fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
O sobie
fotografia cyfrowa
Wystawiam tu dla feedbacku. Będę wdzięczny za każdą konstruktywną opinię :)

UWAGA!!! Cytat z admina: "w tej galerii nie ma obowiązku uzasadniania oceny 0, natomiast niedopuszczalne jest obrażanie innych użytkowników". Ku pamięci... ;)

OCENIAM ZDJĘCIA, NIE AUTORÓW ;) NIE STOSUJĘ ODWETÓW ;)

Minusy przy KK stawiam za bełkot, plusy za precyzyjną analizę. Jeśli stawiam minus, to nie znaczy, że bronie fotki, ale że mam wątpliwości co do tego, czy autor zdjęcia dużo z takiej KK wyniesie...

OCENY przyznaję kierując się definicjami przyjętymi w serwisie, a nie skalą szkolną:

-1 - kompletna klapa, pomyłka, jakość woła o pomstę do nieba, brak formy czy treści.

0 - słabe zdjęcie, nieudane. Może widać jakiś wysiłek, ale poszedł na marne. Forma, jakość pozostawiają wiele do życzenia

1 - zdjęcie jest ok. poprawne co do jakości, formalnie do przyjęcia choć niczym się nie wyróżnia.

2 - widać myślenie autora, formalnie niebanalne, treść podkreślona formą - całość pozostawia jednak lekki niedosyt

3 - porządna robota - formalnie i merytorycznie dobre! Niemniej do ulubionych bym nie dodał...

4 - jak 3 ale dodatkowo ma w sobie to coś, obraz pięknie gra! Chciałbym mieć coś takiego w pf.

5 - mistrzostwo! Nic dodać, nic ująć, tylko kontemplować!


==================

Chciałbym kiedyś zrobić piękną i poruszającą fotografię... Ciekawe, czy mi się to w życiu uda...

==================

Artystę od pseudo-artysty różni to, że ten pierwszy odczuwa potrzebę tworzenia, drugi - potrzebę bycia artystą.

Artysta "łamie" reguły w celu wywołania w odbiorcy określonej reakcji percepcyjnej, pseudo artysta łamie reguły w celu... bycia artystą.

ephmoc(at)gmail.com
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowaEPHMOC Powyższe zdjęcie ma sporo wad, które nie pozwalają uznac je
za dobre:
1) Zacznę, od techniki:
przepalone chmury (ratowane przyciemnieniem), które
całkowicie zatraciły w najjaśniejszych miejscach dynamike
tonalną, wskazują na nieudany HDR, co potwierdzają na
dodatek jaśniejsze pola wokół gałęzi...
2) Kadr - widzimy dwie brunatno niebieskie płąszczyzny,
przedzielone stosunkowo cienkim zielonym klinem. O ile górna
płąszcyzzna "urozmaicona" jest chmurami (wyrózniające się
punkty ułożone prawie poziomo, nad lewym - za mało
przestrzeni), o tyle pusty dół destabilizuje kadr - na
próżno oko szuka tu jakiejś przeciwwagi dla elementów z PG
ćwiartki kadru... Zielony klin posiada znów tylko dwa
wyróznijące się elemnty ułożone prawie poziomo (drzewo z
lewej i krzaki z prawej) - zdjecie wyszło bardzo płasko,
gdyż nie mamy tu żadnych elmentów budujących perspektywę -
ani liniową, ani powietrzną. Linie biegną w poprzek kadru,
trudno tu zatem o ciekawe prowadzenie wzroku. Poziome linie
na dodatek "uspokajają" kadr, co temu tematowi nie służy...
3) światło - owszem, na ile można je ocenić spod HDRu, to
jest typowo przedburzowe - jednak wieksza dramaturgie
możnabyło uzyskać zachowując wiekszą kontrastowość fotki,
daltego nie rozumiem użycia HDR, którzy poza brunatną
tonacją, raczej nie wiele tu wnosi.

Proponowałbym poszukanie innego ujęcia, bardizej
eksploatującego wygiete wiatrem gałęzie... W rpzypadku zas
tego ujęcia, kadrowałbym wyżej, szukając wiekszej linni
ukoścnych, które baridzje budują dramaturgię, niż proste
równoległe do boków kardu... Nalezy tez rozważyć BW, tkore
mogłoby dodatnio wpłynąć na dramaturgię...
FZpablo 2008-08-14 12:22:56

plus plus
minus
fotografia cyfrowa
EPHMOC Jest taki etap, zazwyczaj wczesny, w twórczości fotoamatora,
gdy wewnętrzne ciśnienie by fotografować jest wieksze niż
pomyśły na obrazy, które chce się stworzyć. Wtedy to
najcześciej wykonuje się fotografie przedmiotów, które w
miejszym lub wiekszym stopniu wydadza sie autorowi ciekawe.


Gdy patrze na powyższa fotografię odnosze nieodparte
wrażenie, ze podobnie jest i w tym przypadku. Oto mamy
fotografię starej, zardzewiałej kłódki. Nie za bardoz wiadć,
do czego jest przytwierdzona, czy mam chronić jakies mienie,
czy tylko sobie gdzies dynda...

TYmczasem MZ tego typu zdjęcia, aby uznac je za udane, muszą
spelniac pewne fatunki formlane jak i treściowe. Do tych
pierwszych należy zaliczyć jakąś wyróżnijąca się grę
kształtów, barw, faktur, promieni świetlnych, kompozycji
przestrzennej z innymi przedmiotami itp. Do tych drugich zaś
- ukazanie kontekstu w jkim przedmiot funkcjonuje, jaką role
pełni (w tym przypadku: czy jest jeszcze użytkowany, czy
nie). Bez tych elmentów fotografia - nawet poprawnie
naświetlona - pozostaje nieudana...
WojcieJ 2008-08-13 12:55:28

plus plus plus plus plus plus
minus minus
fotografia cyfrowaEPHMOC Cenie sobie niektóre fotki falko, nawet bardzo. Ale zarówno
powyższe zdjęcie, jak i krytyka adalberta nie budzą we mnie
pozytywnej reakcji. Gdyby takie zdjęcie wystawił nowy
uzytkownik, pomyślałbym że bawi się filtrami w programi
graficznym. Ale falko? Co widzę - widzę pomazaną fotkę
krajobrazową - pomazanie może w penych warunka pozytywnie
wplynąc na fotkę, sprawić, że zdjęcie bedize wygładać
bardziej malarsko. Czy jednak w tym przypadku można mówić o
"artystycznym przetworzeniu otaczajacego nas świata"?? MZ
adalbert przesadza - nie trzeba bowiem wielkiej wyobraźni
aby dostrzec, że pod "PSem" ukryty jest bardzo słaby kadr,
bez specjalnej kompozycji. Rozumiem, że ktoś dobry kadr
przetwarza w PS aby nieco go odrealnić, zdjąc dosłowność
jaką niesie za sobą ostra fotografia... Ale tu nie ma
dobrego kadru...

Polemizowałbym też z adalbertem, gdy powolując sie na R.
Ingerdena (MZ w sposób nietrafny i nieuzasadniony) mówi tu o
"dodatkowej warstwie interpretacyjnej i warstwie brzmień
słownych" - abstrachują już od tych "brzmień słownych", to
tytuł po prostu wskazuje na to co w centrum kadru każdy
widzi... Jakieś dodatkowego waloru interpretacyjnego trudno
sie tu doszukać...
falko 2008-08-12 15:50:05

plus plus
fotografia cyfrowa
EPHMOC Autorze - Po pierwsze, co jest tematem zdjęcia? Tytuł
sugeruje, że pszczoła - jednak wzrok męczy sie aby dostrzeć
ją w tym chaosie linii i plam barwnych. Po drugie,
kompoozycja - wspomniany chaos i centralnosc każa
domniemywac, iż po prostu pstryknąłeś fotkę nad kwiatkiem...
Tymczasem należało:
1. Zmiejszyć GO (może też umieścić pszczólkę w mocnym
punckie) aby wydobyć ją z otoczenia
2. Wykorzystać podłużny kształt płatków do budowy kadu przy
pomocy prostych, które owe płatki generują. Tu tez warto
wykorzystać GO, aby w poprzek niej zmieściły się linie które
chcemy wyeksponowac, zas ukryć te, ktore przeszkadzają w
kompozycji - obwersuj jakie figury one tworzą, i jak są
ustawione do krawędzi kadru...
3. Wykorzystać grę kolorów: żółtego i granatowego. Np.
dzielać kadr linią płątków na dwie płąszczyzny o innej
dominancie (uęcie bardziej z boku), albo tworzac mieszankę
plam (bardziej z góry)

Na koniec kwestia powiększenia - sa tu zwolennicy tezy, ze
jak makro, to tylko takie, aby oczy owada były na pół
ekranu... ;) MZ kadry pokazujące owady w jakimś szerszym
kontekście, mog być ciekawsze - byle tylko dobrze kadr
skomponować... :)
Srubka15 2008-08-12 15:28:14

plus plus
fotografia cyfrowaEPHMOC Dziekiuję za krytykę, bo nie czesto ktoś sie na tyle
zainteresuje moją fotką, by napisac kk... ;)

Jednak uwaga do kk: "brak odniesienia do jakiegokolwiek
punktu, brak logiki układu kompozycji"
Logika kompozycji może i wyszukana nie jest - wyznacza ją
dośc kalsyczna konwencja kompozycji - tj. trójkąt -
wyznaczony przez 3 punkty (więc jest "odniesienie do
jakiegokolwiek punktu" ;P - nawet trzech). Co do GO - MZ
dobrze wydobywa "pazurki"... Co nie znaczy że z wiekszą GO
nie byłoby ciekawie... :)
EPHMOC 2008-08-10 21:28:22

fotografia cyfrowa
EPHMOC Hohenschwangau, podobnie jak inne zamki Ludwika Bawarskiego
- np. pobliski Neuschwanstein, usytuowane są w pieknej,
bawarskiej scenerii. Dzieki temu można uzyskac zdjęcie, na
którym i tak piękny alpejski krajobraz ubogacony zostanie o
kawałek ciekawej architektury. Niestety Autorze nie
wykorzystałeś tej okazji....
1) Kadr nie ma przejrzystej kompozycji - usytuowanie Zamku
blisko krawędzi kadru powoduje bowiem, że wygłada to trochę
tak, jakby znalazł się on w kadrze przez przypadek, zaś
głownym tematem zdjęcia miałybyć góry i jezioro.
2) zabudowania u podnóża zamku bałaganią kadr - powinieneś
znaleśc takiej miesce, z którego możesz skadrowć zamek bez
zbednych elemntów otoczenia, a jeśli już chcesz to otoczenie
pokazać, nie tnij budynków krawędzią kadru.
3) co jest tu głownym tematem? Góry, jezioro, zamek? Wyszło
w sumie tak, ze wszystko i nic... Należy przemyśleć
przestrzenne ułożenie kluczowych elemntów w kadrze - co na
którym planie ma się znaleźć...
4) Kolor drzew zimą jest burobrązowy - niezbyt atrakcyjnie
to wydłada przy miekkim świetle w tak pochmurne dni. Jeśi
już sie dedycować na ujęcie w takich warunkach, trzeba
podczas obóbki skorygowac kontrast i nasycenie
poszczególnych barw w tych obszarach, aby nie byo takiej
brązowej plamy... W ostateczności radziłbym przemyśleć
BW...
5) Nieatrakcyjne, przepalone niebo dopełnia wad tej
fotki...
6) Proponowałbym równiez rozwazyć zrobienie ujecia z nizej
usytuowanego miejsca, przy użyciu teleobiektywu, z
ośnieżonymi szczytami w tle - w tym wariancie warto
przemyśleć użycie mniejszej GO
Pozdrawiam! :)
ALGA 2008-08-10 15:59:36

plus plus plus
fotografia cyfrowaEPHMOC Corazon ma racje co do jednego - odbiorcy tej fotki dorobili
sobie do niej ideologie (to zadziwiające, że osoby o czesto
dużej kompetencji fotograficznej zaczeły sie oddawać
światopoglądowej wymianie zdań na poziomie zupełnie innym,
niż wspomniane kompetencje). Pytanie tylko: dlaczego? Czy to
ich "wina"? Raczej autora, który - śmiem twierdzić - nie
dorobił sobie żadnej, nie tylko "ideoogii", ale wręcz
żadnego sensu. Czy rzeczywiście autor "po prostu zrobił
fajną fotę, która w pewien sposób miała wywrzeć jakieś
odczucia i wywarła"? A jakie KONKRETNIE odczucia miała
wywrzeć? Jakiekolwiek? Pstryk odchodów tez wywołuje jakies
odczucia... Czy to od razu świadczy o wielkości fotografii?

W socjologii kultury mówi się o zjawisku, określanym mianem
"drenażu symboli" - MZ powyższa fotka jest doskonałą
ilustracją tego zjawiska. To, co teraz napiszę, dotyczy
również innych fotek autora z kategorii "religia". Otóż
drenaż symboli polega na tym, iż zostają one użyte w
popkulturze w taki sposób, który pozbawia ich zupełnie
znaczeń - wyprane z warstry semantycznej przestają być de
facto "symbolami" w rdzennym tego słowa znaczeniu - staja
się elemntami graficznymi, które co najwyżej ogólnie kojarzą
się z - w tym przypadku - religią. Autor (nie tylko w tej
fotce) zestawia ze sobą symbole religijne właściewie tylko
dlatego, że kojarza sie z religią - to, jakie jest znaczenie
poszczególnych symboli nie jest ważne... Autor NIE dokonuje
tego, co poważny artysta mógłby zrobić - nie operuje na
SENSACH symboli, nie zmusza widza do myślenia poprzez
zestawianie owych sensów (niezleżnie, czy zestawienie to ma
nieśc za sobą religijny, czy antyreliiginy przekaz).
Nawiazując do dyskusji śiwatopogladowej, ktora rozpetała sie
pod zdjęciem, chciałbym zauwazyć, iż w Galerii mamy wiele
zdjęć, ktore rzeczywiście - poprzez zestawienie symboli (ich
ZNACZEŃ!!!) dają do myślenia - również każą sie zastanawiac
nad religią (osobiście wskazałbym tu na kilka zdjęć y4k -
np. THE ROOM prowokujący do pytać o postawę Boga wobec
niezawinionego cierpienia). Niestety - skadinąd doskonałe
technicznie - grafiki HerrBuchty dotyczące religii nie
zmuszają do myślenia, gdyż myślanie potrzebuje sensu, aby
się do niego odnieść (na próżno zatem CannonCat doszukuje
się niespojności w symbolice - Autor bowiem zupelnie na tym
poziomie symbolami nie operuje). Autor powyższej fotki
posługuje się symbolami wypranymi ze znaczeń - nie jest
ważne, jaki sens ma ten czy inny symbol religijny, ważne
jedynie, ze sie kojarzy z religią. A jeśli tak, to mozna go
zestawić z tym, co do niej zupełnie przeciwne, z tym, co w
masowej wyobraźni przynależne do sfery profanum. HerrBuchta
zestawia zatem sacrum z profanum (najcześciej w roli tego
ostatniego występuje to, co kojarzy się z seksualnością -
choć powyższa fotografia stanowi tu pewien wyjatek od innych
grafik Autora). Autor dokonuje zatem profanacji w
najczystrzym tego słowa znaczeniu - i niestety na tym kończy
się oddziaływanie tej grafiki. Nie zmusza ona do myślenia -
wywołuje jedynie krótkotrwałe emocje: albo oburzenia aktem
profanacji (u odbiorców bardziej religijnych), albo uciechy
(u tych religii mniej przychylnych).
Podsumowując, religijne grafikii HerrBuchty przypominają
raczej obrazek facetów maszerujacych w Love Parade i
poprzebieranych za zakonnice, niż dzieła sztuki zmuszające
do myślenia (także myślenia antyreligijnego). Wszyscy,
którzy upatrują w HerrBuchcie niejako Richarda Dawkinsa
wsród fotografików, mylą się wielce...
HerrBuchta 2008-08-06 11:57:50

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowa
EPHMOC Po pierwsze, kategoria panorama tu nie pasuje. Po drugie
tytuł sugeruje, iż tematem zdjęcia jest samotna łodka -
tymczasem patrząc na same zdjęcie widz odnosi wrażenie, że
to niebo raczej jest tu tematem (to ostatnie wyszło dośc
nienaturalnie - przejścia tonalne są zbyt ostre).
Po trzecie, budowanie kadr z jednym "samotnym" elementem
wymaga przemyślanej kompozycji - tutaj niestety kadr jest
dośc przypadkowy - ułożenie elementów wydaje się wynikac
raczje z checi objęcia calego nieba, niż realizacji tematu
zasadniczego (łodki), która tu jest trochę na doczepkę.
Swaitło było korzystne, należałoby jednak przed zoribieniem
zdjęcia najpierw pomyślec jak kadr chce sie uzyskać (daleki
plan) a następnie wybrac moment, w ktorym łodka znajdzie się
w odpowiednim punkcie (bliżej boku kadru - dla wiekszej
dynamiki).
majkim 2008-08-04 13:58:53

fotografia cyfrowa
EPHMOC Do słusznej uwagi UncleToma nt. czasu naświetlania (dla tej
ognioskowej jest ewidentenie za długi) chciałbym dodać parę
słów nt. kadru i światła: otóż MZ kontrasty nia są w tej
fotografi rażące. Wręcz przeciwnie - dzieki nim zdjęcie nie
jest płaskie. Światło bardzo dobrze oświetla zamek, stok
jezioro - uważam że warunki miałeś świetne. Osobiście
szukałbym jednak innego kadru. Zarówno daleki paln, jak i
prawa strona kadru nie wiele do zdjęcia wnoszą - odnosze
wrażenie, że komponując kadr po prostu umieściłeś zamek w
mocnym punkcie i nacisnąłeś spust migawki. Tymczasem miałes
Autorze doskonałą okazję wykorzystania kontrastu pomiędzy
człowiekiem w łódce a zamkiem dla zobrazowania skali.
Proponowałbym dlatego skomponować kadr tylko z tych dówch
elementów" zamku i łodki (kadr pionowy) - jeśli tylko ów
człowiek w łodce na pierwszym planie byłby dostatecznie
czytelny, efekt byłby znacznie lepszy.
backfocus 2008-08-03 20:53:02

plus
minus minus
fotografia cyfrowa
EPHMOC Drogi Autorze, jak mniemam chciałeś pokazać tradycyjną
maszynę rolniczą na tle Giewontu. MZ źle się do tego
zabrałęś - po pierwsze obiekt na pierwszym planie wręcz nie
miesci sie w kadrze, po drugie troche pelni funcje
przeszkody, zakłucającej odbiór drugiego planu. Ciasnocie na
dole kartu przeciwstawia się nic nie wnosząca góra - to
znak, ze źle zastosowałes kadr pionowy.
Co można tu zrobić?
Po pierwsze: zrezygnowac z kadru pionowego, dać wiecej
miejsca Górze i Maszynie - umiejscawiajac je w odrębnych
częściach kadru (najlepiej tak, aby poprowadzić wzrok linią
maszyny ku Giewontowi). Można też wybrać detal, wykorzystac
maszyne jako rame dla wewnętrzengo kadru z Giewontem w roli
głownej.
Po drugie, można do tego statycznego obrazka dodać element
ludzki - poczekać, aż jakiś pracujący człowiek znajdzie się
w kadrze - wtedy rzeczywiście tytuł będzie pasowal do
fotografii... :)
Giewont 2008-07-30 20:03:06

plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Strona 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa