fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
maxiumus Może ja małe uzupełnienie dam:

Dzielenie kadru 50/50 - z reguły książkowej oraz
codzienności wynika, iż należy unikać takiego podziały.
Źródła podają aby wybrać co dla nas ważniejsze ( czasem
zależne od warunków ) góra lub dół i na tej podstawie podjąć
decyzję. Jednakże są widywane ciekawe prace również w takim
podziale - więc tutaj ten podział uzależniony jest moim
zdaniem od zawartości.

Faktura piasku - no właśnie - niektórzy zapewne wspomną, że
jej brak. Czy to prawda? I tak i nie - mianowicie nie zawsze
wędrując po takich miejscach możemy zaobserwować ową
fakturę. Wszak duża część zależy od miejsca oraz warunków
atmosferycznych - wiatr, wilgotność powietrza...Czy brak
faktury to błąd i działa na minus? Moim zdaniem nie. Ale na
pewno jest dodatkowym atutem.

Tonacja barwna...z tego co widzę to jest ok - piasek jest
naturalny. Szaro, bury...przy niestosowaniu odpowiednich
filtrów oraz ważniejsze o nieodpowiedniej porze otrzymamy
właśnie taką barwę. Dodatkowo dodam, iż ważny jest również
kąt względem fotografowanego miejsca oraz padania promieni
słonecznych...

Co autorka chciała pokazać? Myślę, że chciała pokazać
kawałek naszej wspaniałej natury. Potocznie zwaną wydmą...

Światło - no właśnie to chyba decydujący element działający
tutaj na minus. Zatłumione promienie. Zamglone, gęsto niebo
sprawiły, iż nie mógł autor uzyskać ciekawszego efektu. Pora
dnia w zasadzie w takich miejscach nie ma większego
znaczenia - gdyż można wykonać dobre i ciekawe ujęcie,
ciekawe kompozycyjnie - niezależnie od godziny.
Wiem, że nie zawsze można się wrócić w miejsce ciekawe i
często staramy dzielić się tym co mamy. To jest plus ale nie
wpływający na wartość i ocenę pracy.

Jak wcześniej pisałem kadr:

Skupiłbym się na prawej stronie. Cięcie jakieś 6-7 cm od
lewej krawędzi w miejscu gdzie wzniesienia na siebie
nachodzą. Drzewko wypadłoby w mocniejszym punkcie. A całe
skupienie by było na tym jednym większym wzniesieniu.
Dodatkowo zrezygnowałbym z tak dużej części nieba, niestety
w chwili robienia widać - że nie dopisało zbytnio. Światło
ciepłe i miękkie + ale sprawia wrażenie mdłego poprzez gęsto
zamglone niebo...

Zamiar publikacji przez autorkę zapewne zasługuje na
pochwałę. Sam kadr nie jest totalnie do niczego...można z
niego jeszcze coś ciekawego wycisnąć przy drobnych,
kosmetycznych zabiegach.

Pozdrawiam
Ulala 2011-03-20 19:52:08

plus plus plus
fotografia cyfrowamaxiumus To ja dodam :

Po 1. Badyle na pierwszym planie ( te małe ) - unikać
wkradających się w kadr elementów.
Po 2. To samo ale lewa strona ( środek oraz góra kadru ) -
unikać wkradających się w kadr elementów.
Po 3. Teraz te wkradające się na pierwszym planie.

Wydawać się mogło, że to tzw. strzał na przestrzał - gdzie
autor chciałby mieć ostry drugi plan, a pierwszy nie.
Niestety tutaj to nie wyszło zbyt dobrze. Obie trawki nie
wnoszą nic pozytywnego do ujęcia. Zasłaniają słońce oraz
drzewo - może lecz tego nie wiemy, miało być motywem
głównym.
Nie jest to dobre ułożenie ani w kadrze, ani kompozycyjnie.
Nie współgrają one z całą resztą prezentowanego obrazu.
Widziałem i jeszcze zapewne zobaczę podobne kadry. Myślę, że
umiejscowienie ich nie tak centralnie i w takiej skali
polepszyłoby nieco układ oraz kompozycję.

Kolejna sprawa to ten krzyż w tle - jest on zapewne atutem
oraz pewnym uzupełnieniem kadru i to zasługuje na pochwałę.
Ale niestety po drugiej stronie mamy jakieś słupy...te z
kolei IMO działają niekorzystnie na odbiór.

Woda - często wykorzystywany element w fotografii, do
uzyskania odbicia, mgiełki itp. Tutaj autorze jest ona
zbędnym elementem. Nie wnosi nic do pracy. Wręcz przeciwnie
- odwraca wzrok od drzewa.

Sugerowałbym :

Kadrować tak aby elementy nie nachodziły na siebie. Starać
się aby ująć to co nas interesuje i chcemy przedstawić. Bez
zbędnych wkradających się elementów ( krzaczki, kijki,
łodygi, paprochy, stodoły, statki kosmiczne itp. ). Czasem
mam wrażenie, że staramy się pokazać więcej niż chcemy...IMO
lepiej jest skupić się na jednym elemencie + uzupełnienie.
Poprzez co można uzyskać sterylność i czystość w
kompozycji.

Niebo...chyba lekko za późno bo wyszło blade i bez akcentu.
To fakt, choć niewielu o tym wie "miszczów" - że barwy na
niebie są różne i różniste. Gdzie każdy IMO tydzień w ciągu
roku kalendarzowego ( okres 20 dni ) ma tutaj znaczenie. W
zależności o pory roku, tygodnia, miesiąca - niebo zachowuje
się zupełnie inaczej i zaobserwować można różnorodne
zabarwienie.

To tak w skrócie na temat tego co powyżej.
joanna35 2011-03-09 10:11:00

plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowamaxiumus Autorze:

1. Prawy dolny róg, podejrzewam kopa śniegu - nie ciekawie
wygląda - unikać, starać się aby tak nie wchodziło w kadr.
2.Ta niefortunna łodyga ciągnąca się przez cały kadr nie
działa dodatnio na odbiór kadru - unikać, starać się aby nie
wchodziło w kadr.
3. Drzewa na pierwszym planie również działają na minus -
ten bokeh nie jest przyjemny dla oka - z tym programowo się
nic nie zdziała. Czasem lepiej jak nie mamy nic przed
obiektem na pierwszym planie.
4. Światło - jest, ale mocne co widać na korze drzew - A sam
motyw główny słabo oświetlony.
5.Motywem oraz główna postacią tutaj jest zwierzę - tylko
dlaczego zajmuje 10-15 % kadru?
6. Lewa strona, a w zasadzie 50 % kadru nic nie wnosi do
zdjęcia - tak, wiem - jest to środowisko naturalne lecz nie
prezentuje się dobrze taki kadr.

Podsumowując: Ja sobie zdaję sprawę, że to nie jest zdjęcie
studyjne gdzie mamy do dyspozycji światło, czas, miejsce,
możemy popracować z modelem. Wiem również, że wszystkie te
łodygi, drzewa itd. są środowiskiem naturalnym w jakim
chciałeś zaprezentować zwierzę. Ale nie wyszło to moim
zdaniem za dobrze. Elementy wkradające, wchodzące znikąd nie
dodają ani estetyki ani przyjemnego odbioru oglądającemu.
Światło to też bardzo ważna sprawa. Prawi się - że światło
to fotografia...tutaj go na obiekcie zabrakło, co nie
przeszkadza tak bardzo ale też nie można go pochwalić. Kadr
dosłownie dziki - i jestem pełen podziwu dla takich
fotografów jak TY, którzy w naturze znoszą mrozy, głód, czas
poświęcają aby robić to co lubią i ich interesuje. Co nie
zmienia faktu - że publikowane zdjęcia powinny na tej
galerii trzymać pewien poziom...to zdjęcie jest ok - ale
tylko ok według mojego odbioru. Każdy może odbierać według
gustu.

Mam nadzieję, że jesteś z tych co krytykę traktują jako
sugestia nie atak.Pozdrwiam
koneser83 2011-03-04 09:10:13

plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
maxiumus Po przeczytaniu komentarza autora sugeruję od siebie:

Jeżeli w wypadku jak powyżej mamy doczynienia z kadrem gdzie
nie łatwo jest zachować linie w kadrze, lepiej jest IMO
prostować do poziomu. Jak sam autor zauważył pionowe belki,
słupy nie są proste i większość "każdy w inną stronę". Przy
zachowaniu poziomu opierając się na górnych belkach pionowe
zyskałyby moim zdaniem fajne ułożenie - właśnie poprzez
swoje krzywizny. Krótko rzec biorąc - wyprostować kadr do
poziomu opierając się na górnej jego części. U Ciebie
autorze wszystko leci jak sobie chce...

Sztafaż o którym autorze piszesz nie ma tutaj jakiegokolwiek
zastosowania i zanika w całości. Mało tego - moim zdaniem
psuje odbiór ze względu na wielki chaos w kadrze.
Umiejscowienie postaci tak blisko lewej krawędzi w takim
miejscu i nie proporcjonalnie - czyt. do całości kadru - nie
ma zastosowania. Sztafaż jest bardzo ciekawym i dobrym
pomysłem oraz uzupełnieniem - jednak moim zdaniem powinien
znajdować się w mocnym punkcie z odpowiednimi proporcjami do
widoku, miejsca itd.

Co do samego kadru. Zapewne chciałeś pokazać głębie poprzez
kadrowanie i umiejscowienie słupów w pewnym sensie od
zewnątrz do wewnątrz...co miało sprawić wrażenia
przestrzeni. Niestety ja widzę straszny bałagan w kadrze:

Lewa strona - kadr zaczyna się od wystającej znikąd bryły
lodu. Z prawej strony od połowy brak jest panowania nad
obrazem.

Sugerowałbym kolejnym razem - skupić się tylko i wyłącznie
na jednym polu. To jest - umiejscowić tzw. tunel z bali
centralnie w kadrze. Począwszy od zewnątrz do wewnątrz
symetrycznie. Czyli lewa strona cały pionowy bal, prawa
strona cały pionowy bal - mniej więcej wyśrodkowane i
wyrównane wszystko. I ciągnąc do centrum kadru.

CO do BW - troszkę za dużo przepaleń jest jak dla mnie -
zapewne warunki pogodowe nie były przyjazne, niemniej
podejrzewam - niezbyt dobry pomiar. Wiadomo pod mostem
ciemniej, niż na zewnątrz. Co nie zmienia faktu, że
przepalenia nie sprzyjają w tym przypadku. Proponuję krótszy
czas - po odpowiednim zmierzeniu światła w kilku miejscach i
uśrednieniu go po wyliczeniu.

Pozdrawiam, to tak ogólnikowo - szczegółowo. Gdyż można by
jeszcze napisać, że w tle przeszkadza po prawej stronie ten
pomost jasny, i inne belki...ale to skróciłem pisząc o
wyprowadzeniu kadru.
maryjan 2011-03-03 11:10:42

plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
maxiumus Ok autorze, spójrz:

1. Lewa strona i coś żółtego przy krawędzi - unikać,
kadrować aby nie wchodziło w kadr.
2. Lewa strona ucięta ławeczka - unikać, kadrować aby nie
wchodziło w kadr.
3.Krzywy horyzont - takie coś widziałem podczas pracy z C
17-85 IS USM - czasem ciężko ale idzie się z tym uporać, do
prostowania.
4. Prawa strona - znowu cięcie i wchodząca znikąd ławeczka -
unikać, kadrować aby nie wchodziło w kadr.
5. Światło wydaje się być przyjemne - jednak sugeruję
kolejnym razem o przeczekanie jeszcze kilkudziesięciu
minut.
6. Postać - jej twarz, jest niewidoczna - co mamy odczytać?
Że czyta esa w kom.? - To widać ale czy nadaje się na
publikacje? Moim zdaniem - nieciekawa poza postaci.

7. Cała praca jest bez wymowy. Brakuje dla mnie - opowieści,
jest to według mojego uznania zdjęcie koleżanki/siostry/
kobiety ( nie wnikam ) siedzącej na ławce i czytającej (
tego nie wiemy ) esa - bawiącej się telefonem. Kadr prawie,
że centralny...też jakoś nie bardzo. gawron ok, jest
uzupełnieniem.

To zdjęcie jest dla mnie zwykłym zdjęciem, podejrzewam - że
pozowanym, jeżeli nie - to słabo wypatrzone...itd.
Krystians23 2011-03-01 10:10:59

plus plus
fotografia cyfrowamaxiumus 1. Co autor chciał przedstawić powyższą fotografią?
2.Niebo nieciekawie wyszło, jasne strasznie bez polotu -
czasem warto poczekać na lepsze warunki.
3. Ucięta antenka na górze daszku, niepotrzebnie - kadrować
tak aby nie ucinać lub ewentualnie ( czego za bardzo nie
lubię ) - programowo usuwać.
4.Kadr o małej zawartości interesującej treści - staramy się
przedstawiać motyw, motywy w osłonie dodatków - detali..
5. Lampy - pucinane i w zasadzie nic nie wnoszą do
fotografii w tym przypadku - często dają fajny efekt lecz
muszą być mądrze wkomponowane w kadr.
6.Jakość - też nie najwyższa - sprawia wrażenie - kadru
poruszonego poprzez zbyt długi czas naświetlania - myślę aby
jeszcze raz przeczytać o zależności czasu naświetlania.

7. Praca pod względem treści - słaba. Technicznie - duże
braki.
7.
joanna35 2011-02-28 10:43:47

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowamaxiumus Fajne ale co bym tutaj zmienił - oczywiście to tylko
sugestia.

Przede wszystkim dzielenie kadru. Wiem, że często - chcemy
pokazać wszystko bo i góra i dół ciekawy. Ale proponowałbym
wybrać - wedle uznania. Uciąłem sobie wzrokowo górę i nieba
nadal gra interesująco. Poprzez cięcie nie straciłem dołu
ale IMO zyskałem mocniejszy punkt na balu siana.

Kolejną sprawą jest lekkie ocieplenie. Widać uchwycone
ciepłe światło ale można więcej z niego wydobyć.

Następna sprawa to ten ucięty cień - proponuję nie ucinać
takich elementów, może nie mają one dla niektórych większego
znaczenia ale moim zdaniem uważam, że estetyka pracy wzrasta
- detal ale widoczny.

Proponowałbym również kadrować w tym przypadku - bez boków.
Chodzi mi o to aby tylko pole znalazło się w kadrze bez
zbędnych drzew, krzewów po bokach. Taki kadr moim zdaniem -
nada trochę więcej dynamiki.

Całość pracy nie jest zła.
ksiadzz 2011-02-27 22:03:27

plus plus plus plus
fotografia cyfrowamaxiumus Klimat jest owszem. Jednak odważę się wskazać na krzywizny -
kadr leci - wyprostować. Jakość - szum jest bardzo w tym
przypadku - nieprzyjemny. Lewy górny róg odwraca uwagę od
postaci. Ostrość jakby jej brak...popracowałbym nad tymi
rzeczami.
jaagata 2011-02-27 15:49:34

plus plus
minus
fotografia cyfrowa
maxiumus Moim zdaniem, dzielenie takiego kadru na połowę sprawią na
wstępie negatywny odbiór ( są wyjątki ). Skupić się i
wyszukać jakiś ciekawy element, drzewo, krzak, pas
krzewiasty itp. aby dodać do kadru mocny dominujący punkt.
Proponowałbym również inną porę. Z samego ranka gdy jeszcze
mgliście lub pod wieczór przy zachodzie. Dzieje się coś na
niebie ale to według mnie za mało.

Dla mnie treść o niczym. Niby jest pole, niebo ale nie ma
niczego co by przykuwało uwagę.
mubus 2011-02-27 15:45:42

fotografia cyfrowamaxiumus No to zaczynamy:

Moja pierwsza rada - światło, światło w makrofotografii jest
podstawą. Bez niego ani rusz, najlepsza pora do
fotografowania to - po wschodzie lub przed zachodem słońca.
Często również blenda jest potrzebna aby np. doświetlić
obiekt robiąc pod słońce, lub kątem uniemożliwiającym nam
oświetlenie obiektu. Kolejna sprawa to kadr, powinien być
czysty oraz ułożony - układy są różne, różniste. Powyżej w
kadrze mamy kilka niepotrzebnie wdzierających się gałązek po
prawej stronie. Tło - tło ma duże znaczenie gdyż często
rozprasza - należy stosować jak najmniejszy otwór przesłony
lub oddalać obiekt od tła w celu rozmycia. Oczywiście
ostrość powinna być na obiekcie.
dominiklang 2011-02-27 11:21:31

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
Strona 1 | 2
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa