać jakiś moment istotny, jakieś zdarzenie nietypowe,
budzić skojarzenie lub emocję, opowiadać historię, osadzić
bohaterów w określonym kontekście.
Ten obrazek niczego nie opowiada, a samo pokazanie starszej
pani z torbą i pana z pieskiem w tak nieatrakcyjnym
otoczeniu to zdecydowanie za mało.
Wydaje mi się, że ostatnio ulegamy pewnemu trendowi mniej
lub bardziej przypadkowego łapania na ulicy kogokolwiek,
jakby sam fakt zarejestrowania drugiego człowieka czynił z
aktu rejestracji fotografię. I czy będziemy się spierali o
definicję streeta, czy nie, fotografia, nawet
"rejestracyjna", powinna coś opowiadać.

kamasutra 2011-07-07 13:26:40

plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
sulek Kolego,

trudno o jakikolwiek sensowny komentarz do tego zdjęcia, bo
- wybacz szczerość - ono w ogóle nie powinno ujrzeć światła
dziennego. Należało je skasować zaraz w aparacie.
A czemu? Postaram się wypunktować najważniejsze przyczyny:
1. Fatalna jakość - małe i rozpaczliwie nieostre; co do
tonacji, można by było dyskutować.
2. Czemu miało służyć takie, a nie inne umieszczenie modelki
w kadrze, Bóg jeden raczy wiedzieć. Ja nie wiem. Dlaczego
dziewczyna opiera się głową o ramkę? Czemu ma bez sensu
pocięte ręce i zieloną plamę pod łokciem? Przedszkolak,
który rysuje mamę, potrafi wpasować ją w kartkę papieru
bardziej zgrabnie.
3. Światło - pół twarzy ciemne, szyja za jasna, za to cień
kołnierzyka odcina dziewczynie głowę. Świetnie za to
widoczne są plamy na ścianie za nią.
4. Poza - jeśli to nie jest zdjęcie zrobione bez uprzedzenia
[kto wie, dziewczyna ma minę niezbyt szczęśliwą], to lepiej
każ jej zapiąć bluzeczkę i idźcie sobie na spacer; zabawa w
fotografowanie chyba jeszcze nie dla Was...

Niemniej, zanim następny raz zechcesz opublikować portret,
błagam: dla dobra swojego, modelki i ewentualnych widzów
przejrzyj stosowną zakładkę w galerii i porównaj.

Życzę dużo wytrwałości :)
Kaminsky1984 2011-06-23 21:16:03

fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2 | 3 | 4 | 5
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa