fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
FLOGISTON Zdjęcie o niczym- nieciekawie zakomponowane, jeszcze gorzej
skadrowane.

A teraz uzasadnienie:
1. Motyw- brak, bo sama fotka z pikniku może w najlepszym
przypadku nadawać się do albumu rodzinnego. Nie wiemy co tak
rozbawiło te dwie panie (butelka jeszcze nie jest owarta).
Mógł się np. pokazać cień jakiejś postaci i już mogło by to
wzbudzić zainteresowanie.

2. Kadr - noga osoby z lewej strony wychodz z kadru, na
pierwszym planie dominuje jaskrawa łąka w połowie nieostra.

3. Kompozycja- silna linia dzieląca łąkę od krzewów
przebiega prawie centralnie, z kolei w osi pionowej mamy
plastikowy koszyk.

W sumie nie jest to ani reporterka, ani śmieszne zdj, a już
na pewno nie nalezy do kategorii moda/glamur
madziorek 2009-09-10 09:01:40


minus
fotografia cyfrowaFLOGISTON
Wielokrotnie powtarzana jest tu zasada, że nie robi się
zdjęć w nocnych w nocy (sic!). To duże nieporozumienie- ale
na szczęście to zdj ma duży walor edukacyjny, bowiem:

Zdjęcia architektury robimy ciemną nocą, gdy chcemy skupić
uwagę wyłącznie na bryle budynku- ale tu jest jest jeden
wymóg- musi być ciekawie oświetlony, bo eksponujemy
WYŁĄCZNIE BRYŁĘ i wieloplanowość. Czyli akcentujemy jedynie
formę.

Natomiast ujęcia wieczorne, przy pewnej jeszcze ilości
światła na niebie służą pokazaniu bryły budynku
wkomponowanej w OTACZAJĄCĄ PRZESTRZEŃ.

To są dwa różne zagadnienia i nie można trzymać się
bezmyślnie zasady "zdjęć nocnych nie robi się w nocy".
Niniejszy przykład pokazuje, że fotografia ta jest kiepska
nie dlatego, że jest zrobiona nocą, ale dlatego, że w całej
brutalności pokazuje fatalną iluminację z obiektu
sakralnego.

A już sprawa odpowiedniego oświetlania budynków, szczególnie
zabytkowych to odrębna baaaardzo rozległa dziedzina...
pitpill 2009-09-09 22:01:26

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Świetne kolory, ciekawe światło i kadr- modelka jakby na coś
czekała. Ale...

No, właśnie po co jest to rozmycie na dole i z boku? Czy
próba zamaskowania obciętej stopy, czy zbędny efekcik?
Rezultat końcowy jest taki, że wygląda jakby dołem pędził
pociąg.
jakububu 2009-09-05 10:08:11

plus plus
fotografia cyfrowa
FLOGISTON W uzupełnieniu KK poprzednika- napis na bluzce nie jest w
najjaśniejszym punkcie. Przeciwnie- odcień niebieskiego jest
wyraźnie ciemniejszy od rękawa. Natomiast faktycznie jest
wrażenie, że napis odciąga wzrok. Dzieje się tak z powodu
zestawienia koloru (napis-tło, czyli
jesnozielony-niebieski).

I druga rzecz- znakomity przykład. żeby przestrzegać modelki
przed ubieraniem odzieży z intensywnymi lub odblaskowymi
napisami. Takiego zestawienia ni opanuje nawet hasselblad!
Tu widzimy jak na dłoni, że ten napis wyskakuje przed
bluzę.

A poza tym portret o.k. i modelka urocza!
burzagb 2009-09-05 09:30:28

fotografia cyfrowaFLOGISTON Kompozycja do bólu poprawna- jak to napisałem w komentarzu.
Wszystko jest tu poprawne, dobry dobór kolorów, (prawie)
idealne kadrowanie- z wyjątkiem lekko odchylonej od pionu
nogi lampy. Ale to na prawdę nie jest żadna wada.

KK piszę z takim oto przesłaniem- autor podjął w mojej
ocenie próbę naśladowania typowych podręcznikowych kadrów.
Takie wzorce to niestety to droga do nikąd. W sztuce i
również w fotografii nie chodzi o kopiowanie, naśladownictwo
lecz o własny, indywidualny przekaz autora. Trzymanie się
reguł daje efekty takie jak w tym przypadku- jest po prostu
nudne.

Tak więc dużo lepsze będzie poszukiwanie własnej drogi,
jakieś osobiste przemyślenia i indywidualny styl, niż tylko
powtarzanie tego co już było powielone wielokrotnie.
diegotm 2009-09-04 22:40:07

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
FLOGISTON Dobry pomysł i realizacja- jak napisałem całkiem udane
nawiązanie do portretów rockamanów z lat 70-tych.

Natomiast widać jak na dłoni, że z obróbką graficzną trzeba
obchodzić się z umiarem. Sztucznie wytworzone ziarno nic nie
wnosi do do tej pracy, bo widać, że jest efektem obróbki a
nie ziarnem z filmy analogowego. O ile na normalnej błonie
ziarno ma swój charakter i często nadaje zdjęciu feeling, to
tu jest czymś zbędnym.
harmaasusi 2009-09-04 00:49:37

plus plus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Oto przykład, że trzymanie się podręcznikowych regół może
prowadzić na manowce.

Jedna z tzw. zasad naucza, że nocne zdjęcia powinno się
robić o zmroku, gdy jeszcze jest trochę światła na niebie,
bo czarna plama źle wygląda. Oto przykład, jak teoria mija
się z praktyką. A teraz uzasadnienie:

1. W mieście na szafir nieba nakłada się odbite światło
miasta, zawyczaj już spowitego lekka mgłą lub smogiem. Z
tego powodu obserwatoria astronomiczne nigdy nie były
lokalizowane w miastach.

2. W takim świetle zazwyczaj widoczne są też niepotrzebne
elementy zbyt widoczne w kadrze. Czyli w tym przypadku ramię
dźwigu wbijające się w podstawę rzeźby.

Proponuję dla porównania zrobić to samo ujęcie w środku nocy
o nowiu, kolejny raz przy pełni księżyca i opublikować
ponownie. Może stanie się to przyczynkiem do dyskusji o
znaczeniu teorii w sztuce.

j_zuzia 2009-06-22 14:02:12

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Mam jedną uwagę- ustawienie modelki, nawet tak ładnej, na
tle mocno oświetlonego okna powoduje, że zanika ładny
refleks na włosach, czyli zamiast odwietlenia, mamy w tle
jasne plamy kwater okiennych. Nie wiem czy to jest wina
kompresji, czy jest to przepał.

Natomiast odn. KK poprzednika- któremu "coś ze sobą nie
współgra" wyjaśniam, że właśnie o ten kontrast chodzi. Czyli
zestawienie brudnej sciany, łuszczącej farby z perfekcyjną
wręcz sylwetką i urodą dodatkowo podkreśla walory modelki.
Czyli odnosząc do zasad kompozycji muzycznej- potrzebne jest
piano, aby dobrze brzmiało forte.
jmarciniak 2009-06-19 14:54:33

plus plus
minus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Moja KK pośrednio dotyczy powyższego zdj- jest natomiast
polemiką z poglądem czekoludka.

Zgoda, że robiąc zdjęcia pozowane mamy czas itd., ale
dotyczy to tylko takich ujęć, w których chcemy przedstawić
obraz prefekcyjnie, czyli wyidealizowany. Mówiąc wprost
chcemy "upiększać". Wtedy można modelce przypudrować nosek,
poeksperymentować z lampą, strojem itd. Jednym słowem wg.
przedmówcy autor zobligowany był do poprawności kadrowania,
oświetlenia, kompozycji i stylizacji (pudrowanie, fryzura,
makijaż).

No i z tym się nie zgadzam- fotografie pozowane, ale
zachowujące pewną formę naturalnosci, reporterki i pozornej
niedbałości to olbrzymi dział fotografii. Również w
fotografii reporterskiej autor często prosi osoby w pobliżu
kadru aby np. przesunęły się lub odwróciły, lub przeciwnie
aby odsłoniły część pola. To nie jest manipulacja, to
normalny element aranżowania sceny, gdy robi się jakąś
tematyczną fotę. Taki trend (moda) zaczyna się pojawiać u
nas w fotografii ślubnej, taki trend już dawno był stosowany
w modzie. Dla przypomnienia cała seria zdj Twiggy wśród
kibiców piłkarskich.

Moja propozycja zatem- pozwólmy nicomsw robić takie foty
jakie podpowiada mu dusza, ale niech robi to świadomie. Poza
tym wg. autora to fota ma jakiś feeling -skoro je tu
zamiescił- a przecież o to chodzi w fotografii, żeby prace
przemawiały i miały swoją duszę a nie trzymały się utartych
podręcznikowych schematów.

Zanim zostanę zasypany minusami, wyjaśniam, że uwielbienie
dla dogmatów formalnych w sztuce (estetycznych,
warsztatowych i kompozycyjnych) to nurt zwany akademizmem.
Okazało się że może to i "piekne" ale nijakie i jest ślepą
uliczką. Miejmy to na uwadze, bo wszystkie początkowo
odrzucane jako "brzydkie" kierunki w sztuce stawały sie
krokiem milowym w jej rozwoju. Natomiast trzymanie sie
dogmatów tylko sztuce szkodzi.
nicomsw 2009-06-18 12:51:41

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
FLOGISTON Nie będę pisał o tym jakie jest światło (dobre lub złe), bo
nie można wszystkich zadowolić. Mało tego- nikt nie
stwierdził ile ma być światła, ani czy ma ono być miękkie
czy ostre, bezpośrednie czy odbite, z jednego źródła czy z
wielu.

Po prostu autor zastosował takie, jakie uważał za stosowne i
nie ma w tym zdj przypadkowości. Obecnie panuje moda-
wylansowana przez tzw. czasopisma kobiece- na miękkie
światło oraz modną obróbkę wygładzającą niedostatki cery i
urody. Zatem zarzut sztuczności i "plastiku" jest tylko
częściowo słuszny. Wynika on z tzw. mody i dlatego autor
słusznie zamieścił fotę w dziale moda/glamor, bo takie są
obecne tendencje.

Natomiast w moim odczuciu jest jena (drobna) rzecz, która
nie pasuje do koncepcji- to zasygnalizowanie winiety i
zaciemnienie w rogach i brzegach kadru. Niektórzy ocenili to
jako niedoświetlenie i skieowali do poprawki. Ale to nie
jest niedoświetlenie a raczej rezultat właśnie dokonanej
obróbki. I to jest ten element, który tu nie pasuje- gdyż
sprawdza się to w obrazach cz-b, reporterce lub obróbce
stylizowanej na na typu street-foto. Tutaj jest ujecie
studyjne i takie przyciemnienie jest tu obcą nutą .
jmarciniak 2009-06-14 00:30:05

plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Strona 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa