fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Loginfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowaHasłofotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowaZapamiętajfotografia cyfrowa
fotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowafotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa
Krytyki wystawione przez autora
fotografia cyfrowa
ZdjęcieKrytykującyKrytykaAutorData i oceny
fotografia cyfrowa
FLOGISTON Świetny przykład pokazujący różnice w tym jak widzi
rzeczywistość oko ludzkie i obiektyw.

1. Przestrzeń- my obserwujemy świat trójwymiarowy, czyli w
rzeczywistości ta droga zamknięta jest od góry niskim
pułapem gałęzi i liści. Ta droga ma swoja głębię i wiemy, że
dalej coś jest i chcemy tam podążać. Na tym ujęciu tego nie
widać, bo w tle mamy rozmyty budynek z obciętym dachem.

2. Światło- wrażliwość oka to temat opisywany również na OB
wielokrotnie. Tutaj ciekawy rytm poziomych linii światła i
cienia pojawiających się na przemian zostaje zdominowany
przez dużo jaśniejsze tło. Niestety na zdjęciu wzrok chcąc
nie chcąc biegnie nam w kierunku wypalonych plam w głębi.

3. Barwy- oko bez trudu wyłapuje mozaikę żółtych liści w
naturze. Mają one swoją nie tylko intensywną barwę ale też i
formę (przestrzeń, bo nie leżą przylepione do ziemi). Tutaj
zostały zdominowane przez jaśniejszy i mocno doświetlony pas
na pierwszym planie i w głębi (tam gdzie pojawiają się te
przepały).

To właśnie ujęcie pokazuje, że to co co nas może zachwycić w
naturze, nie zawsze uda się pokazać na płaskim ujęciu.
masti81 2009-11-01 20:49:02

plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowaFLOGISTON O umiarze w stosowaniu obróbki graficznej pisałem
poprzednio, ale widzę, że autor nie może uwolnić się od
chęci poprawiania wszystkiego- niezależnie od tego czy jest
to potrzebne czy nie.

Rezultat- podjęta próba usunięcia cienia od ręki w PD dała
efekt czerwonego przebarwienia z silnymi refleksami. Efekt
jest taki jakby modelka była poparzona!

Dlatego rada- albo posługujemy się oprogramowaniem tak żeby
coś poprawić, albo nie używamy w ogóle. Przecież ten cień
nadawał przestrzeni i nie było żadnego uzasadnienia, aby go
usuwać.
foki 2009-10-30 00:24:58

plus plus plus plus
minus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Piękna modelka, zmysłowo rozchylone usta, zlane wodą ciało -
to wszystko jest świetne, ale...

Niepotrzebna i przesadzona obróbka (prasowanie skóry)
pozbawiła tę modelkę wymiaru ludzkiego. Plastikowa twarz z
wyraźną linią obróbki przy brawiach, oczach i brodzie razi
sztucznością. Na szyi i dekolcie widzimy NORMALNĄ skórę
modelki, do tego pokrytą kroplami wody- a twarz? Twarz
niestety jest tylko wypasowanym kawałkiem czegoś nie
występującego w naturze.

Zestawienie naturalnych cech ludzkich na szyi i dekolcie,
tylko podkreśla jakiej skali była ingerencja w materiał
oryginalny.

foki 2009-10-29 14:21:45

plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Przykład jak nie należy pokazywać architektury, w
szczególności ruin.

Po kolei:
1. Zła pora dnia- samo południe i prawie pionowe krótkie
cienie powoduję spłaszczenie bryły. Lepiej trochę poczekać
gdy słońce świeci poniżej i rzucają głębsze cienie na
poszczególne bryły.

2. Słońce- w pełnym słońcu tego typu budynki wyglądają w
najlepszym przypadku pocztówkowo, czyli pstrokato i
nienaturalnie nasycone, prawie kiczowato.

3. Niebo- błękit nieba niemalże jak na lazurowym wybrzeżu,
czyli jak wyżej (pocztówka z kiosku Ruchu). Chmury zawsze
dodają obiektom architektonicznym ciekawego tła i mogą
budować atmosferę na zdjęciu.

4. Zbiegi perspektywiczne- do pokazania architektury można
stosować obiektywy shift (ale to już kwestia profesjonalnych
ujęć), lepiej zrobić z odejściem i przybliżyć zoomem, tak by
zbiegi były mniejsze. Można też z kolei robić szerokim kątem
i eksponować zbiegi jeżeli chcemy pokazać potęgę obiektu.

Polecam zrobić ten sam obiekt raz z filtrem połówkowym lub
polarem z pokazaniem kłębiących się chmur, drugi raz np. we
mgle gdy wyłania się w porannych promieniach słońca, trzeci
raz o zachodzie z ciekawym układem chmur w tle.
michal_s 2009-10-10 17:43:56

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
FLOGISTON Jest tu pokazany polski prowincjonalizm- ale mimo wszystko w
mojej ocenie zabrakło jakiegoś kontekstu i dramaturgii.

Może gdyby w tle był blok z wielkiej płyty, jakieś grafitti,
coś właśnie podkreślającego ten nasz prowincjonalizm... Może
potrzebna byłaby obróbka i ujęcie takie w stylu reporterki,
czyli szeroki kąt, lekkie przyciemnienie przy brzegach
kadru, tak żeby mocniej wyeksponować tego gostka z psem.
Czyli może trzeba było bliżej, z dołu i szerszym kątem- ale
rozumiem też obawę autor przed zbytnim zbliżaniem się do obu
osobników.

Niestety, ktoś nie znający naszych realiów, może sobie
pomyśleć- o sympatyczny młodzieniec ze swoim pieskiem na
łące.
tomi 2009-09-29 23:17:16

plus plus plus
minus minus
fotografia cyfrowa
FLOGISTON Modelka urzeka swą urodą i młodzieńczym wdziękiem.

Niestety moda na takie oświetlanie twarzy, w połączeniu z
obróbką graficzną w stylu Vivy powoduje, że ten sposób
prezentacji staje się niedościgłym wzorcem i wyznacznikiem
"klasy". Niniejsze zdjęcie zbyt dosłownie naśladuje sposób
prezentacji modelek w stylu kobiecych magazynów mody i stylu
glamurowego. O ile w przypadku gazet (lub czasopism)
przesłanie jest jednoznaczne- czyli do maksimum odmłodzić
60-letnią aktorkę, o tyle w fotografii artystycznej
pozbawienie naturalnej faktury skóry daje efekt
"porcelanowej twarzy".

A szkoda, bo zarówno pod oczami i na szyi pozostała urocza,
delikatna dziewczęca skóra. Na policzkach, brodzie i czole
mamy tylko efekt obróbki graficznej, udanej ale jednak
wyraźnej. W mojej ocenie pokazanie NATURALNEJ twarzy ujętej
w plenerze podkreśliłoby wdzięk i właśnie nieskażone piękno
modelki.
corazon 2009-09-27 21:09:11

plus
fotografia cyfrowa
FLOGISTON Odnośnie poznawania prac mistrzów jesteśmy zgodni i szkoda
tracić na to czas.

Odnośnie kadrowania- mam taka zasadę, że obejmuję najpierw
całą modelkę (oczywiście przy ujęciach sylwetki) i dopiero
później wycinam tak, jak uważam za stosowne i zwracam uwagę
na zrównoważenie środka ciężkości kompozycji. Odnośnie reguł
o tzw. mocnych punktach na OB byłem już krytykowany, właśnie
za to, że się ich nie trzymałem. W tym przypadku specjalnie
obcinałem materiał na dole, świadomie tak, żeby pokazać,
fragmenty podłoża.

Cień koło nosa i w ogóle cienie na twarzy lubię, bo pokazują
twarz jako bryłę. Natomiast alergicznie reaguję, na
jednolite glamurowe światło, które wraz z wyprasowana skórą
jest synonimem kiczu i próbą naśladowania komercyjnych
okładek z Vivą i Tiną na czele.

Nogi- w pewnym sensie zgadzam się- ale wątkiem przewodnim
tej sesji było to co ma modelka pod sukienką (nie
pokazywałem na OB z obawy przed postawieniem mi zarzutu
obrazy moralności). Szczegóły proponuję na priv.

No i zostają jeszcze dziurki w nosie- dla mnie ważniejsze od
nich są te lubieżnie rozchylone usta. Osobiście to uwielbiam
i będę to czynił konsekwentnie dalej.
FLOGISTON 2009-09-26 15:57:24

fotografia cyfrowaFLOGISTON W moim odczuciu mamy dysonans pomiędzy treścią i formą. Z
jednej strony mamy pastelowe, wręcz słodkie kolory- które
jakby dodatkowo miały upiększyć sielski widoczek- a z
drugiej strony grymas zmęczenia na twarzy kobiety.

Zabrakło dla mnie wyeksponowania spracowanej kobiety, bo
błyszcząca w słońcu sierść konia staje się tak silnym
elementem (jeszcze w zestawieni z ogonem), że ludzi stają
się czymś prawie niepotrzebnym. Proponowałbym lekką redukcję
kolorów i może takie zasygnalizownie winiety, jakie często
stosuje się w reportece, aby osłabić zbędne elementy
LELO 2009-09-25 23:41:17

plus
minus minus
fotografia cyfrowaFLOGISTON Zastosowana w tym przypadku obróbka stanowi znakomity
przykład, że dodawany w programach graficznych szum prawie
zawsze zepsuje dobre zdj i rzadko kiedy poprawi kiepską
fotę. Cyfrowo budowany szum ma strukturę kaszki (grysiku),
bo jest wynikiem wyłącznie operacji matematycznych
wykonywanych przez oprogramowanie.

W tym przypadku szum nie dodaje nastroju i nie udaje
analoga- świetnie to widać na jednolitej kaszce na ścianach,
lamperii i poręczy. Taki efekt NIGDY nie powstałby w
naturalnych warunkach naświetlania błony i dlatego jest w
tym przypadku czymś zbędnym.
Roman_tyka 2009-09-25 23:23:50

fotografia cyfrowaFLOGISTON Fotografia mówi do nas obrazem, czyli formą i treścią.
Zachowanie relacji pomiędzy jednym i drugim to pole sporów
teoretyków (najpierw malarstwa i grafiki a na końcu
fotografii). Mody, nurty i style ulegają zmianom, ale jedno
jest niezmienne. Dzieło powinno oddziaływać i wywoływać
emocje u widza, swoim przesłaniem, motywem lub formą.

W tym przypadku przesłanie (trzeci słoń zbudowany z płyt
elewacji) jest czytelne albo tylko dla autora, albo dla
widza po wysłuchaniu komentarza. Tak nie powinno być, bo to
mniej więcej tak, jakbyśmy do każdego obrazu dostawali
instrukcję wyjasniajacą "co autor miał na myśli".

Rozumiem ledwo czytelną aluzję do trzeciego słonia, ale może
gdyby posłużyć się delikatną obróbką (w zakresie stosowanym
w tradycyjnej fotografii) to tego trzeciego słonia "jakoś"
można by wyeksponować. A tak, to jest on (trzeci słoń)
czytelny głównie dla autora, który uprzejmie recenzuje
własne prace, wyręczając nas w tym.

Może wystaczający byłby tytuł "Trzeci słoń", wówczas
poszukiwalibyśmy go, a nie dyskutowali o trójkąciku.
keramodnor 2009-09-12 13:13:13

plus plus plus plus plus plus plus plus plus plus
fotografia cyfrowa
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Strona 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 ..... | 18
fotografia cyfrowa
fotografia cyfrowa