fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Czytelnia
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa

O fotografii w podczerwieni

2006-12-04, ostatnia aktualizacja 2006-12-04 18:06
Liczba czytelników: 30922         Komentarzy : 34

Autor : iceman (23487)
fotografia cyfrowa

O FOTOGRAFII W PODCZERWIENI - CYFROWEJ I ANALOGOWEJ


Fotografia w podczerwieni występuje zarówno w "postaci" analogowej, jak również cyfrowej. Podczerwień wykorzystywaną do celów fotograficznych zamyka się w przedziale od 710nm do 1100nm. Ten obszar dzielimy jeszcze na podczerwień bliższą - do 800nm, oraz na podczerwień dalszą - między 800nm a 1100nm. W ogromnej większości przypadków fotografuje się w pierwszym przedziale - po pierwsze z racji większej dostępności do materiałów, dwa - z racji lepszej kompatybilności z obecnymi aparatami cyfrowymi - filtry na matrycach pozwalają na fotografowanie w tym zakresie. Jeśli chodzi o drugi zakres, to są one całkowicie bezużyteczne (chyba, że mamy do dyspozycji aparat ze zdjętym filtrem IR).

Fotografia analogowa polega na założeniu odpowiedniej błony fotograficznej + filtr (lub bez filtra). Materiały wykorzystywane do zdjęć w podczerwieni są uczulane na pożądany zakres poprzez odpowiedni dobór barwnika. Są one czułe także na promieniowanie widzialne, więc powinno się fotografować z odpowiednim filtrem (czerwone i ciemnoczerwone; najpopularniejsze to: Panchromar Rotdunkel, Hoya R72, filtry Kodak Wratten - dostępnych jest wiele rodzajów) lub w całkowitej ciemności. Takie błony są mniej trwałe od zwykłych, szybciej ulegają zadymieniu. Im dalej w podczerwień sięga uczulenie, tym mniejsza trwałość materiału. Jest to spowodowane tym, że przedmioty promieniują także w temperaturze pokojowej, wraz ze spadkiem temperatury przesuwa się maksimum promieniowania w kierunku fal dłuższych - zgodnie z prawem Wiena. To powoduje samonaświetlenie materiału (dlatego tradycyjne błony trzymamy w lodówce, wykorzystując właśnie tę zależność).

Fotografowanie w podczerwieni aparatami cyfrowymi wygląda nieco inaczej. Zdjęcia wykonujemy dysponując aparatem cyfrowym z założonym na obiektyw filtrem do fotografii w podczerwieni (najpopularniejszy ostatnimi czasy stał się filtr Hoya R72, można również spotkać filtr na system cokina - Hitech Infrared, Cokin P007 (IR 89B) ).
Ja zajmuję się głównie fotografia cyfrową (choć nie tylko), więc tej gałęzi będę się trzymał ;-)

Filtry na obiektyw różnią się wartością "odcinanej" fali światła. Przeważnie prawie całkowicie nie przepuszczają światła widzialnego (na przykład Hoya R72 i inne o wyższych wartościach) lub przepuszczają częściowo, jak Hitech (system cokin'a).
Korzystałem z jednego jak i drugiego systemu i ciekawszym dla mnie okazał się filtr Hoya R72 - na pewno trudniejszy w użytkowaniu (po nakręceniu nic nie widać przez wizjer, w przeciwieństwie do Hitecha).

Filtr IR - Hitech (system cokin)

Filtr IR - Hoya R72






JAK POWSTAJE ZDJĘCIE


Filtr odcina dostęp promieniom o fali krótszej od 620nm (ogólnie rzecz biorąc filtr powinien odcinać światło widzialne przepuszczając jedynie podczerwone). Dla przykładu filtr Hoya R72 przepusza promieniowanie wyższe od 720nm, obcinając fale o mniejszej wartości. Fale dłuższe naświetlają element światłoczuły.




JAK WYGLĄDA ROBIENIE ZDJĘĆ


Robienie zdjęć wygląda nieco inaczej niż przy fotografii tak zwanej "tradycyjnej". Czasy uzyskiwane (aparat z filtrem IR na matrycy, bez przeróbek) praktycznie uniemożliwiają wykonanie zdjęć z ręki. Zwiększanie czułości ISO wcale nie jest dobrym pomysłem - szumy tutaj są dość duże nawet na najniższych czułościach. Inna sprawa, że w większości przypadków zdjęcia będą jeszcze obrabiane na komputerze, co spowoduje dalszy spadek jakości i wzrost szumów. Jedynym rozsądnym wyjściem jest statyw. Dla jednych problem, inni powiedzą że nie jest to specjalne utrudnienie.
W moim odczuciu jednak może to być problematyczne. Zdjęcia w miejscach "zadeptywanych" przez turystów są męczące (na przykład warszawska Starówka) - brak miejsca na rozłożenie statywu uniemożliwia zrobienie zdjęcia, które inaczej wykonalibyśmy w mgnieniu oka.
Dobrze - mamy statyw, mamy filtr, mamy nawet upragnione wolne miejsce i święty spokój :-).

Wszystkie czynności wykonujemy przed założeniem filtra - ustawiamy kadr, ostrość (radzę manualnie, gdyż dla różnych obiektywów potrzebna jest odpowiednia ręczna korekcja. Na wielu obiektywach jest zaznaczony tzw. indeks podczerwieni w postaci czerwonej kropki, czy innego znaczka (dla zoomów inny dla każdej ogniskowej). Jeśli nie mamy takiego indeksu korekcja przeważnie powinna wynosić -1/100 odległości od fotografowanego obiektu (z tego co wiem, problem ustawiania ostrości nie dotyczy obiektywów apochromatycznych), wszystko inne co uznamy za stosowne i dopiero potem nakręcamy filtr. Dlaczego? Jak już napisałem nie przepuszcza on światła widzialnego, więc po nakręceniu zobaczymy jedynie ciemność.
Wykonujemy zdjęcie.

Do lepszych efektów warto ustawić ręcznie balans bieli choć wiele osób robi na Auto, gdyż tak "bardziej im odpowiada". Nie wnikam - każdy robi jak mu pasuje, wedle własnych preferencji.

cd. na następnej stronie...

fotografia cyfrowa
1 | Strona 2 | 3
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Komentarze do artykułu
bg
renacor 2008-04-26 14:32
fotografia cyfrowa
bardzo fajny artykuł, myśle, że jak na wstęp do tego rodzaju fotografii jest tu przedstawione sporo teorii jak i praktyki. na pewno wystarczy do zrozumienia, odpowiedniego odbioru oraz dalszego zagłębiania sie przez nowych 'ircowców'. pozdrawiam ;]
fotografia cyfrowa
yam 2008-02-22 12:35
fotografia cyfrowa
iceman: nie napisałeś nic na temat czasów nasiwtlania (poza tym, ze długie). To znaczy, że mamy ufać wskazaniom światłomierza? Czy pozostaje metoda prób i błędow?
pozdrawiam
marcinek
fotografia cyfrowa
ika 2008-02-01 14:30
fotografia cyfrowa
Cóż... Robiłam pracę dyplomową "Fotografia w podczerwieni", ale to było kilka ładnych lat temu. Musiałam zaopatrzyć się w odpowiednie filmy, pamiętam dość drogie. Bardzo spodobał mi sie ten temat, ale był zbyt kosztowny i potem nigdy do niego nie wracałam. Nie wiedziałam, że cyfrówką też można się w to bawić!! Zdecydowanie kupię sobię filtr!!! Innym polecam to samo, zobaczymy czy uda nam sie zrobić jakieś ciekawe fotki.... HAHAHA
Pozdrawiam
fotografia cyfrowa
piotrrodzoch 2007-12-16 17:32
fotografia cyfrowa
"Od dawna czułem potrzebę napisania artykułu o fotografii w podczerwieni. Złożyło się na to wiele powodów. Najważniejszym chyba jest fakt, iż sam się taką fotografią zajmuję. Druga sprawa, niemniej ważna, że wielu ludzi o tej dziedzinie fotografii nawet nie słyszało. Wielu osobom na pewno nie muszę tłumaczyć tajników tej dziedziny fotografii, ale z tego co obserwuję dla równie dużej grupy temat ten jest okryty zasłoną tajemnicy. Chciałbym, aby to się zmieniło, choćby w niewielkim stopniu."

to przez niego wydalem ponad 129,99,99 zł na filtr :P :)
fotografia cyfrowa
Morgoth 2007-05-29 11:31
fotografia cyfrowa
To nie jest dobry artykuł...bardzo nieiwele w nim wiedzy praktycznej ... np takiej że im mniejsza dziura tym bardziej zakrzywia sie czerwone światło i fotka traci na jakości ... (jak mawia Mariusz1962) ... zbyt ogólnikowo i teoretycznie Iceman :]
fotografia cyfrowa
gradek83 2007-05-02 10:28
fotografia cyfrowa
ZRÓB TO SAM czyli jak zrobić filtr IR domowym sposobem :)
Niedawno wyczytałem gdzieś ( nie wiem czy w pełni jest to możliwe ale przedstawię ten sposób) że da się zrobić filtr IR z płyty CD a dokładnie z płyt z czarnym spodem http://www.dansdata.com/images/cds/bleck320.jpg (częścią zapisywalną) o ile sobie przypominam takie płyty wykorzystywane są do konsoli gier między innymi Playstation oraz PC. http://helps.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=45
A jeszcze inny sposób to wykorzystanie KLISZY ;) http://geektechnique.org/index.php?id=254
http://home.comcast.net/~zachstern/toyir/toyir.html
Albo jak zmodyfikować Kamerkę internetową http://www.ufos-aliens.co.uk/infraredwebcam.htm
:)
fotografia cyfrowa
chyzwar 2007-01-26 15:44
fotografia cyfrowa
zainspirował mnie :)
fotografia cyfrowa
spinout 2006-12-31 15:39
fotografia cyfrowa
Ciekawe i bardzo zachęcające....
Czekam na obiecany artykuł o obróbce.
A do listy filtrów, które muszę nabyć dopisuję R72. ;)
Pozdrawiam M.
fotografia cyfrowa
mkrz 2006-12-27 22:15
fotografia cyfrowa
ciekawa praca - wypadałoby zastanowić się nad możliwościami, jakie niesie ta technika... i wykorzystać to, co najlepsze... przeczytałem z przyjemnością... czekam cierpliwie na resztę Twoich sekretów... nie męczy cię myśl, że po lekturze o IR, ktoś odbierze Ci twój nick...? ;-))
fotografia cyfrowa
Konradzik 2006-12-26 16:26
fotografia cyfrowa
mam parat canon s3 is czy moge kupic taki filtr do swojego aparatu ?? jesli tak to prosze o jakis namiar
fotografia cyfrowa
Dj_AnT 2006-12-13 12:17
fotografia cyfrowa
Gradek masz rację ale sam fakt, że matryca "widzi" w miarę jasne światło diody, powinien w zupełności wystarczyć. Jako ciekawostkę podaję adres strony, na której są spisane niestety głównie starsze modele aparatów oraz ich czułość na IR podana w jednostkach EV (im bliżej zera tym lepiej).

http://www.jr-worldwi.de/photo/index.html?ir_comparisons.html
fotografia cyfrowa
gradek83 2006-12-13 01:49
fotografia cyfrowa
No nie wiem ale ogólnie to światło z super diony IR jest owiele intensywniejsze niż te promienie emitowane przez rośliny i nie tylko...
fotografia cyfrowa
iceman 2006-12-12 21:12
fotografia cyfrowa
to prawda, nie potrzeba nawet ciemnego pomieszczenia.
pozdr.
fotografia cyfrowa
loki_p 2006-12-12 18:52
fotografia cyfrowa
Podobno mozna latwo sprawdzic czy aparat bedzie robil zdjecia technika IR. Wystarczy sfotografowac w ciemnym pomieszczeniu (lazience) pilota od telewizora. Jesli uda nam sie zarejestrowac swiecaca diode (ta ktora wysyla syganal do telewizora) to prawdopodobnie bedziemy mogli robic naszym aparatem zdjecia technika IR :)
fotografia cyfrowa
Dj_AnT 2006-12-09 12:43
fotografia cyfrowa
Mała korekta co do przeróbki aparatu na IR. Po takiej przeróbce będzie można też robić tradycyjne zdjęcia, wystraczy zaopatrzyć się w filtr B+W 486: http://www.olbrycht.pl/b+w/opis/specjalne.htm
fotografia cyfrowa
gradek83 2006-12-08 12:01
fotografia cyfrowa
Tutaj jest ładnie pokazane i wyjaśnione http://www.lifepixel.com/ filmik :)
a tu jak zmodyfikować niektóre NIKONY i CANONY aby mogły robić fotki na podczerwień :)
http://www.lifepixel.com/IR.htm
fotografia cyfrowa
pecado 2006-12-07 11:39
fotografia cyfrowa
Artykuł fajnie napisany. Niestety dobrnąłem do konca i okazuje sie, ze to na co czekałem najbardziej, znajdzie sie w innym artykule. Ciekaw jestem jak inni to robia. No coż, nie od razu Rzym zbudowali :)
Pozdr
fotografia cyfrowa
teak 2006-12-06 21:31
fotografia cyfrowa
Ciekawie opisane zagadnienie. Piekne fotki przykładowe. Czekam na więcej. Pozdr
fotografia cyfrowa
Calme 2006-12-05 21:23
fotografia cyfrowa
Dobra robota
fotografia cyfrowa
iceman 2006-12-05 14:39
fotografia cyfrowa
tak, pisalem o filtrze przed matryca wewnatrz aparatu. im silniejszy tym skuteczniej zatrzymuje fale podczerwone.
fotografia cyfrowa
keramodnor 2006-12-05 14:11
fotografia cyfrowa
Oczywiście teraz pisałeś o filtrze nie IR przykręcanym do obiektywu, tylko o fabrycznym filtrze w środku aparatu, który jest przed matrycą? [Nie znam się, mogłem cosik pokręcić, nie wiem jak ten fitr się nazywa i jakie ma zadanie, chyba jest odwrotnością tego dokręcanego do obiektywu.]
fotografia cyfrowa
iceman 2006-12-05 13:30
fotografia cyfrowa
Nie, niestety nie kazdy cyfrowy aparat tak samo reaguje na podczerwien. Zalezy to od filtra na matrycy. Ostatnio im nowszy aparat tym silniejszy filtr, a przez to gorsze efekty. Rozwiazaniem jest zdejmowanie filtra, ale wymaga to duzej ingerencji w sam aparat i oczywiscie powoduje, ze "zwykle" zdjecia nie beda juz takie jak kiedys.
Innymi slowy: otrzymamy aparat jedynie do zdjec podczerwieni.
fotografia cyfrowa
keramodnor 2006-12-05 10:30
fotografia cyfrowa
Czy każdy model aparatu cyfrowego, do którego dokręcimy filtr IR, zrobi zdjęcie z pożądanym efektem?
fotografia cyfrowa
bobanon 2006-12-05 10:11
fotografia cyfrowa
Ciekawe , lecę zamawiać filtry :D
fotografia cyfrowa
bobanon 2006-12-05 09:54
fotografia cyfrowa
Fotografia to subiektywny obraz rzeczywistości
fotografia cyfrowa
keramodnor 2006-12-05 01:35
fotografia cyfrowa
Jak ktoś będzie chciał się bawić analogowym IR to polecam dobranie odpowiedniego aparatu - metalowy korpus, zaklejenie okienek z podglądem kasetki lub ich brak, brak czujników na podczerwień badających perforację błony, dobrym rozwiązaniem jest dalmierz lub lustrzanka dwuobiektywowa (Rollei produkuje błony średnioformatowe IR), do tego metalowy koreks, zakładanie kliszy do aparatu w ciemności, wywoływanie w ciemności itd. Jest sporo info w internecie, sporo ludzi się tym zajmuje. W moim portfolio można się nadziać na IR z ludźmi w streetphoto i na kolorową IR.
fotografia cyfrowa
gradek83 2006-12-04 20:35
fotografia cyfrowa
NO zjawisko podczerwieni ładnie można zaobserwować w domu mając zwykły działający pilot do TV albo jakieś inne urządzenie emitujące wiązkę światła w podczerwieni (komórka z IRDA) . Wystarczy wziąć jakikolwiek aparat cyfrowy z wyświetlaczem ciekłokrystaliczny LCD i skierować obiektyw w stronę diody emitującej światło podczerwone i na wyświetlaczu zobaczymy światło podczerwone jako jasny (biały) błysk...
fotografia cyfrowa
Yenotek 2006-12-04 19:45
fotografia cyfrowa
No w końcu się ukazał :)) przdpremiera była, ale teraz z fotkami jest jeszcze lepiej ;) Gratuluje wiedzy merytorycznej i pasji.
fotografia cyfrowa
keda 2006-12-04 19:35
fotografia cyfrowa
bardzo fajny tekst..czekam na druga czesc...
fotografia cyfrowa
jalens 2006-12-04 19:31
fotografia cyfrowa
Wielkie dzięki!
fotografia cyfrowa
2006-12-04 19:23
fotografia cyfrowa
bardzo ladna zima :D bardzo dobry tekst
fotografia cyfrowa
sof 2006-12-04 19:18
fotografia cyfrowa
zdjęcia wyglądają ciekawie (inaczej) tylko jak pizałeś trzeba tochę "zachodu" żeby zrobić zdjęcie no i filtr to wydatek około 100pln ale popieram,arykuł ciekawy i warto pomyśleć nad zakupem filtra
fotografia cyfrowa
wienwal__ 2006-12-04 19:04
fotografia cyfrowa
Brawo Iceman, dobry artykul. Nie ma zbyt duzo w sieci dobrych poradnikow IR, Twoj jest to chyba jeden z lepszych.
Czy w drugiej czesci przewidziales tez moze cos takiego jak: symulacja zdjec IR w programie graficznym?
fotografia cyfrowa
Kuma 2006-12-04 18:47
fotografia cyfrowa
ciekawy artykuł...
chętnie obejrzałbym większe te zdjecia.

Pozdrawiam
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Skomentuj artykuł
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa