fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
Lachim Treść:
Świetna fotografia dająca odbiorcy możliwość dowolnej
interpretacji. Autor osiągnął ten efekt otwartości w
odbiorze poprzez radykalne zastosowanie narzędzia
niedomówienia. Każdy widzi co chce lub też... nic nie widzi.
(A może jest to też jakieś nawiązanie do "Nowych szat
cesarza"? - to tylko jedna z nieskończenie wielu możliwych
interpretacji).

Forma:
Można by się pokusić o przycięcie kadru do kwadratu z góry,
dołu, lewej lub prawej strony (o ile kadr już nie jest
kwadratowy, ma się rozumieć).
Trochę przeszkadza winieta lub jej brak, a także zbyt duża
lub zbyt mała głębia ostrości. Przepalenia co prawda nie są
widoczne, ale któż zagwarantuje, że ich nie ma.
Zastanowiłbym się nad konwersją do BW, bo koloru i tak nie
widać. Choć tu mogę się mylić - mogłoby to by zbytnio
zawęzić możliwości interpretacji.
wiesiolek 2016-08-31 16:42:37

fotografia cyfrowa
Lachim U gąsienicy wyciągniętej patyczkiem z jej naturalnego
środowiska zachodzi taka właśnie reakcja obronna - ze
strachu owija się wokół i pozostaje przez długi czas w
bezruchu.
Tytuł nieadekwatny do przedstawionej scenki, bo stworzonko
nie „otula” patyczka, lecz sparaliżowane
strachem kurczowo się go trzyma. Jakość zdjęcia nienajlepsza
a przecież było dość dużo czasu na jego wykonanie. Kadr,
ostrość, tło… hmm…
ismena 2009-09-10 18:29:54

fotografia cyfrowaLachim Kera, sposób prezentacji nie jest, niestety, poprawny. Kadr
po lewej stronie przeznaczony jest dla lewego oka a kadr po
prawej - dla prawego. Wniosek: oglądać należy tę pracę
techniką "swoboglądu", inaczej tzw. "patrzeniem równoległym"
(skupiając wzrok daleko za płaszczyzną monitora komputera,
czyli "puszczając oczy swobodnie") lub za pomocą stereoskopu
(ale o to raczej Ci nie chodziło, prawda?).

Problem tylko w tym, że odległość obu zdjęć jest za duża.
Moje oczy są oddalone wzajemnie od siebie o ok.7 cm,
natomiast prezentowane przez Ciebie kadry są od siebie w
odległości ok. 11 cm na moim monitorze. Musiałbym więc
zrobić zeza rozbieżnego, aby móc zobaczyć Twoją pracę tak
jak tego oczekujesz a tego nie potrafię (i większość ludzi
nie potrafi).

Aby tego rodzaju fotografia możliwa była do ujrzenia w
trójwymiarze za pomocą techniki swoboglądu, odległość
pomiędzy lewym i prawym kadrem (chodzi o odległość wzajemnie
odpowiadających sobie miejsc) nie powinna być większa niż 6
cm.

Możliwy jest, oczywiście, odbiór tej pracy za pomocą
"krzyżoglądu" (inaczej: patrzenie krzyżowe, po zrobieniu
zeza zbieżnego), ale obydwa kadry muszą zostać zamienione
miejscami (lewe oko patrzy na prawą fotkę i na odwrót -
prawe na lewą).
keramodnor 2009-07-20 14:56:26

plus
fotografia cyfrowaLachim A... tak? A ja głupi myślałem, że to najlepsze moje makro
albo co najmniej mój najlepszy słonik...
Lachim 2009-05-19 22:20:54

fotografia cyfrowa
Lachim Afropolak, dzięki za krytykę (moja pierwsza na OB). Zdaje
się, że co do kolorystyki i złej kalibracji monitora masz
rację, więc fotkę usuwam. Zamieszczę inną wersję stosując
się do Twoich uwag. Dzięki i przepraszam, że nie poczekam na
3 minusy do Twojej krytyki :-)
Lachim 2009-05-12 14:51:42

fotografia cyfrowaLachim Na pierwszy rzut oka przeszkadza zbyt mocny cień nosa,
cienie u nasady nosa i przepalenie błyszczącego czoła. Tylko
na pierwszy rzut oka, bo po dłuższym obcowaniu z fotką
elementy te nie tylko nie przeszkadzają, ale wraz z
błyszczącymi włosami i mocnym kontrastem dobrze podkreślają
ostre rysy modela.
Natomiast, coś białego w tle zbytnio rozprasza.
buba 2009-04-20 12:05:37

fotografia cyfrowaLachim No, panzer_44, tu sam dałeś świetny przykład na to, że
czasami lepiej powstrzymać się od publicznego
interpretowania własnych prac przez autora.
W ten sposób, pozostawiając dowolną interpretację odbiorcy,
czynisz fotografię bardziej uniwersalną. Nie mówisz też już
na wejściu pewnemu określonemu kręgowi widzów: "to nie dla
was".

Widzę tu całe mnóstwo możliwości interpretacyjnych:
(1) Pnącza czasu zarastają nas i nasz świat. Wszystko
przeminie. Nie pozostanie nawet to, co dla nas
najważniejsze.
(2) Po dwudziestu wiekach któż jeszcze pamięta Dobrą Nowinę,
którą On głosił?
(3) Chrystus - obumarłe ziarno pszenicy, z którego
wyrasta... (co?)
(4) Dobiega kres religii opartej na śmiesznej mitologii.
(5) Europo, czy zapomniałaś o swych korzeniach?
(6), (7), ... (i wiele, wiele innych).

Tytuł, co prawda, zawęża nieco pole interpretacji, ale
pozostawia mi jednak miejsce na własną refleksję. Być może
mój własny sposób odbioru Twojej pracy nie jest zgodny z
Twoim zamiarem twórczym, ale... zyskałeś widza ! pobudziłeś
go do refleksji ! A może nawet sam zauważyłeś w Twojej pracy
to "coś jeszcze", czego nie uświadamiałeś sobie przed
rozmową z widzem?

(Miał to być komentarz do tej konkretnej fotki, ale ponieważ
nabrał cech bardziej ogólnych rozważań - zamieszczam w KK z
prośbą o wyrozumiałość czytelników :)
panzer_44 2008-12-13 14:23:24

plus
fotografia cyfrowaLachim Zachwycają w tym zdjęciu dwa jego aspekty:
(1) Radosny (wręcz "wybuchowy") nastrój stworzony przez
twarz i pozę modelki, tytułowej Marysi, wzmocniony
zastosowaną przez fotografa techniką. Zrobienie fotki z
bliskiej odległości z szerokim kątem, co niejednemu odbiorcy
może wydawać się niedopuszczalnym naruszeniem elementarnych
reguł, których należy się trzymać w fotografii portretowej,
w tym przypadku jest jak najbardziej uzasadnione. Jest tutaj
bowiem podstawowym narzędziem nasycającym tę pracę treścią i
budującym wokół niej odpowiedni nastrój.
(2) Przywołanie miłych wspomnień związanych z amatorską
fotografią rodzinną z lat 1960/70-tych osiągnięte dzięki
wspomnianemu wyżej zabiegowi oraz przymknięciu przysłony, a
także posłużeniu się techniką fotografii czarno-białej. Kto
nie pamięta, proszę przejrzeć albumy z tych lat wypełnione
zdjęciami z aparatu Smiena.
Czy można coś poprawić? - można: ubiór modelki. Otóż do
rajtuz (świetne!) bardziej pasowałyby staromodne dziurkowane
sandałki z piętami (niestety nie wiem jak się fachowo
nazywały).
fifek 2008-11-05 19:23:25

plus
fotografia cyfrowaLachim Czasami centralny kadr jest najlepszym rozwiązaniem. Mz, w
przypadku tej fotografii tak właśnie jest. Znacznie lepszy
odbiór u widza uzyskałabyś dając pionową krawędź pomiędzy
oknami w samym centrum fotografii. Przez taką symetrię
uzyskałabyś ciekawy efekt "otwartej księgi" utworzonej z
okien. Po takim zabiegu należałoby na nowo przemyśleć tytuł
zdjęcia.
Jolanta 2008-10-31 14:15:38

plus
fotografia cyfrowa
Lachim Z "paprochami", czy bez? Pierwsze wrażenie: paprochy
przeszkadzają, zwłaszcza po konfrontacji z wieloma
poprzednimi portretami Autorki, na których taka stylizacja
jest bardzo naturalna i wręcz miła dla oka. Po apelu Autorki
o zaufanie - patrzę raz jeszcze i... może, może...
Te paprochy są inne niż na wcześniejszych fotografiach
Autorki. Nie są to paprochy historii tej już za nami, lecz
raczej teraźniejszość, z młodością, pięknem, ale przede
wszystkim z zadumą, że kiedyś stanie się historią.
Spojrzenie (i to właśnie takie spojrzenie) modelki wprost w
obiektyw daje obraz młodej kobiety przeglądającej się w
lustrze, a może raczej przyglądającej się sobie w lustrze,
lustrze przyprószonym wymiarem czasu. "Jestem młoda, jestem
piękna" - zdaje się konstatować bohaterka tej opowieści.
"Czas płynie, stanę się historią" - dopowiada sobie,
przypominając sobie pamiątkowe fotografie swojej babci z
czasów jej młodości. Na końcu pada pytanie: "Kim jestem ja,
która teraz patrzę w lustro a kiedyś pozostanę tylko na
fotografii? Kim jestem?" We mnie jako odbiorcy budzi się to
samo pytanie. Tak odczytuję treść tego zdjęcia. Czy zgodnie
z zamysłem Autorki? - sprawa wtórna. Nawet jeśli nie, to
przecież prawdziwe dzieło artystyczne daje nam wielość
możliwości interpretacyjnych. Mój tytuł dla tej pobudzającej
do refleksji fotografii: "Kim jestem? kim będę?"
Do strony technicznej zdjęcia trudno o jakiekolwiek uwagi.
Jeśli Autorka nadałaby mu zaproponowany tytuł, to wówczas
nawet sposób oświetlenia twarzy modelki zyskuje dodatkowe
uzasadnienie.
kaja_ 2008-10-30 11:31:08

fotografia cyfrowa
Strona 1
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa